Life is Strange: Before the Storm Episode 1 - Awake Recenze Life is Strange: Before the Storm - Episode 1: Awake

Life is Strange: Before the Storm - Episode 1: Awake

Jiří Bigas

Jiří Bigas

4. 9. 2017 12:40 20

Už tak melancholická atmosféra epizodické adventurní série Life is Strange se s návratem do Arcadia Bay stává emocionální horskou drahou, která však jako zázrakem nikdy nepřekročí hranici neúnosného kýče. Pokud čtete a sledujete Hrej.cz pravidelně, určitě vás nemusím dvakrát přesvědčovat o tom, že se počítám mezi největší fanoušky původního titulu od pařížského studia Dontnod Entertainment, který považuji za jeden z nejzdařilejších pokusů na poli interaktivních filmů a moderních adventur vůbec. Recenzovali jsme každou epizodu první sezóny, o hře zaníceně diskutovali v podcastech i videích. Neustále dráždila naši představivost a podněcovala živé debaty na tisíc a jedno témat. Tento skvostný digitální šíp mi autoři vystřelili rovnou do srdce a já od té doby při bezpočtu příležitostí chválil jejich práci a snažil se k ní přitáhnout i takové hráče, které byste se pro jejich vlahý přístup ke hrám zdráhali označit za sváteční. Myslím, že skvělou vizitkou pro Life is Strange byla už sama skutečnost, že namísto obvyklých přízemních měřítek, kterými hodnotíme kvality hry, se v tomto konkrétním případě vedla debata zejména o scénáři, jeho poselství, smyslu dialogů, atmosféře nebo skutečnosti, zda je tato sonda do duše dospívající dívky věrohodná a autentická navzdory mysterióznímu námětu a nadpřirozeným prvkům. Kdo se dnes trápí tím, že postavy neměly zrovna perfektní lip sync nebo skutečností, že klasických adventurních prvků bylo v přímořském oregonském městečku jako šafránu?

ZPÁTKY DOMA

Epizodou s podtitulem Awake se začíná psát další kapitola v této sérii. A já jsem nesmírně rád, že vám mohu vyprávět o tom, jak na mě zapůsobila. I když se stejně tak obávám, zda se mi podaří vypovědět vše do nejmenších podrobností, které se zdají být konkrétně u tohoto titulu tak nesmírně důležité. Odkud začít? Life is Strange: Before the Storm je prequel původní hry, který je zasazený tři roky před události originálu. Namísto studia Dontnod Entertainment, které v tuto chvíli pracuje na regulérním pokračování a také finišuje nadějné akční RPG Vampyr, se třídílné minisérie ujal americký tým Deck Nine, který slibuje, že celá hra bude dlouhá 6 až 9 hodin. Nepříliš známí, ale poměrně dosti zkušení autoři (série Cool Boarders, Pain, asistence u Ratcheta) sáhli po odlišné technologii a namísto Unreal Enginu novinku pohání Unity vylepšené o vlastní nástroj nazvaný StoryForge. Právě ten jim pomohl přesvědčit vydavatele v podobě společnosti Square Enix, aby dostali šanci podílet se na nové úspěšné IP. Na rozdíl od série z roku 2015, která vyšla i na PS3 a Xboxu 360, proto Before the Storm zamířila už jen na nové konzole. Pochválit je ale třeba, jak se s odlišnou technologií autoři vypořádali, aniž by to laik nutně musel zpozorovat. Trénovanému oku jistě neunikne, že hra vypadá trochu jinak, ale její výtvarný styl je konzistentní. Bude zajímavé sledovat, jak ho ovlivní regulérní další sezóna od Dontnod Entertainment, kterou by měl - aby to nebylo tak snadné - pohánět opět Unreal Engine, ale nikoli už verze 3, ale 4.

Max v prequelu fyzicky nevystupuje, ale svým způsobem je přesto všudypřítomná.

Hlavní hrdinkou novinky je Chloe Price, která v originálu figurovala coby nehratelná postava. I když tvrdit o ní, že byla vedlejší postavou by bylo nespravedlivé. Stejně tak, jako to nyní nemohu prohlásit o spolužačce Rachel Amber, s níž se v první epizodě Chloe seznámí, a konečně jí tak svitne naděje, že zaplní prázdné místo ve svém srdci, které zůstalo po Max Caulfield. Tu jsme ovládali v původní hře. V prequelu fyzicky nevystupuje, ale svým způsobem je všudypřítomná. Chloe na ni často vzpomíná, a to nejen v dobrém, jak se na mladou rozhněvanou duši sluší a patří. Můžeme se probrat deníkem, který Chloe pro Max píše, opakovaně něco glosuje a zmiňuje svou ztracenou kamarádku. Nehledě na všemožné stopy, které jejich dřívější přátelství připomínají. Max je ale touto dobou pryč, a tak si nechte zajít chuť na to, že byste opět viděli staré známé duo v akci jako před dvěma lety. I když… Ano, vývojáři se po nátlaku fanoušků uvolili k malému ústupku. Pokud si připlatíte za speciální digitální deluxe edici, můžete se kromě extra oblečků pro Chloe a možnosti pohrát si se soundtrackem těšit i na bonusovou epizodu Farewell, v niž se Max naposledy (?) objeví coby hratelná postava. Tato část ale vyjde až po uzavření aktuální trilogie a samotní autoři jasně říkají, že jde o něco navíc pro ty nejzapálenější fandy. Epizoda bude zasazena ještě hlouběji do minulosti, dle Deck Nine dlouho před události prequelu. A už z názvu lze usuzovat, že bychom mohli být svědky toho, jak se kdysi nerozlučné kamarádky musely rozdělit.

ODVÁŽNĚ VSTŘÍC BOUŘI

Do recenze nenapíšu nic, co bych si v ní sám nechtěl přečíst. A proto se nebudu věnovat příběhu. Vynaložil jsem značné úsilí, abych se vyhnul všem potenciálním spoilerům, a tak jen naznačím potenciální zápletku. Musíte se spokojit s konstatováním, že námět a scénář vypadá opět zcela výjimečně a o několik úrovní předčí běžnou videoherní produkci. Chloe Price, která ještě zdaleka není taková rebelka, což nejvíc symbolizují její vlasy přírodní barvy, se zaplete (ve všech smyslech toho slova) s Rachel Amber, což je taková místní Laura Palmer. Pokud si potrpíte na Twin Peaks, můžete mi věřit, že i Before the Storm se tímto seriál mohutně inspiruje. A nejde jen o atmosféru samotného městečka, zlo skrývající se za malebnými kulisami nebo podobné vícevrstevnaté postavy. Na to už si ale budete muset přijít sami. Důležité je zmínit, že se nový tým nebál sáhnout do některých zásadních prvků, které činily Life is Strange unikátní. V novince se tak vůbec neobjevuje převíjení času, které ovládala Max. Okolo něj přitom autoři původně poskládali několik hádanek a puzzlů, takže vaše obava, zda v tomto směru není hra o něco chudší, jsou oprávněné a na místě. Before the Storm už víceméně neobsahuje žádné adventurní pasáže v pravém slova smyslu, záseky vám nehrozí, ale překvapivě to nevadí tak moc, jak jsem se obával. Naopak musím ocenit odvahu zbavit se klíčové vlastnosti první sezóny.

Rewind tu naštěstí supluje jiný mechanismus. Soukromě ho nazývám slovní bitva a jde o novinku v už tak spletitých a rozvětvených dialozích. V některých předem daných situacích se totiž můžete a občas i musíte pustit do akčně vedeného rozhovoru, kde máte na odpovědi omezený čas a důsledky jsou mnohem závažnější. Stejně jako před dvěma lety i nyní spousta vašich větších i menších akcí ovlivňuje svět okolo vás a vztahy s dalšími postavami. Důsledky slovních bitev se ale zatím zdají závažnější než ty ostatní. Mimochodem, když už jsme se dotkli skutečnosti, že hra neumožňuje přetáčet čas nazpět, uvědomte si, že to je pro Life is Strange v jistém smyslu i velkou výhodou. Podobně jako v momentě, kdy Max nemohla tuto dovednost použít, to dává vašim rozhodnutím mnohem větší váhu. Jsou ještě důležitější, vaše potřeba zachovat se správně je ještě naléhavější a případný neúspěch nás bude pravděpodobně víc trápit. Menší obměnu pak představuje i druhé poznávací znamení Life is Strange. Zatímco Max studovala fotografii a zajímavé momenty si zvěčňovala, Chloe fandí street artu a neváhá znesvětit vzkazem leckteré místo. Funguje to vlastně podobně, takže nejde o žádnou velkou změnu v pravém slova smyslu. Dokonce za tuto činnost opět získáváte achievementy. Jen s tím drobným rozdílem, že si můžete vybrat, jaký jízlivý vzkaz Chloe na předem určené místo naškrábe. Smyslem je opět pokud možno najít a počmárat všechny. Hra vás tak chytře ponouká, abyste prostředí pořádně zkoumali a zbytečně nespěchali.

STEJNÉ MÍSTO, JINÁ NÁLADA

Přirozenou součástí prequelu je nevyhnutelná recyklace prostředí, k níž prostě muselo nutně dojít. Jelikož bych to považoval za spoiler, nebudu vám vykládat, kam všude se podíváte, ale ze screenshotů a trailerů už to stejně nejspíš víte. Každopádně je třeba říci, že místa jsou úžasně povědomá a přesto trochu jiná. Doslova je sledujete jinýma očima, protože Chloe je jiná osoba. Místa, která se třeba zdála Max romantická, nyní mohou působit spíše odtažitě až depresivně. To je opravdu moc milá drobnost a ukazuje, jakými nuancemi se autoři zabývali. Ke cti jim slouží i skutečnost, že přitom pochopitelně přichází s novými kulisami, které ale svou náladou i zpracováním přesně zapadají do známého světa. Ani to přitom není úplně samozřejmé. A když už je chválím, musím vyzdvihnout třeba rovněž to, že je možné upravit velikost titulků, což je obvyklý nešvar, na který stále studia ráda zapomínají a netrápí se jím. Pomalu se tak dostáváme k technickému zpracování a tomu, jak hra celkově vypadá a zní. Počtem polygonů vám rozhodně dech nevyrazí, ale to platilo i pro původní titul. O dva roky později to někdo možná bude vnímat jako větší hendikep, ale pro mě výtvarná stránka naprosto přehluší cokoli, co bych mohl snad jindy podobnému řemeslu v grafice vytknout. Zamrzelo mě jen, že se párkrát hra na standardní PS4 trochu zadýchala a rovněž, že ovládání je trochu topornější, než by mělo být. Stylizace hry je ale fenomenální. Opět ji podtrhuje famózní soundtrack a skvostný dabing, který si užijete navzdory tomu, že musela být představitelka hlavní hrdinky přeobsazena. To platí pro herečku, která propůjčila Chloe hlas naposledy. Věřte mi ale, že s tím se vyrovnáte překvapivě dobře.

Nový tým na to šel chytře a nesnaží se otrocky vyprávět story, jejíž konec už dávno známe.

Už jsem se zmínil o tom, že vaši svěřenkyni můžete obléknout podle chuti, ale než se dostaneme na závěr, musíme si popovídat víc o tom, jak na vás Before the Storm zapůsobí. Je to neuvěřitelně krásný pocit vrátit se na známá místa a přesto prožívat úplně nový neznámý příběh, jehož dozvuky se nicméně projevily už před dvěma lety. I tak se ale zdá, že vývojáři nelžou, když tvrdí, že novinka stojí sama o sobě a jejím smyslem není jen ukázat to, co vedlo k událostem původní hry a těsně jim předcházelo. I proto obě hry dělí několik let. Kdepak, nový tým na to šel chytře a nesnaží se otrocky vyprávět story, jejíž konec už dávno známe. Stále ale mějte na paměti, že jde o zaplňování prázdných míst na mapě, kdy se někdo snaží rozehrát vaši nostalgickou strunu. Pokud jste čekali fiasko, bude pro vás šokem, jak dobře se nováčci s nelehkým posláním vypořádali. Je to nezáviděníhodný úkol navázat na práci Dontnod, přijít s něčím novým a přitom zůstat věrný dané šabloně. Ale studiu Deck Nine se to nějakým zázrakem povedlo a i když zatím novinka nedosahuje mistrovství originálu, sdílí drtivou většinu atributů, pro níž jsme si Life is Strange zamilovali. Občas to sice vypadá, že autoři jen napodobují své předchůdce, opakují stejné postupy a recyklují nápady, ale ono jim nic jiného ani nezbývá, pokud mají fanouškům naservírovat to, co se od hry tohoto jména čeká.

MALÉ VELKÉ DRAMA

I když cosi mysteriózního a nadpřirozeného zřejmě ve hře dřímá, civilnější atmosféra Before the Storm je skvělá a dokazuje, že Life is Strange se obejde i bez fantastických prvků. Děj je realističtější, vše je mnohem přirozenější, ale rozhodně ne nudné. Možná díky tomu, že se příběh drží více při zemi, působí o to silněji a ukazuje, že důraz klade jednotlivec v životě i na zdánlivé maličkosti. Nemusíte zrovna zachraňovat celé město před zkázou a přitom stále řešíte nějaké skutečné drama. Stejně jako původní hra je i novinka neuvěřitelně ukecaná a je to bezva. Můžete se těšit na spoustu povídání a bez perfektního porozumění dialogům se ochudíte o velkou část zábavy. Řekl bych možná většinu. Tempo je snad ještě rozvláčnější než minule a pozvolné plynutí příběhu umocňují vedlejší aktivity v podobě slovních her a nepovinných dialogů, které mohou zabrat dlouhé minuty navíc. Skrze ně ale postavy skutečně poznáte. A o to jde v nové sérii především - dozvědět se více o některých známých hrdinech, zakousnout se jim hlouběji do duše a sdílet s nimi jejich smutky, radosti i úzkosti. Nevěděl jsem přesně, co můžu od prequelu čekat, a kdybych si měl vsadit, tipoval bych, že nový tým ve svém snažení spíš neuspěje. Naštěstí bych se však mýlil a výsledek je nakonec výborný. Protože ale ničím kromě vysokých kvalit titul zatím nepřekvapí, není pochopitelně ani tak originální jako jeho předchůdce a série se teprve rozjíždí, ponechám si v hodnocení malou rezervu.

Life is Strange: Before the Storm Episode 1 - Awake

První epizoda minisérie Before the Storm znamená pro fanoušky i autory obrovskou úlevu. Nový tým dokázal obstát v nesplnitelné zkoušce a servíruje nám důstojný prequel Life is Strange. Není sice tak originální, ale zbývající dvě dějství mohou přinést další nečekané zvraty a odvážnější nápady.