Lego Worlds Recenze Lego Worlds

Lego Worlds

27. 3. 2017 10:00 6

Lego Worlds zaspalo dobu. Zaspalo o nějakých pět, šest let. Možná o víc, soudě podle toho, kdy vyšla první verze Minecraftu. Jenže Lego Minecraft není, i když je k němu častokrát přirovnáváno. Mylně. Otázka ale je, jestli má hra, která s ním sdílí styčné prvky, na trhu své místo. To by totiž musela sandboxová novinka ukázat těžké kalibry, aby si své fanoušky získala a následně – a to především – aby si je udržela.

JINÉ, NEŽ SE ZDÁ

Pokud patříte mezi fanoušky Lego her nebo jste po nich někdy v minulosti pokukovali, rovnou na ně můžete zapomenout. Lego Worlds si je s adaptacemi Hobitů, Pánů prstenů, Harry Potterů, Hvězdných válek, Indiana Jonesů nebo marvelovských hrdinů podobné asi jako s jakoukoliv jinou stavebnicí. Merkur a Lego jsou sice stavebnice, ale tím jejich veškerá podobnost končí. Lego Worlds a další hry se stejnou licencí spojují jen a pouze samotné kostičky, nečekaně, ale jinak se od základu liší. TT Games, dlouholetí vývojáři všech her umístěných do světa Ole Kirka Christiansena, si konečně uvědomili, že statisíce dětí nekopírují s nově zakoupeným setem příběhy slavných filmů, ale že si zkrátka a dobře dělají jen to, co se jim zlíbí.

HRAJ SI DOBŘE

Lego Worlds

Věděli jste, že název Lego vytvořil Ole Kirk Christiansen z dánských slov Leg godt? V překladu to doslova znamená "hraj si dobře". Na trhu se stejnojmenná společnost objevila v roce 1932, letos tedy slaví osmdesáté páté narozeniny. A za tu dobu si s ní spousta menších dětí rozhodně dobře hrálo.

Trvalo jim to, ale rozumím tomu, proč. Stojí za tím jedna jediná otázka: „Jak máme, sakra, zkopírovat tohle?“ Otázka, při které tuhne krev v žilách. Vnutit někomu naprosto otevřený svět není tak snadné, jak se může zdát. Na tomto úkolu pohořelo nejedno studio, navíc jsou TT Games dobří v něčem jiném. Příběhy jiných se opisují snadno, ale přijít se světem, který bude postavený na absolutní volnosti a bude stát sám o sobě, je úkol diametrálně odlišného charakteru. Obávám se, že se ho zalekli i samotní vývojáři z Londýna a Lego Worlds proto není tak otevřené, jak se může zdát. Nebo alespoň ne od začátku. Právě to je jedna ze základních odlišností od zmiňovaného Minecraftu. První, ale rozhodně ne poslední.

KOSMONAUTEM NEBO YETTIM

V Lego Worlds nejste jen tak někdo a jen tak někde. Je to o něco složitější. Kdo jste a kde se hned v úvodu ocitnete, determinuje vaši další herní náplň. Jste totiž kosmonaut, nebo růžová kosmonautka, chcete-li, jehož vesmírné plavidlo ztroskotá a vy dopadáte se zbytky vlastní lodi na první svět. Chtělo by se mi říct, že je vaším úkolem přežít, ale lhal bych. Smrt je irelevantní, ve světě z kostek to platí dvojnásob. Smrt neexistuje. Prvek nebezpečí v Lego Worlds tudíž nenajdete, ať je den nebo noc. O přežití nemůžeme mluvit ani v zajetém klišé, dle kterého byste se museli dostat domů. Nebudete se bát, nebude vám na ničem záležet, a to ani na sobě. Copak vám na své stavebnici záleží? Váš úkol a cíl ve světě z kostek bude mnohem snazší a mnohem přímočařejší. Všechno se točí kolem zlatých bloků, které jako jediné dokáží alespoň částečně opravit vaši loď, a vy se tak budete moci vypravit na další nejbližší planetu.

Sehnat zlatou cihlu není takový problém, jak by její výjimečná vlastnost a materiál mohly napovídat. Hra vám velice rychle vyloží karty na stůl a doslova vám ukáže, kde cihličky hledat, abyste neudělali ani krok navíc. Může ji držet jiná postavička, která vám ji dá za odměnu, nebo se třeba bude nacházet v nějaké z truhel, náhodně rozesetých po všech světech. Čas od času ji koupíte od obchodníků nebo polapíte zeleného skřítka, jenž ji odněkud vyhrabal. Buď jak buď, naleznete je snadno, a tak se zpočátku velice rychle dostanete dál. S každým dalším přeletem je ale k opravě lodi potřeba víc kostek, a tak se čas strávený na daných planetách protahuje. I tak kostky zůstávají nadále jediným motorem, jak se ve hře posunout dál. Kdybyste mne právě teď v mém psaní zastavili a konstatovali jste, že to zní neuvěřitelně nudně, nepřel bych se s vámi. Ale je to jen první dojem. Je to jen záminka k tomu, abyste dělali to, v čem je největší síla Lego Worlds a proč jej budete hrát. Abyste objevovali.

QUO VADIS, DOMINE?

Věřte mi, že to je to, co vás bude hnát dál, zlato nezlato, vaše lod neloď. Vesmír Lego Worlds je neuvěřitelně, ale opravdu neuvěřitelně masivní co do počtu jednotlivých dílků stavebnic. Stovky, ne-li tisíce samostatných kostiček, mraky rostlin, desítky plotů, tucty zvířat, rozsáhlý vozový park, okna, dveře, nábytek, technika, použitelné vybavení, stovky postaviček, různé typy povrchů, to všechno musíte objevit. Musíte, přes to nejede vlak. To je vaše primární činnost. Pokud vás objevování nebaví, Lego Worlds není pro vás. Pokud vás nebaví přelétávat mezi světy, které jsou jednou vodní, jindy lávové, pouštní nebo cukrkandlové, abyste objevili všechny nové prvky, které jste jakživ neviděli, nejste tu správně, zavřete recenzi a zkuste jinou hru. Je to tvrdé, já vím, ale je to bohužel tak. I když na chvíli připustím, že v Lego Worlds budete ze samotného Lega i stavět, tak stále platí, že abyste si tuto činnost dostatečně užili, budete muset nasbírat co nejvíc prvků, protože jinak bude vaše veledílo polovičaté a pochopitelně ani ne tak hezké.

VTIP ZA STOVKU #1

Šli tři a prostřední… vlastně jich šlo mnohem víc! V Lego Worlds se můžete spřátelit s místní zvěřinou, která vás pak bude doprovázet kamkoliv půjdete. A až vás začnou bolet plastové tlapky, můžete ji osedlat. Huskyho, pštrosa, žirafu, slona, ovci, prase… To pak uvidíte věci!

Jako první do rukou dostanete nástroj, kterým budete své okolí skenovat. Cokoliv do svého katalogu zařadíte a za penízky odemknete můžete poté v libovolném množství replikovat zpět. Hra vám pokaždé řekne, odkud daný blok pochází, tu z Lego Dino nebo z Lego Castle, z Lego Adventurers, Lego Quest, Lego Pirates… Před samotnou recenzí jsem si říkal, že to je snad ze všech sad, které kdy vyšly. Wikipedia mne sice utvrdila v tom, že pravda bude někde jinde, ale tím nijak neshazuji Lego Worlds jako spíše kroutím hlavou nad tím, kolik toho v rámci Lega vlastně vzniklo. Jedním z hlavních cílů hry je honba za stem zlatých kostek, které vám zaručí titul tzv. Master Buildera, neboli Mistra stavitele. Zabere vám přibližně dvacet hodin, a i když během toho navštívíte přibližně desítku planet, budete mít možnost objevovat bezpočet věcí i poté. A kdybyste toho měli málo, můžete začít tvořit i sami.

UDĚLEJ SI SÁM

STAVÍME SEN

Lego Worlds

Sice jsem řekl, že hra není o stavění, ale mnoho lidí si ji i tak koupí kvůli tomu. Jaké tedy je? Překvapivě pohodlné. Ani s použitím gamepadu není žádný problém. Brzdit vás může nedostatečný počet kostek, protože stejně jako všechno ostatní i kostičky pro volné stavění musíte najít až s postupem času. V základu jich máte jen pár a stavět rozsáhlejší stavby není na pět minut. Jakmile dostanete bloky o velikosti zdí nebo velkých částí střech, značně se vám uleví...

Kromě skenovacího a replikovacího zařízení toho budete mít k dispozici víc. Nástroj na úpravu terénu, se kterým vytvoříte stejně snadno hory jako obří jámy, nástroj na kopírování, se kterým zachytíte jakýkoliv tvar, postavenou budovu, nebo zkrátka cokoliv, co uvidíte a co si budete chtít uložit, nástroj na stavění po jednotlivých kostičkách a nástroj na obarvení výsledného veledíla. Ten vám kromě fádních barev dokáže v mžiku změnit i vlastnost povrchu, takže pokud máte úchylku ve stavění lávových domů, nic vám nebrání. Jen se čas od času spálíte. Pokud byste v kreativním režimu chtěli strávit podstatně delší dobu, Lego Worlds nabízí i režim, v němž máte veškeré kreativní prostředky hned po ruce. Pořád mám ale pocit, že novinka v první řadě o stavění není. A možná by navzdory všeobecnému mínění ani být neměla.

Vraťme se zpět ke stavebnici jako takové. Určitě jste si s ní někdy hráli, a pokud ne jako děti, tak jako rodiče se svými ratolestmi. Ptejte se sami sebe: Proč jste skládali podle přiložených plánků jednotlivé modely? Jenom proto, abyste stavěli? Proč se prodávají policejní stanice a postavičky daných profesí? Já vám odpovím, to aby se postavila policejní stanice, policejní auto nebo policejní vrtulník a pak se šlo hledat lupiče, zloděje a jinou zkaženou verbež s cílem ji zatknout. To je ta volnost, to znamená dělat si, co koho z nás zamane. Ale přesně to ve hře chybí a o tom ta hra měla být. Zkusím to jinak. Postupem hrou získáte set na postavení hradu. Jedním klikem jej postavíte. Holý, prázdný, opuštěný, zkrátka jenom proto, aby stál. Ale proč jej nějak nevyužít?

VTIP ZA STOVKU #2

Je skvělé, jak dokáže okolí reagovat na to, co právě děláte. To si to vykračujete s foťáčkem v ruce jako správný meziplanetární turista, cvaknete si místního domorodce, a… co to? On vám začal pózovat?

Přestože jsem řekl, že Lego Worlds nabízí tisíce assetů, nijak do hloubky je nevyužívá. Proč? Možná si řeknete, jak využít kytky, stromy, světla… ale ve hře je toho mnohem víc. Arktický generátor elektřiny? Vodní pumpa? Větrný mlýn? Věci, které by mohly mít nějaký účel. Chce mít princezna ve hradu elektřinu? Tak to, hráči, nějak zařiď! Postavíte hrad a nevíte co s ním? Tak by vám někdo mohl dát úkol, jak ho zaplnit. Co já vím, postavit ohradu na koně s tím, že král potřebuje deset hnědých vznešených ořů! Anebo: Ohrožuje království drak? Jdi a zabij ho. Bože, proč? Tolik nevyužitého materiálu. To je ta největší výtka. Nebo můžu z jiného soudku – po světě pochopitelně sbíráte i předměty do svého inventáře. Meče, pušky, pochodně,... do rukou se vám dostane i elektrická kytara. Jakmile zjistíte, že můžete zahrát rockové sólo, umřete před obrazovkou smíchy. Kolemjdoucí se zastavují, začínají tančit. Tohle TT Games zvládli skvěle. Ale sakra práce, proč, proč z toho nevytěžit víc! Voilá, další úkol, uspořádejte koncert. Dostanete dudy? Nu dobře, opět je to psina k popukání. Ale já nechci achievement za to, že budu hrát kozám, aby se měly fajn, já chci na tohle postavený a přímo vymyšlený úkol! To je to tak těžké?

MÁ MĚ RÁD, NEMÁ MĚ RÁD...

Není. Víte, Lego World je vážně, vážně dobrá hra, která vás na každém kroku překvapí. I kdyby vám opravdu vydržela řekněme dvacet hodin, je to za tu cenu, za kterou se prodává, vážně skvělé. Vždyť za šest set, respektive osm set dostanete hru kompletně v češtině, se kterou si užijete dvacet hodin legrace. Minimálně. Ale v mých očích to strašně sráží ten nevyužitý potenciál. Jistě, verzí 1.0 podpora hry nekončí a vlastně není moc rozdíl v tom, jestli opustila early access, prostě se jede dál a budeme toho vymýšlet mnohem víc. Ale zatraceně, nemluvím tu o letech vývoje, vždyť ty úkoly by se daly vytvořit za několik dní. Nechci nic složitého, jen bych si představoval totální vytěžení všeho, co se ve hře nachází. A že toho je požehnaně. Nejhorší je, že výtka, kterou směřuji k úkolům, se dá aplikovat i na herní prostředí.

JAKO DOMA

Lego Worlds

Lego Worlds obsahuje češtinu! Angličtina není nijak složitá a ve hře se toho příliš nenamluví, ale její přítomnost jistě ocení menší děti, kterým je hra primárně určena. Doufejme, že je to trend, který se přenese i ke klasičtějším Lego hrám. Identitu té příští ale stále ještě neznáme.

Hra je procedurálně generovaná a jako taková má přednastavené určité biomy, z nichž nějaký svět vytvoří. A když říkám biom, myslím opravdu biom. Poušť, les, džungle, led, lávová krajina, svět sladkostí… a až na každém z nich naleznete kostičky, věci, ojedinělé budovy nebo postavy z různých setů. Poměrně nahodile. Určité zákonitosti k tvorbě světů patří, yetti na poušti vážně nebude, na druhou stranu je trochu škoda, že jsou planetky v tomhle ohledu poměrně prázdné. Já chci do světa, který bude opravdu jen ze setu Lego Castle, budou na něm hrady, vesnické domky, sedláci, stáje, a hlavně, že toho tam bude dost a nebude to působit jako „jen aby se neřeklo“. To samé Lego City – je mi fuk, jestli moderní velkoměsto vyroste v džungli jako v Jižní Americe nebo jestli na poušti bude stát moderní Dubaj. Většinu času si budete stavět zámky sami, ale především ty vzdušné. A to je ohromná, ohromná škoda.

MNOHO KOSTEK, HRDINOVA SMRT

Bohužel, když už mluvíme o tom, co by mohlo a mělo být lepší, musíme se zmínit i o technickém stavu hry. Mám jednu zásadní výtku, a tou je kamera. Ne vždy se chová tak, jak by měla, a i když se poté chová tak, jak by asi měla, nechová se někdy jednoduše dobře. Nejpalčivěji to pocítíte při kutání podzemních chodeb a při potápění se ve vodě. To vám dokáže pěkně zamotat hlavu. Jakmile se kompletně ztatíte, můžete se nechat vystřelit až k oblakům a následně se snést znovu na pevnou půdu. Není to ale to jediné, co vás vytočí. Neustále budete bojovat s krátkou vykreslovací vzdáleností, a to do takové míry, kdy například letadlem přiletíte k místu, kde svět naoko končí, a než se načte jeho další část, zůstanete viset ve vzduchu. Také mě hodně mrzel bug s lucernou, která ne vždy ozařovala okolní svět, přestože svítila. Její vlastnost opět oceníte v podzemních kobkách. Naštěstí se nejedná o jediný předmět, který nějak svítí, ale omluva to rozhodně není.

Abych ale nemluvil jen negativně, zvlášt když ve výsledku je Lego Worlds pořád nadprůměrnou hrou, autoři přišli s několika dobrými nápady. Pominu teď to, že je ve hře multiplayer, i lokální, který hře rozhodně výrazně pomáhá, jsou to i takové drobnosti jako využívání QR kódů. Po světě získáváte různé fragmenty map legendárních předmětů, ale po jejich složení je musíte reálně oskenovat, aby se vám na mobilu ukázal příslušný kód světa, na kterém se nachází. Vtipné, že? Nejsmutnější na tom je to, že i na takové hlouposti člověk vidí, že TT Games nějakou kreativitu mají. Že je napadají i dobré věci, vtipné věci, věci, které Lego Worlds mohly posunout o výrazný kus dál... Jen toho mělo být víc.

Lego Worlds

Přes negativní vyznění recenze je Lego Worlds stále velice dobrou hrou. Problémem je vaše očekávání. Co od titulu očekáváte? A opravdu to dostanete? Važte pečlivě, abyste případně nebyli zklamáni. Na druhou stranu, riziko i díky přívětivé ceně není vysoké.