LEGO: Lord of the Rings Recenze LEGO: Lord of the Rings

LEGO: Lord of the Rings

Vojtěch Matěna

Vojtěch Matěna

20. 11. 2012 23:37 1

Téměř 10 let uplynulo od chvíle, kdy byl Sauron nadobro poražen. Ale jak se zdá, tento příběh stále nabízí prostor pro vznik dalších příživníků, kteří chtějí využít úspěchu slavné trilogie ve svůj prospěch. Při nespočtu různých adaptací bylo jen otázkou času, kdy Středozem ovládnou i postavičky z LEGA. Tady jsme se ale nemuseli příliš strachovat o prachbídné zneuctění značky, pakliže tedy nejste odpůrci její trochu nadlehčené podoby, v níž na Nazghúla házíme bobek, doslova.

Cum grano salis

Jak už to bývá u LEGO her zvykem, nenarušuje se struktura vyprávění, tudíž se nám v případě Pána Prstenů dostane věrného zpracování celé trilogie zahrnující všechny významné dějové momenty. Od prvních krůčků Hobitů přes kukuřičné pole, až po setkání s Odulou, tím ošklivým pavoukem, co v tomto zpracování připomíná spíše autobota než přerostlé zvíře. Na příběh se však pohlíží z jiné perspektivy, díky níž se nemusíte při hraní tvářit smrtelně vážně, ale naopak jste vedeni k tomu, aby vám cukaly koutky z nachystaných vtípků.

Ty jsou tradičně ukryty především v cutscénách, které jsou zábavné nejenom zřetelnou stylovou podobou, nýbrž právě poupravenými scénkami, jejichž součet pokryje poctivou devadesátku minut. Když odplouvá loď se zesnulým Boromirem a těsně před vodopádem uvízne loď na kameni, následkem čehož Gimli zvedne kamínek ze země a povedeným zásahem svrhne loď dolů, má to své osobité kouzlo. Zásahy do děje ale zpravidla nejsou většího rázu, takže stále lze mluvit o důstojném přepracování, v němž humor není tlačený na sílu, ale ve vkusném podání a přiměřené míře.

Jmenuji se Sam a mám lopatku

Samotná hratelnost jde ruku v ruce nenáročnému stylu, který se logicky zaměřuje na získání co nejširšího hráčského publika. Bezesporu jsou primární cílovou skupinou děti, ale určitě si tento druh zábavy neodporuje ani se sympatiemi dospělého člověka. Vzhledem k široké skupině společenstva prstenu nemáte na starosti jen jednoho hrdinu, který by vám byl přiřazen, ale autoři operovali s myšlenkou přepínání postav dle vlastního uvážení. Důvod je prostý – každá postava má své jedinečné schopnosti, jichž musíte v dané situaci využít. K realizaci své schopnosti ale někdy potřebuje kooperovat s jiným hrdinou, a to je pointou celé hry. Například při přechodu Mlžných hor a brodění sněhem potřebujete Gimliho, abyste uvolnili kameny před vámi. Gimli však v hlubokém sněhu uvízne. Proto se přepnete do Aragorna, s nímž mu ze svízelné situace snadno pomůžete.

Stejné je to i se Samem, který dokáže rozdělat oheň či připravit jídlo. Postupem času tak zjistíte, že nejzbytnějšími postavami jsou Pipin se Smíškem, kteří neumí takřka vůbec nic a jsou možná jen psychickou podporou. Tato vlastnost hry se kladně promítá i do přítomného multiplayeru, do nějž může nový hráč kdykoliv proniknout, přičemž buď nastane režim rozdělené obrazovky, nebo se systém příhodně přizpůsobí tomu, jakou vzdálenost mezi sebou tito dva hrdinové udržují, a obraz se tím pádem může zcelit opět do jednoho. V žádném případě se ale nemusíte bát, že byste nevěděli, jak pokračovat, neboť vás nápovědy neustále vedou za ručičku a vy máte tak usnadněnou práci.

Technické nešvary

Velký prostor byl věnován sbírání různých kostiček, bodů, cihel a tak podobně, jak už jsme si u této značky zvykli. Dokonce můžete v určitých pasážích narazit na vedlejší questy, které jsou provedeny velmi jednoduše za účelem prozkoumávání okolí a nalezení určité věci, za níž jste nějakým způsobem odměněni. Těchto příležitostí nebude pravda mnoho, ale možná, že je to tak koneckonců lepší. Hře totiž nesmírně sluší svižné tempo, kdy děj rychle odsýpá, mění se působivé kulisy a styl hraní. Proto je škoda někdy až zbytečně zdlouhavých pasáží, v nichž ten stejný princip aplikujete hned několikrát za sebou, jen abyste se konečně mohli posunout dále. A to způsobům hry vůbec neprospívá.

Často se také vyskytovaly tradiční problémy s kamerou, jejíž slabé chvíle přicházely při skákání z plošinky na plošinku a nepříjemném zkreslení prostředí. Ne že by to mělo na hraní nějaký výraznější dopad, ale jakmile se začne tento problém vyskytovat opakovaně, na celkovém zážitku se to projeví. Totéž pak platí o výskytu možných technických chyb, kdy mě například postava Sama spadla z horské cesty a obnovovala se na tom samém místě, z něhož opět následoval nevyhnutelný pád. Pomohlo jen načtení poslední uložené pozice, nic jiného. Na druhou stranu musíme vyzdvihnoutexcelentní dabing a celkovou práci s prezentací.

Nový LEGO titul na motivy Pána Prstenů s povděkem přijímá úlohu nenáročné arkády, která má za cíl především pobavit. Uvědomuje si totiž své hranice a než aby se pokoušela o nějaký převrat, předvádí povedený standard, za nějž se stydět rozhodně nemusí.

LEGO: Lord of the Rings
Nintendo 3DS 3DS
PlayStation Vita Vita