Lego City Undercover Recenze Lego City Undercover

Lego City Undercover

21. 4. 2017 10:00 4

Na nejlepší městskou akci po GTA V to nevypadá, ale Lego City Undercover už před lety ukázalo, že stojí za vaši pozornost. S trochou nadsázky se dá říct, že ambiciózní projekt měl jedinou zásadní vadu – vycházel jen a pouze na Wii U. To nespraví jen tak ledajaký patch. Zásadním impulzem, který konečně zjedná nápravu, je vydání nové konzole od Nintenda. Kromě Switche ale agent McCain poprvé zamíří i na PC, PlayStation 4 a Xbox One. Vyvstává však jedna zásadní otázka – není to pozdě?

ZRCADLO, KDO JE NA SVĚTĚ NEJZREMASTEROVANĚJŠÍ?

Pokud by Lego City Undercover zůstalo exkluzivně věrné Nintendu, Switch mohl získat poměrně zásadní tahák a relativně velkou hru v době, kdy je všemi kritizovaný za slabý lineup. Samozřejmě záleží, ke které z teorií se kloníte, jestli k té, že si hybridní zařízení pořídí hráči, které Wii U minulo, nebo k té, že si jej koupí všichni hráči, kteří byli Nintendu věrní doposud a tudíž Undercover hráli. Tím, že skrytý klenot vyšel i jinde, jsou ale tyto debaty bezpředmětné a Switch o svou potenciální výhodu přišel. Jedním dechem je potřeba dodat, že platí v posledních dnech omílané a všemi oblíbené rčení: „Je to tak pro hráče lepší.“ Je jedno, které platformě jste věrní vy, ale jednu z nejlépe hodnocených Lego her posledních let si může konečně zahrát úplně každý. Nejde jen o to, že si zkompletuje sbírku titulů s motivy dánské stavebnice, jako především o fakt, že je i po letech o co stát. Otevřený svět s poutavým příběhem sedí k Legu stejně dobře jako představa o absolutní volnosti, kterou TT Games prezentovali před několika týdny s Lego Worlds, a to se ani s přibývajícími roky nezmění.

Ačkoli za znovuvydanou edicí neční přívlastek remastered, ve skutečnosti jím je a rozdíl je patrný na první pohled.

Bráno dnešní optikou, verze pro Wii U už nevypadá tak skvěle a moderně jako před čtyřmi lety v době vydání originálu. Šedá paleta barev, nižší úroveň detailů, prachbídná ostrost vzdálenějších objektů nebo dlouhé načítací časy, to je jen stručný výčet toho, čím originál i po letech trpí. Je zkrátka evidentní, že ačkoliv Wii U disponovalo větším výkonem než Xbox 360 a PlayStation 3, Undercover svými základy patřil na předchozí generaci. TT Fusion, další interní tým studia Traveller’s Tales, se musel vypořádat s tím, jak hru těchto nešvarů zbavit. Ačkoli za znovuvydanou edicí neční přívlastek remastered, ve skutečnosti jím je a rozdíl je patrný na první pohled. Na druhou stranu je potřeba jedním dechem dodat, že je také patrné, že se nejedná o žhavou novinku, nýbrž o upravenou verzi letité hry. Dříve nebo později si toho všimnete i vy. Studio sice všeobecně prezentuje dobře odvedenou řemeslnou práci, ale trochu větší problém vidím v tom, že dříve nebo později vám dojde, že hra se řadí na minulou generaci i některými mechanismy.

DO NEW YOURKU A JEŠTĚ DÁL

Lego City Undercover se hraje stejně jako jakákoliv jiná Lego hra. Pokud od příběhu Chase McCaina čekáte, že předchozí díla od britských vývojářů ignoruje, tak na to rychle zapomeňte. I v Lego City využijete veškeré principy, které známe odjinud. Počínaje příběhem děleným na jednotlivé kapitoly a konče tím, že Chase neumí vše. Ale od začátku: Příběh v Lego City Undercover je v určitém slova smyslu specifický, stejně jako v Lego Worlds. Obě hry si vlastní linku vytváří sami, a autoři tak vůbec poprvé nekopírují scénáře viděné odjinud. Je to tak trochu nošením dříví do lesa, neboť u originálu z Wii U tomu bylo pochopitelně stejně, ale po několika letech si můžeme připomenout, že Traveller’s Tales nějaké tvůrčí scénáristické schopnosti mají. A i když mi svět dal dávno za pravdu tím, že Undercover všeobecně chválil, situace se poprvé opakovala svým nepříběhem až začátkem března. Dobře to tehdy nedopadlo, především proto, že Worlds žádný ucelený příběh nemělo, ale po dohrání Undercover si svým způsobem přeji, aby se ve studiu poplácali po zádech a zkusili to samé ještě jednou. Ať už v rámci pokračování úspěšného debutu, nebo vytvořili něco úplně nového.

Příběh z Lego City odvypráví dobrodružnou cestu agenta Chase McCaina po stopách Rexe Furyho, zloducha, kterého už jednou v minulosti chytil, ale po letech utekl z vězení Albatross. Jelikož vyšetřování nepřináší žádné nové stopy, Chase své vedení přesvědčí o tom, že je potřeba infiltrovat skupiny kolem Furyho zevnitř, aby se dostal ke svému nepříteli. Ačkoliv McCain hraje v celém příběhu hlavní roli, kolem něj se objevuje několik postav, které si budete pamatovat i nějakou dobu po dohrání hry. Důležitou roli v příběhu sehrává paličatá Natalia Kowalski, která v minulosti pod záštitou anonymity pomohla Furyho chytit, ale díky televizi zná její jméno celý svět. Možná že si ale namísto sličné blondýnky oblíbíte spíš ulízaného a naprosto neschopného Franka Honeyho, který vás adoruje všude, kudy chodí.

Ačkoliv McCain hraje v celém příběhu hlavní roli, kolem něj se objevuje několik postav, které si budete pamatovat i nějakou dobu po dohrání hry

Honey je bezesporu jednou z postav, kterou z hlavy jen tak nevypustíte. Kdykoliv, když s ním přijdete do styku, něčím vás překvapí. Třeba ve chvíli, kdy se na střeše rodinného hotelu opaluje na nafukovacím lehátku se svým… koněm. Pokud vám není po chuti lehce infantilní humor, možná oceníte spoustu narážek na svět mimo videohry. Mluvil jsem o vězení Albatross, které je místním ekvivalentem Alcatrazu. V něm je vaším úkolem najít chlapíka jménem Blue, jenž odkazuje na postavu jménem Red z Útěku z věznice Shawshank (v podání Morgana Freemana). V příběhu dojde i na lekce Kung Fu à la Matrix od místního guru Barryho Smithe, tedy od další postavy, která vám v paměti utkví. Hugo Weaving musí mít radost. Hotová radost je i plnit úkoly od mafiána Chana Chuanga, který na vás neustále řve. Miláček je i Vinnie Pappalardo. Radost vám bude dělat i váš nadřízený, Marion Dunby.

ZNÁME CHASE, ŠIKULU

Pomocnou rukou vám je Ellie Phillipsová, která vás minimálně zpočátku leccos naučí a i později se postará o to, že vám ledasco projde. Díky ní se můžeme podívat na to, co Chase vlastně umí. Oproti jiným Lego hrám se nepřepínáte mezi dalšími postavami, ale McCain zvládne všechno sám. Namísto postav však musíte neustále volit mezi jeho schopnostmi nebo povoláními. Chase policista nedokáže to samé jako Chase hasič. Kromě toho budete po městě chodit i jako civilista, zloděj, astronaut, farmář, horník a opravář. Pokaždé umí něco jiného, a tak, jak je u her od Traveler’s Tales zvykem, budete pro každý aktivní předmět hledat správné zaměření. Remaster Undercoveru ale přináší jednu novinku – čtyři roky starý originál totiž neměl kooperativní multiplayer. Nové verze jej mají, a to i na Switchi. Druhý hráč se vtělí – nečekaně – do role Chase McCaina. Tím, že bude mít dostupné veškeré schopnosti jako jeho spoluhráč, odpadá nešvar, kdy se stávalo, že byl jeden z hráčů nevyužitý, protože danou akci mohl provést jen jeho parťák.

Na druhou stranu, vzhledem k tomu, že máte při sobě neustále osm obleků (přeloženo do jazyka jiných Lego her – osm různých postav), hra neustále střídá, co by po vás chtěla, a to začne být po čase lehce otravné. Kupte dynamit coby horník, abyste rozbili stříbrnou krychli, z níž sestavíte měnič vaší barevné pistole, kterou má Chase zloděj, se kterou vypnete laser, který chrání teleport, jenž pro změnu využije astronaut, abyste následně přepnuli na Chase policistu, který má hák. S ním se musí strhnout žebřík, přičemž na vrcholu se převtělíte do farmáře, s jehož kuřaty se snesete na protější budovu. Jestli to zní dobře bláznivě a ujetě, možná si řeknete, že se tím pádem nebudete nudit… ale tohle už je trochu moc. Pomoc druhého člověka potom rádi oceníte, protože budete dělat jen polovinu činností. Neříkám, že si sami neporadíte, ale Lego City je snad první hrou, kde je kooperace bonusem nejen k zábavě, ale i k samotné hratelnosti.

Mise si sice můžete připomenout a zopakovat, ale těch ostatních aktivit je zoufale málo.

Undercover není bez chyb. Už jsem mluvil o tom, že se jedná prakticky o klasickou Lego hru jen v otevřeném světě, ale nevyužívání jeho potenciálu je na škodu. Když jsem se snažil přirovnat remasterovanou novinku k něčemu, co by mohl znát každý, napadlo mě 16 let staré GTA III. Proč právě tenhle díl? S každým dalším dílem se totiž Rockstar učil plnit svá města obsahem, a trojka byla ještě v tomhle ohledu poměrně chudá. Jakmile se člověk dostal v příběhu na konec, mohl plnit jen několik dílčích miniher a to je tak vše. Undercover není jiný. Mise si sice můžete připomenout a zopakovat, ale těch ostatních aktivit je zoufale málo. Nebo spíš nejsou jiné, než jindy. U hry vás udrží prakticky jen sbírání collectiblů, kterých je jako vždy přehršel, a i když to může být zábava, rozhodně vám nedoporučuji nechávat to na konec. Platí to pro všechno, co vám hra představí během prvních pár minut – stavění „garáží“, u kterých si můžete vybrat vůz, stavění převlékáren, kde můžete svého Chase proměnit, sbírání cihel a tak bych mohl pokračovat ještě dlouho. Není proto divu, že když Undercover dohrajete poprvé, hra vám říká, že máte za sebou stěží pětinu hry.

„ROZDÁVAT RADY JE ZBYTEČNÉ..."

Zrovna třetí díl Grand Theft Auto jsem ale nezmínil náhodou. Pamatujete si na tamní letadélko Dodo? Ptáček s přistřiženými křidélky se sotva dostal do vzduchu a hráči si kladli otázku, proč se autoři k tomuto zvláštnímu kroku odhodlali. Undercover má také letadla. Má dokonce i vrtulníky a budete pilotovat i šílenější kousky. Zaboha ale nerozumím tomu, proč 1) nemůžete přistát a vystoupit libovolně tam, kde chcete, ale jen na předem určených místech, a 2) nemůžete přeletět ten blbej kopec uprostřed Lego City a vždycky jej musíte zdlouhavě oblétávat? Jedná se o naprosto nepochopitelná rozhodnutí, která vám dokáží otrávit i takovou banalitu, kterou jinde považujeme za samozřejmou. Nehledě na to, že k letadlům se dostanete až v pozdní fázi hry. Paradoxní je, že před několika týdny to v Lego Worlds nebyl žádný problém.

Lego City Undercover

Rozčilovat se nad tím, že ani Undercover nepřináší nějaký základní destrukční model světa, je jako plakat nad rozlitým mlékem. Rozbít můžete jen a pouze to, co je ze stavebnice. Že byste si vzali letadlo, nebo jeřáb, nebo cokoliv jiného a namířili si to k nejbližší budově, abyste obyvatelům Lego City udělali radost, na to můžete zapomenout. Jinde nám to nevadí, ale Undercover po tom vyloženě volá. Škoda. Peklo ve městě nevytvoříte, ani kdybyste se chtěli přetrhnout. Ani dočasně. TT Games opět zůstali věrní tomu, že je hra maximálně přístupná i těm nejmenším, a tak nad vyslovenou představou můžeme pouze slintat. Ale ono to k Chasovi McCainovi asi i patří. Vždyť i přesto, že kolem sebe máchá rukama a nohama jako zběsilý, prakticky se nestane, že by kohokoliv rozložil na elementární částice – vítězstvím není smrt zloduchů naproti vám, ale dát jim klepeta na ruce a poslat je do žaláře. Jen je touto optikou škoda, že remaster nepřináší o trochu víc. Nebo že se nejedná o částečný remake.

Lego City Undercover
Wii U Wii U

Undercover mohl být bezesporu v základu ještě lepší. Má pasáže, které doslova křičí po vylepšení. Přesto je to stále jedna z nejlepších Lego her, kterou byste neměli minout.