LEGO Batman 3: Beyond Gotham Recenze LEGO Batman 3: Beyond Gotham

LEGO Batman 3: Beyond Gotham

Matěj Mužík

Matěj Mužík

9. 1. 2015 23:06 2

Nejnovější LEGO Batman je hra, která neurazí, ale ani nenadchne. Drží se totiž prakticky stejné struktury jako jiné hry z LEGO série a v zásadě nepřináší nic nového či originálního. To samozřejmě nemusí být ihned na škodu, ale místo pocitu řemeslně slušně odvedené práce zavání z Batmanova dobrodružství mimo Gotham spíše ustálá rutina. Tuhle hru už jste tedy pravděpodobně hráli, ale dřív to bylo tak nějak... Tak nějak lepší.

SBOHEM GOTHAME

V jednom ohledu je totiž třetí Batman krokem zpátky pro celou LEGO sérii. Zatímco o druhém dílu se může směle říct, že se nesl v duchu inovace, Beyond Gotham přináší akorát nový příběh, několik obleků pro Batmana a Robina a přes 150 hratelných postav z DC panteonu superhrdinů a superpadouchů. Pryč je onen městský sandbox ze dvojky. Nový Batman se drží striktně lineárního příběhu, který ho zavede - přesně podle podtitulu - za hranice Gothamu, a to rovnou do vesmíru a přilehlých galaxií. Je to vlastně docela ironické, že právě prostředí vesmíru je to, co hru svazuje, zatímco město z minulého dílu dávalo hráčům svobodu v exploraci.

Zlaté pravidlo, že i sebeprůměrnější hra je ve dvou zábavnější, v tomto případě působí jako záchranná síť pro titul bez větší invence.

Stejně jako dřív tedy musí hráč v každé dané úrovni přepínat mezi dvěma a více postavami, s jejichž specifickými schopnostmi plní v rámci určitého prostředí předem dané úkoly. Ať už jste v Bat-cave, Fortress of Solitude nebo na neznámé planetě, zas a znova rozbíjíte krabice, sestavujete LEGO-konstrukce a snažíte se přijít na to, která postava dokáže otevřít cestu dál. Novinkou jsou již zmiňované kostýmy pro Batmana a Robina, které hrdinům propůjčují nové schopnosti, ale v podstatě tak suplují výměnu postavy za jinou.

Samozřejmě nelze hře vyčítat její základní principy, na kterých je celá série postavena. Problém je v tom, že kromě nich není v hratelnosti v podstatě nic nového či zvláštního. Jednoduché puzzlíky jsou stále jednoduché (a hra většinou sama ukazuje, kterého hrdinu či který kostým na daný prvek musíte použít), průzkum oblastí je omezený vlastně jen na huby typu Bat-cave nebo orbitální stanice JLA, a nikoho nepřekvapí, že bojový systém zůstal u tradičního bušení do nepřátel pořád dokola jedním čudlíkem.

BATMAN A ROBIN NAVŽDY

Zlaté pravidlo, že i sebeprůměrnější hra je ve dvou zábavnější, v tomto případě působí jako záchranná síť pro titul bez větší invence. Při hraní ve dvou se vrací možnost dynamického splitscreenu, která až na občasný zádrhel umožňuje oběma hráčům vidět svoji část obrazovky, byť by se nacházeli daleko od sebe. Drop-in multiplayer dovoluje, aby se k vašemu Batmanovi kdykoliv během hraní pouhým připojeným ovladačem přidal další hráč jako Robin či kdokoliv jiný z široké nabídky postaviček.

LEGO Batman 3: Beyond Gotham

Nicméně kromě těchto prvků ve hře také zůstaly staré otravné designerské chyby. O možnosti uložit hru i během misí, které nezřídkakdy trvají třeba i půl hodiny, vývojáři z Travellers Tales Games zřejmě ještě neslyšeli a i hraní online je pro ně jedna velká neznámá. Při plošinovkových pasážích pak “zazáří” mizerná kamera, jež vás opět několikrát pošle do bezedné propasti, kam se ostatně po vzoru lumíků často vrhají i vaši AI parťáci a až se pak jednou nespustí naskriptovaná scéna, která by měla otevřít postup dále, tak ovladačem přes celou místnost nemrští jen ten největší flegmatik.

Na druhou stranu nelze řici, že by LEGO Batman 3 dělal úplně všechno špatně. Příběh hry vypráví o vesmírné invazi Brainiaca, kterého musí samozřejmě zastavit celá Justice League. Známí hrdinové ale na kosmického superinteligentního androida sami nemají a při záchraně Země si na pomoc pozvou staré známé jako Lexe Luthora, Jokera či třeba Sinestra. Samozřejmě nejde o Arkham sérii, takže není na místě očekávat nějaké hluboké dialogy nebo psychologizaci postav. Postavičky jsou ploché asi jako hruď plastové Wonder Woman a hra se celá nese v tradičním odlehčeném, absurdně komickém duchu.

SEŠLA SE CELÁ PARTA

Pro fanoušky DC univerza pak dosud největší kolekce hratelných postav představuje opravdu velké lákadlo, proč se do hry pustit. Některé postavy jsou sice jen přeskinovaní známější hrdinové, jiní zase nejsou při hře vlastně příliš užiteční, většina však potěší každého, kdo si sešity od DC někdy listoval a v tomto ohledu si pánové vývojáři tedy opravdu dali záležet. Superman, Green Lantern nebo Flash jsou samozřejmě přítomní, ale hrát za takového Swamp Thinga nebo za brutálního Loba se jen tak jinde nepoštěstí.

Trochu podivně působí jen zařazení skutečných lidí do hry, kdy jako superhrdinové zachraňujete z prekérních situací Adama Westa, představitele seriálového Batmana z 60. let, případně se rovnou vtělíte do LEGO postaviček podle známých nerdů Conana O’Briena nebo Kevina Smithe. Jejich postavy do hry jednoduše nesedí především jejich rozdílným humorem. Fungují jako komentátoři děje, ale často prolamují čtvrtou stěnu a jejich glosy jsou spíše rozpačité než nějak extrémně vtipné.

LEGO Batman 3: Beyond Gotham

Nepříběhové postavičky do hry přicházejí až v módu Free Play, ve kterém se můžete vrátit do již prozkoumaných lokací a snažit se vysbírat všechny poklady a objevit všechna tajemství, která na hráče tvůrci nachystali. Vskutku, obsahu je ve hře poměrně dost: průzkumné zóny na cizích planetách, VR mise, time trials, odemykatelná vozítka a další hrdinové... Ale kompletace všeho na 100 % jen uměle nafukuje zhruba osmihodinovou procházku hrou, která by už snažší být nemohla. Tedy mohla, pokud by vývojáři opravili tu zatracenou kameru!

Hraní nového LEGO Batmana je tak přirovnatelné ke hraní si s klasickou LEGO stavebnicí. Na obrázku vidíte, co z ní postavíte, a při stavění vás čeká v podstatě ta stejná zábava. Kostičky jsou v ní pořád ty stejné a bez nových nápadů je s každým dalším dílem stavebnice obyčejnější. Třetímu LEGO Batmanovi tak nejvíce láme vaz, že vyšel až po open-worldovém druhém dílu a krok zpět v rozloze světa sebevětší výběr postaviček nenahradí.

LEGO Batman 3: Beyond Gotham
Nintendo 3DS 3DS
Wii U Wii U