Legends of Runeterra
Legends of Runeterra Recenze Legends of Runeterra

Legends of Runeterra

Radek Raudenský

Radek Raudenský

18. 5. 2020 14:00 4

Žánr karetních her dostal v posledních letech pořádně zabrat. Hearthstone pomalu ale jistě ničila nutnost kupovat si balíčky, bez kterých se na lepší místo v žebříčku zkrátka nedostanete. Zachránce Valve přišlo se svojí chloubou, hrou Artifact, která ale dopadla naprosto tragicky, a po pár měsících i vývojáři uznali, že jde o naprosté fiasko, přičemž Artifact byl stažen ze Steamu.

Najednou se ale vyrojilo studio Riot Games, které si dlouhá léta hrálo na vlastním písečku. Staralo se o League of Legends, podporovalo esport, a vypadalo to, že o jiné žánry či území studií nemělo zájem. Oslavy výročí League of Legends ale ukázaly jasný opak. Bojovka, střílečka, karetní hra, dost možná diablovka či plošinovka. Riot ukázal ambici stát se druhým Blizzardem, a svou snahu nastřeluje první hrou, kterou je Legends of Runeterra. Karetní hra s hrdiny a motivy světa League of Legends. První pocit byl pro mnoho hráčů jasný- kopírka Hearthstone. Je tomu ale skutečně tak?

KARTIČKY ZADARMO

Odpovíme vám hned na začátku. Ne. A nemyslíme tím pouze herní systém. Je tím myšleno celé pojetí hry, které stálo za tím, že hrát Hearthstone po 150. expanzi už nebyla zábava. Od beta testování po plné vydání Riot tvrdil, že ví o tom největším strašáku současných karetních her- tím je sbírání karet. U konkurence si zkrátka bez pravidelného úplatku za balíčky nezahrajete. Riot už ale má zkušenosti s údržbou F2P her- League of Legends dlouhodobě vydělává stovky miliónů korun, hrát ale můžete bez jediné vložené koruny. Stejně tak by tomu mělo být i v Legends of Runettera- hráči si mohou koupit skin na hrací plochu či jiného plyšáka, který vám ve hře dělá společnost. Bohužel jsme se ale nevyhli možnosti si karty koupit.

Pokud se vám podaří dokončit celý pás odměn za celý region, vlastníte všechny karty z dané oblasti.

Ve hře se stále nachází obchod, kde si karty můžete koupit- a to ve formě Wildcards, za které si odemykáte přímo karty. Máte ale omezený počet za týden, nejdůležitějším aspektem je ale to, že vám Riot dovolí získat všechny karty naprosto zdarma- ale za grind. Karty jsou rozděleny na několik regionů, každý region vám po dokončení úvodního prologu nabízí odměny, které získáváte za určitý počet zkušeností. Pokud se vám podaří dokončit celý pás odměn za celý region, vlastníte všechny karty z dané oblasti.

RIOT BODUJE

Zkušenosti získáváte nejen za samotné bitvy, ale i za denní úkoly. Kromě toho se vám zkušenosti ukládají do týdenního trezoru, který se jednou za týden otevře a dá vám odměny podle toho, jak moc jste hráli. Naprosto se tak vyhýbáme tomu, co Hearthstone nezvládl - získávání karet bez otevření peněženky. Nagrindit celou kolekci samozřejmě stojí spoustu času, ale pokud jste běžný hráč, váš cíl nejspíše nebude vlastnit všechny karty, ale mít možnost si udělat balíček, který chcete, nebo je zrovna v metě.

Velmi dobře funguje i to, jak se Riot snaží udržovat dynamickou metu. Ta se totiž neustále mění, tudíž zde nenajdete jeden balík, který by kraloval celé scéně a držel si 60% winrate. Jeden den potkáte elusive (flying v HS) balíček proti counter-elusive balíčku, a druhý den už bojujete proti control či aggro balíčkům. Nenudíte se, a proti každému balíčku musíte zvolit jinou strategii.

STEJNĚ, ALE JINAK

Kartičky bychom tedy měli, jak je na tom samotná hra? I zde jsme se oproti Hearthstone či MTG dočkali ozvláštnění. Jednotlivá kola jsou rozdělená na fáze, přičemž na vše, co uděláte, může váš protivník reagovat (a naopak). Sešlete kartu, nepřítel dostane šanci reagovat. Zaútočíte, nepřítel může bránit nebo seslat burst či fast spell. Musíte tak vždy přemýšlet nad tím, jestli skutečně chcete nejdříve položit tu silnou kartu, nebo naopak nejdříve zaútočíte, a počkáte, jestli váš nepřítel neschovává kouzlo, které by všechny vaše jednotky poslalo na hřbitov. Útok probíhá zleva, přičemž i zde musíte přemýšlet nad tím, jak karty sestavit. Některé totiž mohou mít vlastnost support, která kartě vpravo zaručuje určitou výhodu, jako bariéru nebo quick attack (útočící karta udělí poškození dříve, než blokující karta).

Každý level up u legendárního hrdiny či kouzla vzácných karet vám na hrací desce vykouzlí vizuální divadlo.

Jakmile vám dojdou všechny možnosti, kolo se ukončí, vaše nevypotřebované mana krystaly se transformují na krystaly pro kouzla, zbytek many se regeneruje a vy si opět lížete kartu. I to ale může být proti některým balíčkům smrtelné. To vše pak Riot doplňuje nejen dabingem a krátkými rozhovory mezi vzácnými kartami, ale také vizuálními efekty, kdy každý level up u legendárního hrdiny či kouzla vzácných karet vám na hrací desce vykouzlí vizuální divadlo. Jedná se o několika sekundové animace, které ve výsledku ani moc neotravují.

SPRÁVNÝ NÁŠLAP

Když vše spojíme dohromady, vypadá Legends of Runettera jako velmi silný hráč na poli karetních her, který by mohl nejen uzmout velký počet hráčů, ale taktéž vyřešit problémy, které Hearthstone nedokázal. LoR se totiž zatím jeví jako přesně ta hra, kterou si můžete zapnout na 2 zápasy, a zase od ní odejít, nebo v ní grindit několik hodin denně. Za oboje je totiž hráč následně odměněn. Pochval se dostává i od kompetitivních hráčů, kteří přešli od konkurence, a například český světový šampión v Hearthstonu Mikuláš „Pokrovac“ Dio zvládnul, jako první na světě, dosáhnout nejlepšího ranku v hodnocených hrách, tedy Masteru. Budoucnost ale leží na tom, jak se vývojáři popasují s dlouhodobým udržováním hry. Právě na tom totiž Hearthstone ztroskotal. Snad se Riotu skutečně podaří vydělávat pouze na skinech hracích desek, minionech a dalších kosmetických předmětech bez toho, aby byli hráči nuceni si kupovat karty, a stejně tak se podaří udržet nekonzistentní metu, která zase zaručuje, že vás hra neomrzí. V tuto chvíli ale Legends of Runettera doporučuji všem, které bavil Hearthstone či karetní hry obecně.

Legends of Runeterra
iOS iOS
Android Android

Legends of Runeterra je svěžím přírůstkem do žánru karetních her, který to myslí vážně. Pokud Riot Games dodrží sliby, a nepokazí dobrý F2P model, může tu s námi LoR být spoustu let. Doporučuji všem, které karetní hry baví, ať jste příležitostný hráč, a nebo grindící maniak.