legends-of-pegasus
Legends of Pegasus Recenze Legends of Pegasus

Legends of Pegasus

Martin Klekner

Martin Klekner

4. 9. 2012 22:48 4

Před časem jsem si v recenzi na Endless Space stěžoval, že ačkoliv je hra od Amplitude Studios v jádru kvalitním počinem, nedotaženosti ji táhnou dolů. To jsem ovšem ještě netušil, co mě čeká o několik týdnů později... Autoři z Novacore Studios toho slibovali hodně. Slibovali, že Legends of Pegasus přinesou zajímavý příběh, rozmanité rasy, strhující vesmírné bitvy a 40 hodinovou singleplayerovou hru. Realita je jiná. Tahle 4X hra je tak strašlivě nedodělaná a bugy prolezlá záležitost, že nyní trochu lituji, že jsem nesrovnatelně lepšímu Endless Space dal jenom 6 z 10.

Jak recenzovat hru, která vás už během úvodní mise vyhodí hned několikrát zpět na plochu vašeho operačního systému? U které si nemůžete být jisti, zda až ji naloadujete, budete se vracet do stejné kampaně jakou jste opustili? Která dělá všechno pro to, aby nebylo možné si ji užít? Inu, těžko. Autoři sice po vydání přiznali, že do obchodů poslali trestuhodně nehotový titul a začali hned pracovat na patchích, mojí smutnou povinností však je brát hru tak, jak se mi dostala do rukou. Hroznou.

A pak hra spadne na plochu

Legends of Pegasus se nejdřív tváří nadějně. Menu je fajn, intro je fajn, hudba je fajn. Jakmile začnete hrát a prokousávat se skrz úvodní tutoriál, uvědomíte si, že chcete, aby se vám to líbilo, že se vám to celé docela zamlouvá. Grafika příjemná, lodičky vypadají hezky, výbuchy jsou početné a efektní, s celkovým designem zkrátka není nic v nepořádku. Ani ten příběh se nezdá zas tak špatný, je doprovázen dobrými cutscénami a voiceoverem... a pak hra spadne na plochu.

Ještě stále plni trpělivosti ji spustíte znovu. V ten moment to začne. Zkusíte označit svoji flotilu a zjistíte, že čas od času to prostě nejde – a vám nezbude než se uchýlit k LMB+Shift kombinaci (ani ta ovšem nefunguje stoprocentně). Zkusíte je někam poslat, ale žádná jednotka náhle nereaguje. Začnete se pokoušet obejít tyto problémy, například když lodičky nepochopitelně odmítají poslechnout rozkaz k útoku, přisunete je tedy blíž k nepříteli, aby bojovaly automaticky. Ale pak se bugy podobného rázu začnou hromadit... a vy poprvé zapochybujete. A pak hra spadne na plochu.

S trpělivostí se třeba propracujete až do fáze, kdy úvodní bitva skončí a vy se dostanete do tahové části (Legends of Pegasus kombinuje realtime bojové sekvence s tahovou mapou galaxie). Vše začíná nanovo. Poklik na planetu, ke které se chcete dostat, vás nepřemístí na orbitu, nýbrž do jejího středu. Najednou je obrazovka plná čehosi barevného a vy pořádně nevíte, co se děje, dokud si neuvědomíte, že musíte odzoomovat. A tak je to s celou hrou. Ať už mluvíme o kolonizaci, vývoji či o průzkumu galaxie, většinu času netušíte, proč se co děje tak, jak se to děje, nápověda přitom nikde. A pak hra spadne na plochu.

Nedodělané až to bolí

Ale i když se oprostíte od relativně drobných chyb, jimiž je hra prošpikována po okraj, objeví se větší problém. Skutečným zlem v Legends of Pegasus je totiž funkce save/load. Ano, čtete správně. Po načtení uložené hry se můžete těšit na překvapení v podobě ztracených uložených nastavení, vlastních úprav flotil, názvů a jednotek, dokonce i vaše zdroje a vyzkoumané technologie budou často jiné či budou chybět úplně. Zhruba v ten moment většina normálních hráčů řekne: „A dost.“

Mohl bych vyjmenovávat ještě spoustu nedostatků, kterými hra trpí, spoustu chyb, které mi znepříjemňovaly každičký moment hraní. Například naprosto nepřehledný manažer pro spravování flotil, který jednak způsobuje – překvapení – časté pády na plochu, zároveň však je tak neintuitivní, až to bolí. AI je i na vysoké obtížnosti naprosto nefunkční. Některé budovy nemají žádný smysl. Obsažné popisky, které by vám vysvětlily co má jaká funkce a technologie ve hře za efekt, se zde nevedou. Diplomacií autoři nazývají systém „vypovědět válku“ / „dohodnout mír“, přičemž v obou případech AI vaše nabídky vpodstatě ignoruje. Ano, mohl bych je vyjmenovávat a... - a vlastně jsem to už i udělal. Oops, nešlo to jinak.

Snaha byla... možná

Co jsem nicméně chtěl prve napsat bylo, že raději řeknu, co je na hře pozitivního. Není totiž vyloučeno, že časem se (po záplavách patchů) z tohoto paskvilu stane třeba i hratelná hra a vy jistě chcete vědět, zdali bude tento potenciální produkt hoden vaší pozornosti. A ano, asi to může být dobré. Ne průlomové, ale dobré. Již jsem chválil vizuální stránku, kromě toho mě však zaujaly především možnosti customizace valné většiny herního obsahu. Můžete si vytvářet a upravovat vlastní typy lodí a děje se tak poměrně příjemnou cestou (pokud si odmyslíte nemožnost současného zoomování a úpravy lodí v Ship Editoru), modifikovat lze i přítomné rasy. Celkově se dá říct, že hra je v určitých oblastech propracovanáa je vidět, že někde na prapočátku všeho byl dobrý úmysl. Jenže to ji nijak neomlouvá.

Titul, kde ani po několika patchích nefunguje pořádně funkce save/load je špatným vtipem. Novacore Studios očividně raději nenajali během vývoje žádné testery, možná ze strachu, aby nezjistili jak moc nefunkční Legends of Pegasus vlastně jsou. Musím opakovat, ve světle tohoto fiaska je mi až líto, že jsem dal Endless Space tak nízké hodnocení. Pokud totiž hledáte nějakou novou a zábavnou 4X hru, mohu vám nyní konkurenční produkt od Amplitude jedině doporučit. Od Legends of Pegasus ruce pryč.

Mimochodem, tato hra se na Steamu prodává za 45 dolarů. Víte, málokdy používám v článcích vykřičníky, ale tentokrát prostě... 45 dolarů!!!

Legends of Pegasus

V jádru to možná má potenciál, skrz bugy a nedodělky to však ani není vidět. Trestuhodně nedodělaná záležitost, která za tu cenu zkrátka nestojí.