Legend of Grimrock 2 Recenze Legend of Grimrock II

Legend of Grimrock II

Tomáš Krajča

Tomáš Krajča

2. 11. 2014 11:00 4

Legendy vyprávěly o Hře, která vyvede náš lid z temnoty a tápání. Ve skromných poměrech, na pláních bičovaných krutými severními větry, v zemi ledu, mrazu a tisíce jezer, jejichž hladiny se smutně lesknou jako slzy kdysi mocných titánů, vyroste Hra, která znovuzrodí klasický čtverečkový dungeon. Hra, jež otevře oči pochybovačům, přivede k úžasu ty, kteří věřili, a železnou pěstí zdrtí nepřátele. Nad skomírajícími táborovými ohni, v jeskyních za jekotu meluzíny, ve skromných chatrčích chudinských čtvrtí, v tajných doupatech čtverečkových překupníků s klíči, pákami a runami – tam všude se s nadějí šeptaly legendy o Ponuré skále.
A když pak doopravdy přišla, ukázalo se, že – alespoň pro jednou – legendy nepřeháněly.

Krok za krokem

Hardcore módy

Legend of Grimrock II

Tak jako první díl lze i Grimrock II hrát bez automapy s nutností zakreslovat vše tužkou na čtverečkovaný papír. Ztížit si hru lze i omezením funkčnosti regeneračních krystalů, či zapnutím iron-man módu s permanentní smrtí. Masochismu zdar!

Zatímco první Legend of Grimrock byl uctivou poklonou klasice Dungeon Master, sevřeným dobrodružstvím na třinácti patrech temných kobek, které s láskou a citem pro detail vytvořilo čtyřčlenné finské studio Almost Human, dvojka má od prvního pohledu vyšší ambice. Co zůstalo zachováno, je věrnost žánrové formuli. Opět jde o čistokrevný dungeon, tedy hru, v níž se lze pohybovat pouze po jednotlivých čtvercích, a která staví vedle RPG rozvoje čtveřice postav na realtimovém boji, runovém kouzlení, alchymii a řešení prostorových hádanek. Zatímco by se zdálo, že čtverce jsou z pohledu 21. století nesmyslným omezením – a ano, skutečně dnes není problém ani pro malý tým udělat hru v týchž kulisách s volným pohybem – ve skutečnosti přibližují Grimrock přehlednosti deskových her. Jasně daná pravidla usnadňují orientaci hráči, který tak může mít jistotu, že na některou z plošinek prostě a jednoduše nedoskočí, aniž by to musel tisíckrát vyzkoušet, a dále přispívají k tvorbě velmi specifických puzzlů.

Zejména americkými novináři s oblibou používané přirovnání druhého Grimrocku k adventurní klasice Myst není vůbec od věci. Výsledek jen lehounce zvrhlého nekrofilního gruppen-sexu mezi Eye of the Beholder, Isharem, zmíněnou klasikou od Cyanu a ano, bezpochyby také Dark Souls, je rozlehlý ostrov přeplněný zajímavými místy, až mnohdy hráč neví, kudy kam. Podobně jako první díl nesází ani Grimrock II na vyprávění příběhu, ale spíše vlastní souboj hráče "proti systému": na počátku je tedy skupina trestanců, jejichž loď ztroskotá na pobřeží, uprostřed vzkazy zanechávané ve stromech či na různých nebezpečných místech tajuplným a velmi škodolibým "pánem ostrova" a na konci... snad nečekáte, že vám to prozradím?

Mnoho hodin hráči stráví v úseku několika málo čtverečků, kde se budou snažit řešit puzzly na základě strohé nápovědy.

Proces objevování je zpočátku velmi bolestný, protože Grimrock II není zdaleka tak lineární jako první díl. Hned po dokončení výukové lokace na pláži se otevře celá řada lokací a hráč tak může strávit hodiny bezcílným blouděním v lesích, dungeonech, bažinách či na hřbitově. Po nějakém čase ale nastoupí systematický přístup, který vede k cíli. To znamená prozkoumat každou lokaci až do posledního tajného místa, přepínače a plošinky. Naštěstí není nutné chodit si pro nápovědy a předměty klíčové k otevření dveří v pyramidě přes celou mapu do bažin, a tak zůstává Grimrock II hrou velmi obtížnou, mnohdy frustrující, ale férovou.

Čtvercový taneček

Tajná oáza

Legend of Grimrock II

Odhalování tajných tlačítek a skrytých místností má ve hře ještě větší kouzlo než v jedničce. Když se nadvakrát pod vodou protáhnete do nádherné tropické oázy vprostřed dungeonu, úplně se tají dech...

Oproti prvnímu dílu je jednoznačným posunem variabilita prostředí, které navíc nabylo na detailech a efektech. První cesty zelenou mlhou zahalenými bažinami nebo noční průzkum popelem a rozkladem dýchajícího hřbitova jsou velkým zážitkem. Almost Human ale neobětovali styl jedničky na úkor výpravnosti. Mnoho hodin tak hráči pravidelně stráví v úseku několika málo čtverečků, kde se budou snažit řešit puzzly na základě strohé nápovědy, která se ukáže dokonale výstižnou většinou až po vyřešení. Jak to probíhá? Na počátku je výzva: "hmm, pohybuj se jako had..." Hráč přemýšlí, co to může znamenat, pokouší se jednou či dvakrát proběhnout sérii plošinek spouštějících jedovatý oblak, a po každém neúspěchu načte pozici. Mění vybavení hrdinů, háže kamením do dálky, zkouší sekvenční procházení tam a zpět. A nic nezabere. Následuje nepopulární fáze: "Nenávidím tuhle z****nou **** **** a všechny ty *****, kteří jí vyrobili," rage quit, třískání pěstí do stolu a svatosvaté sliby, že Grimrock II půjde z disku.

O pět podobných rage quitů později hráč přijde na to, že je jen potřeba na každém políčku pár vteřin počkat, a proplazit se jako had až za otevřenou bránu. Ale místo, aby si ještě naposled zanadával, jako mávnutím kouzelného proutku se vše otočí a nastoupí pocit: "Jsem nejchytřejší na světě!"; v dnešní době her vedoucích za ručičku při sebemenší příležitosti už tolik vzácný.

Podobný princip v prvním dílu mívali hráči, když se v realtimovém souboji podařilo protivníka "utancovat". Ano – i ve dvojce lze řadu náročných soubojů "očůrat" metodou obíhání koleček kolem soupeře s občasným využitím jeho pomalejšího otočení k zásahu. Ale Grimrock II udělal hodně pro to, aby nešlo o jedinou použitelnou bojovou taktiku – řada nepřátel je rychlých, mají nepříjemné schopnosti nebo aktivují svůj útok okamžitě po přiblížení. A pokud ne, potká je družina v úzkém místě. Speciální kapitolou je pak náročnost boss-fightů, ať už proti jedovatému pastýři stromů, anebo proti krysímu lordovi s obřím, ale vážně setsakra-ku****y-OBŘÍM kanónem v pařátech.

Další změny oproti prvnímu dílu už se drží kosmetické úrovně. Zachován zůstává RPG systém, při výběru rasy a povolání nově přibyli zajímaví krysáci (díky své chamtivé povaze mají větší nosnost), chuťovkou pro odvážné je povolání farmáře, odměňované zkušenostmi za pojídání jídla. Z audiovizuální stránky lze vyzdvihnout titulní hudební motiv, a pestřejší prostředí díky střídání dne a noci. A pak je tu novinka, kterou zdaleka nevyužijí všichni, ale její dopad může být časem obrovský. Hned v základní nabídce totiž ambiciózní páni jeskyně z řad hráčů dostávají editor vlastních dungeonů. Čemuž nezbývá, než pokorně zatleskat.

Orbis čtverec

Sokoban

Legend of Grimrock II

Novým prvkem, který využívá řada hádanek, jsou pohyblivé runové krychle. Do Grimrocku přidávají prostorový puzzle založený na principu stařičké klasiky Sokoban.

Nelze zavírat oči před tím, že ambicióznější pojetí druhého dílu mnohdy tvůrcům uchystalo past, do které se chytili. Zejména hře neprospívá fakt, že příliš brzy hráči otevře velké množství lokací, ještě před tím, než se naučí přistupovat ke všem lokacím s totální zvídavostí, ale přitom stejnou měrou i paranoidní nedůvěrou. Faktem je, že při vývoji postavy chybí vodítka, jaké dovednosti zvolit pro efektivního mága, válečníka, alchymistu apod. Speciální kategorií jsou pak trochu zbytečné podrazy typu "jdu si tak vesele po lese, a co nevidím – na oltáři leží mušketa. Seberu mušketu a prásk, jsem v nějakém podzemí a ze všech stran na mě nabíhají hordy mumií..." Hrát na iron-man režim, asi by už oběhový systém dával poslední sbohem (a ani na normální obtížnost k tomu nebylo daleko). K výčtu drobných nepříjemností pak patří občas mírně lagující engine a delší nahrávací časy, než by bylo záhodno.

Hned v základní nabídce ambiciózní páni jeskyně z řad hráčů dostávají editor vlastních dungeonů.

V konečném hodnocení ale každopádně vítězí momenty čiré radosti ze zajimavých hádanek, bojů na život a na smrt, rozmanitých kulis a krásných míst, intelektuální a leckdy i dost adrenalinové výzvy, kterou Legend of Grimrock II je. Almost Human udělali hru, která znovu provokuje svou náročností: hráči, dokážu ti, že jsi nula. Takže vítězství doopravdy stojí za oslavu, pyšný status na sociální síti a obvolání všech holek z telefonního seznamu. Protože: právě jste dohráli Grimrock II a máte pocit, že dokážete všechno na světě. Kdy jindy zaskórovat, než právě teď?

Tak ať se daří. (Ideálně na pět z pěti hvězdiček ;-))

Legend of Grimrock 2

Parádní, rozlehlý, pestrý a náročný dungeon klasického střihu, který exceluje obtížnými a nápaditými hádankami.