Left 4 Dead Recenze Left 4 Dead

Left 4 Dead

Jan Horčík

Jan Horčík

26. 11. 2008 23:00 38

Jestliže měl přelomový Half-Life pro mnoho hráčů filmový nádech, je Left 4 Dead s trochou nadsázky skutečným interaktivním filmem. Ne že by zombie horory byly nějaké velké filmové umění, ba naopak. Vlastně je to žánr, který lze relativně nejjednodušším způsobem do herní podoby převést. Prostě vezmete partičku nešťastníků, kteří se shodou náhod ocitnou uprostřed smradlavými zombíky zamořené oblasti a zápletka je na světě. V L4D se tihle nešťastníci jmenují Francis, Zoey, Bill a Louis.

Zombík tě vždycky dohoní!

V klasických zombie mlátičkoplečkách 70. a 80. let se zombíci v žádném záběru nepohybují rychlostí větší než 0,5 km/h, navíc vždycky se skutečně přiblbým výrazem ve tváři. A přesto - vždycky své oběti dohoní a nakonec sežerou. Rozcupují je na kusy a cáry masa létají vzduchem, čvachtavé zvuky se mísí s řevem, obecenstvo na gauči prská pop-corn smíchy kolem sebe. A zombíci mají furt ten samý dementně vyblitý výraz. Prostě zombie horor jak má být. Left 4 Dead je ale přeci jen o něco modernější kousek. Zombíci už se tady netáhnou jak přerostlá slina. Výraz a postoj těžce mentálně postižených jedinců jim sice zůstal, ale jen do té doby, než se objevíte na scéně vy a vaše parta, která se snaží každým levelem protlouct z jedné bezpečné místnosti do další.

Ale pěkně popořadě. Co je vlastně to Left 4 Dead zač? Stručně a jasně, dlouho očekávaná multiplayerová kooperativní akce z vlastního pohledu. Čtyři kapitoly po pěti mapách, čtyři hlavní postavy, nějaké ty zbraně a hlavně: HORDY ZOMBÍKŮ. První ponoření se do hry překvapí, a to z mnoha hledisek. Pokud hrajete sami a boty ovládanými umělou inteligencí, je to především skutečně ona "inteligence". AI je něco, na čem Valve a Turtle Rock Studios v případě téhle hry hodně zapracovali a je to vidět na každém kroku. Source engine už sice z grafického hlediska za současnou špičkou pokulhává , ale stejně jako v ostatních kooperativních multiplayerových hrách, o grafiku tady prakticky nejde.

Proč bychom se netěšili?

Jde totiž v první řadě a především: o zombíky. Zombie hra se špatnými zombíky je jako... no prostě to není dobře a L4D naštěstí není ten případ. Zombíci jsou skoro stejně děsiví jako v Resident Evilu 4, ale zhruba 100x pohyblivější. Nejspíš za to může pravidelné ranní cvičení s Olgou Šípkovou. Obvykle se v úrovních vyskytují na náhodně generovaných místech a prostě stojí a tupě zírají, nebo se kamsi pomalu šinou. Někdy snad z nudy za vašimi zády i cvrnkají kuličky. Jakmile vás ale zmerčí, vrhnou se vpřed mrštně jako lasičky. Střelba vyburcuje ostatní zombíky a už se vezete. Opět náhodně se pak probouzí tzv. Horda, tedy obrovská masa zombíků sprintujících v závodě o to kdo dřív chytí kulku. Prostě se najednou vyvalí z jednoho nebo více temných koutů a jdou po vás. Jako spermie po vajíčku. A když k sobě necháte jednoho z nich proniknout moc blízko, narodí se vám krásné psítě. Zombie. Pohyblivost zombíků made in Valve je někdy až překvapivá. Ti nejzdatnější gymnasté dokáží šplhat po různých překážkách třeba až do posledního patra typicky vesnického amerického stavení, které se ve filmech tolikrát stalo útočištěm nebohé bandy. Právě tyhle "virtuální reálie" a skvěle navržené mapy, ke kterým nepotřebujete už žádné mapy navigační, neboť vás prostě navedou samy,  zásadním způsobem přispívají ke skvělé atmosféře hry. Stejně jako temné vzliky či naříkání z dálky, dynamicky se měnící hudební doprovod nebo namluvené hlášky vašich hlavních postav. Audio vůbec hraje v L4D důležitou roli.

Hra je však geniální především to, jak si sama říká o styl hraní - a i živí hráči jej kupodivu ve většině případů dodržují. Jedinou cestou k přežití v multiplayeru se živými, ale samozřejmě i boty, je totiž držet se u sebe (boti jsou k tomu naštěstní naprogramovaní). Ostatně, jak postupují skoro všechny hororové filmy do svého finále? Tak, že se skupina rozdělí. Kooperativní duch hry a stavba misí vám ale tady na každém rohu říká: drž hubu a krok s ostatními, jinak zhebneš. Stačí probudit čarodějnici, potkat lovce nebo jiný speciální typ protivníka, a máte v tu ránu na kahánku. Povalí vás na zem, odkud se můžete bránit pouze pistolemi, a ty na tuhle pakáž rozhodně nestačí. Když vám nepomohou spoluhráči, jste mrtví. Vlastně skoro mrtví - smrt je totiž v L4D řešena opět velmi netradičně. Kolegové vám mohu pomoct svými lékárničkami zpět mezi živé pouze dvakrát, napotřetí už definitivně leháte a stáváte se rukojmím, kterého musejí ostatní osvobodit. Tvůrci hry tímhle způsobem skvěle stupňují napětí a opět dohánějí atmosféru do filmových výšin.

Režisérská sesle

Pomalé plížení se hotelovými pokoji, místnost za místností, mlčky, zběsilé přestřelky a zachraňování kolegů, odrážení Hordy, tohle všechno ve vás vyvolává pocit, jako byste právě hráli nějaký skvělý zombie horor. Autoři hry jsou na to ostatně náležitě pyšní - svůj systém umělé inteligence, která náhodně rozmisťuje po mapách protivníky, zbraně, lékárničky a vlastně jakékoliv interaktivní prvky, nazvali velebně "The Director". A vskutku, pokaždé když hrajete jednu ze čtyř kampaní, připadá vám jakoby to celé řídil nějaký režisér. Hra totiž dynamicky reaguje na váš postup a uzpůsobuje tomu obtížnost. Znovuhratelnost tak dostává v případě L4D zcela nové rozměry. Můžete hrát prostě pořád dokola a nebát se, že by vás hra omrzela. Kolik jiných kooperativních akcí tohle nabízí? Síťová část hry umožňuje navíc také hru dvou čtyřčlenných týmů, kde jedni hrají za lidi a druzí za speciální zombíky. Anebo si můžete dát rychlý zápas prostě tak, že někomu hupnete do hry.

Prvotní dojmy ze hry se u mě ale nesly také v duchu "je to tak trochu chudé". Pouhé čtyři kampaně po pěti mapách, k tomu snůška klasických ohraných zbraní jako je brokovnice, automat, uzina, ostřelovačka, molotov, pipe bomba... ale vlastně nic extra. Jenže po pár hrách mi došlo, že přesně takhle to má být, prostě proto, že právě takhle to funguje. Motorová pila a raketomet by gameplay kompletně rozředili. Navíc, Valve už dříve slíbili dlouhodobou podporu L4D, stejně jako je tomu u většiny jejich ostatních her. Takže se jistě můžeme časem těšit na nové mapy, snad i celé kampaně, možná i nějaké zbraně a postavy. Každá multiplayerová akce potřebuje nějakou dobu na to, aby se uchytila, dospěla za pomoci svých hráčů, rozrostla se o věrnou komunitu. Valve s tímhle nikdy neměli problém a Left 4 Dead nejspíš nebude výjimka. Na druhou stranu, těch 50 dolarů je dost vysoká cena na to, aby si vývojáři ještě na pár dnů odřekli líné povalování se na Havaji a připravili nám sakra alespoň ještě jedno dvě sousta. Už pro ten pocit, že za své peníze dostáváme kvalitu, ale i kvantitu. Pravda, přesto bysme klidně mohli L4D dát devítku. Ale nedáme. Cha!

Left 4 Dead

Interaktivní multiplayerový zombie horor, ve kterém jste hrdinou vy a vaši parťáci. Co nezvládl Stubbs the Zombie, zvládli Valve a Turtle Studios se svým Left 4 Dead. Hail to the king! Baby.

Hordy zombíků neomrzí, ani když už se na vás budou řítit po stopadesátéšesté v řadě. Je navíc vždycky velmi zábavné hrát si s kanystry, bombami a jinými zápalnými či výbušnými hračkami. Krev na stěnách, kupy lidského masa a sem tam pohozená končetina skvěle dokreslují ponurou, temnou, ale zároveň svým způsobem, tam někde hluboko, velmi vtipnou atmosféru.
Možná časem začnou nudit pořád ty samé zbraně. Pořád ti samí speciální zombíci. Možná dokonce i pořád ti samí lidé, pokud se rozhodnete založit si vlastní tým. Ale vězte, že hra jako celek bude vždycky alespoň trochu jiná.