LawBreakers Recenze LawBreakers

LawBreakers

konfrst.jan@gmail.com

konfrst.jan@gmail.com

30. 8. 2017 12:00 12

Boss Key Productions si ve spolupráci s vydavatelstvím Nexon připravili opravdu zajímavé i veliké sousto zároveň – tým vedený Cliffem Bleszinskim (známý jako původní tvůrce série Gears of War) chtěl zčeřit vody on-line FPS a přijít vlastím čerstvým projektem. Tvrdé konkurenci se však tvůrci rozhodli postavit po svém a nešli přímou cestou kopírování jinde zažitých pořádků, ale rozhodli se zavzpomínat na to, jak většina z nás začínala.

NOSTALGIE S PRSTEM NA SPOUŠTI

Psal se rok 1999, světlo světa tehdy spatřil Quake III Arena a spustil tehdy hotové šílenství – ryze multiplayerové hry do té doby příliš rozšířené nebyly, třetí Quake však naznačil směr a spolu s tím představil hratelnost založenou především na tom, jak šikovný hráč vlastně je. Tedy onen „sklil“, který hraje prim i zde. Jako hardcore FPS se tato akce prezentuje již od samotného počátku vývoje a nyní nelze než potvrdit, kterak se v LawBreakers chyby neodpouští a kterak orientace v prostoru i zručnost v používání schopností znamená nutnost pro přežití.

Vlivem v podstatě celkem nedůležité katastrofy se rozložilo geomagnetické pole země a vznikly tím anomálie s nefunkční gravitací.

Než se ale stihneme ve hře rozkoukat, tak se pojďme seznámit s tím, co vlastně LawBreakers nabízí. Svět hry je rozdělen na dvě frakce – na Law a Breakers. Tyto spolu pochopitelně soupeří, a to v univerzu, kde se vlivem v podstatě celkem nedůležité katastrofy rozložilo geomagnetické pole země a vznikly tím anomálie s nefunkční gravitací.

VERTIKÁLNĚ ORIENTOVANý ZÁŽITEK

A přesně v tu chvíli začíná ta pravá zábava a základní kámen hratelnosti LawBreakers. Nějaké „nahoře“ v určitých prostorách map náhle není nedostupnou veličinou, ale prostorem, kam se většina postav může celkem rychle přesunout a kde je také zapotřebí bojovat. S trochou nadsázky by se díky tomu mohlo mluvit o jisté formě dogfightů, kdy jeden hráč krouží okolo druhého a sype do něj olovo.

Boje se tím velmi rychle přesouvají do skutečného třetího rozměru a odtud také pramení onen důraz na schopnosti hráčů. Kdo se tedy neorientuje už v samotných bojích na zemi, ten jednoduše nemá v LawBreakers co dělat. Právě orientace v prostoru je totiž zcela nutnou schopností pro přežití a k tomu každá z aktuálně devíti dostupných postav nabízí vlastní způsob, jak se s touto vlastností hry dá pracovat.

MAXIMUM POSTAV

Vlastními jmény Vanguard, Enforcer, Titan, Assassin, Gunslinger, Juggernaut, Battle Medic, Wraith a Harrier prezentuje devítku přítomných tříd a celkový dvojnásobek postav spravedlivě rozdělených mezi dvě frakce hry. Každá z nich přitom obsahuje jednu primární zbraň (která může a nemusí nabízet dvojí režim palby), jednu zbraň sekundární a trojici speciálních schopností. Ty jsou nadále rozděleny tak, že každá z postav má jednu velmi speciální a většinou zkázu nosící schopnost, jednu pohybovou (například let či zrychlený pohyb) a jednu dodatečnou, kam může patřit například štít či granát.

Jednou ze schopností Assassina je vyhození háku a přitáhnutí se k protihráči. Pak už stačí jej bodnout, střelit brokovnicí, anebo mu zatopit dobře mířeným kopancem.

Když bych měl mluvit konkrétně, tak bych mohl zmínit například dvojici Enforcer a Assassin, což jsou dle mého zároveň dva extrémy nejlépe popisující možné přístupy ke hře. Enforcer je klasický voják s kulometem, možností rychlého běhu a umí vrhat granáty. Jeho ultimátní schopností je raketomet, který se nejprve více než minutu nabíjí (odpočet se se smrtí hráče nerestartuje) a který se před odpálením ještě pár vteřinek zahřívá. Enforcer je ve své podstatě celkem jednoduchá a svižná postava, to druhý jmenovaný zabiják je podstatně náročnější a zaměřuje se zejména na souboj na blízko. Jednou ze schopností Assassina je vyhození háku a přitáhnutí se k protihráči. Pak už stačí jej bodnout, střelit brokovnicí, anebo mu zatopit dobře mířeným kopancem.

MINIMUM MOŽNOSTÍ

Relativně obsáhlé taktické možnosti vyplývající z počtu postav nadále doplňuje skromnější výčet herních režimů. Tam zprvu patří Blitzball, což je variace na CTF, jen je třeba mluvící balón odnést do báze protivníka. Chybět nadále nesmí souboje o kontrolní stanoviště, které ve hře zastupují režimy Occupy a Turf War s tím, že v Occupy jde o souboj o jednu náhodně se objevující a opět zase mizející lokaci, zatímco v Turf War jde vždy o souboj o trojici kontrolních bodů naráz.

LawBreakers

Následují Uplink a Overcharge, což jsou opět režimy podobné jeden druhému. V Overcharge hráči bojují o baterii, kterou pak ve své bázi nabíjí, její nabití ale zůstává při přenosu fixní a není tedy problém nechat protivníka ji nabít na 90 % a poté ji odnést k sobě. Uplink je podobný v tom, že se jednotlivé týmy přetahují o předmět a ten tahají do své báze, každý tým má však svůj vlastní odpočet. Ten se navíc s odtrhnutím od zdroje nerestartuje, ale zůstává na stejné hodnotě.

MAXIMUM ZÁBAVY

Tyto režimy lze spustit v rámci rychlého zápasu či vlastní hry, tím však nabídka končí. Na první pohled skromné možnosti však přinášejí maximum zábavy a byť hra není bez chyb a je na první pohled skromná, tak rozhodně má co nabídnout, a to paradoxně i naprostým nováčkům. Ačkoli totiž nejsou LawBreakers jakkoli jednoduchou hrou, tak jsou každopádně okamžitě přístupnou a jakmile pochopíte, kde je nahoře a kde dole, tak vám nic nebude bránit v tom, abyste si hru patřičně užili. A perfektní design těch několika málo zprvu přítomných úrovní tomu jen napomáhá.

LawBreakers sází jen na akci, a to také dělá neskutečně dobře.

Na ty základní principy přitom přijdete velmi rychle – zdraví se nedobíjí samo ale na dedikovaných místech či za pomocí několika málo artefaktů, červení jsou ti špatní a o loot ani o bůhvíjak propracovaný postup vlastní postavy tu nejde. LawBreakers sází totiž jen na akci, a to také dělá neskutečně dobře.

CO Z TOHO?

Jenže to nemusí být samozřejmě pro každého – někomu může hra připadnout i přes lehkost svých principů těžká a jinému naopak nemá ve své podstatě co nabídnout, což je zřejmě ten největší problém. Během recenzování jsem totiž svému virtuálnímu já vesele zvyšoval jednu úroveň za druhou, k ničemu to však nevedlo.

LawBreakers

Po mnoha soubojích jsem obdržel krabice lootu, nové zbraně ani další schopnosti však nečekejte. Vždy se jednalo o kosmetické předměty či o jiný motiv podrážky, který se nepříteli zobrazí na obrazovce v momentě, kdy jej fatalitou ve formě dobře mířeného kopance pošlete do věčných lovišť. A to může někomu určitě připadnout málo, což se ostatně začíná projevovat a jde zřejmě o největší přešlap, kterého se CliffyB a jeho tým dopustili. O prostém zabíjení to dnes již není a jen na nostalgii a na vzpomínku na hodiny strávené nad Quakem přeci jen sázet nelze. Doba pokročila a konkurence spolu s ní.

PODOBNÝ A PŘECI JINÝ

Konkurenci přitom tento tým zcela bez debat sledoval a propůjčil si od ní i řadu prvků. Kromě zběsilosti a sázky na zkušenosti hráčů jako v případě Quaka tu potkáme kupříkladu podobné motivy jako u Overwatche a najdou se pochopitelně i podobnosti jiné a s dalšími hrami.

Svižně fungoval i matchmaking a kromě velké provázanosti s Twitchem pak mnozí jistě ocení ještě detailní možnosti nastavení citlivosti ovladače

Po technické stránce s ostatními hrami LawBreakers spojuje maximálně bezproblémový chod a recenzovaná PS4 Pro verze hry běhala dokonce při šedesáti snímcích a v rozlišení 2496x1404, což je jen další důkaz toho, že to zkrátka jde, když se chce, a rozdíly i v on-line akcích možné jsou. Svižně navíc fungoval i matchmaking a kromě velké provázanosti s Twitchem pak mnozí jistě ocení ještě detailní možnosti nastavení citlivosti ovladače.

BĚH NA DLOUHOU TRAŤ

V tomto zkrátka někdo v týmu přemýšlel a tým jako celek zjevně hodlá aktivně konat i nadále. Brzy po spuštění tak dochází k aktualizacím a ke slibům o tom, co do hry ještě dorazí. Málo toho nebude a zde můžeme snahu autorů jen kvitovat.

Určitě je totiž co zlepšovat – hráči mohou aktuálně beztrestně opouštět hry, možnost výuky principů hry je minimálně v případě PS4 verze tristní (na PC jsou alespoň k dispozici videa) a hlavně ten systém odměn by bylo záhodno patřičně vyšperkovat. Prostý nárůst cifry někomu jako motivace určitě nestačí.

Jedno však vím jistě – až se to povede a hra dostojí slibům moderní doby, tak bude už snad bez výhrad takřka perfektní. Do té doby se jedná pouze o neskutečně chytlavou zábavu, která prověří vaše schopnosti i prostorovou orientaci a která sází na to, s čím všichni zástupci žánru začínali. Na prostou akci a ničím nerušenou zábavu.

LawBreakers

Výjimečná FPS založená na čisté a ničím nerušené hratelnosti. K dokonalosti jí chybí málo, trápit by však určitě mohl nedostatečný pocit z postupu.