Lara Croft and the Guardian of Light Recenze Lara Croft and the Guardian of Light

Lara Croft and the Guardian of Light

Vilém Koubek

Vilém Koubek

10. 10. 2010 22:32 9

Série Tomb Raider je tu s námi už tak dlouho, že by se na Lařine poprsí bez problémů dala zmapovat určitá část historického vývoje grafiky ve hrách. Během svého dlouhého života stihla projít celou řadou změn, uchvátit hráče po celém světě, pak je postupně jednoho po druhém setřepat a zase díky nové generaci nabrat. Nicméně ať už je všeobecné mínění, jaké chce, nová generace není zrovna esencí explozivní zábavnosti. Ano, vypadá dobře a hraje se dobře, ale dobře znamená za tři. V Crystal Dynamics si to dost možná uvědomili, a proto se ji rozhodli na chvilku odložit na druhou kolej, vytáhli z ní Laru – protože Lara stále táhne – a ve svých studiích vytvořili něco, co by se velmi jednoduše dalo označit za vedlejšák, který v očích leckoho strčí původní sérii do kapsy.

Přehodnocené priority

Jak je to možné? Vlastně docela snadno – stačilo udělat hru, která nevsází všechno na Laru, vážnost, grafické pozlátko a zástupy oddaných fanoušků. Tedy vykašlat se na minulost a zpracovat Lařiny archeologické radovánky jako arkádovou hopsačku plnou logických hádanek – tak, jak tomu vždycky mělo být.

Aby toho vývojáři dosáhli, vybodli se na klasický third-person pohled, s nímž jste beztak většinu času věnovali počítání polygonů Lařiny zadnice, a pro co možná nejjednodušší a nejpřehlednější plnění hádanek zvolili pohled izometrický. Odpadá tak mnohdy chaotické pobíhání po obrovských lokacích a snaha najít nějakou cestu, která nebyla na první pohled patrná. Teď máte každé „virtuální“ hřiště jako na dlani a nic vám nebrání v okamžitém přemýšlení nad řešením jakéhokoliv problému. Což se samozřejmě podepsalo i na tempu hry jako takové, která teď na rozdíl od svých vážnějších sester působí spíše jako logický rychlík. Hádanky jsou zpočátku banální, ale záhy začnou přituhovat, stávají se náročnějšími na koordinaci vašich akcí a nezřídka vás svým nečekaným vpádem doslova pohřbí.

Dynamické duo

Je proto velmi příjemné, že si k jejich řešení můžete přizvat spoluhráče, který se zhostí role májského hrdiny Toteca. Totec má úžasnou nekonečnou zásobu kopí, jež se zabodávají téměř do každého materiálu, a Lara po nich umí šplhat. Lara má zase vystřelovací hák, kterým může na nedostupná místa dopomoct Totecovi. Totec umí nosit štít a blokovat tak projektily. Lara má své již klasické bezedné zásobníky. Dynamické duo každým coulem!

Autoři si na jejich spolupráci zakládali dokonce tak moc, že vytvořili hru ve dvou obměnách. Buďto budete hrát ve dvojici, anebo sami, kdy vám Totec své magické kopí dá a zmizí. Vzhledem k tomu, že vám ho hra nevnutí, změní se s vaší sólovou kariérou i povaha hádanek. Nedá se říct, že je hraní o samotě stejně dobré jako kooperace, ale díky tomuto přizpůsobení se jí svou zábavností velmi přibližuje.

Neutuchající akce

Vedle změny pohledu, kooperace a příklonu k daleko dynamičtější hratelnosti vám nové Lařino dobrodružství samozřejmě naservíruje také akci, a to rovnou v prozatím pro sérii nevídaném množství. Často se dostanete do bojů tak hutných, že by až volaly po přirovnání ke kdejakému (Diablu) akčnímu RPG, nicméně svou povahou má hra daleko blíže k izometrickým střílečkám typu Alien Breed či Alien Swarm. Nepřátel se na vás rojí opravdu houfy, proto vám přijde vhod každá pořádná palebná zbraň, kterých ve hře najdete požehnaně – kulomety začínaje, bazukou či plamenometem konče. Proti vůli zcela jistě nikomu nebudou ani magické artefakty, které vylepšují Lařiny a Totecovy dovednosti. Jejich získávání není mnohdy vůbec snadné, jelikož se odehrává ve speciálních oblastech s těmi nejtěžšími logickými hádankami, nicméně odměna téměř vždy stojí za to, a pokud si dáte záležet, vycepují vám artefakty a zbraně z hlavních hrdinů téměř nepřemožitelné stroje na zabíjení.

Po technické stránce nová Lara nesnese srovnání s novodobou sérií Tomb Raider, a to hlavně proto, že oproti ní není o hromadách polygonů, temné atmosféře či propracovanosti, ale o účelnosti. Grafika je krásná, jednoduchá a přehledná a i navzdory tomu, že není přeplácaná efekty, si zachovala onen tomb-raiderovský nádech, díky němuž si v ní přijdete jako doma...

Chybělo málo

Snad jediného pochybení se autoři dopustili při tvorbě příběhu a víceméně všeho, co s ním souvisí. Ano, je pravda, že málokdo sáhne po hře s Larou Croft kvůli příběhu, nicméně co je moc, to je moc. Hloupost zdejšího děje by se klidně dala srovnávat s kdejakou budgetovou střílečkou z dílen City Interactive, a to samé platí i o dabingu postav, genialitě jejich dialogů a délce (dohráno za trochu silnější čtyři hodiny). Na druhé straně je fakt, že se k vám za budgetových patnáct dolarů dostanou v podstatě kampaně dvě, což jejich délku do jisté míry kompenzuje.

Lara Croft and the Guardian of Light je velmi milé překvapení, které vám za malý peníz nabídne spousty zábavy o samotě i v kooperaci, strhne vás svým tempem a na konci zanechá s touhou zahrát si ho znovu a pokořit své skóre. Nové Tomb Raidery se obvykle doporučují hlavně fanouškům série – tuhle hru by měli zkusit i ti, co už na ni dávno zanevřeli.

Lara Croft and the Guardian of Light

Dynamická akce, která sice má Laru za hlavní hrdinku, ale vůbec z toho netěží. Namísto toho vás zkouší skutečně bavit a - světe div se – daří se jí to. Příště ještě zatlačit na příběh a délku a hodnocení vyletí komínem!