Lament Recenze Lament

Lament

Lukáš Kunce

Lukáš Kunce

8. 8. 2012 22:00

Nepatříte-li zrovna mezi ty, kteří mají čas a chuť věnovat jediné hře celé dny i noci, kratičká hříčka od trojice zdatných tvůrců by vašim potřebám mohla plně vyhovovat. Maličké studio Crobasoft svému dítku přezdívá Lament, a přestože jde o záležitost, jež zabere sotva pár desítek minut, bylo by hloupé její existenci přehlížet. Srdce otevřeného a zaujetého hráče totiž bez větších problémů pohltí.

Nebojácná

V roli drobného děvčátka je hráč vyslán do abstraktního světa muziky, kde se setká s mnoha hudebními nástroji, které jsou bohužel pouhými prostředky dekorace. Do toho se naše černobílá hrdinka běžně potkává se splašenými hodinami, podivně rostlými stromy nebo všudypřítomnými švětélky a lucerničkami, které samozřejmě září tak, aby patřičně ladily se sněhově bílými šaty naší protagonistky. Již tak těžko popsatelnou atmosféru dále zahušťuje fakt, že holčičce bez tváře nevysvětlitelně tluče srdce. A zvědavý hráč se ptá – proč?

Popravdě řečeno, ani my a zřejmě ani vysoké procento dalších obětí Lamentu vůbec netuší, jaké to poselství jeho tvůrci do hry vložili. To ovšem nebrání tomu, abyste i vy provedli odvážnou Emmu zvláštně nepříjemným světem melodií.

Laď nebo zemři

Herní náplň Lamentu je vesměs jednoduchá – ve třech typech prostředí o skromném počtu navazujících obrazovek se musíte dostat právě do té další, a to překonáním určitých překážek. První a zároveň nejméně nebezpečnou překážkou vám kromě směšných schůdků budou na svou příležitost číhající díry, kterým váš pád do hlubin udělá věru velikou radost. Ovšem ne vždy musí být díra dírou zlou, a tak se často stává, že namísto restartu obrazovky se dočkáte sestoupení z nebes. V praxi to vypadá přesně tak, jako byste nahoru i dolů foukli projektily z nezapomenutelného portal gunu a s chutí si na své konto připisovali nalétané kilometry.

Daleko více si vaši smrt přejí lamentí monstra. Jedná se o šupinatá cosi s různě ošklivými obličeji, která bychom s vydatnou dávkou představivosti mohli klasifikovat za nepovedené ježky. Ačkoliv by se tyhle vykutálené zrůdičky mohly některým pošramoceným duším zalíbit, pro další postup je zkrátka zapotřebí, aby nepřátelští narušitelé byli neprodleně odstraněni.

A tím se konečně dostáváme ke konceptualizaci Lamentu. Emma ovšem je drobnou a křehkou bytostí, a tak si s náročným úkolem neporadí bez zvláštní asistence. Šupinaté ježkoidy, jak jsem si dovolil naše nemeses nazvat, totiž dokáže zneškodnit jedině tak, že se postaví na kouzelnou plošinku, z níž musí skočit rovnou na jednu z potvor. Při postupné likvidaci vyššího počtu ježkoidů ale Emma nesmí dopadnout na zem a jediným odrazovým můstkem jsou právě šupináči. Stejně důležité je i pořadí, ve kterém na ně naskáčete - to udává jednoduchá melodie a současné probliknutí netvorka. Jakmile se zadaří, otevře se brána a cesta dál je volná. Když ne, Emma prodělá resuscitaci a následuje další pokus, a další, a další...

Chceme víc

Výše posazené odstavce bohužel shrnují úplně vše, na co v Lamentu můžete narazit. A nás to bolí, protože potenciál byl/pořád je tak obrovský, že by byla škoda jej takto "zahodit". Bolest se dál prohlubuje i kvůli faktu, že Lament vypadá i zní neuvěřitelně krásně, díky čemuž se po spojení s pochmurným světem vytváří zvláštní atmosféra, která nemá úplně daleko k mnohem populárnějšímu Limbu.

Jen těžko se ale dají strhávat hustější chuchvalce bodů, když pohlédnete na férovou cenovku - ta na sobě nese skupinku symbolů "€1.59". A buďme fér, to už je za půlhodinku příjemného hopsání docela přijatelná nabídka. Přesto však budeme doufat, že se páni autoři rozhoupou k prodloužení hry, protože ta si o to hodně nahlas žádá.

Lament

Hezké, chytlavé, krátké. Prohloubení a přidání určitých herních mechanismů by Lamentu bodlo, protože v aktuální podobě ho je škoda.