Lake Ridden Recenze Lake Ridden

Lake Ridden

Jakub Kříž

Jakub Kříž

29. 5. 2018 17:45 7
Reklama

Všímám si, že značná část začínajících tvůrců si jako svůj první projekt vybere logickou hru. Asi proto, že vytvořit takovou hru je pravděpodobně snazší a méně náročnější než dělat třeba střílečku nebo strategii. Ale vymyslet zajímavé, funkční a především zábavné hádanky je kumšt, proto jsme také svědky toho, jak většina těchto her mizí v propadlišti dějin. Tvůrci z MidnightHub však tvrdí, že nejsou v branži žádní zelenáči, jejich tým se může chlubit zkušenostmi z Mojangu, Paradoxu nebo Tarsier Studios, pomohly jim ovšem k vytvoření zábavné logické hry?

MOŽNÁ...

Hodnotit hádanky nebo puzzly je velmi ošemetná a nevděčná věc, jelikož se jedná o dost subjektivní měřítko. Co jeden považuje za (ne)příjemnou výzvu, může být pro druhého triviální úkon. Přesto se však nebojím tvrdit, že hádanky v Lake Ridden jsou spíše horší. Jsem člověk, který dohrál The Witness, Antichamber a spoustu dalších logických her jen s minimální nebo žádnou nápovědou, což neříkám proto, že bych se tím chtěl nějak chlubit, ale jak říká klasik, to je prostě fakt. V Lake Ridden jsem byl ale v koncích častěji, než bych si býval byl u podobné hry pomyslel.

Za největší prohřešek hry považuji nezvládnutou komunikaci s hráčem, respektive co se po něm vlastně chce. Autoři vám poskytnou buď málo indícií, nebo zavádějící informace, které vaše myšlenkové pochody zavedou trochu jiným směrem. Jeden příklad za všechny: Dostal jsem se poprvé do domu, kde je pro další postup nutné nastavit v knihovně správný kód na pětimístném panelu. Pětice symbolů je schovaná porůznu v policích na knihy, ale nevěděl jsem, v jakém pořadí je do panelu zadat. Zkoušel jsem ledacos: umístění podle počtů knih v polici, podle okolních lamp, dokonce podle vzdálenosti ode dveří, ale bezvýsledně. Vyzkoušel jsem tedy zdejší systém nápovědy (o kterém ale až později), jenž mi prozradil, že správnou posloupnost zjistím na základě umístění symbolů v jednotlivých poličkách shora dolů, tedy že symbol umístěný na vrchní poličce je první, ten na spodní poličce je poslední atd. Teď si asi klepete na čelo a říkáte si, co je na tom tak zavádějícího, zkusit jsem to mohl, ale po mém zjištění, že v každé knihovně je šest poliček, jsem jednoduchou úvahou přišel k tomu, že šest poliček nemůže mít s pěti symboly žádnou spojitost a proto jsem hledal jednoznačnější řešení jinde. Prkotina, že?

Za velké plus proto považuji zdejší systém nápovědy. Pokud vám totiž některá z hádanek úplně nesedne, stačí v inventáři kliknout na tu správnou ikonku, která vám poradí. 

Pravda, ne se všemi hádankami jsem měl podobný problém a třeba první hodina hraní je v tomto směru hodně fajn, ale těch diskutabilních puzzlů ve hře není málo. Střílení z kanónu, obrovský WTF moment ve sklepě (až tam dojdete, pochopíte), nebo detektivní hádanka, kterou jsem i s nápovědou musel vyřešit metodou pokus-omyl a jejíž řešení mi doteď není jasné, protože mi přijdou všechny indicie naprosto zavádějící... Ale je dost možné, že se jedná opravdu jen o můj osobní problém a že jsem se pouze s tvůrci nenaladil na tu správnou notu. Jak jsem psal dříve, hodnotit hádanky je velice ošemetné. Za velké plus proto považuji zdejší systém nápovědy. Pokud vám totiž některá z hádanek úplně nesedne, stačí v inventáři kliknout na tu správnou ikonku, která vám poradí. Příjemné je, že vám nápověda hned neprozradí řešení, ale jen napoví, takže vám zůstane dost prostoru pro to, abyste hádanku vyřešili a měli ze sebe stále dobrý pocit. Pokud by vám ale ani toto nepomohlo, tak vám poslední nápověda doslova řekne: „Podívej se na toto a zadej to tam.“ Systém, který by měly mít všechny takové hry.

A NÁPOVĚDA K PŘÍBĚHU BY NEBYLA?

Zatímco otázka složitosti puzzlů je sporná, tak u příběhu mám jasno bez jediného morálního dilematu. Je divný. V kůži třináctileté Marie kempíte společně se svou mladší sestrou Sophií a jejími kamarádkami kdesi v divočině v Maine roku 1988. Jestli i vy dumáte nad tím, jak rodiče vůbec mohli dovolit dětem jít na takový výlet bez doprovodu, nejste v tom sami, ale připusťme, že se to stát může. Dále se na začátku dozvídáme, že Marie byla nějaký čas pryč a se sestrou se trochu odcizily. Nejenže nám ale neřeknou, kde Marie byla, proč tam byla a jak dlouho tam byla, ale ono to pak dále v příběhu nehraje jakoukoliv roli. Jakože fakt žádnou.

Nebudete moc tušit, o co že tam vlastně šlo. Proč je panství opuštěné? Proč tam jsou duchové? Jak se vůbec staly duchy? Proč je Marie naprosto v klidu, když potká prvního ducha? A proč je ono zlo zlé?

Základní premisa totiž je, že se jednoho večera se sestrou pohádáte, načež Sophie uteče hlouběji do lesa a vy se ji vydáte hledat. A to je vše. V lese pak najdete opuštěné panství, kde narazíte na pár duchů (a to brzo, takže to není spoiler), kteří vás budou posílat neustále tam a zase zpátky jako Bilba Pytlíka a pak hra asi po šesti hodinách skončí. Dobře, řekněme, že hlavní dějová linka s hledáním sestry, které ale chybí jakákoliv gradace, je nějak uzavřená, ale hra vám nechá tolik nezodpovězených otázek, že nebudete moc tušit, o co že tam vlastně šlo. Proč je panství opuštěné? Proč tam jsou duchové? Jak se vůbec staly duchy? Proč je Marie naprosto v klidu, když potká prvního ducha? A proč je ono zlo zlé? Při průzkumu sice naleznete celou řadu dopisů, deníku a jiných dokumentů, ale ani ty vám mnoho věcí neujasní. Pokud jste tedy měli o hru zájem především kvůli příběhu, můžete jít v klidu o dům dál.

TOHLE SI ZA RÁMEČEK NEDÁTE

Na co si však nemůžu příliš stěžovat je audiovizuální stránka hry. Dabing je solidní, hudba příjemná a grafika je slušná. Není dechberoucí a ve hře prakticky nenarazíte na ohromující výhled, ale to už je možná technické omezení použitého Unity enginu. Škaredá však není určitě. Přesto by ji ovšem občas slušely vyšší textury, což bych ocenil především v opakující se hádance, kdy je třeba umístit posuvné plošky tak, abych dostal celistvý obrázek. Někdy bylo trochu těžší se v té mírně rozmazané změti orientovat. 

Samotná technická stránka hry ovšem při launchi nebyla úplně odladěná. Největší problém měla hra se změnou nastavení. Když jsem vlezl do sekce nastavení, hra se automaticky přepnula do windowed módu nebo spadla. Dvakrát jsem nemohl otevřít inventář a musel jsem hru vypnout a znovu zapnout. A když jsem hru po pár hodinách vypnul a vrátil se k ní druhý den, tak jsem při načtení opakovaně propadal texturou a musel jsem celou kapitolu rozehrát znovu, po čemž se mi resetovaly také dříve nasbírané dokumenty, které jsem si už nemohl zpětně přečíst znovu. To vše by vás však už nemělo trápit, protože nedávno vydaný patch všechny tyto nedostatky opravil.

Dabing je solidní, hudba příjemná a grafika je slušná. Není dechberoucí a ve hře prakticky nenarazíte na ohromující výhled, ale to už je možná technické omezení použitého Unity enginu. Škaredá však není určitě.

Možná by se však slušelo malinko vyladit i systém ukládání. Hra se totiž ukládá automaticky, u podobných her je však fajn, pokud se hra uloží také při odchodu ze hry. Nemusel bych tak jednou řešit celou hádanku od začátku jenom proto, že jsem na konci nemohl otevřít inventář a já byl nucen hru restartovat. Jedná se ale jen o detail. Mnohem víc mě však iritovala plynulost hry. Nevšiml jsem si, že by mi hra i na nejvyšší detaily někdy spadla pod 80 FPS a pokud stojíte, je vše v pořádku. Při pohybu se však nemůžete zbavit dojmu, že těch 80 FPS, které vám ukazuje v rohu počítadlo, musí být nějaký omyl, protože pocitově vám připadá, že má hra sotva 30. I přesto, že jsem se snažil najít důvod, nemůžu vám říct přesně, čím je to způsobeno. Jednoduše nevím. Tohoto pocitu jsem se však nemohl zbavit celou hru.

ASI SE OPAKUJU

Říkal jsem to na začátku, říkal jsem to uprostřed a řeknu to i na konci této recenze. Snažit se nějak objektivně hodnotit hádanky je téměř nemožné. Logické puzzly v Lake Ridden mi moc nešly a tak trochu narcisticky myslím, že je chyba spíše na straně vývojářů. Možná je ta chyba ale opravdu na mé straně. Jakožto silně analytický člověk nad vším přemýšlím asi až moc a to i u věcí, které mají velmi prosté řešení. Je tedy možné, že většina lidí včetně vás nebude mít se hrou vážnější problém, to však nezjistíte, pokud hru nezkusíte. Jenomže kromě hádanek hra nenabídne mnoho navíc. Grafika vás na zadek neposadí a příběh je hodně zmatený a neuspokojivý. Pokud tedy máte o hru zájem, radil bych raději počkat na slevu.

Lake Ridden
Windows PC

Verdikt

Jsem na vážkách. Přestože jsem moc nechválil, přijde mi hodnocení 2/5 hodně přísné. Hra nedělá nic vyloženě špatně. S trojkou ale také nemůžu s čistým svědomím úplně souhlasit, ale Lake Ridden k ní má přece jenom blíž. Buďte ale obezřetní, já vás případně varoval!

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama