L.A. Noire: The Complete Edition Recenze L.A. Noire: The Complete Edition

L.A. Noire: The Complete Edition

Marek Švrkala

Marek Švrkala

30. 11. 2011 23:25 3

Detektivku L.A. Noire mnozí PCčkáři majitelům konzolí záviděli. A měli proč. Dobrodružství sympaťáka Cole Phelpse z Los Angeles čtyřicátých let minulého století totiž sklízelo vysoká hodnocení pro svou originalitu, chytlavý příběh a báječnou hratelnost. PCčkáři se jej nakonec přece jen dočkali. Společnost Rockstar oznámila v červnu port pro PC, který se téměř po půl roce už nachází na pultech obchodů. Jak kvalitní práci odvedlo studio Rockstar Leeds, autoři konverze L.A. Noire pro osobní počítače?

Když myška nemůže, gamepad pomůže

Tradičním problémem portů konzolových her na PC je ovládání a nejinak tomu bohužel je i v případě L.A. Noire. Ovládání myší není přesvědčivé. Přitom pro hru takových rozměrů je velmi důležité, a to ve všech činnostech, které vás čekají. Jako člen LAPD se musíte bleskově pohybovat po městě, a to jak pěšky (honičky se zločinci jsou na denním pořádku), tak v autě, kdy mnohokrát stíháte ujíždějící lumpy. V těchto případech spolupráce klávesnice a myši (pohyb nebo jízda autem klávesami WASD) funguje bez problémů, k čemuž přispívá také zjednodušený jízdní model.

Horší chvíle přijdou v případě přestřelek a boje beze zbraní. Samotné střílení není problém, zaměřování myší je pochopitelně přesnější než na gamepadu. Ovšem komplikace nastávají, když se chcete krýt za překážkami. Hrdina se často schovává z jiné strany, než je potřeba a mnohokrát se tak nepřátelům nešikovně odhalí. Jen díky jejich neschopnosti ihned nezemřete. A když už zemřete, můžete vše snadno zopakovat z posledního automaticky uloženého checkpointu. Nepříliš intuitivní jsou rovněž rvačky, s nimiž se setkáte ještě častěji než se střelbou. Obyčejné férovky jsem hlavně zpočátku musel několikrát opakovat, protože Cole neposlouchá tak, jak by bylo záhodno.

Nejvíce starostí s ovládáním způsobí jinak skvělá adventurní část, tedy fáze, kdy chodíte po lokacích, hledáte důkazy a zkoumáte je, případně řešíte různé logické úlohy. Pohyb je sice v pohodě a i díky různým nápovědám celkem snadno najdete většinu stop. Trochu frustrující je ale jejich detailní ohledávání, kdy musíte předmět různě naklánět tak, abyste zaostřili na konkrétní indicii. Ovládání myší není ideální ani u některých puzzlů – v jednom z prvních případů třeba sestavujete trubky na určená místa. V neposlední řadě pak musím zmínit zápisník, v němž se pohybujete dost těžkopádně. Ovládání myší a klávesnicí je celkově prostě poněkud krkolomné, byť se dá zvládnout. Určitě se ale vyplatí investovat do gamepadu, jestliže jej ještě nemáte.

Není všechno zlato, co se třpytí

Druhým velkým tématem, které konverze z konzolí automaticky provází, je grafika. Autoři vedle podpory stereoskopického 3D slibovali také vylepšení textur a celkového obrazu, bohužel to prakticky není znatelné. Grafiku je téměř totožná s konzolemi, které už dnes v tomto ohledu před moderními PC zaostávají. Grafická stránka rozhodně není špatná, nelze jí upřít stylovost a noir atmosféru, k níž přispívá i skvělá hudba. Pokud ale začnete různá místa nebo předměty zkoumat zblízka, odhalíte mizerně zpracované textury. Při přiblížení jsou odpudivé hlavně mrtvoly, a to ne kvůli jejich rozkladu, nýbrž pro špatné zpracování a kostičkované stíny. Úplně se nezdařila ani optimalizace, PC verze pro plné detaily vyžaduje velmi slušný stroj.

Přes některé slabší části hra zaujme svou prezentací natolik, že ji asi dlouho nedostanete z paměti. Naprostým balzámem pro oči totiž jsou obličeje postav. Použitá technologie MotionScan pomohla k evoluci, kterou poznáte hned po prvním rozhovoru se svědkem či podezřelým. Mimika a gesta jsou velkým posunem vpřed pro celý herní průmysl a navíc mají v L.A. Noire jasné místo – pomocí chování musíte odhadovat, zda vyslýchaný lže nebo mluví pravdu.

Kompletní verze – více zábavy

Přesto použití této technologie a skvělá práce herců nejsou hlavním důvodem, proč si hru pořídit. Hlavní motivací je nepochybně skvělý scénář, který se projevuje jak u jednotlivých případů, tak u celkové dějové linky, kdy se z obyčejného pochůzkáře vypracujete až na uznávaného detektiva. L.A. Noire je v tomto ohledu výtečným počinem, jenž má ve verzi na PC ještě větší rozměry. Hra je totiž prodávána v kompletní edici, což znamená, že jsou k ní připojena také všechna dosud vydaná konzolová DLC. Získáte tak 5 atraktivních případů navíc (Nicholson Electroplating, Reefer Madness, The Consul’s Car, The Naked City a A Slip of the Tongue), což znamená zhruba pět hodin další zábavy. Produkt sedmileté práce dnes již zrušeného australského Teamu Bondi na PC ještě nabobtnal a nabízí dlouhý a propracovaný příběh, který lze ještě zčásti prodloužit možností plnit náhodné mise, hledat ukrytá auta a objevovat památky.

Už z naší obsáhlé recenze konzolové verze pravděpodobně víte, že L.A. Noire je hrou, jakou jsme tu ještě neměli. Společně s Colem Phelpsem prožijete dlouhé detektivní dobrodružství, které má vynikající atmosféru, slušné tempo a přitom se nespoléhá na přehnanou akční složku, ale spíše na neméně důležitou policejní činnost – detektivní vyšetřování. Když váš šéf ohlásí, že policisté nalezli další mrtvé tělo, budete vždy potěšeni. A právě v tom tkví hlavní kouzlo L.A. Noire, které nezkazí ani problémy, jež postihly verzi pro PC.

L.A. Noire: The Complete Edition

Konverze na PC sice nepřesvědčila grafikou, ani ovládáním, v jádru ale zůstává vynikající detektivní hrou, jakou nikdo jiný dosud nevytvořil. Více případů jen prodlouží skvělou zábavu.