Knack II Recenze Knack II

Knack II

konfrst.jan@gmail.com

konfrst.jan@gmail.com

6. 9. 2017 12:00 1

Knack byla původně launchová hra pro PlayStation 4, která ve své době příliš velkou díru do světa neudělala a která se nedočkala ani zrovna dvakrát nadšených ohlasů. Zpětně jsme se navíc dozvěděli o tom, jak byl vývoj hry před vydáním nové konzole ještě navíc uspíšen. Důvody k takovému rozhodnutí jsou pochopitelné, nicméně tato snaha se příliš nevyplatila a čtyři roky poté se tento rozkládající se hrdina vrací zpět na scénu s vidinou nápravy pošramocené reputace.

OSTRÝ START

Jenže kritika bohužel přichází hned na začátku při představení příběhu hry. Ten přináší akční dobrodružství půjčující si prvky odjinud, od prvních chvil však trpí akutní nezajímavostí. Na začátku hry se ocitáte v baště lidstva, jež je pod útokem zákeřných robotů, nicméně touha objevovat důvody těchto potíží se zbytečně utápí v nezajímavých zvratech, plochých postavách i ve všudypřítomném kýči, který dokáže všechno možné jen ne patřičně vtáhnout do dění na obrazovce.

Knack není nijak zvlášť roztomilý ani ve své drobné podobě a už vůbec mu nepomáhá fakt, že výrazy umí vytvářet pouze pozdvihnutím jednoho z obočí.

Příběhu hry chybí pompéznost a zajímavost ostatních akčních adventur či plošinovek. Ani ústřední postavička to navrch celé nezachraňuje. Knack je totiž charakterem zcela plochým, není nijak zvláště roztomilý ani ve své drobné podobě a už vůbec mu nepomáhá fakt, že výrazy umí vytvářet pouze pozdvihnutím jednoho z obočí. Jinak je ale Knack tím stejným chlapíkem jako minule – může se rozložit až na prvočinitele a v roli drobné postavičky se rázem dostane i do stísněných a dosud nepřístupných prostor, což ruku v ruce s možností oddělit se od těžkého zbytku těla znamená základ řady environmentálních hádanek. Jen je škoda, že si jsou navzájem tolik podobné, neumí být příliš originální a koneckonců jsme tak nějak již většinu z nich beztak někde viděli.

Tak jako tak se právě tento hráčům originálu známý chlapík opět dostává do křížku s rasou goblinů, kteří od nepaměti svádějí s lidstvem nelítostný souboj na život a na smrt. Nově přitom vychází najevo, že tato zákeřná rasa před staletími vytvořila armádu robotů, jež se za záhadných okolností probouzí k životu právě nyní a hrozí opětovným konfliktem.

HEZKÉ NA POHLED

A to je tak zhruba vše, co byste potřebovali o příběhu hry vědět. Hned po vstřebání jeho nezajímavosti vás ale může na druhé straně potěšit technická stránka hry, jež dává na odiv výkon konzole, a která si umí nakrásně hrát se stíny, fyzikou a koneckonců i s rozlišením v případě výkonnějšího PlayStationu 4 Pro. Je to hezké, je to svižné a svým způsobem hraje technická stránka hry prim. S tou si totiž tvůrci dokázali zjevně dostatečně vyhrát, což už bohužel neplatí dost dobře pro zbytek hry, které i po letech od prvního dílu k dokonalosti stále něco chybí a která ze všeho nejvíce neumí být výrazná.

I po letech od prvního dílu k dokonalosti stále něco chybí.

Z hlediska hratelnost i herní náplně obecně se jedná o prostou hopsačkou jako každou jinou, v tomto případě doplněnou o fixní kameru (ta přitom funguje ve většině případů takřka na výbornou a nijak nemate) a s celkem příjemným ovládáním. To dokáže zradit jen v těch nejvypjatějších soubojích či v rámci těch nejpreciznějších skákacích pasáží. V oněch soubojích se přitom dokáže rozrůst nejen Knack samotný, ale vzkvétat mohou i jeho schopnosti a prosté kopání či plácání pravačkou mohou brzy nahradit pokročilé pohyby zprostředkované velmi zjednodušeným RPG systémem.

PLYNULÁ KOOPERACE

Postup v rámci toho je víceméně lineární (maximální množství bodů zkušeností je díky designu úrovní pevně dané) a získané zkušenosti lze používat pro odemykání potenciálně zajímavých dodatečných pohybů. Stejně tak lze ve světě hry průzkumem nalézat části artefaktů, jež lze následně skládat v jednoduché prvky výbavy, které poté mohou posloužit kupříkladu k rychlejšímu omračování nepřátel.

V rámci kooperace navíc dvojice hráčů dostane do rukou i dosud uzamčené pohyby – kupříkladu Knack mlátí goblina druhým Knackem.

To přitom může být o něco zábavnější v rámci vždy přístupné kooperace – stačí jen vzít do ruky druhý ovladač, na scéně se objeví druhý (modrý) Knack a už se hraje. Souboje tím získají na atraktivitě a celkový zážitek je výrazně lepší. V rámci kooperace navíc dvojice hráčů dostane do rukou i dosud uzamčené pohyby – kupříkladu Knack mlátí goblina druhým Knackem.

POVOLEJTE VŠECHNY ŽIVLY

K tomu se ve hře Knack může zbarvit dle nalezené suroviny či živlu a ohnivý Knack znamená podobně zesílené nebezpečí jako Knack nadopovaný ledem, zároveň však s tímto ziskem dodatečné síly vybraného živlu hráči objeví i specifické slabiny. Kupříkladu na ledem posilněného hlavního hrdinu platí oheň a gobliny s loučemi je v takovém případě záhodno odstraňovat ze scény jako první.

Knack II

Těžké to přitom není, neboť je Knack v zásadě velmi jednoduchou hrou, jejíž nenáročnost podtrhují nejen časté checkpointy, ale také okamžitě přístupná možnost nápovědy, která vyskočí kdykoli, když se hráč zjevně zasekne a kouká, jakým směrem by se asi tak měl vydat.

S PRSTEM V NOSE

Záseky přitom nehrozí tolik, jako nepříjemně narůstající neochota hru dohrát. Knack je stejně jako v případě originálu bohužel nepříliš zajímavý, působí generickým dojmem, neumí zásadním způsobem překvapit, a i to, co předvádí, dělá pouze na půl plynu. Kupříkladu ony RPG prvky a dodatečné schopnosti jsou takové nijaké a nikdy mne nepřinutily prohledávat svět do detailu jen proto, aby se mi těch bodů zkušeností dostalo více a rychleji. Nezbývá tedy než se optat, kdo je vlastně cílovou skupinou. Zcela zjevně by to mělo být mladší publikum a snad se jedná o titul vhodný pro dočasné zabavení ratolestí, ale i v tomto případě bych se zdráhal vydat doporučení, neboť i tehdy lze nalézt lepší kousky. Ty mohou přinést v tomto žánru dle mého názoru mnohem více žádané lehkosti, kterou umí zprostředkovat například ty nejlepší filmy od Disneyho či od Pixaru. Tento nebojácný bojovník zkrátka nezaujal ani napodruhé a je to škoda, potenciál totiž určitě měl.

Knack II

Knack II napravuje některé z chyb originálu, oslnit však nedokázal ani napodruhé. Tomuto chlapíkovi zkrátka něco chybí a jen výraz ve tváři to bohužel nebude.