King’s Bounty: Crossworlds Recenze King's Bounty: Crossworlds

King's Bounty: Crossworlds

Tomáš Krajča

Tomáš Krajča

22. 9. 2010 22:34 2

S King's Bounty se ruské studio Katauri Interactive trefilo přímo do černého. Neuvěřitelně chytlavý mix fantasy RPG a strategie s příběhem protkaným jemnými nitkami ironie a uvědomění si žánrových klišé znamenal instantní úspěch. Loni dostali všichni nadšení fandové dárek v podobě Armored Princess: rozsáhlého datadisku s novým příběhem, atraktivní princeznou, roztomilým dráčkem a hrozivými bossy. Řeči o nastavované kaši zaplašila čirá hratelnost onoho druhu "ještě jednu bitvu a už opravdu půjdu spát."

Aktuální přídavek King's Bounty: Crossworlds ještě razantněji tahá za cecíky oblíbenou dojnici – ale těžko nabrat stejně plný kbelík zábavy z poloprázdného vemene. Crossworlds jsou spíš než plnotučným nálevem klasické zábavy jen sbírkou dílčích "ucvrnknutí"...

Princezna versus skřeti

Součástí balíku Crossworlds je celá původní kampaň King's Bounty: Armored Princess, což z něj činí vynikající nákup pro ty, kdo ještě neměli tu čest. Dobrodružství princezny Amélie, která se svým věrným dračím mládětem prochází zemi Teana a sbírá síly, aby mohla vysvobodit rodný hrad z obležení armádami démona Baala, neztratilo nic ze svého kouzla. Unikátní mix realtimového putování pro rozmanitých ostrovech a kontinentech, sbírání zkušeností, předmětů, kouzel a verbování armád, s tahovými bitvami na šestiúhelníkovém poli, funguje stejně dobře jako vždy. Navíc je možné vyzkoušet si pozměněnou verzi známé kampaně, v níž se na jednotlivých kontinentech v hojném počtu rozložily skřetí armády a orkové, šamani, trollové a další jednotky této záludné rasy získaly k dobru nové schopnosti. Jde o trochu obtížnější variantu, která však nenabízí dost novinek, aby ospravedlnila procházení téhož příběhu těmi, kdo už jednou Armored Princess dohráli.

Vyprávíme vlastní pohádky

Klíčovou a jednoznačně nejhodnotnější novinkou Crossworlds je přitomnost editoru nových scénářů. Jde o komplexní nástroj, který umožňuje vytvořit celou velkou příběhovou kampaň s novými předměty, questy, dialogy, skripty a modifikovat všemožné vlastnosti – jeho ovládání není úplně triviální a tvorba nového scénáře zabere určitě více času než v editorech série Heroes of Might & Magic. Jasné ale je, že se můžeme těšit na řadu fanouškovských modifikací a nových příběhů, které prodlouží trvanlivost už tak rozsáhlé hry.

Gladiátorské hry a bitevní škola

Mezi novinky Crossworlds dále patří minikampaň Champion of the Arena. Ta soustředí svou pozornost na oblíbené bitvy s obřími bossy. Hráči v malém prostoru gladiátorské arény vyzvou postupně čím dál silnější nepřátele, mezitím mohou v několika gildách rekrutovat jednotky a dovybavovat se nezbytnými předměty či kouzly. Hodinka či dvě dobré zábavy pro ty, kterým boss-fighty připadaly jako nejzábavnější část původní hry.

Specifickou hratelností se vyznačuje i druhý přidaná kampaň – Defender of the Crown. Ta míří přímočaře na bojiště, kde se hráč staví proti nepřátelským armádám a musí se vypořádat s rozličnými překážkami a modifikacemi bojiště (například náhodně rozmístěnými pastmi, kouzelnými zrcadly a podobně). Šarvátky jsou díky tomu rozmanité a obtížné, nicméně i přesto dohrání téhle kratičké kampaně nezabere víc než pár desítek minut.

Mléko a spousta vykřičníků

Když se dají tiskoví mluvčí Katauri a společnosti 1C do vyjmenovávání novinek, zní to impozantně. 70 nových předmětů! 8 nových sad předmětů! Z toho jedna pro vaše dráče! 3 nové artefakty! 7 nových questů! 50 nových dovedností! 13 nových kouzel! Až by se jednomu z těch vykřičníků udělalo mdlo. Ve skutečnosti je ale každý z nich jen zoufalým zatažením za poloprázdné vemeno, které provází bolestné bučení týrané krávy.

Ano, mléko máme rádi, a to se značkou King's Bounty má stále výraznou opiovou příchuť. I Crossworlds, zejména jejich modifikovaná verze kampaně z Armored Princess, chutnají sladce, mají správnou hustotu, zabarvení a jsou tak trochu návykové.

Ale není už na čase zkusit jinou krávu?

King’s Bounty: Crossworlds

Přídavek skvělé fantasy strategie bude mít cenu hlavně pro ty, kdo ještě Armored Princess nehráli. Důležitým bonusem je editor nových scénářů. Ale už by to chtělo udělat krok vpřed.