Kingdom: Two Crowns Recenze Kingdom: Two Crowns

Kingdom: Two Crowns

7. 1. 2019 15:34 3

Když jsem nedávno psal o strategickém rochnění v Civilizaci IV, ani mě nenapadlo, že si jen o pár dnů později budu strategicky rochnit znovu, ale úplně jinak. Tři roky starý indie hit se vrací v nejnovější verzi, která přináší pár pěkných novinek, jimž vévodí lokální multiplayer. Hra ale naštěstí nic ze svého jedinečně pohodového až relaxačního budování neztrácí.

KRÁLOVSKÉ HYGGE

Nejprve však upozornění. Pokud jste dříve hru Kingdom nebo její rozšířenou verzi Kingdom: New Lands hráli, tak budete v Two Crowns jako doma. Bohužel, v tomto případě to není úplně pochvala. Změn tu sice není málo, ale hru jako takovou tolik nemění. Two Crowns nelze považovat za pokračování a pokud už jednu z dřívějších verzí vlastníte, možná budete zklamaní z toho, jak vlastně napotřetí stejný tento nový Kingdom je.

Místo rozhodováním nad spoustou různých systémů mají hráči vlastně velmi snadnou volbu - doleva či doprava?

A jaký vlastně Kingdom je? Inu, velmi příjemný. Hra fantasticky kombinuje pěknou pixelartovou grafiku, občasný hudební doprovod (à la poslední Zelda) a pomalou, metodickou a relaxační hratelnost. Kingdom: Two Crowns je strategie, která komplexní volby nahrazuje až jednoduchostí. Místo rozhodováním nad spoustou různých systémů mají hráči vlastně velmi snadnou volbu - doleva či doprava?

PRVNÍ KROKY

Kingdom se totiž odehrává ve dvourozměrném světě. V roli krále či královny máte před sebou úkol vybudovat své království na ostrově, který není zas tak opuštěný, jak se zprvu zdá. Při průzkumu obou stran zalesněného ostrova zjistíte, že zde žijí vandráci, kteří se s vidinou peněz rádi stanou vašimi poddanými a pomohou při stavbě a obraně vašeho království. Proč obraně? To protože v noci vždy z konců širokého světa vyběhne větší a větší armáda chamtivých příšer, které ukradnou všechno, na co narazí. A to i včetně draze pořízených nástrojů a zbraní vašich poddaných, i vaší královské koruny. Proto je třeba stavět hradby, které vlnu nepřátel zdrží, dokud ji vaši vojáci nezlikvidují.

Kingdom má v jádru velmi prostou smyčku. Lovci a farmáři vytváří peníze, za které vy najímáte nové poddané, stavíte nové budovy a vyrábíte nástroje, které poddaní bez profese automaticky berou a okamžitě se jmou novou činnost provádět. S lukem v noci stráží hradby a přes den loví králíky. S kladivem opravují hradby, staví budovy a lodě a starají se o katapulty. S kosou obhospodářují pole, s mečem vedou útoky proti portálům, z nichž příšery vylézají, a tak dále. Nad akcemi jednotlivých panďuláků nemáte přímý vliv. Můžete jim jenom připravit vhodné podmínky, tím se většinou myslí zaplatit potřebné věci, a doufat, že jste nic neopomenuli.

POMALÝ RŮST

Ve hře tak na svém koníkovi cestujete po svém království, vylepšujete si svůj hrad a stavíte nové budovy odemykající nové profese vašich poddaných. Zároveň postupně budujete nové hradby dál a dál od sebe, čímž zabíráte nové území pro své království. Například u potůčků můžete postavit farmy, u doků zase lze opravit loď, se kterou můžete odjet na další ostrov. Čím víc se rozšiřujete, tím víc je třeba kácet hustý les, ve kterém žijí vandráci a když se rozšíříte příliš rychle, můžete zničit jejich tábor a připravit se tak o zdroj pracovní síly.

Kingdom: Two Crowns už není ten rogue-lite, kdy po smrti začínáte opět na zelené louce.

Při výpravách do lesa také sem tam narazíte na tajemná obydlí ještě tajemnějších postav, naleziště surovin se kterými můžete vylepšovat svůj hrad a jednotky, zlověstné portály plné příšer nebo starobylé oltáře, které lze draze opravit a možná si tak přilepšit. Jak přesně, ale není snadné říct. Kingdom: Two Crowns má, stejně jako jeho předchůdci, poměrně velký problém, co se vysvětlování herních mechanismů týče. Tutoriál vysvětlí jen to nejdůležitější a funkci profesí, staveb, oltářů v lesích nebo speciálních postav musíte odhalit tradiční vědeckou metodou pokus-omyl. Nebo zabrousíte na wiki, čímž se však připravíte o ten příjemný pocit, když něco neznámého sami rozlousknete.

NA HŘBETU DVANÁCTERÁKA

Na rozdíl od svých předchůdců není Kingdom: Two Crowns už není ten rogue-lite, kdy po smrti začínáte opět na zelené louce. Nekonečné hry byly vyměněny za kampaň, která vás protáhne přes pět ostrovů, které před vás postupně kladou náročnější překážky. Prohra, tedy když vám příšery ukradnou korunu, už není konec hry. Jen se vtělíte do dalšího panovníka, vrátíte se na předchozí ostrov a z ruin svého bývalého království můžete poměrně rychle postavit nové a vrátit se bez větších problémů tam, kde jste skončili. Dokonce se můžete na předchozí ostrovy vracet dobrovolně a odemykat si tam skrytá tajemství. Two Crowns totiž přicházejí s novou měnou, drahokamy, které jsou mnohem vzácnější než mince a slouží například i k získávání nových mountů, jako je třeba majestátní jelen, válečný kůň nebo i oheň dštící veleještěr.

Kingdom: Two Crowns

Další novinkou jsou roční období, která se na ostrovech postupně mění. Přechod je tak nádherně plynulý, že si ho ani nevšimnete a najednou si uvědomíte, jak krásně žlutě a červeně zbarvené jsou vršky okolních lesů. Jen se podívejte na screenshoty - grafika hry je prostě k sežrání. Bohužel po nádherném podzimu hru postihne chladná zima, kdy země zamrzá a s tím přicházíte o zdroj peněz z polí a lovu. Jedinou naději jsou kopiníci, kteří sem tam vytáhnout z řeky rybu, ale i tak se budete muset spokojit s hodně nuznou almužnou. Zima trvá mnoho dní, během kterých bez peněz není co dělat. Je to docela problém, protože zima trvá moc dlouho a postrádá pointu. Přežít se dá vlastně celkem snadno, jen musíte nudně sedět a čekat. A mít dobrou obranu na hradbách. Takový Banished nebo Northgard mají zimu jako zkoušku vaší připravenosti, ale Kingdom: Two Crowns nic moc nezkouší. Zima funguje jako příliš dlouhý trest za to, že jste z ostrova včas neodjeli a působí jako velmi hluché místo, které hru v podstatě zastaví.

VLÁDA DVOU KRÁLŮ

Pokud jste Kingdom už někdy hráli, pak znáte odhadem 75 % nové verze hry. Za 500 Kč se mi Two Crowns nedoporučuje snadno těm hráčům, kteří už mají se sérii zkušenosti. Snad jen zbývající dvě novinky by mohly rozhodnout, zda se do 2D království budete chtít vrátit. Zaprvé titulní dvě koruny odkazují na co-op pro dva hráče, který jednoduše zapnete připojením nového ovladače. Rozdělení obrazovky hraní neztěžuje, ani co se frameratu týče a na Joy-Conech se hraje velmi dobře, neboť se ke hraní využívá jen analog a jedno tlačítko. A jak je pravidlem, ve dvou se to lépe táhne, zvlášť máte-li oddělené měšce na peníze. Na hraní i s méně zkušenými hráči je Kingdom: Two Crowns jako dělaný. V mulťáku můžete oba pracovat na obou vzdálených koncích království zároveň a i kdyby došlo k nejhoršímu, tak i ztracená koruna se dá nahradit za osm zlaťáků. V následujících měsících měl do hry přijít i online co-op, ale myslím si, že lokální hraní ve dvou je v tomto případě mnohem lepší.

Kingdom: Two Crowns

Zadruhé Two Crowns přicházejí s novým japonským tématem Shogun. V podstatě se jedná o reskinování celé hry a zasazení do japonského prostředí. Pár drobností se změnilo i po stránce hratelnosti, například zde můžete najmout nindži, ale jinak se změnil jen vzhled a například místo králíků lovíte mývaly. Shogun je také první z několika témat, které Two Crowns obdrží ve formě bezplatných aktualizací a je třeba říct, že i když je to pořád Kingdom, tak v novém pěkném hávu, či snad kimonu, mu to velmi sluší. Přál bych si však, abychom se v dalších tématech dočkali větších změn v hratelnosti. Přijde mi, jako by se vývojáři báli do herních systémů více sáhnout, snad aby nenarušili jedinečnou rovnováhu mezi oním “strategickým rochněním” a relaxačním tempem hry.

Pokud by Two Crowns mělo být vaše první setkání se sérií Kingdom, tak budete mít tu čest s tou nejlepší verzí hry. Ne o moc v porovnání s předchozími iteracemi, ale všechny novinky z Kingdom dělají příjemnější hru a skvělý vstupní bod pro zájemce o klidnější přístup ke strategickému budování království.

Kingdom: Two Crowns

Třetí iterace minimalistické strategie toho moc na základech nemění. Přesto je v Kingdom: Two Crowns snadné propadnout na dlouhé hodiny kralování z koňského hřbetu a chillování u nádherné pixelartové grafiky.