Kingdom Hearts 3 Recenze Kingdom Hearts III

Kingdom Hearts III

Adam Zámečník

Adam Zámečník

4. 2. 2019 15:30 6

Přestože od vydání druhého dílu uplynulo 14 let, univerzum série Kingdom Hearts bylo během této pauzy rozšířeno o řadu vedlejších dílů a dodatečného materiálu. Vývojáři ze Square Enixu počítají s hráčem, který zná všechny spin-offy, a proto je úvod Kingdom Hearts 3 velmi chaotický a matoucí. Ale ani 15 let nepřipravilo Kingdom Hearts o kouzelnou atmosféru oplývající humorem.

PODIVUHODNÝ A MATOUCÍ ÚVOD

Rekapitulace minulých dílů ve formě krátkých videí vysvětluje na začátku základy děje. Avšak pro hráče neobeznámené s reáliemi disneyovských filmů a původními postavami, které si jsou navzájem až příliš podobné, bude začátek Kingdom Hearts 3 přinejmenším matoucí. Tomu nepomáhá ani rychlý start, kdy jsou hráči vhozeni do kulis filmu Hercules bez většího vysvětlení. Obavy z dlouhého a utahaného tutoriálu jako v Kingdom Hearts 2 se sice nevyplnily, nahradilo je ale zmatení z odkazů na události v Kingdom Hearts 3D: Dream Drop Distance, titulu původně vydaného na Nintendo 3DS. Ve výsledku stačí vědět, že se zlý černokněžník Xehanort vrátil a že se hlavní hrdina Sora a jeho družina musí připravit na poslední střet dobra a zla.

Každý ze světů, ať už se jedná o Andyho sousedství z Toy Story, království Arendelle z Frozen nebo futuristické San Fransyokyo z Big Hero 6, obsahuje velké množství detailů a odkazů na původní filmy.

Po chvíli se toto zmatení naštěstí ustálí a hráč se vydává na cestu po pestrobarevných světech. Stejně jako předchozí díly se ani velká část Kingdom Hearts 3 nebere příliš vážně, důraz je kladen na Sorovu cestu po disneyovských planetkách a setkávání s místními postavami. A podobně jako v minulých dílech i zde Kingdom Hearts vyniká. Každý ze světů, ať už se jedná o Andyho sousedství z Toy Story, království Arendelle z Frozen nebo futuristické San Fransyokyo z Big Hero 6, obsahuje velké množství detailů a odkazů na původní filmy.

Přestože Square Enix nemohou s disneyovskými reáliemi dělat úplně všechno, každý ze světů je nějak zakomponován do univerza Kingdom Hearts. Proto nepřekvapí, když se hráčova družina změní v hračky podobné panákům Playmobil ve světě Toy Story, které jsou oblíbenými postavami v zdejších videohrách. Vývojáři si jsou dobře vědomi neobvyklosti celé série a v dialozích na to občas poukazují. Jedním z vrcholů nepochybně zůstává rozhovor mezi Sorou, Rexem a Šunčíkem, kde zmatenému Sorovi vyprávějí o souboji s drakem Bahamutem, stálicí série Final Fantasy.

DISNEYOVSKÉ KULISY

Postupná cesta skrze disneyovskou filmografii a setkání s  Disneyho maskoty však v jedné chvíli začínají příběh zbytečně brzdit. Jako závěr téměř dvacetileté ságy si dává Kingdom Hearts 3 na čas s gradováním tolikrát zmiňovaného střetu se zlem. Každý ze světů je promyšlený a zábavný, chvílemi se však nelze nezamyslet nad strukturou jednotlivých návštěv a nad jejich smyslem - a zbytečností.

Kingdom Hearts III

Tomu nahrává i prázdnota některých světů. Ta sice může být vysvětlená, jak tomu je v případě Toy Story, kde se většina hraček ztratila ve spojitosti s temnými silami, ale stále narušuje dojem z průchodu takovými místy. Přesto nelze Kingdom Hearts 3 upřít dovednost využít dané lokace k dodatečnému dokreslení chrakteru některých postav z hry a filmů. Hráči si proto připomenou, že svalnatý Hercules rozhodně není nutně hloupý a Goofy prvoplánově natvrdlý. Ve chvíli, kdy se hráč začne blížit ke konci příběhu, zmizí i onen nejistý dojem ze zbytečných dobrodružství v disneyovských kulisách. Z Kingdom Hearts 3 se tak postupně stane charakteristicky melodramatická hra od Square Enix.

CHAOS A PIRÁTSKÉ LODĚ

Společně s kulisami disneyovských filmů zůstává hlavním prvkem hry boj a využití dovedností. Soubojový systém lze nejlépe přirovnat k Final Fantasy XV, kde hráčova postava po několika výpadech létala po bojišti a útočila na protivníky, zatímco ji zbylí členové družiny doplňovali. Stejně jako ve Final Fantasy XV jsou základní prvky boje doplněny řadou efektních schopností, ať už se jedná o společné útoky s Donaldem a Goofym, nebo využití speciálních hmatů s keyblades, mnohokrát zmiňovanými meči této série. Z každého světa si Sora odnese další keyblade, což rozšiřuje hráčův výběr pohybů a útoků. Takové speciální dovednosti jsou sice nejdříve chaotické a nesmyslné, dělají však z každého boje naprosto ztřeštěnou podívanou, kde lze v jedné chvíli přivolat Apollonův vůz a okamžitě ho vystřídat za útok ohňostrojem. K těmto schopnostem se přidává i systém Attraction Flow, novinka série, která dává hráči možnost přivolat atrakce z Disneyworldu. Zmíněný Apollonův vůz doplňují rotující šálky z Alenky nebo pirátská loď srážející protivníky.

Andyho sousedství v Toy Story mění hráčovu družinu v malé hračky, z pokojů se tedy stávají rozlehlé lokace tohoto světa. Piráti z Karibiku dávají hráči do rukou vlastní loď, kterou může objevovat miniaturní verzi Karibiku, ne nepodobnou hratelnosti Assassin’s Creed IV: Black Flag.

Třetí Kingdom Hearts prohlubuje způsob, kterým mají jednotlivé světy vliv na základní hratelnost. Andyho sousedství v Toy Story mění hráčovu družinu v malé hračky, z pokojů se tedy stávají rozlehlé lokace tohoto světa. Piráti z Karibiku dávají hráči do rukou vlastní loď, kterou může objevovat miniaturní verzi Karibiku, ne nepodobnou hratelnosti Assassin’s Creed IV: Black Flag. Přestože tyto drobné změny prohlubují zážitek z jednotlivých lokací, neubírají hře na zábavnosti. Ve výsledku i světy bez takových změn, jak tomu je v případě Frozen nebo Tangled, hráče okouzlí pohádkovou atmosférou a různorodostí lokací.

K těmto změnám se přidávají i nové a pozměněné verze různých miniher. Stejně jako v předchozích dílech se i zde vrací vesmírné pasáže s lodí Gummi Ship, která je zde ale otevřenější než kdysi. Rozvoj mobilních technologií během patnáctileté pauzy mezi druhým a třetím dílem se podepsal i na Kingdom Hearts. Sorovi se proto rychle dostane do rukou Gummi Phone, zdejší verze smartphonu, se kterou může fotit selfies, rekapitulovat si bohaté dějiny série nebo hrát drobné disneyovské minihry. Nebyla by to hra od Square Enix, kdyby tu nehrálo roli jídlo a vaření. Proto dojde i na myšáka Remyho z Ratatouille a jeho gastronomické dovednosti.

MÁŠ VE MNĚ PŘÍTELE

U Kingdom Hearts 3 je nutné vyzdvihnout technické zpracování celé hry, bez které by využití disneyovských reálií bylo poloviční. Úvodní lokace z filmu Hercules ohromí zpracováním světla, které se tu mísí s temnými oblaky nad hořícími Thébami. Zasněžené Arendelle pro změnu nadchne všudypřítomným sněhem, který si s ničím nezadá s tituly jako třeba Red Dead Redemption 2. Nejzajímavější je svět Toy Story, který svým zpracováním převyšuje první díl filmové série. Právě v té chvíli vynikne hlavní myšlenka Kingdom Hearts - plynule se míchají postavy z Kingdom Hearts s těmi z filmu a vše zapadne do jednoho dotaženého celku.

Square Enix dostalo přístup k hudebním motivům každého filmu, při hraní se proto nelze ubránit pocitům nostalgie, když se při příchodu do světa Toy Story ozve melodie písně You’ve Got a Friend in Me.

I když některým postavám z animovaných filmů nebyly propůjčeny původní hlasy, Kingdom Hearts 3 dokázalo dobře napodobit Disneyho dabing. Grafické zpracování i dabing dotváří celistvost jednotlivých světů v rámci celé hry. Square Enix dostalo přístup k hudebním motivům každého filmu, při hraní se proto nelze ubránit pocitům nostalgie, když se při příchodu do světa Toy Story ozve melodie písně You’ve Got a Friend in Me.

DOBRO VS. ZLO

Ve výsledku je Kingdom Hearts 3 pravděpodobně vším, co si fanoušci série přáli. Technologický pokrok dal vývojářům možnost téměř dokonalého zpracování Disneyovských postav a kulis, které tvoří velký díl hratelnosti. Drobné úpravy v bojovém systému, minihrách a zdůraznění rozdílnosti jednotlivých světů dělají z Kingdom Hearts 3 kreativní a zábavné akční RPG. Přestože si z příběhu odnesou mnohem více staří fanoušci než ti noví, jde o pohádkové dobrodružství plné melodramatických soubojů dobra se zlem, které úspěšně uzavírá jednu z nejzvláštnějších videoherních kombinací posledních dvou desetiletí.

Kingdom Hearts 3

Vyjma kolísavého tempa je Kingdom Hearts 3 vším, co si fanoušci přáli. Melodramatické, pestrobarevné a především zábavné.