Kingdom Come Deliverance - From the Ashes Recenze Kingdom Come: Deliverance - From the Ashes

Kingdom Come: Deliverance - From the Ashes

Adam Zámečník

Adam Zámečník

13. 7. 2018 12:00 15

Ambiciózní plány studia Warhorse s vydáním Kingdom Come: Deliverance neskončily, ba naopak. V rámci dodatečné podpory hry oznámilo studio i sérii několika DLC, počínaje menším přídavkem From the Ashes, kde se Jindra stane rychtářem vypleněných Přibyslavic. Jak se kovářův synek popral s takovým úkolem?

GROŠE, GROŠE, GROŠE

Při hraní hlavní kampaně jsem se občas nevyhnul dojmu, že by v jednu chvíli zdevastované osady chtěly už trochu péče. Vzhledem k důležité roli, kterou vypleněné trosky Přibyslavic odehrají v hlavním příběhu hry, je možnost jejich rekonstrukce dobrým způsobem, jak elegantně integrovat nový obsah a hratelnost do hráči povědomých reálií. Náplň From the Ashes příběhově i tématicky plynule zapadá do původního světa Kingdom Come: Deliverance. Občasným problémem DLC jsou nesrovnalosti v přidaných rozhovorech, kde se postavy chovají jinak než v hlavní hře. V případě From the Ashes se naštěstí není něčeho takového třeba obávat. Jindřich stále zní stejně podiveně a jeho jednání dává smysl. Zároveň je cosi uspokojivého na opravení místa, kde zažil první velkou bitvu příběhu.

Jako správci pozemku půjdou veškeré peníze z vaší vlastní kapsy.

Jako v jiných RPG přišla i v Kingdom Come: Deliverance chvíle, kdy hráč přesně nevěděl, co udělat s penězi. From the Ashes tento problém rozhodně napravuje, desítky tisíc grošů nutných k přestavbě Přibyslavic totiž budete spíše hledat. Uspokojivé to samozřejmě je v případě, že vás baví vžít se do role hlavního hrdiny. Jinak je From the Ashes triviálním přídavkem, který ani tak není o výstavbě vesnice, jako o managementu peněz. Nejblíže tento systém má k managementu o své panství v kultovních turecké hře Mount & Blade, kde nejde o nic jiného než odsouhlasení jedné ze staveb a její následného zaplacení. Jako správci pozemku půjdou veškeré peníze z vaší vlastní kapsy. Jinými slovy, potřebujete postavit dřevorubecký tábor nebo stánek pro řezníka? To bude chtít hodně grošů. O nějakém komplexním systému budov ale řeč být nemůže. Vrcholem zůstává možnost vylepšení a rozhodnutí, jestli postavíte stánek pro pekaře nebo řezníka.

HRA NA JINDRU

Není mi však jasné, komu je From the Ashes přesně určené. V rámci dodání endgame obsahu je From the Ashes se svým novým kolbištěm a hospodou s hrou v kostky nedostačující. V případě, že hráč dělal vedlejší questy a další aktivity, tak bude mít i částečně zaplacený základ osady, ne-li více. O dost lépe funguje From the Ashes jako vedlejší linka ihned po boji v Přibyslavicích, kdy ještě hráč nemá příliš peněz a hra ho zatím neomrzela. Pozice rychtáře propůjčuje Jindřichovi nějaká z práv urozených. Není třeba se proto obávat hlídačů v okolních lesích, Jindřich totiž poprvé nebude muset pytlačit. Potřeba peněz ostatně dělá z lovu zvěře, lapků a Kumánců nutnou součást výstavby Přibyslavic. Kdo by tušil, že se z rychtáře stane lovec lidí a zvěře.

Přesto je možnost výstavby Přibyslavic vítaným prvkem v rámci většího roleplayingu a vžití se do světa. Po chvíli se Přibyslavice rozšiřují, a z vyklizených trosek se stává osada s vlastním řezníkem, pekařem a i včelařem. Jindřich se také dočká i vlastního skromného sídla. V průběhu výstavby osady lze i pozvat některá NPC k přesídlení do osady, společně s nádeníky a uprchlíky ze Skalice. Pokud někomu pohled na nebohé obyvatele Skalice rval srdce, tak se už nemusí bát. V Přibyslavicích najdou nový domov. Jen by se tam tedy mohli přestěhovat všichni.

NA CO GROŠE, TOHLE STOJÍ PENÍZE

Jako u jiných recenzí DLC se ale nelze nevyhnout zamyšlení, zda-li From the Ashes stojí za deset Euro. V případě, že jste Kingdom Come: Deliverance již dohráli, a to i včetně vedlejších questů, tak vás From the Ashes zřejmě příliš nezaujme. Kromě možnosti utratit naditý měšec za hezkou výstavbu tu toho tolik není. Je opravdu škoda, že hráči není dáno více možností při péči o Přibyslavice. Až na pár výjimek tu totiž opravdu jde pouze a jen o Jindřichovy groše. Odměnou zůstává možnost utkání na novém kolbišti, jízda na novém koni a hazard v hospodě. Pro hráče, kteří se ke Kingdom Come: Deliverance právě dostali se ale jedná o docela jasnou koupi, jež rozšíří svět o další vedlejší aktivitu, jež částečně přetvoří zdevastovanou krajinu Posázaví.

Hlavním kladem From the Ashes tudíž zůstává jeho potenciál pro roleplaying. Plně dostavěné Přibyslavice jsou příjemnou změnou oproti spáleným ruinám. Výsledná osada zároveň nenarušuje zasazení do patnáctého století, vše je dostatečně omšelé. Pro roleplaying povýšeného rychtáře ideální! Bohužel by DLC samotné mohlo nabízet něco konkrétnějšího, než jen způsob, jak utratit peníze a popustit uzdu fantazie hráčů vyžívajících se ve středověku.

Kingdom Come Deliverance - From the Ashes

Možnost výstavby osady je sice skvělý nápad, ale jeho zpracování dělá z From the Ashes dosti nezáživné DLC