Kentucky Route Zero: Act I Recenze Kentucky Route Zero: Act 1

Kentucky Route Zero: Act 1

konfrst.jan@gmail.com

konfrst.jan@gmail.com

24. 1. 2013 23:41

Kentucky Route Zero je hrou zvláštní, těžko definovatelnou. Žánrově se jedná o mix point and click adventur se staršími textovými dobrodružstvími. Vše je zaobaleno do hávu tmavého, artového a zakápnuto pohlcující atmosférou. Sázka na stylovost a minimalismus není v poli nezávislých her nikterak jedinečná, přesto se ale KRZ dokáže výrazně odlišit.

Losnu nebo Mažňáka?

Kvalitní příběh je středobodem nejedné adventury a stejně je tomu i zde. Nejde však o příběh běžně nalinkovaný. Tento si vypráví hráč sám – bez znalosti pozadí hlavního hrdiny si buduje vlastní univerzum, minulost, přítomnost a linkuje si i budoucnost. Pomocí dialogů a drobných rozhodnutí vytváříte vlastní svět a píšete vlastní noční pouť.

Ujímáte se role Conwaye s cílem doručit zásilku starožitností. To jediné je jasné, tedy alespoň skoro. Od začátku vás provází věrný přítel, pes. Jmenuje se Blue a je to holka. Nebo je to Homer a je to chlapák. Anebo je to vlastně jedno? Je to jen na hráči samotném. Výběrem variant v rozhovorech tak dáváte barvu vlastnímu příběhu, přičemž žádná z cest není ta jediná – k cíli totiž vedou všechny.

Výběrem variant však nevytváříte jen příběh vlastní, ale ovlivnit lze i to, co hráči sdělí postavy ostatní. Kapitolou samou pro sebe jsou drobná dobrodružství číhající v různých koutech překvapivě velkoryse a věrně pojatého státu Kentucky. Ty fungují jako drobné a samostatné kapitolky, kde se Conway vydává po stopách herní historie v podobě adventur textových. Nápad, který kupodivu funguje i zde, velký dík za toto patří především atmosféře.

Méně je někdy více

Minimalismus, tím se KRZ dá také úspěšně klasifikovat – hudby je pomálu, mluvené dialogy neexistují a celý svůj příběh dokážete vymalovat během dvou hodinek. Respektive jen jeho první část, další díly pro doplnění plánované pentalogie mají přijít v průběhu tohoto roku. Směšná hrací doba ale není negativem, prolétnout hru není uměním, užít si ji už zabere delší čas a není důvod se k téhle roztodivnosti nevrátit.

Conway brázdí Kentucky, hledajíc ztracenou dálnici číslo 0. Existuje vůbec, nebo si z vás jen někdo vystřelil? A co je to vlastně za lidi, kteří se po nocích tak rádi zjevují podél prozkoumatelných kilometrů silnic a dálnic a proč působí všichni tak zmateně? Otázek je mnoho, odpovědí příliš málo, ale to však ničemu nepřekáží a na zážitku to neubírá, naopak – chuť prozkoumávat lokace a hledat skryté lokace je o to větší.

Za Hořícím stromem doleva

Herní Kentucky je vskutku zvláštní lokace obsypaná partou podivných a brilantně napsaných postav. Každý má co říci, každý má svůj příběh, z nichž mnohé můžete opět vy sami ovlivnit a samozřejmě pak i doplnit. Fantazii se pochopitelně meze kladou pouze souborem otázek a odpovědí v dialozích před hráče předhozených. Kombinací je ale už nesčetně.

Zvláštní lokace si ale rovněž zasluhují pozornost. Není kupříkladu zcela běžné, používat pro popis umístění určitého místa slova typu za tím stromem, co furt hoří. Jaképak je ale poté překvapení, když na ten strom narazíte a on si skutečně jen tak zvesela plápolá do větru.

A když už si zvyknete a říkáte si, že jste připraveni na ledacos a nic vás nedokáže překvapit, přijde lepák další. Další překvapení a chuť vypnout hru v nočních hodinách. Až tak hutnou atmosféru dokáže KRZ nastolit.

Je to způsobené oním minimalistickým zpracováním, jež před nás hráče s roztomilým sebevědomím předhazuje dnes vzácnou nutnost užívat vlastní fantazii. Každá obrazovka, každá věta dialogu, každý zvuk v sobě může a nemusí ukrývat poselství o herním světě. Je jen na hráči, jak moc se nechá pohltit.

Ovšem skromný přístup s sebou bohužel nese i negativa. Hra se ukládá sama a profil změnit nejde, stejně tak nahrát jinou pozici – chcete-li si tedy zablbnout s jinými možnostmi dialogu, je třeba rozehrát hru novou. Žádná tragédie to není, ale experimentování je o to časově náročnější. Změna rozlišení je též oříšek, a výše jak nad poloviční HD se nedostanete.

Ovšem takové nedostatky jsou jen detaily, pihami na kráse hříčky o hledání nulté dálnice. Žádná krev, žádná střeva, ale stejně jsme se s radostí zážitkem s nevídanou hloubkou spolknout nechali. Chvíle tajemna střídají momenty překvapení, to vše je podbarvené lehkými tóny a budí nutkání vracet se pro víc. Už teď jsme hladovi po dílu druhém i všech následujících. Doufejme jen, že námi zvolené cestičky se promítnou i do zbytku Conwayovy cesty. Kentucky Route Zero je zkrátka velmi příjemným překvapením a ideálním společníkem do vakua vzniklém na začátku roku.

Kentucky Route Zero: Act I

Kentucky Route Zero je hrou originální a vpravdě i zvláštní, ale bylo by ohromnou chybou nenechat se zlákat a nepohltit se příběhem zdánlivě anonymních postav. Jedná se o velké překvapení a vynikající adventurní zážítek s jedinečnou atmosférou, byť nic není bez chyb.