Kenshi Recenze Kenshi

Kenshi

Adam Zámečník

Adam Zámečník

5. 2. 2019 15:09 5

Jako jedna z prvních schválených her projektu Steam Greenlight prošla hra Kenshi dlouhým vývojem. Na rozdíl od jiných případů se malému bristolskému studiu Lo-Fi Games povedlo vydat tento megalomanský titul bez výrazných změn ve slíbené hratelnosti. Vzhledem k rozloze a komplexnosti hry je nutné toto zmínit, protože způsob, kterým Kenshi kombinuje zdánlivě nekombinovatelné prvky sandboxové hratelnosti s hardcore RPG základy a bizarní stylizací, je až zavádějící.

ZAČÁTKY

Úvodní hodiny Kenshi se točí okolo neustálého úprku před bandity a následnou snahou o boj, proto několik prvních her skončí velmi rychle. Prvních několik her proto skončí velmi rychle. To je zcela zjevné hned při úvodní tvorbě postavy, která dává hráči možnost hrát za výrazně odlišné charaktery, ať už se jedná o zdejší verzi Mad Maxe, polonahého vyhnance z pouště,  či o otroka, který pracuje v lomu místní teokracie.

Ve výsledku se hráčovy postavy dostanou i ze sebevětšího úrazu, ovšem v případě, že je někdo rychle uzdraví a uloží do nejbližší postele. A pokud ne, tak si je odnesou zdejší gangy či otrokáři.

Přestože je Kenshi nepochybně hrou obtížnou, hráči je dána řada možností, jak postupem času zvýšit svojí šanci přežít skrze levelování. To se většinu času skládá z  koloběhu prohry a mírného zlepšení, což do tohoto svérázného světa pasuje. Ve výsledku se hráčovy postavy dostanou i ze sebevětšího úrazu, ovšem v případě, že je někdo rychle uzdraví a uloží do nejbližší postele. A pokud ne, tak si je odnesou zdejší gangy či otrokáři.

PŘÍBĚHY Z POUŠTĚ

Kenshi je ale především hrou náhlých okamžiků a příhod. Se svou jedinou vesměs úspěšnou postavou jsem si dal za cíl vytvořit svého vlastního Lorda Humunguse. A tak jako tomu je i ve druhém díle filmové série Mad Max, i moje pětičlenná tlupa je oděna v kůži a začíná se toulat napříč zdejší pustinou. Z okrádání karavan rychle sešlo s objevením místních otrokářů, jejichž oběti jsem se rozhodl alespoň pokusit osvobodit. Žádné povstání se však nekonalo, moji tři nejlepší žoldnéři skončili v okovech a zbylí dva se sotva odplazili pouští.

Proto jsem se při hraní za další postavu rozhodl postavit vlastní osadu, kde se pěstují zdejší plodiny a chovají zmutované kozy. Navzdory obtížím se mi podařilo postavit pár domů a založit kaktusovou farmu. Po chvíli se před touto skromnou vesnicí objevili strážní podivné teokracie, kteří se začali domáhat daní. A tak skončila i má farma.

Možnost kolonizace světa představuje další prvky hry samotné, dávající hráči opět velké množství možností k roleplayingu a rozličným přístupům k hraní.

Kromě veskrze tradičního hardcore RPG je Kenshi také simulátorem výstavby osady v opuštěné a prázdné pustině. Možnost kolonizace světa představuje další prvky hry samotné, dávající hráči opět velké množství možností k roleplayingu a rozličným přístupům k hraní. Tato svoboda volby se ostatně prokazuje už od zmíněné tvorby postavy, jež dovoluje hrát za kupce či malou osadu hned od začátku hry. Hráč není v ničem omezen ani v průběhu hry, kde lze zkombinovat dobrodružné RPG s postupnou výstavbou města a rozšiřováním své družiny. V tomto smyslu vyžaduje Kenshi pouze dostatek času a představivosti, cíle si zde totiž tvoří pouze hráč.

VŠECHNO MOŽNÉ

Přesto na mě udělal Kenshi největší dojem ve chvílích, kdy jsem se bezcílně toulal krajinou. Znalost post-apokalyptické filmografie ale rozhodně není třeba k plnému zážitku z hraní. Reálie této hry jsou totiž v každém ohledu nesmyslné a zdánlivě protikladné. S post-apokalyptickým standardem se tu mísí zdejší variace na piráty či samuraje, společně se starobylou civilizací strojů ne nepodobnou Nekronům z Warhammeru 40K. Lidstvo tu zároveň doplňují i další rasy - členové hmyzího království či militantní Shekové.

Kenshi

I když je důraz kladen primárně na hráče a sandboxovou hratelnost, také jednotlivé frakce se dočkaly hlubšího dokreslení a mytologie. Místní teokracie proto nesnese zbytek nevěřícího světa, Shekové pro změnu nenávidí lidstvo a v malých městských státech je povolena každá neřest.

Při každé z návštěv jednoho ze svatých měst se musí hráč obrnit před neustávající evangelizací a nevolí některých členů své družiny.

Některé z těchto reálii se zároveň projevují i v prvcích hry samotné. Při každé z návštěv jednoho ze svatých měst se musí hráč obrnit před neustávající evangelizací a nevolí některých členů své družiny. Ideologické rozdíly zdejších frakcí se rovněž projevují v herní ekonomice. Z postavy se proto může stát i pašerák drog, v případě, že se odhodlá doručit zásilku hašiše z bandity ovládaných bažin do již zmíněných městských států. Jedinou překážkou na této cestě jsou svatá města, kde je převoz omamných látek trestán smrtí.

LHOSTEJNOST

V čem Kenshi vyniká zdaleka nejvíce je nehostinná atmosféra post-apokalyptického světa. Putování prázdnou krajinou dokreslují občasné ozvěny dalekých šrumů a tóny distortované kytary. Hráčova postava je pouze jednou z mnoha zoufalých existencí, která se snaží ubránit útokům a v ideálním případě zlepšit své postavení v naprosto amorálním světě.

Kenshi

Na hře, kde jsou jakákoliv očekávání hráče lhostejná, je cosi osvěžujícího. Tato lhostejnost se zároveň projevujepostupně také v přístupu hráče k postavám. Smrti a trvalým následkům, často ve formě ztráty končetin, se při postupu hrou téměř nelze vyhnout. Přestože je Kenshi hrou nepřístupnou, rozhodně není hrou frustrující. Každý z výše popsaných prvků tvoří jedno z pravidel, která drží hru pohromadě a motivují hráče v pokračování. Stačí si jen zvyknout na to, že některé z oblíbených postav buď zmizí nebo je pokřiví krutost post-apokalyptického světa.

TAKŽE?

Jako výtvor malého studia trpí Kenshi mnoha neduhy technického rázu. Struktura zón a systém načítání, kde se kolem hráče generují okolní zóny, rozhodně není tím nejlepším řešením výstavby velkého virtuálního světa. Tohoto načítání si hráč nejvíce všimne během dlouhých přesunů krajinou, kde se v případě urychlení času i ten sebesilnější počítač setká se záseky a načítáním.

Když vše funguje, tak jak má, tak je Kenshi komplexním sandboxovým titulem, který skutečně dává hráči mnoho možností a voleb.

Dojem z post-apokalyptického světa zároveň kazí časté bugy či podivná fyzika těl. I sebevážnější chvíli dokáží takové chyby narušit. V žádném případě se ale nejedná o chyby, které by tuto hru přímo zkazily. Spíše jde o mírná narušení atmosféry a zážitku z hraní. A když vše funguje, tak jak má, tak je Kenshi komplexním sandboxovým titulem, který skutečně dává hráči mnoho možností a voleb. Až lze jen těžko uvěřit tomu, že původně šlo o projekt vyvíjený ve volném čase jednoho člověka.

Kenshi

Bizarní, fascinující a hlavně obtížná, taková hra je Kenshi. Stačí vydržet úvodních pár hodin a technické neduhy.