Katamari Damacy REROLL Recenze Katamari Damacy REROLL

Katamari Damacy REROLL

27. 8. 2019 09:15 3

Že jsou japonské hry takové trochu divné, na tom se shodneme asi všichni. Ale málokterá hra se odváží být tak hrozně divná, jako ty ze série Katamari. Hry s tančícími pandami, lilkovým deštěm a obřími houbami bohužel nevychází každý rok a při pohledu na vývoj série, která začala na PS2 a pak postupně přecházela na menší a menší platformy, to vypadá, že o barevné ulítlotiny upadl zájem při příchodu 7. generace konzolí. Dokáže remake prvního dílu Katamari Damacy opět oživit chuť po nesmyslném štěstí nebo se už takové věci nenosí?

Nesmyslné štěstí je vůbec takové dobré vystihnutí podstaty příběhu Katamari Damacy. Král všehovesmíru, který vypadá jako zkřížení pitomého sexy Flanderse a válečku na těsto, udělá po jednom pangalaktickém flámu takovou škodu, že rozbije všechny hvězdy na obloze. S opicí za krkem si pak druhé ráno povolá svého zhruba pěticentimetrového syna a zadá mu důležitý úkol - nasbírat na své katamari, kouzelnou lepící kouli, dostatek věcí, aby z nich mohl vytvořit nové hvězdy a napravit tak své řádění.

DIVNÝ A DIVNĚJŠÍ

Z pohledu dnešních her je Katamari Damacy vlastně až překvapivě jednoduchá hra; dokážu si představit, že někomu přijde až příliš prostá pro vydání na “velkých” platformách. V každé úrovni musí hráči koulet katamari, na které se přilepí cokoliv menšího než je její průměr. Tím se ovšem postupně průměr kuličky zvětšuje a lze na ní přilepit čím dál tím větší předměty. Cílem bývá dosáhnout v časovém limitu určitého průměru nebo takto posbírat co největší počet předmětů jednoho druhu. Víc toho po hráčích Katamari Damacy nechce a víte, ono to vlastně ani není na škodu.

Ovládnutí pohybu stojí ve středu hratelnosti, ale naštěstí Katamari Damacy chce bavit a ne frustrovat.

Čistota až arkádového designu má na hráče i navzdory časovému limitu příjemný uklidňující efekt a téměř hypnotické sbírání věciček na vaši kouli uteče jako voda i v pozdějších levelech, na které dostanete třeba i 13 či 20 minut. Skromné začátky na podlaze japonského bytu při sbírání svorek a bonbónů postupně gradují přes válení se po náměstí plném truhlíků s květinami a pobíhajícími psy a kočkami, abyste se dostali do ulic města plného lidí a aut a nakonec vyrostli do rozměrů převyšující místní mrakodrapy. Hraní přitom balancuje na pomezí puzzlu, když hledáte nejrychlejší způsob, jak nabrat potřebnou velikost, a akční adventury, jak prozkoumáváte úrovně, vyhýbáte se nebezpečným překážkám nebo honíte vystrašené lidi, kteří před vaším katamari utíkají.

ZATLAČ!

Ve hře prakticky nejsou nepřátelé, ale o překážky tu není nouze. Pokud je předmět větší než vaše katamari, při srážce s ním z vaší koule odletí nasbírané věci a její průměr se zase mírně zmenší. Dokonce někdy do vás budou místní obyvatelé záměrně bourat, například když jinak letargické myši před nosem seberete sýr. Zároveň v podstatě po celou dobu bojujete s ovládáním, které k pohybu vyžaduje netradiční manipulaci s oběma analogy. Záměrná nemotornost lepivé koule představuje výzvu, když chcete sebrat více předmětů v řadě, vyhnout se zuřívému býkovi nebo se překoulet přes úzkou lávku. Nebo taky když nabalíte nějakou nešikovnou věc, třeba pouliční lampu, která pak z katamari trčí a kazí plynulé koulení. Ovládnutí pohybu stojí ve středu hratelnosti, ale naštěstí Katamari Damacy chce bavit a ne frustrovat, a proto je ovládání obtížné tak akorát, abyste hru hráli v dobré náladě.

Tomu nakonec pomáhá i všudypřítomný humor, který hra dávkuje hned od úchvatně bizarního intra. Není to jen kulturními rozdíly mezi námi a Japonci, ale legrace ve hře je ještě o něco nesmyslnější a bláznivější, než jsme z japonských her zvyklí. Nic tu není vyloženě směšného, ale při hraní určitě budete mít dobrý pocit, třeba když narazíte na balet buldozerů na dětském hřišti nebo objevíte, že ten strom na náměstí byl celou dobu vlastně jeden velký tuřín.

OD MRAVENCŮ PO CELÉ DOMY

Katamari Damacy REROLL se drží své ústřední premisy jako klíště a tak ani nečekejte, že byste ve hře dělali něco jiného, než jen váleli svou kouli v různých levelech. Hra trochu modifikuje pravidla ve vedlejších úrovních, ve kterých je třeba vaši kouli válet opatrně a sbírat pouze určité předměty - například pouze dívky, kraby nebo se pokusit nalepit co největší krávu dokážete najít. Je to ale trochu škoda, neboť válení, byť za specifickým cílem, je pořád to stejné válení a remasteru 15 let staré hry by vůbec neuškodilo přidat nějaký obsah navíc. Přitom vývojaři celou hru znovu vytvořili v enginu Unity, takže nástroje i přiležitost na tvorbu nového obsahu měli.

Časem se budete koulet městem, nabírat lidi, zastávky, kamiony i vysoké mrakodrapy!

Takhle je sice fajn si hru spustit a level dva nebo tři si prostě prokoulet, ale při delším hraní se začne projevovat nižší počet úrovní. Návraty do známých míst ulehčuje vždy jiné rozmístění věcí a zcela nejlepší na hře je postupné otevírání nových lokací, jak se vaše katamari zvětšuje. Když po dosažení 30 centimetrů se vyvalíte z rodinného domku na ulice japonského městečka a náhle ty kočky, které do vás ještě před chvílí bouraly a kvůli kterým jste přicházeli o nasbírané předměty, teď před vaším katamari prchají, to je na Katamari Damacy to nejlepší. A u nich to nekončí, protože časem se budete koulet městem, nabírat lidi, zastávky, kamiony i vysoké mrakodrapy!

FORTNITE TO ALE NENÍ

Po zhruba 10 hodinách je ale po všem a vy se můžete leda vrátit do hotových levelů překonat svoje rekordy. Nebo ještě můžete vyzkoušet lokální multiplayer, ve kterém dva hráči musí spolupracovat na válení jednoho katamari - ale popravdě, moc dobré to není. Škoda, že když už vývojáři celou hru postavili od píky, nepřidali do ní i obsah z jejích pokračování. Katamari Damacy byla natolik jiná a, upřímně, z dnešního pohledu už příliš jednoduchá série, že REROLL v této podobě ji nemá šanci oživit. Remaster pro PC a Switch je tak spíš taková příležitost zavzpomínat si na dobu, kdy na DVD pro konzole pod telkou vycházely odvážně unikátní hry a pro nás Evropany navíc konečně možnost, jak si Katamari Damacy užít, když první díl tady nikdy nevyšel.

Katamari Damacy REROLL

Katamari Damacy REROLL je jako dobře vycíděný exponát v muzeu. Dnes by se už nevyráběl, ale vypadá dobře a díky péči stále funguje na jedničku. Nakonec ho spíš ocení pamětníci a fajnšmekři, protože pro všechny ostatní je už přežitý.