Karateka Recenze Karateka

Karateka

Lukáš Kunce

Lukáš Kunce

10. 12. 2012 23:00

Old-school pařani, jimž se doma hřeje jedna ze současných konzolí, oslavili minulý měsíc takový malý svátek – na službách Xbox Live a Playstation Network se po dlouhém čekání konečně objevila bájná Karateka. Puritánští PC hráči si museli počkat až do chladného prosince, ve kterém se právě asijsky stylizovaná bojovka měla postarat o prohřátí zamrzlých hráčských duší. A povedlo se – přestože Karateka není nikterak výjimečným titulem, nezůstala zas tak daleko za naším očekáváním.

Láska i hory přenáší

Karatekaje moderní předělávkou stejnojmenné bojovky z roku 1984, která svého času patřila mezi nejpopulárnější kousky vůbec. Na kolenou ji sám splácal Jordan Mechner, vskutku šikovný chlapík, jenž se o něco později postaral o monstrózní poprask s revolučním Prince of Persia, jehož animace div neznamenaly prohlášení Mechnera za čaroděje a jeho následné upálení. Po téměř třiceti letech se rozhodl starou klasiku oživit, a to skrze osobitý umělecký styl a jemně zjednodušenou hratelnost. Proč ne?

Dějová linie, troufneme-li si tak primitivní zápletku nazvat, sleduje osud bezejmenného karatisty, jenž hodlá nasadit vlastní život, aby svou milovanou Mariko vyrval z pařátů jejího prudícího tatíka. Na rozdíl od původní Karateky se však nemusíte bát, že s první smrtí hra končí – pohledného borce případně vystřídá neméně zdatný mnich, a pokud i on dostane smrtící nakládačku, dostane se do hry obtloustlý hrubián, který i přes poněkud korpulentní postavu nepostrádá tolik potřebné rychlé reakce.

A pořád dokola!

Nová Karateka se nepouští do žádných brutálních změn základních mechanik, a tak se holt musíme smířit s tím, že podobně jako většina her z 80. let je prosťoučká a repetitivní. V jejím případě to ale bolí o trošičku méně, protože jediné dohrání zabere zhruba půlhodinku. Od hráčů se tedy čeká vícenásobné dokončení, přičemž hlavním cílem je zmlácení všech nepřátel v kůži prvního hrdiny a v nejkratším čase. No jo, ale co pak? Multiplayer se kdesi zapomněl a na bonusové režimy zase můžete zapomenout vy, avšak cena nepřekračující 10 eur je dostatečnou omluvou.

Rytmus. Ten si rozhodně vezmětě s sebou, a ne, nemyslíme toho rádoby básničkáře od sousedů. Celý soubojový systém Karateky je založen na rytmicky přesném vykrývání soupeřových útoků, komb a vašem následném momentu protiútoku a tento proces se opakuje, dokud protivníka definitivně neutlučete. Asijští svalovci různých obtížností se na vás valí jeden za druhým až do chvíle, kdy se vám podaří zdolat poslední schody ke chrámu, kde tradičně čeká finální boss... no... a to je vlastně, drazí čtenáři, úplně celá náplň hry. Stejně jako spousta dalších banálních hříček je ale i Karateka nesmírně návyková a možná by jí víc než televizory sedly obrazovky tabletů a smartphonů. Koneckonců, na jablečném iOS se by se skutečně měla objevit již koncem roku.

Hra se tváří o maličko atraktivněji díky léčivým kytičkám s občasným výskytem a jedním speciálním útokem, kterým svého soupeře dočasně vyřadíte z provozu, pochopitelně mu ale přísluší velice limitovaná použitelnost. Své výkony si skrze přehledné žebříčky dokonce můžete poměřovat s výsledky vašich přátel i dalších hráčů, steamová verze nepostrádá ani tucet nezbytných achievementů.

Minimalisticky přitažlivé

Jako téměř každý remake přinesla i Karateka aktualizovanou grafiku, docela nečekaně se ale nová verze nese v odlehčeném duchu animáků. Žádné marné pokusy o realismus! Prostor k našemu potěšení dostal umělečtější způsob zpracování. Jemné barvy hře sedí a simplistické ztvárnění orientu se nám prostě a jednoduše zamlouvá. Cenou Grammy oceněný Christopher Tin také může mít čisté svědomí díky povedené dynamické hudební složce, která hráči tak trochu radí... jak? Nechte se překvapit.

Karateka svou funkci plní skvěle - mladým hráčům předvádí, jak si před lety hráli jejich tatíkové, a ty staré zase nechá zavzpomínat na propařené mládí. Přestože v globálním měřítku nejde o nikterak zásádní titul, neradi bychom vás od něj odrazovali ne úplně vysokou známkou. Máte-li totiž rádi retro a o jednom z prvních virtuálních karate si občas rádi zasníte, neváhejte.

Karateka

Remake staré klasiky sice mohl být lepší, originálu ale ostudu nedělá. Někoho by ale mohla odradit přílišnou jednoduchostí.