Jupiter & Mars Recenze Jupiter & Mars

Jupiter & Mars

Zdeněk Pudivítr

Zdeněk Pudivítr

17. 5. 2019 10:00 1

Majitelé PlayStation VR to nemají zrovna jednoduché. Ne z každého titulu pro virtuální realitu se vyklube další Job Simulator, Moss, Beat Saber či Astro Bot, a proto se na headset pod televizí často jen práší. Rozčeřit stojaté vody VR her ale připlouvá duo delfínů, které kromě podmořského dobrodružství slibuje navíc osvětu v oblasti znečišťování oceánů. Jmenují se Jupiter a Mars a během několikahodinové videohry se vám pokusí vysvětlit co se stane, když se nebudete chovat ekologicky. Nelehký úkol.

HRA S POSLÁNÍM

Jupiter & Mars je explorativní adventura zasazená do budoucnosti, ve které se následkem tání ledovců vyšplhala hladina vody tak vysoko, že učinila podstatnou část naší planety neobyvatelnou. Lidé už Zemi dávno opustili, a tak je na samotných oceánech a jejich obyvatelích, aby si se znečištěním vody nějakým způsobem poradili. S podobně vážnými tématy se ve hrách sice nezřídkakdy setkáváme, málokterá tomu ale tak výrazně podřídí veškerý svůj obsah.

Tím hlavním, co by vás mělo přimět se o téma znečišťování oceánů více zajímat, by pochopitelně měla být samotná hra

Hra vznikla v kooperaci s neziskovými organizacemi SeaLegacy a The Ocean Foundation, jejichž poučná videa naleznete přímo v hlavním menu. Jejich prostřednictvím můžete finančně přispět na dobrou věc nebo se alespoň informovat o tom, co se kolem nás děje. Tím hlavním, co by vás mělo přimět se o toto téma více zajímat, by ale pochopitelně měla být samotná hra. Je tedy obrovská škoda, že po jejím dohrání mám pouze chuť přihodit do vody další plastovou láhev.

NEZVRACEJTE DO VODY

Jak už bylo zmíněno v úvodu, hra je kompatibilní s PlayStation VR. Podmořský svět sledujete očima delfína Jupitera a ve virtuální realitě se můžete orientovat třemi způsoby. Na výběr je poskakování kamery v pravých úhlech, klasické rozhlížení pomocí analogové páčky a zatáčení úklony hlavy. Při použití první možnosti se pravděpodobně velice brzy ztratíte. Prostředí je nezajímavé, jak jen dno oceánu může být, a orientačních bodů je nesmyslně málo. Plynulejší možnost pro změnu způsobuje závratě a při zatáčení pomocí headsetu můžete na nějaké složitější manévry rovnou zapomenout.

Částečnou záchranou je, že při aktivovaném zatáčení pomocí vlastního pohybu můžete pravým analogem stále kameru ovlivňovat, čímž eliminujete neobratnost této volby. Zanedlouho se mi tedy podařilo navigovat Jupitera pomocí analogu a současně se natáčet tím samým směrem, abych minimalizoval nevolnost a zároveň se efektivně pohyboval. I přesto se mi bohužel nepodařilo ve VR módu strávit více než krátké desítky minut a rád jsem využíval možnosti přepnout hru do klasického zobrazení.

TOHLE NEVYPADÁ DOBŘE

Hned jak se ponoříte do světa Jupiter & Mars, budete seznámeni s jedinou náplní hry. Tou je průzkum celkem pěti úrovní, ve kterých můžete v podstatě jen hledat poklady a několik druhů mořských tvorů. Občas se vyhnete nějakému nebezpečí, ale to je vše. Lokace jsou především v pozdějších fázích hry poměrně rozlehlé a vyznat se v nich je kvůli stále podobnému vzhledu velmi obtížné. Po celou dobu hry máte proto na obrazovce zobrazenou malou hvězdu, která vždy míří vzdušnou čarou k vašemu cíli. K němu se ale tak přímo nikdy nedostanete a brzy zjistíte, že většinu času cestujete úplně opačným směrem, abyste nakonec propluli nějakou jeskyní, která se na svém konci stočí směrem ke vstupu do další úrovně.

I přes snahu jednotlivé lokace nějak odlišit, vypadá všechno především v důsledku použitých neonových barev téměř stejně

Nejlépe uděláte, když se spolehnete na vlastní instinkt a necháte se vést svými hráčskými zkušenostmi. Design úrovní je sice značně chaotický, přesto si občas všimnete, že se autorům podařilo vás pomocí některého z výraznějších objektů na dně moře správně nasměrovat. Nalézáte samozřejmě potopené lodě, ale i celé budovy. I přes snahu jednotlivé lokace nějak odlišit, vypadá všechno především v důsledku použitých neonových barev téměř stejně. Svítí na vás budovy, zvířata i vodní rostliny. Jednotlivé části hry od sebe tedy nejlépe rozeznáte podle toho, v jak tmavém prostředí se pohybujete, jelikož vaše cesta směřuje do stále hlubších a znečištěnějších vod.

Není divu, že je hra celkově tak tmavá. Koukat se na ni za světla totiž trochu bolí

Technicky je grafická stránka na velmi špatné úrovni, čehož si nejlépe všimnete po vypnutí VR režimu. Není divu, že je hra celkově tak tmavá. Koukat se na ni za světla totiž trochu bolí. Objektům často jako by chyběly textury, ale občas narazíte i na opačný problém. V poloprázdné úrovni najdete potopenou loď, a když k ní připlujete, zjistíte, že skrz ni můžete proplouvat, jako by tam vůbec nebyla. Největší hrůzy na vás ale čekají, pokud se podíváte nad hladinu. V galerii screenshotů najdete některé ukázky.

UČÍME SE

Pro postup hrou bude nezbytné, aby si Jupiter osvojil některé schopnosti. Mezi ně patří třeba možnost potopit se do ledových vod, rozbíjet kameny nebo plavat proti proudu. Nenechte se zmást, ve hře samozřejmě žádná voda neproudí. Jedná se pouze o neviditelnou stěnu, skrz kterou prostě bez dané schopnosti neproplujete. Podobně hloupým způsobem si autoři bohužel pomáhají celkem často.

Jupiter & Mars

Přesto jsou zmíněné dovednosti jedním z prvků, díky kterým Jupiter & Mars připomíná videohru. Pochválit lze především možnost se do hry po jejím dokončení vrátit a s pomocí schopností se dostat do míst, která dříve nebyla přístupná. Ne že by tam na vás čekalo něco jiného než další nezajímavý poklad, ale aspoň něco. Na nápadité skrýše a zákoutí můžete narazit i během prvního průchodu hrou, často se k nim ale nedostanete, takže je vám to k ničemu. Motivaci k dalšímu hraní po závěrečných titulcích hra naneštěstí postrádá.

MYSLELI TO DOBŘE

Lákat k dobročinnosti tak nezábavnou hratelností jako nabízí Jupiter & Mars není dobrý nápad. I přes veškerou snahu na hře těžko nalézám nějaká pozitiva. Jen těžko uvěřit, jak málo zapamatovatelných momentů hra obsahuje, jak dlouho musíte ve vodě bloudit, než naleznete průchod do další části, jak neskutečně se ta minutová smyčka taneční hudby do první úrovně nehodí a jak strašně to všechno vypadá. Investované peníze do výsadby mořské trávy vám rozhodně přinesou lepší pocit než hraní této hry.

Jupiter & Mars

Na to, jak si Jupiter a Mars kladou vysoký cíl, selhávají v tom nejzákladnějším. Nudná hratelnost a ošklivé prostředí dělají hru téměř nesnesitelnou, natož aby změnila váš pohled na svět.