Jotun Recenze Jotun

Jotun

Marek Švrkala

Marek Švrkala

2. 11. 2015 09:00 4

V severské mytologii byli jotunové povětšinou obři, kteří patřili k první žijícím bytostem po stvoření světa a bojovali proti bohům. Ve hře Jotun bude vaším úkolem tyto obrovské prastaré bytosti zabít. Rozhodně to nebude jednoduché, naopak se pořádně zapotíte. Chopíte se statečné válečnice Thory, která se nešťastně utopila ve vikinském drakaru. Zemřela tak nečestnou smrtí, a proto se nemůže dostat do Valhally. Od bohů ale získá druhou šanci. Pokud se vypořádá s pěti jotuny, vstoupí do vysněného ráje.

PĚT ODLIŠNÝCH SVĚTŮ

V ráji si jako hráči budete připadat hned při prvních scénách. Jotun totiž zaujme nádhernou ručně kreslenou grafikou, která chvílemi bere dech. Scenérie, při nichž máte výhled do krajiny, jsou opravdu úžasné, což je dobře vidět na přiložených obrázcích. Stejně impozantně jsou nakreslení také obři a různé prvky v prostředí. Hru přitom sledujete z top down 2D pohledu, který se automaticky podle potřeby přibližuje, nebo oddaluje. Většinou tak máte potřebný přehled o tom, co se děje.

K soubojům s obry se dostanete, pakliže v úrovních, které můžete procházet v pořadí i ve směru, jaký si sami zvolíte, odkryjete dvě runy.

Každý z patera jotunů má svůj originální svět. Ten obsahuje dvě úrovně a samotný finální souboj s obrem, tudíž si vše užijete celkem pětkrát. A těšit se můžete i na závěrečný bonus. K soubojům s obry se dostanete, pakliže v úrovních, které můžete procházet v pořadí i ve směru, jaký si sami zvolíte, odkryjete dvě runy. V levelech tvořených přírodními, jeskynními, zimními, bouřkovými nebo ohnivými elementy při troše snahy naleznete také různé schopnosti, jako je třeba doplnění zdraví, štít nebo útok obřím imaginárním kladivem. Jakmile schopnosti získáte, můžete je volně používat – ovšem pozor, máte omezený počet pokusů, takže se nevyplatí si vše neuvážlivě vyplýtvat v nevhodný moment.

KOUZLO SEVERSKÉ MYTOLOGIE

V základu disponujete pouze dvěma pohyby sekyrou – rychlým horizontálním seknutím a pomalejším, ale o to razantnějším zatnutím sekery do země (nebo nohy protivníka). Kromě toho ještě můžete rychle odskočit. To se hodí, protože Thora neutíká zrovna rychle. Tvůrci se rozhodli hru nekomplikovat složitým ovládáním, ani získáváním zkušeností, které je známé z podobných titulů, což lze v tomto případě jen kvitovat. Běh by se ale tu a tam hodil.

Vedle boje, jemuž se ale častokrát můžete prostě vyhnout, vás čekají některé logické enviromentální hádanky, jako je třeba spojování blesků do tvarů hvězd. Oříškem, který občas vede i k nepříjemnému backtrackingu, se může stát orientace na mapě, kde není vidět vaše aktuální pozice a musíte sami zjistit, kde se právě nacházíte a kam bude nejlepší jít. Když odhalíte něco zajímavého, nebo najdete potřebnou runu, ve hře promluví i Thora nebo vypravěč. Skvěle znějící islandštinou odhalují různé střípky z velmi zajímavé severské mytologie, které se vztahují k aktuální scéně. Je jen škoda, že těchto vložek není více, a tak příběh tolik nevtáhne. Spíše než za příběhem Thory se tak budete honit za objevováním nádherného herního světa a finálním soubojem.

OBŘI HODNĚ ZLOBÍ

Ten vždy přijde, když projdete oba dva levely, najdete runy a vkročíte do arény jednoho z impozantních jotunů. Atmosféra díky vynikajícímu hudebnímu podkresu patřičně zhoustne a vy záhy zjistíte, jak jsou jotunové oproti vaší nenápadné hrdince velcí. Thora jim nesahá ani po kotníky. Obři jsou přitom nápaditě zpracovaní a svými ráznými útoky skutečně nahání hrůzu. Pokud chcete uspět, musíte se uhýbat jejich ranám, mrštně se pohybovat a vyčkat na tu pravou chvíli, kdy se vrhnete proti nim.

Někdy vás překvapí agresivní kořeny, jindy elektrické výboje nebo obyčejná zatnutá pěst.

Každý z protivníků má odlišné útočné i obranné pohyby a může jinak využívat okolní prostředí. Někdy vás překvapí agresivní kořeny, jindy elektrické výboje nebo obyčejná zatnutá pěst. Často se to stane v tu nejnevhodnější chvíli, kdy už si myslíte, že máte vyhráno. Klíčem k úspěchu je proto odhalit, co vám kdy hrozí, a promyslet váš postup. Hlavně souboje s jotuny v pokročilejší fázi hry se klidně mohou protáhnout i na více než hodinu. Když však budete hodně rychlí, dá se Jotun zvládnout zhruba za pět hodin. A to je na hru za 15 dolarů poněkud málo.

ÚKOL SPLNĚN

Jotun v soubojích po celou dobu velmi těsně balancuje na hraně mezi zábavou a frustrací. Obtížnost nelze nastavit, a tak bych se vůbec nedivil, kdyby méně trpěliví hráči některý z obtížných soubojů v závěrečné fázi hry raději vzdali. Zbytek si naopak užije parádní výzvu, protože pocit po skolení obra je k nezaplacení.

Jotun

Právě na pekelně obtížné scény, které vám v hlavě na dlouho utkví, se jistě těšili i backeři z Kickstarteru, kde se na Jotun vybralo bezmála 50 tisíc dolarů. Tvůrci z indie studia Thunder Lotus Game v čele s charismatickým Williamem Dubé bezpochyby splnili očekávání, což u crowdfundingových titulů nebývá samozřejmostí, a nám tak nezbývá, než je přes několik much pochválit. Dobrá práce!

Jotun

Působivý svět k prozkoumávání, nezapomenutelné bitvy s obřími protivníky a okouzlující severská mytologie. Jestli je právě tohle to, co hledáte, nemůžete s Jotunem šlápnout vedle.