Jeanne d'Arc Recenze Jeanne d´Arc

Jeanne d´Arc

Ulrik_

Ulrik_

27. 9. 2007 22:00 7

Johanka z Arku je jednou z nejznámějších historických postav. Bylo by naprosto zbytečné ztrácet tu čas historickým výkladem, pokud nevíte o kom je řeč, asi jste ve škole cosi zameškali, ale nezoufejte, nikdy není pozdě to dohnat. Pravda, neberte jako primární zdroj tuto hru, protože Jeanne d´Arc je sice inspirována reálnými postavami, leč zasazena je do silně fantaskního prostředí. A tak nikoho v onom světě nepřekvapí, když se s ďábelskými Angličany ženou do útoku i démoni, temní elfové (vypadající jako růžovofialové ropuchy) a mágové. Jsou to Angličani, co byste, mon dieu, čekali? Johanka je vizuálně, ale i obsahově silně ovlivněna anime kulturou. Občasné animované sekvence jsou vizuálně opravdu působivé, zvláště při znázornění transformace některých hrdinů, a i po příběhové stránce se dostává prostoru velkému množství charakterů tak, jak mají japonští mazlíčci rádi.

„Králi Anglie...táhni!“ (modernistický výcuc Dopisu Angličanům)

Johanka je čistokrevné taktické RPG. Na mapě se vaši středověcí svěřenci pohybují ve čtvercové síti a v tazích se střídají s protivníkem. Základní princip je jednoduchý – můžete jít o určitý počet políček a posléze zaútočit, seslat kouzlo, nebo použít předmět. Toto schéma se ovšem důmyslně rozšiřuje. Pokud na někoho útočíte na blízko, ten vaši ránu automaticky opětuje. Používá váš svěřenec kopí? Pak může udeřit na vzdálenost dvou polí a protivník opětuje, jen pokud má taktéž tuto zbraň. Další prostor pro taktické myšlení nabízí systém „Burning aura“, kdy se při úspěšném útoku nabízí zlepšení útoku dalšího svěřence, pokud ovšem provede ofenzivu z určitého pole. Sama Johanka a několik speciálních charakterů je pak vybavena tzv. „armletem“, který jim umožňuje transformaci do speciální bojové formy, jež disponuje lepší zbrojí, speciálním útokem a klíčovou schopností získat při zabití protivníka nový pohyb a útok. Z počátku je toto příjemné oživení bojů, později se stává správné využití této schopnosti klíčem k úspěchu v těžších bitvách. A to jsme se ještě nedostali ke kamenům schopností...

Ten umí to a ten zas tohle... a všichni dohromady uděláme moc.

Jeanne d´Arc
Každá postava má mimo základních charakteristik jako HP, MP (zkušeným hráčům není třeba vysvětlovat), útok, obrana, evade apod. ještě několik slotů na speciální kameny různých druhů, které vypadávají ze zabitých nepřátel. Jeden druh modifikuje ony základní charakteristiky, jiný přidává pasivní bojové schopnosti, další dává aktivní bojové schopnosti a další učí vaše ovečky kouzla. K tomu ještě existují ve hře tři druhy elementů – země, hvězda, luna, které na sebe působí na principu kámen-nůžky-papír a skrze něž se dělí typy kouzel. Pokud dáte dohromady všechny tyto možnosti profilace vašich bojovníků, dostáváte se k jakési středověké Jagged Aliance, která je navíc silně variabilní z hlediska schopností pro jakoukoliv postavu. Není problém vytvořit čistě bojový charakter zn. „Killbajn“, multifunkčního supermága, ale i bojového kopiníka-léčitele, šermířku, která umí i solidně ostřelovat firebally... fantazii se meze nekladou a je příjemným zjištěním, že hra vás nenutí ke striktní specializaci. Navíc kameny můžete libovolně přesouvat, a tak měníte schopnosti dle potřeby mise. Nu a ve chvíli, kdy po několika hodinách hraní přijde šance kombinovat jednotlivé kameny do mocnějších variant, máte o zábavu typu „co mi vyjde, když dám dohromady tohle a tohle“ postaráno.

Poměrně krutý je ovšem fakt, že brzy se vaše družina rozroste do nemalé velikosti a do bitvy vstupujete jen s omezeným počtem bojovníků. Čeká vás tak obtížné rozhodování kdo zůstane doma a kdo se vrhne do boje (pokud vám hra sama některé charaktery dějově nevnutí). Pozitivní je, že část zkušeností získávají i ti, kteří se válí za pecí a pokud byste snad cítili, že někdo příliš ztrácí kontakt s čelem pelotonu, což se časem stejně stane, není problém si ony outsidery vycvičit v nepovinných bitvách. Ostatně časem budete muset nechat cvičit všechny, protože pokud se poženete dějovou linií bez cvičící zastávky, jednou prostě narazíte na misi, na kterou Jeanne a spol ještě mít nebudou. Obtížnost zvyšuje i tahový limit či podmínky vítězství, a tak do eskortovacích misí nevezmete pomalého sekerníka La Hira a do misí s omezením „žádný spojenec nesmí zemřít“ nevezmete ty „nejkřehčí“, protože právě je lučištníci nejraději ostřelují. I tak se občas nevyhnete frustrujícím okamžikům, kdy třeba popáté loadujete, protože jste udělali jeden chybný krok a protivník té chyby využil.

„Jsem Panna Orleánská. Panna, Rogere, chápeš?“ (zdroj - bulvární deník Stella, 1431 n.l.)

Jeanne d´Arc
Upřímně, RPG bez pořádného příběhu je jen slabou nápodobou hry. Johanka, byť by se mohlo zdát, že je tento příběh literárně i filmově vytěžený (mimochodem herní Jeanne si nápadně vypůjčuje vzezření Bessonovy blonďaté krátkovlasé Milly Jovovich), nabízí dostatek prostoru pro vlastní příběh. Tajemné armlety, láska Rogera k Johance, občasné špičkování mezi postavami (některé dialogy prostě nezhlédnete pokud v misi nemáte s sebou danou postavu!) a celkově kvalitní práce s charaktery Johanku i přes její linearitu zdobí. Skoro až překvapí lítost, jíž vyvolá definitivní smrt vaše dlouhodobého protivníka, který možná nebyl tak černobíle zlý, jak se zdálo. Ostatně, že nic není, jak se zdá, vám od začátku napovídá fakt, jak idealistická Johanka dopadla v reálu. Jaký osud ji čeká tady, nemohu prozradit.

Popisovaná flexibilita a rozmanitost, jak při tvorbě družiny, tak i při samotných bojích dělá z této hry vysoce návykovou záležitost. Každý nový vypadlý kámen se schopností zahřeje u srdce, sledujete jak se z vašich amatérů stávají protřelí válečníci a hra vám stále servíruje nové a nové prvky, ať jde již o možnost nové bojové formy, novou postavu, či kupříkladu ona možnost kombinace kamenů. Opravdu obtížně se hledá, co Johance vyčíst. Na někoho možná bude ingame grafika příliš dětská – postavičky mají zvláštně velké hlavy, nicméně většina si na tento fakt zvykne a nepřijde jí, že by nějak zlehčoval občas poměrně temnou atmosféru. Zamrzí omezenější hudební doprovod, časem se ta jedna bitevní melodie trochu omrzí. Pokud se bude PSP v budoucnosti prezentovat podobnými tituly, už neuslyšíme žehrání o pouhých konverzích a budeme mít stále co hrát. Ostatně herní doba Johanky je bez větších zastávek na „vyexpení“ kolem 27 až 30 hodin a to věru není málo. Tleskám, tahle hra se opravdu vyvedla a nedoporučit jde snad jen zavilým odpůrcům taktizování a tahových bojů.

Jeanne d'Arc

Jedna z nejlepších her na PSP, kterou jsem měl možnost hrát. Tečka.

Zábavné s velkým Z, poskytuje velké možnosti pro seberealizaci, i přes omletost tématu nabízí mnoho nového