Islanders Recenze Islanders

Islanders

8. 4. 2019 11:20 2

Pro milovníky stavitelských strategií není snad lepší pocit, než sledovat, jak se jejich městečko postupně rozrůstá a každá nová budova, každý nový dílek perfektně zapadá do jejich obřího mechanismu. Obyvatelé, zboží, služby, infrastruktura - to všechno jsou nástroje pro hračičky a ozubená kola, která je třeba udržovat v chodu. Ale nešlo by se od toho všeho odprostit a jen tak si stavět? A byla by to pořád zábava? Indie hra Islanders ukazuje, že to jde a že se u toho rozhodně nudit nebudete.

Cities: Skylines, Anno, Tropico - to jsou asi největší stavitelské hry současnosti, ke kterým virtuální starostové upínají svou pozornost. Jsou to komplexní strategie se spoustou mechanismů a nároků na hráčovu pozornost a ruku na srdce, bez toho stresu z naplňování všech požadavků si podobné hry asi ani neumíme představit. Ale pak tu máme Islanders, menší indie hru o stavění městeček na náhodně generovaných ostrovech, která působí jako balzám na vyčerpanou duši.

BRANKY, BODY, BUDOVY

Islanders má totiž na hráče jen jeden požadavek, a to postavit budovy a získat za ně dostatek bodů, které ho pustí k dalším budovám. Každá budova při umístění vydělá či sbere body na základě toho, co je kolem ní. Dřevorubec tak například vydělá 1 bod za každý další strom v okolí a 5 za pilu, ale odebere 4 body za každého dalšího dřevorubce. Pila zase dá 7 bodů za každého dřevorubce, ale -14 za jinou pilu. Navíc každá budova má jinak širokou bublinu dosahu, a tak je třeba stavět budovy s ohledem na budoucí stavby, které z nich mohou čerpat body a zbytečně je neztrácet kvůli nesprávným budovám v okolí.

Ve hře musíte neustále myslet na naplnění rostoucí hranice bodů.

Při rozhodování, kam budovu plácnout, pomáhá jednak vysvětlivka z čeho budova body získá i ztratí, ale i viditelný součet všech potenciálních bodů. Ten se poté mění, jak šmejdíte kurzorem po ostrově, budovu různě natáčíte a hledáte to jedno místo, kde stavba vydělá nejvíc. Postupně se učíte strategické umisťování budov, zatímco na ostrovech organicky rostou obytné zástavby s parky a fontánami kolem městských center, průmyslové oblasti s kamenolomy, dřevěné platformy, které umožní stavět i nad mořem, ale i třeba takové oázy klidu, které musejí stát co nejdál od ostatních budov, obklopeny parky a přírodou, abyste maximalizovali bodový výdělek.

HLAVNĚ NENÁROČNĚ

Ve hře totiž musíte neustále myslet na naplnění rostoucí hranice bodů. S první várkou budov je třeba vydělat 20 bodů, s druhou 50, a brzy požadavek přesáhne hranici 100 bodů. Za dosažení si budete moci vybrat si z dalších dvou balíčků budov, ve kterých bývá zhruba šest nových staveb k umístění. Rozhodujete se tak třeba mezi balíčkem parků a kamenolomů, ale volba je to jen krátkodobá - nakonec stejně budete muset postavit všechno dostupné. Nezvládnete-li totiž s vybranými budovami navýšenou hranici pokořit, hra prostě skončí. Vaše skóre se zapíše na světový žebříček a vy můžete začít zase od prvního ostrůvku.

Od skromných začátků s dřevorubci, políčky, mlýny a obytnými domy se v balíčcích postupně začnou objevovat větší stavby, které si žádají více místa na postavení či velmi specifické umístění s potenciálem hodně vydělat. Jenže ostrovy v Islanders jsou spíše malé než velké a bývají i docela vertikálně členité. Brzy tedy začne volné místo ubývat, a protože s postavenými stavbami už nejde pohnout a ani je zbořit, není žádná legrace zasadit v pozdější fázi takový chrám nebo cirkus.

#POHODA

Islanders ale není hra, která by svého hráče nějak stresovala. Jak každý ostrov osidlujete a sbíráte bodíky, naplňuje se ukazatel přestupu na nový ostrov. V jednu chvíli tak dostanete možnost pokračovat ve hře na současném ostrově, nebo přejít na nový, zpravidla větší, kde opět začínáte na zelené louce a máte před sebou delší cestu než ukazatel přesupu opět naplníte. A je trochu škoda, že i když se každý ostrov liší a žádný není stejný, balíčky budov se nemění ani obsahem, ani pořadím, ve kterém je dostáváte. Stavění nových městeček tak jde vždy ve velmi podobném směru a záhy už víte, co vás bude postupně čekat. Místo experimentování a objevování se tak hra změní ve vybrušování základů a optimalizaci dostupné plochy.

Islanders

Společně s poklidným soundtrackem, jednoduchým vizuálním stylem a pastelovými barvami je Islanders skvělou chillovací hrou podobně třeba jako Kingdom, ale tentokrát bez jakéhokoliv časového limitu. Není kdovíjak hluboká, ale zároveň díky potřebě získat dostatek bodů k postupu dál dokáže hráče angažovat a donutit ho se nad stavěním zamyslet a hledat ideální místa. V podstatě Islanders představují jádro stavitelských strategií a je možné, že některým hráčům budou chybět všechny ty nástroje a mechanismy, se kterými operují větší hry. Nicméně nelze popřít, že v jednoduchosti se skrývá krása a nejspíš stejně jako já v Islanders ztratíte mnoho příjemných minut.

Islanders

Pohodové stavění městeček na malých ostrovech se zaměřuje na silné základy stavitelských strategií a zbavuje se téměř všeho ostatního. Na škodu to není, neboť Islanders ukazuje, proč máme stavitelské strategie tak rádi.