Iron Harvest Recenze Iron Harvest

Iron Harvest

Lukáš Černohorský

Lukáš Černohorský

11. 9. 2020 11:45 7

Rusvěti překročili hranice! Stáhneme se za ostnaté dráty! Vytvoříme pás pytlů s pískem a postavíme se proti nim se Strazniky! Rychle, než dorazí chlapi! Vyčkáme na posily! …. Nabijte děla a připravte minomety! Vidím Polaňské vlajky! Všichni se připraví na rychlý útok! Kupředu!

RTS žánr v posledních letech upadá. Zlatá devadesátá léta jsou dávno pryč a strategie tak, jak je známe, neexistují. Téměř. Legendární hry se vracejí ve formě remaků a remasterů, a tak se i dnešní generaci hráčů může představit Azeroth během třetí invaze plamenné legie (Warcraft III), bohaté středověké i starověké civilizace (série Age of Empires) anebo věčná válka o Tiberium (série Command and Conquer). Pořád se však nemohu zbavit dojmu, že tento skvělý žánr by potřeboval nějakou svěží novou krev. Vzpomínám si na skvělé Company of Heroes, které trochu tento žánr před lety nakoplo. A nyní se o to samé pokouší Iron Harvest.

Iron Harvest přichází se skvělou premisou, přináší totiž úplně jinou první světovou válku. Takovou, kde bojiště brázdí bojoví mechové ve steampunkové verzi. Videa, která jsem před vydáním hry sledoval, byla docela lákavá a německé studio King Art Games dokázalo ihned zaujmout. Už před vydáním jsme tak věděli, že tentokrát nebudeme stavět města a posílat pracovníky na těžbu dříví nebo zlata. A já se nemohl ubránit pocitu, že se k nám valí zajímavý zástupce tohoto žánru.

Příběh začíná poměrně smutně, s poválečnou pachutí a předzvěstí nové války.

Po spuštění hry mě uvítal úchvatný soundtrack a já se hned pustil do kampaně. Příběh nabízí tři různé, za každou ze světových frakcí – Polanie, Rusvět a Saxonie. Každá kampaň má sedm misí a zabere vám od osmi do deseti hodin. To sice není úplně málo, ale pryč už jsou časy, kdy vám kampaň v Age of Empires vystačila na několik týdnů. Příběh začíná poměrně smutně, s poválečnou pachutí a předzvěstí nové války. I když je hlavní hrdinka rusovláska, její pisklavý hlas je spíše otravný než okouzlující. A obecně, první krůčky kampaní jsou opravdu spíše tutoriálem, než skutečnou hrou – ta se rozjede zhruba v půlce první kampaně. Příběh je fajn a zábavný i přes to, že si autoři neodpustili mnoho klišoidních zvratů. Dokázal bych si představit lepší scénář.

OD PÁRY KE ZBRANI

Jakmile se prokousáte kampaní, doporučuji se hned vrhnout do klání více hráčů a samotné šarvátky. Nutno zmínit, že minimálně v PC verzi je vše hezky lokalizováno do češtiny, a i když je sem tam něco přeloženo trochu kostrbatě, tuto možnost vítám všemi deseti. Překlad se jinak povedl, hlavně jména bojových mechů jsou skvělé. Hraní s dalšími hráči nebylo ve verzi předběžného recenzentského přístupu možné, ale v šarvátkách jsem se vyřádil a vyzkoušel snad všechny možnosti, které jsou nyní k dispozici. Z hratelnosti jsem velmi nadšený. Dlouho tu nebyla takhle promyšlená strategie.

K dispozici máte svůj Hlavní štáb a celá hra si vlastně vystačí s dvojící budov – kasárnami a dílnou. Z jedné stále proudí vojáci a z druhé veledůležití mechové. Obě budovy lze vylepšit, dále lze ale stavět jen zábrany, miny a bunkry. Vzhledem k množství vojáků a mechů, které lze stavět nebo rekrutovat, malý počet budov poměrně snadno promíjím. Na mapě je nutné obsazovat doly a ropné vrty, které nahrazují klasickou těžbu. Samotného vítězství pak lze dosáhnout několika způsoby, nejsnadnější je získat body za vlajky. Ty jsou podle rozlohy na mapě rozmístěny dvě nebo tři, a jakmile získáte určitý počet bodů za bránění vlajek, vítězství je vaše. A tohle je na celé hře nejzábavnější. Plánování, taktizování a obsazování strategických míst.

Kapacita vaší armády je omezená a bojové mechy snadno zvrátí průběh bitev. Nejsou ovšem úplně nejlevnější, a tak, než se člověk dostane k těm nejlepším strojům, nepřítel může už dávno mít perfektní flek řadou obranných opatření, které budete dobývat po zbytek hry. Stroje jsou ale skvěle rozpohybované a jejich design většinou naprosto fascinující. Mnohdy platilo, že jakmile jsem vítězoslavně dorazil s dvěma většími stroji, protihráč vyrukoval s ještě mnohem většími kolosy. Misky vah jsou mezi všemi frakcemi patřičně vyváženy a taktika je vskutku nutná. V kampani lze sice hrát stylem „nás mnógo“, v šarvátkách na bojišti však s tímhle přístupem už tak často nepochodíte. Hratelnost je tak jednoznačně silnou stránkou Iron Harvest.

MINOMET, KANÓN, DĚLO A TY DALŠÍ…

Dalším prvkem, který je nutné pochválit, jsou zvuky. Svištící projektily, výbuchy a výstřely jsou naprosto parádní. V momentě, kdy jsem si nasadil sluchátka, aby prvoválečná bitva v půl třetí ráno nerušila souseda přes ulici, zvuky války mě doslova přenesly na bitevní pole. I soundtrack je parádní a každou ze světových velmocí doprovází vlastní styl hudby, který k dané frakci naprosto sedne.

Ač jsou některá příběhová videa povedená, předěly také trpí grafickými i technickými nedostatky.

Grafické zpracování je však pro mě mírné zklamání. Na bitevní pole můžete klasicky zoomovat, ale přiblížení na trávu a stromy je vcelku otřesný zážitek. Vojáci vypadají v zásadě slušně, ale celkový vzhled jednotek není bůhvíjak detailní. Co potěší jsou stroje, které jsou naopak detailní velmi a je vidět, že si s nimi tvůrci dali nejvíc práce. U designů je patrné, že se tvůrci inspirovali prakticky všude (zdravíme Impérium vrací úder), všechny stroje jsou ale prostě velmi líbivé. A o ně jde především, protože v několika cutscénách některé postavy ani nehýbou pusou při mluvení. Ač jsou některá příběhová videa povedená, předěly také trpí grafickými i technickými nedostatky. Důležité je na druhou stranu zmínit, že studio King Art Games patří k těm menším a jisté chybky lze přimhouřenýma očima pochopit, ne-li odpustit.

Kdybych měl mluvit o dabingu, nebudu skrývat nadšení. A to i přes to, že mě ze začátku hlodal pocit velmi omezené nabídky hlášek jednotek – při označování během kampaně vám do zemdlení opakují dvě naučené věty. Po několika hodinách hraní se to však srovnalo. Šlo zřejmě jen o čistě subjektivní pocit.

…AŽ SE PLECHY TŘESOU!

Z hratelnosti jsem víceméně nadšený a celkový dojem jste si beztak už přečetli na konci recenze. Dlouho tu nebyla takhle povedená strategie, které ke skutečné herní nirváně mnoho nechybí. Potěší vyváženost jednotek a nutnost taktizovat, na druhou stranu zamrzí technický stav i grafické zpracování. Chápu, že když projekt vzniká díky úspěchu crowdfundingu, nelze očekávat úplně tříáčkové zpracování. Přesto se nakonec neubráním pár výtkám a částečnému zklamání, protože přesně tyhle věcí hře ubírají na dokonalosti. Letošní remaky Warcraftu a Red Alert v tomto ohledu mají nakročeno přeci jen lépe. Drobné technické detaily také k celkovému super zážitku moc nepřidaly. Co zamrzí nejvíce je celková délka a samotné bohatství možností. Kampaň o zhruba dvaceti misích nepředstavuje malou porci hraní, ale ani takovou, na jakou jsme zvyklí z devadesátek. Alespoň hudebně i zvukově je Iron Harvest na velmi vysoké úrovni.

Iron Harvest

Tři frakce mohou pro někoho být málo, a určitě by se našlo místo ještě alespoň pro jednu. Na druhou stranu, třeba se dalších dočkáme v pokračování či nějakém datadisku, ke kterému příběh sám odkazuje. Tristní je však ten fakt, že ani po vydání není hotový žebříček pro multiplayerové hráče. AI a pathfinding v šarvátkách nefunguje tak, jak bych si přál. A hlavně chybí pořádné množství map. Tři frakce už jsme si odsouhlasili, ale pouhých šest multiplayerových arén je obludně málo. Navíc je pouze jedna určena pro souboje šesti hráčů, což přináší pro milovníky velkých bitev velké zklamání. U Iron Harvest si přitom dokážu velmi dobře představit hraní s přáteli po Discordu.

Zasazení a myšlenka jsou výborné. Ale už teď mám pocit, že jsem vytěžil všechny možnosti a pro delší hraní chybí ten objem obsahu, který by bylo zábava objevovat. Jistě, můžete do zblbnutí točit mapy a doufat, že tvůrci přijdou s dalším balíčkem (což doufám že udělají, a ideálně ne za poplatek), ovšem na delší hraní, třeba tak jako u mého milovaného Starcraftu, to prozatím nevidím.

Iron Harvest

Z hlediska hratelnosti skvělý strategický počin, tvůrcům musím zatleskat. Jen obrovská škoda technických, grafických a obsahových nedostatků. Snad tvůrci do budoucna Iron Harvest vybrousí do krásy.