Inazuma Eleven GO: Chrono Stones: Wildfire Recenze Inazuma Eleven GO: Chrono Stones: Wildfire

Inazuma Eleven GO: Chrono Stones: Wildfire

9. 5. 2015 12:25 7

Kdyby mi někdo před několika týdny řekl, že své volné chvíle budu trávit hraním fotbalu, asi bych si poklepal na čelo. Pak ale přišlo Inazuma Eleven GO: Chrono Stone, fotbalové RPG od Level 5, ve kterém se cestuje časem, sestavuje dream team za pomoci krále Artuše, Johanky z Arku a Ody Nobunagy, vaši hráči levelují a zlepšují své dovednosti a ve fotbalových zápasech se užívají nadpřirozené superútoky... Mno, někdy i ty nejzvláštnější věci mohou příjemně překvapit a projevit se jako nebezpečně chytlavé.

SAKKÁ O ŠIMASU KA?

DVĚ VERZE

Inazuma Eleven GO: Chrono Stone vychází podobně jako Pokémoni ve dvou vezích - Wildfire a Thunderflash.

Rozdíly mezi nimi jsou maličké. Každá verze nabízí několik jiných spoluhráčů, protihráčů a útoků, ale zážitek z nich budete mít totožný.

Inazuma Eleven je zavedená série fotbalových RPG z DS, Wii a 3DS, manga komiksů a několika řad anime. Podobně jako například u Pokémonů, fanoušci série dokáží mezi díly vidět rozdíly, chápou sebemenší reference a ovládají hluboké herní mechanismy, zatímco nováčci, společně se mnou, se nestačí divit, co se to tady sakra děje.

V Inazuma Eleven GO: Chrono Stones se sleduje příběh mladého talentovaného fotbalisty Ariona Sherwinga a jeho spoluhráčů ze fotbalového týmu japonské střední školy Raimon. Arion se zaplete do nadčasové konspirace, kdy se skupina mocných lidí z 200 let vzdálené budoucnosti rozhodne vymazat veškerý fotbal z existence. V budoucnosti totiž jejich nadvládu ohrožují potomci nejlepších fotbalistů, a tak se padouši rozhodli, že se problému zbaví tím nejnesmyslnějším způsobem: Vyšlou zpět v čase elitní tým poslušných fotbalistů, kteří se o absolutní zrušení fotbalu zaručeně postarají tak, že ovlivní zásadní okamžiky v historii. Jenže Arion a jeho kamarádi se plánu dystopických tyranů postaví a vydají se napříč časem sestavit legendární tým, který padouchy zastaví.

Je škoda, že zrovna v RPG, které posílá své protagonisty do mnoha různých prostředí a zasypává je bezpočtem postav, je příběh Chrono Stones taková fraška. Ani v rámci japonských ulítlostí charakterizace hlavních hrdinů a padouchů nepřekračuje archetypální anime vzory a brzy prokouknete, že každá epizodka sleduje viceméně stejný vývoj příběhu. Někdo z týmu si přestane věřit, ztratí sebevědomí, ale v kritickém momentě opět nabyde sílu a vůli bojovat dál.

Svoji motivaci zachránit fotbal Arion a spol. pravidelně opakují - fotbal je zábava a svět bez fotbalu si nedokážou představit. Tato Arionova mantra je svojí až dětskou nevinností zpočátku úsměvně sympatická, ale po dvanácti hodinách, které slouží jen jako úvod do skutečného děje, si uvědomíte, jak příliš průhledná a otravně naivní celá zápletka vlastně je a že nic jiného v ní nenajdete.

DÁT GÓL NENÍ ZLOČIN. ANI V RPG.

Jako v každém správném RPG i v Inazuma Eleven pobíháte po lokacích, mluvíte s lidmi, sbíráte předměty, nakupujete výzbroj (kopačky, rukavice a náramky) pro váš tým a pouštíte se do soubojů s náhodnými nepřáteli. Asi nemá cenu příliš šťourat do toho, proč se veškeré střety mezi dvěma stranami řeší fotbalovými zápasy, ostatně tahle hra se nebere vážně a ani my bychom k ní tak přistupovat neměli. Alespoň tak máme možnost pouštět se do častých zápasů v kopané a dobrá zpráva je, že jsou opravdu zábavné.

Souboje probíhají buď jako zápas pětičlených týmů o to, kdo první střelí gól, nebo jako delší zápas jedenáctičlenných týmů o co nejvyšší počet gólů. Pomocí stylusu za běhu rozmisťujete své hráče po poli, kreslíte jim dráhy pohybu a určujete, komu mají přihrát či na jaké místo mají kopnout míč, ke kterému si pak nejbližší spoluhráč rychle doběhne. Ovládání a plánování pohybu celého týmu si osvojíte velice snadno a zanedlouho rozehrajete na hřišti skutečný fotbalový koncert. Samozřejmě platí tradiční pravidla, takže na vás někteří nepřátele připravují ofsajdové pasti, po faulování následuje volný kop nebo střílení penalty, a tak podobně.

Kde si ale vývojáři vzali uměleckou licenci, jsou momenty, kdy se střetne hráč s míčem a protihráč. Obě strany si vyberou, zda se pokusí protivníka oběhnout vlevo nebo vpravo a pokud si zvolí stejný směr, dojde ke střetu. Hra vyhodnotí statistiky obou hráčů a určí, zda útočník obranou pronikl či nikoliv. Tady přicházejí ke slovu speciální útočné či obranné manévry, při kterých fotbalisté vyvolávají démonické rytíře, skáčou vysoko do vzduchu, vysílají na protivnky tornáda nebo je zahalí do mlhy a v klidu oběhnou. Podobně probíhají i střelby na bránu a chytání míče, které patří mezi nejdramatičtější akce v zápasu.

Speciální útoky nejsou jen přemrštěná pozlátka japonské vize zápasu v čutané. Každý hráč i každý speciální útok náleží do jedné ze čtyř elementálních kategorií, které vždy mají převahu nad jedním typem a slabost vůči jinému typu. Proto je třeba při zápasech počítat i například s tím, že váš útočník by měl mít elementání převahu nad nepřátelským brankářem, případně který jeho útok bude mít největší šanci projít až do sítě.

VŽDYŤ JÁ TEN FOTBAL NEDĚLÁM PRO SEBE

Analyzováním svého týmu, trénováním svých svěřenců a hledáním té ideální formace lze ve hře strávit spousta času a zpočátku je snadné se ztratit mezi všemi statistikami vašich útočníků, obránců a záložníků, které určují jejich schopnosti střílet, držet míč, blokovat, prorážet obranu, chytat střely, bežet dlouho, atd. Plánování nějakých komplexnějších taktik se však vyplatí pouze pro velké 11v11 zápasy, které si užijete tak zhruba dva až tři na kapitolu. Zde se buď střetnete s protivníky v klasickém zápase nebo budete sledovat příběhový konflikt, jehož vyřešení závisí nejen na počtu střelených gólů, ale především na tom, jak dobře ten fotbal vlastně hrajete. Týmová spolupráce, přihrávky, bránění a chytré útočení přidávají bodíky k posunutí příběhu dál, a jakmile se indikátor postupu naplní, děj se posune dál. Struktura těchto zápasů však zpravidla sleduje stejný vzorec, kdy v první polovině stojíte proti přesile, zatímco až posun v příběhu odemkne někomu z vašeho týmu novou dovednost, se kterou v druhé polovině nepřátele převálcujete.

Přesto nelze Inazuma Eleven upřít, že se i přes pitomou premisu jedná o zábavnou hru, která je v srdci vlastně docela hluboké real-timové RPG. Hra postupně uvádí stále nové a nové herní mechanismy, které dále prohlubují strategické možnosti, se kterými musíte operovat. Týmové taktiky využívají více hráčů najednou a pomohou vám snadno dostat míč k bráně. Možnost vyvolat magické brnění pak propůjčí hráči další nadpřirozené schopnosti a brzy se vám otevře možnost předat jednomu hráči vlastnosti jiné postavy a vytvořit tak na chvíli fotbalového hybrida. Protivníci vás rozhodně šetřit nebudou a každá nadstandardní výhoda vám pomůže lépe dosáhnout k vítězství.

Překvapilo mě, jak moc jsem si Inazuma Eleven GO: Chrono Stones užil. Je to jeden z těch titulů, který je snadno přístupný a zároveň nabízí dostatek hloubky, aby jste se do něj ponořili na celé hodiny. Škoda jen toho hloupého příběhu, který se ani nesnaží nad zápletkou vybudovat zajímavý děj a sází jedno klišé z anime za druhým. Jinak to mohlo dopadnout mnohem lépe.

Nintendo 3DS 3DS

Zábavnému RPG s návykovým bojovým systémem, jenž vychází z fotbalu, je snadné propadnout, ale z hloupoučkého příběhu se budete plácat do hlavy.