Imperium Romanum Recenze Imperium Romanum Emperor Expansion

Imperium Romanum Emperor Expansion

taltos

taltos

22. 9. 2008 22:00

Nikterak hypovaná strategie Imperium Romanum nás před půl rokem velmi mile překvapila. Nebyli jsme sami a tak se není čemu divit, že tvůrci začali pracovat na plnohodnotném pokračování. Než však spatří světlo světa, rozhodli se mezeru vyplnit alespoň menším přídavkem v podobě datadisku Emperor Expansion. Slovo přídavek (expansion) v názvu ale nevěstilo žádné novátorské hody, v čemž jsme se bohužel nespletli.

Nic pro nováčky

První překvapení přišlo při zjištění velikosti hry. Instalační soubory zabírají pouhých 300 MB, z čehož se dá jednoduše odvodit, že tento datadisk si určitě bez základní hry nezahrajete. Tím samozřejmě autoři naznačili, že pro nové hráče tento přídavek není a ti si budou muset počkat až na vydání dvojky.

První položkou, která bude každého hráče jistě po spuštění hry zajímat, jsou kampaně. Ty se od první hry rozšířily na celkový počet pěti. První zůstala zachovaná rozsáhlá kampaň ze základní verze hry, ke které byly nabaleny další čtyři kratší příběhy. Každý z nich obsahuje čtyři mise, ve kterých se podíváte do starobylého Německa, Velké Británie, do Afriky a konečně i na průběh Caesarovy občanské války. První dvě jmenované jste měli možnost vyzkoušet již dříve, při vydání levných balíčků, přidávajících právě jednu z kampaní do původní hry. Výlet do Afriky a občanská válka za vlády Caesara jsou však úplnými novinkami a nutno dodat, že svou kvalitou předčí všechny dříve vydané scénárie.

Vše zachováno při starém

Fanoušek prvního dílu se v nových kampaních zorientuje během chvíle. Vše okolo herního systému totiž zůstalo zcela beze změn. Vždy jste tak do mise vhozeni s jistým úkolem a záměrem na základě historických faktů, přičemž na začátku máte k dispozici pouze fórum (hlavní budova), případně maximálně několik málo domků. Vašim úkolem je z tohoto minima vystavět honosné město, někdy i vybudovat armádu nebo některý velkolepý monument.

Jak stavění, přítomné budovy, nálady občanů, božské chrámy, fontány, tak i výroba zemědělských produktů – vše zůstalo při starém a přídavek se hraje totožně jako původní hra. Velkým zklamáním pro nás byla absolutní absence jakýchkoliv nových budov, jiné vylepšování vašeho fóra nebo nové požadavky vašich občanů města.

Na stejném principu zůstalo i plnění jednotlivých úkolů. Vždy můžete mít naráz tři aktivní tasky, které postupně plníte. Po ukončení jednoho si můžete vzít nový, ale klidně i vyčkat na splnění celé trojice. Tato taktika tak zůstává na vás. V přídavku nechybí ani nové speciální mise, ve kterých máte na splnění všech úkolů omezený čas a setkáte se i s omezením v počtu domů, které můžete vystavět.

Božstvo, základ římské mytologie

Jedinou zásadnější novinkou (když samozřejmě nepočítáme nové mise) je přítomnost božstva nebo vašich patronů, chcete-li. Ti zasahují do každé spuštěné mise. Po prvním vylepšení fóra se vám tak nabídne možnost vybrat si jednoho z pěti bohů, kteří vám a vašemu městu přinesou některá drobná vylepšení. Konkrétně se jedná o Jupitera - krále bohů, Marse - boha války, Saturna – ochránce chudých poddaných, Merkura, boha obchodu a nakonec i Vulkána, tedy boha ohně. Podle jednotlivých „zaměření“ bohů se dá také předvídat, jaké výhody vám jeho výběr přinese. Například při volbě Saturna budete veškeré stavby spojené s produkcí jídla stavět za poloviční náklady. Jupiter zase zapříčiní spokojenost občanů při každém vylepšení fóra.

Kromě jmenovaných základních sil vašeho patrona máte možnost v průběhu hraní svoje výhody ještě vylepšovat. Za příplatek v chrámu tak můžete získat další možnosti v dané oblasti vybraného boha. Zde naleznete například rychlejší nošení zásob, zdvojnásobenou produkci dřeva a kamení nebo rychlejší hašení nebezpečných požárů. Rozdílných výhod je vskutku slušná nabídka a každou misi můžete samozřejmě uctívat jiného boha. Je tak dobré si nejdříve uvědomit, jaké úkoly asi budete v dané misi mít (pokud kolem vás například sídlí 10 barbarských vesnic a brzy očekáváte jejich útok, nejlepší volbou bude jistě Mars) a podle toho zvolit také patrona.

I když je přidání mytologického božstva zajímavým prvkem, nejedná se o zase tak zásadní novinku, která by hnula s celou hrou do jiné dimenze. Spíše je to příjemným vylepšením, které po chvíli hraní ani nebudete vnímat a kolikrát ani zvolenou výhodu příliš nevyužijete.

Počkejme si na druhý díl

Imperium Romanum Emperor Expansion je přídavkem zaměřujícím se výhradně na fanoušky a nesnaží se to nijak skrývat. Základním kamenem datadisku jsou čtyři nové kampaně, které vám vydrží vskutku úctyhodnou dobu. Pokud totiž budete opravdu pilně budovat město do krásy a nejen se snažit o splnění úkolů, jednu kampaň dohrajete zhruba za čtyři hodiny. Přidání božstva rozhodně není takovým prvkem, který by vás nalákal na opětovné hraní kampaně z původní hry, nicméně pokud ji máte projetou skrz naskrz, jistě nové přírůstky do kolonky mise oceníte.

Pro všechny ostatní je Emperor Expansion titulem, který mohou přejít bez povšimnutí. Co by však neměli minout, je chystané pokračování, ve kterém se, doufejme, dočkáme o mnoho více novinek.

Imperium Romanum

Datadisk stále baví stejně dobře jako původní Imperium Romanum. Nicméně nové mise a přítomnost božstva nejsou dostatečnými faktory, které by mohli hráče jednoznačně přesvědčit ohledně jeho koupě.