Impact Winter Recenze Impact Winter

Impact Winter

Kateřina Stuchlíková

Kateřina Stuchlíková

4. 7. 2017 13:57 30
Reklama

Takové trochu This War of Mine, jen s ne tak tíživou atmosférou, s mírně cartoonovou stylizací a zromantizované 30 metry čistoskvoucícho nádherně pod nohama křupajícícho sněhu. To zní dobře. Ale jak s tak atraktivním námětem vlastně autoři mohli na celé čáře projet kampaň na Kickstarteru? Úvahy podobné této mi vířily hlavou, když jsem plna naivně optimistického očekávání poprvé Impact Winter spouštěla... abych o deset minut později už potřetí zuřivě mlátila do kláves Alt + Tab marně hledaje na fórech odpověď na otázku, jestli jsem tady letadlo já, nebo tvůrci hry. Ti totiž nebyli schopni zajistit, aby jejich (zatím čistě PC!) hru bylo možné jakkoliv ovládat myší a klávesnicí. Holt bělostný sníh není všechno, co v Impact Winter skřípe pod nohama...

ZPÁTKY DO DOBY LEDOVÉ

Při návrhu zdejšího postapokalyptického světa vycházeli autoři ze skutečné vědecké hypotézy, jež předpokládá, že by po srážce s velkým vesmírným tělesem došlo ke zdvihnutí takového množství prachu, hlíny, kamení a jiných částeček, že by následné dlouhodobé zatmění slunce způsobilo na Zemi drastické ochlazení. Dinosauři to kdysi nerozchodili a teď je na lidech, aby ukázali, zač je v nich loket. Hráč se ujímá role jednoho z mála přeživších, bývalého vojáka Jacoba. Ten byl zvolen vůdcem pětičlenné skupinky hledající skromné útočiště v polorozbořeném kostele, jemuž z neustávajících přívalů sněhu vyčuhuje jen špička věže. Skupinu zmrzlíků z jejich zdánlivě bezvýchodné situace vytrhne příjem zprávy oznamující, že jakási pomoc dorazí za 30 dní. Teď už stačí jen po tu dobu nějak přežít...

Role vypadají na první pohled zajímavě, jejich efekt ale ve hře není příliš citelný a ke všemu jsou všechny na jedno brdo.

This War of Mine nebylo na začátku zmíněno jen tak náhodou - podobnost obou her je větší než malá. Vylepšování základny a její ochrana před nezvanými návštěvníky, výpravy do okolí za účelem hledání surovin a věčně docházejících potravin, přerozdělování úkolů mezi členy týmu i trochu až „simsovská“ péče o potřeby jednotlivých postav, to obě hry spojuje. V Impact Winter ovšem může hráč přímo ovládat jen Jacoba a ostatním členům týmu zprostředkovaně přiřazovat činnost, rozdělovat příděly potravin a nastavit některou z rolí, z nich každá má pozitivní a negativní efekt (např. za cenu rychlejšího nástupu únavy buď při práci opatrný a eliminuj tak riziko zranění). Role vypadají na první pohled zajímavě, jejich efekt ale ve hře není příliš citelný a ke všemu jsou všechny na jedno brdo. Já jsem si tak ve výsledku vystačila po celou hru s pár favority a ty točila pořád dokola. 

PARTA HIC

Jacob sice během katastrofy přišel o manželku i dceru, jinak měl (a potažmo i hráč) ale docela štěstí. V kostele totiž neztvrdnul s back office manažerem, pedikérkou ani herním novinářem, ale s lidmi, jejichž původní povolání jsou v (nejen) post-apokalyptickém světě dost užitečná. K ruce má dobrou kuchařku a zároveň bývalou zdravotní sestřičku, šikovnou mechaničku, zkušeného lovce a zálesáka i zapáleného programátora. Posledně jmenovaný mu navíc poskytne užitečného nohsleda jménem AkoLight, což je přeprogramovaný dron sloužící jako létající úložný prostor, navigace, termovrták a lampička v jednom.

Každý z týmu disponuje svým vlastním mini příběhem reprezentovaným sérií úkolů (ve stylu „něco najdi a přines mi to“), jejichž plněním se hráči otevírají nové možnosti, co si od spolusouputníků nechat vyrobit. Kulinářka si tak logicky díky donesené kuchařské knize osvojí nové recepty, mechanička rozšíří časem svou nabídku o pohodlnější postele, filtraci vody nebo sněžný skútr. Zní to dobře, a třeba ten skútr by se do závějí fakticky hodil, to by mi ovšem tři ze čtyř hlavních příběhových misí nesměly zamrznout tím způsobem, že je přibližně od poloviny hry nešlo v úkolníčku označit a prakticky tak ani splnit. Hru šlo sice dokončit, ale je „trochu“ otrava, když vám kostel bez dveří i oken vyrabuje každý kolemjdoucí otrapa a do toho se při výpravách za surovinami brodíte pěšmo závějemi, namísto abyste si pohodlně vozili zadek.

HON ZA MAJETKEM

Shánění surovin je, mimo péči o tělesné a duševní blaho členů týmu, gró hratelnosti Impact Winter. Co ho odlišuje od podobně laděných her je ale fakt, že předmětů není nedostatek, ale až chaotický nadbytek. Až vlezete vikýřem do prvního zasněšeného domu a začnete šmejdit po skříňkách,  začnou vaše úložné prostory během chvilky praskat ve švech. A věřte, že brodit se hodiny sněhem zpátky do kostela s každou nalezenou prkotinou není zrovna to pravé ořechové. Cedníky, pánve, míče, šrouby, mince, dráty, časopisy, gumoví medvídci, pravítka... hory a velehory haraburdí si budou dělat zálusk na místo ve vašem inventáři a vy budete muset vybírat, přemýšlet, předměty různě natáčet a jinak hrát Tetris, abyste pobrali všechno opravdu potřebné k usnadnění postapokalyptického života. Zvýšit si nejdříve nosnou kapacitu, vylepšit účinnost termovrtáku, postavit pasti na medvědy, nebo uvařit velký kotlík výživného fazolového guláše? To je to, oč tu běží. Některé suroviny jsou navíc samozřejmě vzácnější než jiné – třeba takové hřebíky aby jeden pohledal. O to víc pak naštve, když všechno konečně seženete, donesete do kostela, zadáte členovi týmu k výrobě... a po chvíli zjistíte, že se na to vykašlal, nic nevyrobil a zároveň ty vzácné suroviny stejně někam zmizely. Tohle už není jen tak nějaká úsměvná patálie, ale bug, co rozběsní i naprostého kliďase.   

V některých jeskyních může být i -40 stupňů, ale kromě cool zamrzlého okraje obrazovky to skoro nepoznáte a bohatě postačí, dokud bude Jacob najedený, napojený a vyspaný.

Hra se zimou v názvu, všude samé závěje a chumelenice... a teploměr slouží víceméně na ozdobu. V kostele máte ohýnek, který je dobré udržovat, jinak bude tým poměrně nevrlý, ale tím to končí. Jacob si klidně na pár hodin schrupne přímo na ledové krustě u vyhaslého ohně a ani ne(s)mrkne. V některých jeskyních může být i -40 stupňů, ale kromě cool zamrzlého okraje obrazovky to skoro nepoznáte a bohatě postačí, pokud bude Jacob najedený, napojený a vyspaný; teplotní pohoda se už nějak otřepe. Ve skříních neustále nacházíte oblečení, boty a huňaté přikrývky, a jediné, co s nimi jde dělat, je přihodit do ohýnku. Co na tom, že hlavní hrdina má na sobě jen dlouhou péřovou bundu a holé nohy. No, možná jsou to hodně úzké legíny tělové barvy, nicméně možnost ho do té zimy vhodněji oháknout by byla opravdu vítaná.

KOULE CHYB

Přestaňme už obcházet ten zamrzlý rybník, stejně na ten křehký led musíme - Impact Winter je na tom po technické stránce nevalně. Ovládání jsem zmínila už v úvodu a můj problém vyřešil zapůjčený ovladač (i když trefit se třeba na aktivní místo někde v úzké jeskyni byly galeje i s ovladačem). Po té, co hra vyšla a hráči tvůrcům na hlavy zaslouženě vylili džber nadávek a negativních recenzí, rychle přišel opravný patch umožňující hru klávesnicí a myší rozumně ovládat. Jiné chyby a otravnosti ale ve hře (prozatím) zůstávají. Třeba nekonečné načítání. Pokaždé při přechodu z uzavřených prostor do venkovní krajiny počítejte s 30-40 vteřinami výživného zírání na načítací obrazovku. Což ve hře, v níž prim hraje průzkum jeskyní, domů a budov, začne být časem, mírně řečeno, otrava. Připomenu chybu s mizejícími předměty při craftování a pokaženým úkolníčkem a přihodím divně (ne)fungující kolizi předmětů i neustále se restartující vysílací věže a dodávky, jejichž zprovozněním si tak hráč může donekonečna krátit časový odpočet do příjezdu záchrany.

Impact Winter
i Zdroj: Hrej.cz

Umělá inteligence NPC se také chová občas nepředvídatelně. Hlady a žízní postavičky neumřou, ani když jim hráč nedá příděl a samostatně se ze zásob nezřízeně nacpou tím, co jim padne pod ruku (nejraději pivo zapijí vodkou, aby hráč musel ještě složitě shánět lék na kocovinu). Pokud ovšem v kostele vyhasne oheň, klidně budou svorně drkotat zuby dokud neumrznou. Učinit rozhodnutí a přihodit do ohně jedno poleno je asi nad jejich mentální síly. A co teprv, když má člen týmu přiděleny zásoby mající pozitivní vliv na náladu, přesto je nekonzumuje, utápí se v depresi a nakonec práskne dveřmi se slovy, že se mu beze mě povede líp? Kdo má ty uprchlíky ve sněhu pořád nahánět a přemlouvat k návratu? 

SNĚHULÁK PROMARNĚNÉHO POTENCIÁLU

Nejhorší na tom je, že přes všechno to fňukání a remcání mě Impact Winter jednoduše bavilo hrát. Samotná atmosféra zneklidňujícím způsobem poklidné a mírumilovné sněhem pokryté krajiny působí svěže. Přestože sníh a mráz nehraje tak významnou roli, jakou by měl, atmosféru nekonečné bezvýchodnosti umí zasněženými pláněmi vykouzlit tak dobře, že by se jeden i přes venku zuřící léto nejraději u monitoru zachumlal do deky a nasadil kulich. Hratelnost pěkně odsýpá, brnká na hráčovu zvědavost a vrozenou touhu syslit majetek, a nutí ho se přes všechny nedostatky do hry vracet a „jen tak omrknout, na co natrefí v tamté ledové prasklině a v támhleté opuštěné kavárně“. Pěkný je i nápad s učícím se dronem, který vyhání hráče zpoza pece a nenásilným způsobem je motivuje k průzkumu, craftingu i plnění úkolů tím, že každou maličkost odmění zkušenostmi a zkracuje dobu příjezdu záchrany. Stejně tak se mi líbila možnost výrazně zkrátit 30 denní limit do konce hry zprovozňováním vysílacích věží a ničením speciálních dodávek. A kupodivu mi ani nevadila  skutečnost, že ve hře nejsou skoro žádné souboje (přece jen to není Diablo). Pokud chcete, můžete jen líčit pasti, anebo se divoké zvěři vyhýbat úplně. Přes všechny ty prima nápady, ale z každé škvíry zdejšího světa profukuje promarněný potenciál a hráč se cití jako ona příslovečná koza, toužící po sousedovic zelenějším trávníku. Nebýt toho špatně překonatelného plotu vystavěného z bugů, neodladěného ovládání, nedomyšleností a nedodělků, mohla si smslsávat na té lahůdce, která je na dosah... a přitom tak daleko.

Impact Winter
Xbox Xbox One
Windows PC
PlayStation PlayStation 4

Verdikt

Kdyby byla tahle sněhová survival adventura holkou, její profil na seznamce by vypadal senzačně... ale už z prvního rande by nápadníci prchali záchodovým okýnkem.I zarytí fandové žánru se musí vybavit shovívavostí nebo počkat, až autoři své dílo pořádně přešijí.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama