IL-2 Sturmovik: Birds of Prey Recenze IL-2 Sturmovik: Birds of Prey

IL-2 Sturmovik: Birds of Prey

Zdeněk Princ

Zdeněk Princ

6. 11. 2009 23:00 6

Když se objevily první informace o tom, že chtějí vývojáři z Gaijin Entertainment dostat IL-2 Sturmovik premiérově také na konzole, zvedlo to vlnu zájmu. Všichni, kdo měli se Sturmovikem tu čest, rychle pochopili, že by se mohlo jednat o jakési vzkříšení leteckých simulátorů, anebo alespoň pořádný impuls, a začali se tudíž nořit do velkých očekávání. Co víc, všechny následující zprávy tyhle domněnky jen potvrzovaly a užuž to vypadalo, že milovníci simulátorů dostanou po dlouhé době jeden z těch titulů, který si mohou naplno užít jen oni. Co se ale nestalo, nakonec přeci jen zvítězil zdravý úsudek a vývojáři přistoupili k několika kompromisům. Z toho důvodu tedy elitní skupina virtuálních pilotů Birds of Prey za simulátor považovat nebude, díky perfektnímu vyvážení obtížnosti ale dává hra příklad, jak by se to na konzolích mělo dělat.

Více her v jedné

Docílit tohoto stavu se pochopitelně povedlo skrze různá nastavení obtížnosti, které tak z Birds of Prey dělají dvě naprosto odlišné hry. Arkádové nastavení je tu pro všechny víkendové piloty, kteří se nechtějí starat o zákony fyziky a jde jim jen o to, sundat z oblohy co nejvíc nepřátel. Jasné jako facka, a co je hlavní, všechno funguje přesně tak, jak by se dopředu očekávalo. Pokud ale chcete něco víc, realistický režim, potažmo simulace bude z největší pravděpodobnosti to, co hledáte. Nutno říci, že je to po všech těch Ace Combatech a Hawxech trochu šok, neboť je letadlo pouze s gamepadem velice obtížné vůbec uřídit. V kombinaci s poryvy větru a vysokou citlivostí krátkých analogových páček budete mít obzvláště v boji velké problémy udržet nepřátele v zaměřovači.

Netvrdíme, že by se to nedalo s trochou cviku zvládnout, ale v tomhle směru určitě doporučujeme poohlédnout se po nějakém kompatibilním joysticku, který vaše počínání usnadní. Naplno pak také pocítíte odlišné chování poničeného letounu, případné problémy budete moci řešit efektivněji a co si budeme nalhávat, s joystickem to bude větší zábava. Škoda jen, že chybí nějaká uživatelská šablona nastavení, ve které byste si mohli namixovat všechny prvky podle svého - takhle totiž přijdete o poškození v arkádovém režimu, nebo si možná postěžujete nad příliš velkým rozdílem v porovnání s nastavením realistickým.

Zábava především

Ač by se to nemuselo na první pohled vůbec zdát, právě zmiňovaná zábava, a to především v obecnějším pojetí, je pro Birds of Prey velmi podstatná. Jde sice o další věc, která vytrhává hru z klasické šablony simulátorů, za to je ale všechno více přístupné a často budete opravdu vtaženi do centra dění. V porovnání se sterilní PC verzí totiž BoP nabízí dynamičtější mise, zasazené do všech podstatných míst druhé světové války. Pravda, zábavu umocňuje akce, tahle divná rovnice tu ale funguje kupodivu dobře a nepřekáží ani vážnějším hráčům. Abychom byli konkrétní, zalétáte si nad Británií, Německem, ale také na nebi Italském, nebo Ruském. K dispozici vám budou ty nejslavnější letouny, které asi netřeba sáhodlouze vypisovat. Klasický Spitfire, Mustang, nebo těžkotonážní IL-2 se navíc chovají odlišně a s každým přesedláním do nového stroje budete muset chvíli zkoušet, co přesně je jinak a jak se s tím vypořádat. Pro nás velice povedená záležitost, která jednoznačně osvěžuje celou hru.

Další podstatnou součástí je multiplayer, který by měl naplno testovat všechno, co jste se v šesti dostupných scénářích pro jednoho hráče naučili. Bohužel, vývojáři opustili od kooperace, což je sice škoda, ale hned v zápětí je vše kompenzování čtveřicí povedených módů. Nejoblíbenějším bude zřejmě dogfight, případně jeho týmová varianta, za hřích ale stojí i taktičtěji pojaté zabírání letišť, případně pozemní útok na statické i pohybující se cíle. Opravdu velká zábava je pak vypnout veškeré notifikace nepřátel a spolehnout se jen na vlastní oči. Díky možnosti volně se po kabině rozhlížet budete mít o solidní porci motivace postaráno.

Takhle se to má dělat!

No a protože tu stále mluvíme o konzolích, samozřejmostí je také perfektní grafické & fyzikální zpracování, které vás napoprvé nechá koukat s otevřenou pusou. Skutečně není nad romantický pohled na britská políčka, rýsující obdélníky do krajiny všude kolem, anebo zmrzlou tundru kdesi na Ukrajině. Všechno navíc vypadá pěkně i z malé výšky a nebýt občasných ztrát snímků za vteřinu, případně některých pomaleji se načítajících textur, neměli bychom si nač stěžovat. O modelech letadel totiž ani nemusíme mluvit - obrázky kolem textu hovoří jasně, a když k tomu připočtete i perfektně zpracované poškození, odlesky a další spoustu efektů, čeká vás po grafické stránce malý ráj. A tedy nejen po grafické, na maximální výši jsou i zvuky zbraní a motorů.

Když všechno vyřčené vysypete do pytle a pořádně s ním zachrastíte, na konci vám vypadne hra, kterou byste minout určitě neměli. Bez ohledu na to, jestli rádi takový, nebo makový styl létání, Birds of Prey sednou každému.

IL-2 Sturmovik: Birds of Prey

Birds of Prey se jakožto první vážnější letecký pokus na konzolích doopravdy povedli. Hře nechybí perfektní grafické zpracování, fyzika, ani ozvučení a i přes to si zachovala přístupnost pro obrovské spektrum hráčů. Své si zde najdou jak občasní piloti, tak i staří veteráni!