I am Setsuna Recenze I am Setsuna

I am Setsuna

9. 8. 2016 11:30 2

Dneska si pod hrou od Square Enix představíme filmovou vysokorozpočtovou akci, ale kdybychom vlezli do stroje času a přesunuli se tak o dvacet let dříve, vývojářské a vydavatelské studio Square by chrlilo jedno JRPG za druhým. V současnosti má nadnárodní společnost své priority někde jinde, ale na specifický žánr nezapomíná, byť her ze známých sérií Final Fantasy, Dragon Quest, Romancing SaGa nebo Star Ocean už tolik netlačí. Když už takové JRPG vyjde, tak máme většinou tu čest s omlazenou, modernější a především rychlejší žánrovkou. Ostatně, letošní Bravely Second výborně ukázalo, jak má modernizace JRPG vypadat. Jak velký pokrok Bravely Second učinilo, ukazuje RPG I am Setsuna, které na modernizaci kašle a navrací se k dávným pravidlům.

I am Setsuna je prvním titulem nového studia Tokyo RPG Factory, které založili zkušení japonští vývojáři za účelem dělat hry tak, jak se dělaly před lety. Ve svém debutu přinášejí klasické JRPG záměrně ignorující trendy posledních dvou dekád, jenž potěší nostalgiky (či snad nostalgeeky) a zároveň sundá růžové brýle, se kterými často na minulost vzpomínáme. Možná si to neuvědomujeme, ale za ty roky se hry zpřístupnily a usnadnily hráčům možnost si je užít. I am Setsuna obsahuje několik herních prvků, které vývojáři považují za klasické, avšak já bych je spíše označil za přežité.

VE STOPÁCH KLASIKŮ

Příběh hry se točí okolo Setsuny, mladé dívky, která byla vybrána jako oběť, jež musí položit svůj život za ochranu lidstva před příšerami. Jedná se o starobylou tradici, která se provozuje už odnepaměti, ale nikdo moc neví, jak zrovna smrt dívky vyústí v dočasné bezpečí celého lidstva. I přesto se Setsuna vydává vstříc svému osudu, na cestě do své družiny nabírá nové přátele a strážce a společně všichni čelí nástrahám na výpravě. Nikterak originální zápletku nijak neozvláštňuje ani charakterizace postav, kterou lze v nejlepším případě nazvat archetypální. Stará škola japonského vyprávění tedy znamená, že hlavní Setsuna je ukňouraná dobrosrdečná holka, která i nájemného vraha, jenž ji má zabít, požádá o doprovod a ochranu. Nelogické chování postav se schovává za odůvodnění osudem a prorockými sny, ale ve skutečnosti hra prostě využívá omleté schéma party nesourodých postav, které postupně během svých individuálních epizodek odkryjí něco ze své minulosti, překonají svůj problém/mindrák/strach a hráč si má sednout na zadek, jak je všechno jinak než se na začátku zdálo. Zív - tuhle pohádku jsme už několikrát slyšeli.

Vrací se kdysi tolik rozšířený systém Active Time Battle.

V jistém smyslu však předvídatelný příběh působí nezvyklou čistotou; je prostý moderních pokusů o překvapení a zborcení klasického schématu - jedná se totiž o ono klasické schéma. Povědomé plynutí příběhu tak brnká na struny vzpomínek, ale naštěstí neunavuje pomrkáváním na jiné tituly či série. Velkou zásluhu na tom má originální zasazení kompletně v zasněžených pláních, lesích, horách a vesnicích. Převážně jehličnaté lesy tu a tam rozsvěcují oranžové koruny zasněžených listnatých stromů, ze kterých čas od času spadne sněhová pokrývka. Společně s usměvavými sněhuláky v obydlených oblastech, parními saunami s odpočívajícími návštěvníky a dalšími detaily tak Setsunin svět působí pestře a živě, byť jej obývají NPC několika vzhledů a s hrstkou opakujících se replik.

V HYBNOSTI JE SÍLA

V čem JRPG zklamat nesmí, je výrazný a hluboký bojový systém, a zde nelze tvůrcům Setsuny upřít um. Vrací se kdysi tolik rozšířený systém Active Time Battle, což znamená, že souboje probíhají v reálném čase, postavy vždy čekají, než se jim nabije akce a pak mohou zaútočit, použít schopnost nebo předmět. Hráči nemohou postavami aktivně pohybovat, ale jejich pozice na bojišti lze ovlivnit různými dovednostmi a s trochou pozornosti je lze držet mimo dosah nepřátelských útoků. Některé dovednosti postavy přiblíží jejich cíli, léčivé schopnosti je naopak posouvají do pozadí, jiné umožní zaútočit a pak se vrátit na původní pozici. Dovednostní výbavu postav pak mají hráči zcela v rukou přiřazováním Spritnitů, které zpřístupňují různé útoky, kouzla či pasivní schopnosti.

Veskrze standardní systém obohacují tři nadstavby. První je Momentum, druhotná energie, která se začne plnit, až když je nabitá akce. S nabitým Momentum lze stisknutím tlačítka ve správnou chvíli přidat útoku další efekt, zvýšit udělené zranění, vylepšit si dočasně dovednosti či se částečně vyléčit. Momentum se používá v soubojích často a přesto, že se jedná jen o mačkání tlačítka navíc, bojům to dodává dynamiku a další úroveň taktizování. Momentum některých dovedností totiž nemusí být vhodné v každé situaci a stojí za to útoky plánovat.

KAM NA TY NÁZVY CHODÍ?

Další dvě nadstavby už jsou trochu komplexnější. Bohužel je hra složitě vysvětluje a je docela možné, že s nimi budete dlouho hrát, aniž byste věděli, co vlastně děláte. Kdykoliv použijete Momentum s dovedností, je šance, že se na konci souboje přidá k dovednosti/Spritnitu tzv. Fluxuation, jakési vylepšení a posílení. Fluxů je mnoho druhů a typ, který se Spritnitu věnuje, určuje výbava vaší postavy, přesněji druh Talismanu, který u sebe postava nosí. S pečlivým plánováním a studováním pravidel lze své speciální dovednosti vyvíjet určitým směrem a posilovat jejich blahodárné účinky. Druhou nadstavbou jsou Singularity, které se při soubojích objevují více či méně náhodně v závislosti na používaných Spritnitech. Singularity na několik sekund významně ovlivní situaci při boji, mohou zvýšit četnost kritických zásahů nebo třeba zabraňovat poklesu zdraví pod 1 HP.

Při hraní jsem měl pocit, že k dokonalému zážitku hře chybí už pouhý “16bit mode”, který by hru přepnul do grafiky jako z SNES.

Společně s vysokým počtem Talismanů a zbraní, které lze navíc vylepšovat pomocí speciálních předmětů, se pod skromným vzezřením titulu skrývají rozsáhlé možnosti, jak si se svými postavami vyhrát. Pro dohrání hry není příliš třeba se hrabat mezi Fluxy, Talismany a různými Spritnity, ale vedlejší úkoly, které se odemknou ke konci hry, pak - tradičně - skrývají opravdu náročné souboje s povedenými bossy a lákavé odměny.

ZÁKON STARÉ ŠKOLY

Nic z toho by nemělo být překvapením pro znalce starých JRPG, neboť anachronická I am Setsuna působí jako zjevení z roku 1996. Při hraní jsem měl pocit, že k dokonalému zážitku hře chybí už pouhý “16bit mode”, který by hru přepnul do grafiky jako z SNES. Jak moc staromilská hra je asi dokáže skutečnost, že hra neobsahuje žádný autosave, minimapu ani ukazatel či nápovědu, kam jít dál. Snad jedinou novotou může být skutečný 3D svět, který umožňuje kameře v jistých scénách a při určitých soubojích pohyb po prostředí a záběr z dramatičtějšího úhlu. Ano, je to prkotina, ale nenapadá mě na hře nic vyložené modernějšího.

I am Setsuna

Při hraní I am Setsuna je cítit skromnější rozpočet, ale rozhodně ne kvůli enginu Unity, který se jako v případě Firewatch a Dreamfall Chapters projevuje jako možná až nečekaně schopný. Dabing je však omezen na nepřeložené japonské hlášky při soubojích, jinak navýsost povedený soundtrack má celý na svědomí pouze jeden klavír a i různorodost prostředí a modelů je menší než mají hry ze zažitých sérií. Z těchto důvodů je těžké ospravedlnit poměrně vysokou cenovku pohybující se okolo 1000 Kč. Nelze však hře upřít, že navzdory své zahleděnosti v minulost neztrácí nic na své osobitosti a originalitu nahrazuje zručným designem, kterému se srovnatelné indie počiny pouze přibližují.

I am Setsuna

Veterány žánru může Setsuna zklamat svoji neoriginalitou, nováčky pak zase svými přežitými pravidly. Pod závojem nostalgie se však ukrývá solidní JRPG, které si sice spletlo desetiletí, ale na kouzlu mu to neubralo.