Hunt: Showdown Recenze Hunt: Showdown

Hunt: Showdown

Radek Raudenský

Radek Raudenský

3. 9. 2019 09:40 1

Píše se rok 1895. Zvedáte svou pušku a společně se svým parťákem se chystáte znovu ukořistit svou odměnu. Na opasku vám visí dynamit, zápalná láhev a injekce s protijedem. Ale víte, že to dnes nebude jednoduché. Proti vám totiž stojí další týmy, které jdou za tím stejným. Za penězi.

Je to totiž už několik let, co se v zemi Bayou začaly objevovat divné příšery. Znetvořenými lidmi to pouze začalo. Po bližším pátrání zjišťujete, že se v této zemi objevují portály, přes které sem, snad z pekla, proudí temná entita měnící živé bytosti na krvelačná stvoření. Při svém bádání nacházíte něco podobné člověku, jehož vnitřnosti jsou tvořené obrovskými červy, starou babičku, jejíž tělo se zlomilo v půli a z jejích žeber létají jedovatí komáři. Stát Louisiana ale chce tuto událost před ostatními státy a obyvateli skrýt, a proto vytvoří americkou organizaci lovců. Tito lidé mají speciální schopnosti, díky kterým vidí jak tajemné portály, tak i ty největší příšery. Pokud ze svého lovu přinesou důkaz, že se jim podařilo monstra zabít, dostanou peníze. Aby byla šance ještě větší, na jedno místo vysílá organizace hned několik skupin. I když by si lovci mezi sebou mohli pomáhat, vidina peněz je mnohem silnější, a tak se dříve kolegové bez ostychu navzájem vraždí. Vy jste jedním z nich, a dnes si jdete pro svou odměnu.

DVOJNÁSOBNÝ BANKROT

Příběh samotného Hunt: Showdown se začal psát už v roce 2013. Studio Vigil Games, známé svou sérií Darksiders, muselo kvůli bankrotu své mateřské společnosti THQ zavřít krám. Crytek ale měl o studio zájem a v rámci svého plánu otevřít pobočku i v Americe založilo studio Crytek USA. Do toho najmuli většinu vývojářů z bývalého Vigil Games a nechali je pracovat. O rok později odhalil Crytek USA svou první hru s názvem Hunt: Horrors of the Gilded Age. Ta si brala hodně právě ze série Darksiders, jako například pohled z třetí osoby, pohyb postav i tajemnou atmosféru. Čistě co-op hra se zaměřovala na souboj s příšerami, a v některých ohledech hodně připomínala Left 4 Dead. V červenci roku 2014 ale Crytek oznámil rozsáhlou restrukturalizaci, při které se vývoj Huntu přesunul do hlavního studia Cryteku. Crytek USA pak sloužilo pouze jako podpora pro licenční partnery CryEnginu. V roce 2017 Crytek potvrdil, že se na hře stále pracuje, ale už pod jiným názvem, a to Hunt: Showdown. Do early accessu Hunt vstoupil v únoru 2018, a po 18 měsících vyšla jeho plná verze.

Crytek udělal z Hunt: Showdown úplně jinou hru, která definuje svůj vlastní žánr. Už při příchodu do hlavního menu vám dojde, že tohle nebude tuctová hra a něco na ní bude speciální. Vývojáři chtěli na Hunt: Showdown ukázat, že CryEngine má stále co nabídnout a rozhodně by neměl zapadnout. Při prvním zápase na vás dýchne až hororová atmosféra, a to jste se ještě ani nedostali k bossovi. Na louce vidíte opar mlhy, který ještě nestihl zmizet, každé světlo v dáli může být váš nepřítel a obecně se Hunt snaží hrát na malé detaily, i když celkové grafické zpracování není to, čím by si titul hráče získal.

Dokud neuchopíte základy, dokáže vás zabít i to nejběžnější zombie. Časem ale zjistíte, že je lepší se těmto šarvátkám vyhnout.

Atmosféru netvoří pouze temné prostředí lesů a rozbořených obydlí, ale taktéž zvuky. Samotní vývojáři při spuštění hry sami upozorňují, že nejlepší zážitek zažijete se sluchátky. Se zvuky si studio neuvěřitelně vyhrálo, a pokud své nepřátele nebudete moci najít očima, hledejte je ušima. V lese pod vámi praskají větve, otevření branky je slyšet na několik metrů, a pokud vám další lovec chodí už v domě, jasně díky střepům či poházeným plechovkám nebo visícím hákům a řetězům slyšíte, v jakém patře se nachází. Často vás tak nebudou strašit klepeta pavouka, ale praskající větvičky pod vaším nepřítelem.

POJĎME NA LOV

Díky speciální schopnosti Dark Sight vidíte okolo sebe portály, které vám slouží jako nápověda k nalezení bosse. Ten je, jak jsme si řekli v úvodu, pro váš cíl naprosto stěžejní. Na jedné mapě se nachází buď jeden, nebo dva, a mapa vám jasně ukazuje oblast jejich případné pozice. Po nalezení třech nápověd se ukáže přesné místo, kam se máte vydat. Po světě ale narazíte na několik druhů dalších nepřátel a je nutné zmínit, že hra je zpočátku obtížnější. Dokud neuchopíte základy, dokáže vás zabít i to nejběžnější zombie. Časem ale zjistíte, že je lepší se těmto šarvátkám vyhnout. Právě zvuk ze střelby či jejich skřeku vás může prozradit, což nechcete. Lovci jsou navíc celkem nevýrazní, a v rozmanité přírodě mohou zcela zaniknout. Celý souboj tak může skončit dříve, než vůbec začne, a hra vás za to potrestá. Funguje zde tzv. permadeath, tedy pokud vám vaše postava zemře, přijdete o ní i o všechno vybavení, které sebou nesla. Do 11. levelu vašeho účtu máte naštěstí ochranu, a o lovce nepřijdete. Poté je ale smrt často velký zásah do rozpočtu, jelikož ekonomika hry je nelítostná. Na výběr máte lovce zdarma, který ale nemá zcela vhodné vybavení, které se navíc se nedá prodat. Lepší lovci vás pak vyjdou klidně na 200-400 dolarů. K tomu ale připočtěte lékárničku, nůž, popřípadě lepší zbraň, a váš lovec najednou stojí 600 dolarů. Pokud zemřete hned na začátku, nazpět si nevyděláte vůbec nic.

Stejně tak ale přemýšlí i váš protivník, a proto se z tichého plížení může rázem stát souboj. Systém střelby je v Huntu taktéž trochu jiný, než na co můžete být zvyklí. Není těžké jej pochopit, ale velmi těžké jej uchopit. Každá zbraň se chová jinak, a pokud se proti sobě postaví dva protivníci, kteří tuto střelbu zcela nezvládají, trvají přestřelky i několik minut. Nabíjení je celkem pomalé, a často střílíte po jedné kulce, proto si raději dáte načas, než se rozhodnete vystřelit. Zamíření dříve fungovalo na dvakrát, tedy že si zamíříte od boku, a až poté napřímo. To se s novým updatem změnilo a můžete si nyní vybrat, jestli chcete používat tento způsob, nebo zamířit rovnou. Pokud se vám podaří svého nepřítele zdolat, můžete se vydat na zabití bosse. Ve hře se nyní nachází pavouk, řezník a assassin. Každý z nich je unikátní a svým způsobem strašidelný, například zvuky pavouka jsou jedny z nejlepších, které jsem kdy slyšel, a arachnofobikům bych hru rozhodně nedoporučoval. Na každého bosse platí něco jiného, buďte si ale jistí, že prvních pár soubojů nezvládnete. Zatímco na pavouka musíte házet lampy s ohněm, proti assassinovi si musíte připravit kuši s jedovatými šipkami. Pokud boss padne, je ještě nutné z něj odměnu extrahovat, což je jedna z nejkritičtějších chvílí ve hře.

Všichni ostatní hráči totiž vidí, že se odměna již extrahuje, a vidí dokonce přesné místo. Váš úkol tak je svou těžce dobytou odměnu chránit. Právě zde dokáže Hunt podruhé podtrhnout skvělou atmosféru, jelikož každý zvuk okolo vás může být další hráč, a stejně tak každý váš zvuk může vašemu protivníkovi dát přesné souřadnice vaší pozice. Tiché plížení či naopak hlasitá střelba mi do těla pumpovala obrovské množství adrenalinu, což mě neskutečně bavilo. Vše ale nekončí extrakcí. Jakmile doběhne do konce, vaše postava si odměnu převezme. V tu chvíli dostane vaše schopnost Dark Sight vylepšení, a to takové, že v něm vidíte nepřátelské pozice. Ale pozor, sledovat je můžete pouze 5 sekund, jinak vám vylepšení zmizí. Navíc vaší přesnou pozici vidí i všichni hráči na mapě. S odměnou se pak musíte dostat na Extraction Point, vydržet zde 20 sekund, a až pak pro vás hra končí.

VÍCE VARIANT

Není to ale jediný způsob, jak Hunt hrát. Dokonce ani nemusíte sebrat odměnu. Na Extraction Point se můžete dostat kdykoliv během hry, což je jasný signál toho, co je vaším primárním úkolem - jednoduše přežít. K dispozici je i druhý mód Quick play, kde dostanete huntera pouze se základní zbraní, přičemž lepší zbraně nacházíte po mapě. Vašim úkolem je uzavřít čtyři portály a přežít do konce časového limitu. Jakmile se tedy dostanete ze hry živí, získá vaše postava i váš účet zkušenosti, peníze a Blood Bonds, novou herní měnu, o které si povíme později. Za zkušenosti na postavě přiřazujete Traity, tedy jakési schopnosti, které vám pak dovolí například rychle střílet s pistolí, zmírnit ruch při lezení na žebřík či získat staminu o něco rychleji. Za peníze si kupujete další lovce, zbraně, ale taktéž příslušenství, jako dynamity, lékárničky, nože nebo bomby s ostatným drátem.

Většinou se herní doba vyšplhá ke 40 minutám. To ale neznamená, že vyhrajete, naopak častokrát zemřete a všechen čas tak přišel vniveč.

V současné době navíc Hunt: Showdown nabízí mód pro dva nebo tři hráče. I když lze vše, co jsem zde popsal, zahrát i o samotě, ve více hráčích je to mnohem větší zábava. Váš kolega vám může krýt záda, když odkrýváte nápovědu, při soubojích vás může zvednout, a když se extrahuje odměna, dokážete společně pokrýt mnohem větší oblast. Základní bounty hunt mód má časový limit hodinu. Moc často se mi nestalo, že bych se k hranici této hodiny dostal, ale pokud chcete bounty hunt zahrát naplno, většinou se herní doba vyšplhá ke 40 minutám. To ale neznamená, že vyhrajete, naopak častokrát zemřete a všechen čas tak přišel vniveč. Navíc zde chybí jakákoliv vidina progresu, a lovit bosse či ostatní hráče se může po čase omrzet. Pro mnoho hráčů to může znamenat kámen úrazu.

PLNÁ VERZE

Na Steamu dnes můžete narazit na nepříliš pozitivní hodnocení Huntu. Je to kvůli příchodu updatu 1.0, který hru změnil, dle mého ale tuto změnu zaznamenají pouze hráči, kteří věnovali Huntu několik hodin v early accessu, a nováček si ničeho nevšimne. První změna se týká grafického zpracování. To se o něco zhoršilo, nejde ale o nic strašného a hru si stále užijete. Mezi velké mínusy, které nový update přinesl, patří ale i přes předchozí zmíněný krok zhoršená optimalizace. Sám ale doufám, že jde o něco, co dají vývojáři zase do kupy, jelikož ještě před uvedením updatu jela hra naprosto v pořádku. Velkou novinkou je mód trios, tedy týmy pro tři hráče, a Blood Bonds, placená herní měna. Tu můžete získat i běžným hraním, a to za splnění určitých činností. Za tuto měnu si lze koupit pouze skiny na lovce či zbraně, další slot pro dodatečné postavy nebo třeba další reshuffle postav k zakoupení.

Opravdu velkou změnou je ale zvýšení základní ceny. V early accessu byla hra k dostání za 30 euro, ve slevách i za 23. Jak ale vývojáři několikrát upozorňovali, cena vzrostla, a to na 40 euro. Dle mého Hunt: Showdown za tuto cenu stále stojí, ale asi ne v tuto chvíli, tedy do doby, než se vyřeší problémy s vydáním plné verze. Na nápravě se neustále pracuje, jen za první týden se ve hře objevilo 5 hotfixů a další jsou na cestě. Hunt: Showdown jinak nabízí pro určité hráče stovky hodin zábavy. Svou atmosférou a zcela rozdílným herním zážitkem si buduje svůj vlastní žánr, kterému se nemůže žádná jiná hra vyrovnat. Jen nesmíte být vlk samotář a nesmí vám vadit, že se ve hře není příliš kam posouvat.

Hunt: Showdown

Pokud máte rádi střílečky a chcete zažít něco úplně jiného, Hunt: Showdown vám to dovolí. Nabídne hutnou atmosféru, zajímavý gun-handling a spousta adrenalinu. To vše si ale užijete spíše s kamarádem, než sami.