How to Survive Recenze How to Survive

How to Survive

14. 11. 2013 23:36 7

Možná je to dobou, kdy lidé sedí zavření v místnostech a ve volném čase touží po útěku do divočiny, pryč od manažerů a nadřízených, postarat se jen o sebe a vlastní přežití. Možná za to může zromantizovaní celého aktu odtržení od civilizace, zatímco schopnost přežít nahrazuje zkoušku dospělosti, přerod ze slabocha do hrdiny. Pokud my, městská stvoření, nepotřebujeme denně bojovat o holý život, tak možná hra na člověka, který stojí proti přírodě a vlastním civilizačním návykům, láká k ozkoušení jaké to je, když náhle není jídlo v lednici, voda v kohoutku a peřina v posteli.

K VEČEŘI ROSTLINKY A USNOUT POD PALMOU

Survival sim, tedy simulace přežití, je žánr her, jenž operuje s biologickými potřebami jedince jako je hlad, žízeň, psychické i fyzické zdraví, únava či potřeba zázemí a bezpečí v prostředí, které primárně nenabízí jejich snadná řešení. Z poslední doby nám jistě vytane na mysli indie hit Don’t Starve nebo State of Decay a Minecraft. Připravuje se The Long Dark a prvky žánru nalezneme i v Tomb Raideru. How to Survive se tedy snaží vézt na vlně popularity simulátorů přežití a pro jistotu si bere na pomoc populární zombie, protože hráči milují likvidaci nemrtvých.

How to Survive

Zombií vskutku není ve hře málo. Obývají všechny 4 ostrovy, kterými si postupně během příběhového módu několikrát projdete. V kuži jednoho ze tři trosečníků, střelce Kenjiho, mrštné Abby nebo siláka Jacka, budete čelit všem živým i neživým obyvatelům zdejšího světa. Najdete mezi nimi obyčejné pomalé zombie, tužší obrněné, velké vybuchující nebo nebezpečné vysoké, ale setkáte se i s lokální faunou - zombie jeleny, hladovými piraněmi či malými parazitickými kraby. Navíc se západem slunce vylézají na povrch světloplaší mutanti, které je neradno potkat bez rozsvícené baterky či pochodně v ruce. Na ostrovech jsou také další trosečníci, kteří vám za protislužbu nabídnou pomocnou ruku a podělí se tu o baterii, tu o novou zbraň... Nejvýraznějším obyvatelem je ale jednoznačně Kovac.

Kovac a jeho tipy, jak přežít, vám pomohou na ostrovech nezemřít a možná z nich i uniknout. Základní principy přežití ve dne i v noci, stravování, rybaření či výroby vlastních zbraní vám totiž přijdou vhod. S klackem v ruce sice zombii můžete přes hlavu majznout snadno, ale brzy zjistíte, že bez sofistikovanějšího arzenálu nebude likvidace místních hladových obyvatel zrovna snadná. Naštestí jsou všude po ostrovech roztroušeny Kovacovy příručky s postupy craftování různých pistolí, motorových pil, luků, seker, brnění a dalších užitečných předmětů a jejich nalezení vám prozradí z jakých součástek si můžete sestavit to či ono. Je sympatické, že hra podporuje kreativní myšlení, a proto můžete i bez znalosti výsledku zkoušet smysluplné kombinace předmětů, jako osekat větev klackem pro výrobu šípů, které lze dále peřím z racků stabilizovat, ale bez Kovacova návodu nejspíš provizorní ostřelovačku nesestavíte.

MÁM SE BÁT NEBO SMÁT?

Ostaně, Kovac je jakýmsi maskotem celé hry stejně jako Claptrap v Borderlands, a jeho hlas se silným východoslovanským přízvukem nikdy neomrzí. Humor, který do hry přináší, nechává vzpomenout na dichotomii již zmíněného Don’t Starve, který vedle sebe stavil odlehčenou komiksovou stylizaci a tuhou hratelnost, která chyby a neznalost neomlouvala. Podobně i How to Survive balancuje mezi zábavnou rubačkou a hororem, který s sebou většinou přináší teprve až příkryv noci. Tehdy se hudební doprovod změní v úzkostlivé industriální zvuky a ze tmy začnou vylézat krvechtiví mutanti. Cestování džunglí či bažinami není v noci nejsnazší, neboť nízká viditelnost napomáhá útokům příšer zezadu, a to jak oněch mutantů, tak i regulérních zombií, které samozřejmě nespí a rádi si do vás kousnou.

"Při průzkumu ostrova většinou narazíte na hloučky zhruba 5 zombií a ty se nikdy reálnou hrozbou nestanou."

Bohužel hra nedokáže strašidelnou atmosféru udržet během dne a jakýkoliv náznak hororu mizí při odlehčených až komických činnostech. Lov kdákajících pštrosů, plnění sidequestů šišlajících opic nebo likvidace vybuchujících zombií vám dají zapomenout na úzkostlivé osvětlování tmavých nočních koutů a solidně vybudovaná atmosféra je ta tam. A naneštěstí i nárůsty potřeb jídla, pití i spánku, které by měly v survival simulátoru plnit roli primárního hnacího motoru, nejsou natolik kritické, aby vyžadovaly častou kontrolu a navíc se dají poměrně brzy znatelně zpomalit útratou zkušenostních bodů, takže nedělají vůbec žádné problémy a brzy na ně zapomenete. Jíst se dá téměř cokoliv, od exotického ovoce, po hlízy rostlin či opečené květy nebo maso ze zvěře. Studánky s čerstvou vodou také najdete téměř na každém kroku. Jedině hledání místa, kde složit hlavu, dokáže vykouzlit parádní boje o holý život, kdy otevření bezpečného útočiště spustí hlasitý alarm, který přiláká vysoký počet zombií z celého okolí. Jenže jsou to právě tyto momenty, které poukazují na hlavní nedostatek celé hry.

How to Survive

TNOUT DO MRTVÉHO

Zombie jsou sice populární druh nepřátel, ale jejich provařenost je svazující. Pokud se na vás neřinou ze všech stran zástupy kulhajících hnusáků, není problém nemrtvé zdálky postřílet, případně sejmout naostřeným bumerangem, nebo zapálit dobře mířeným molotovem. Při průzkumu ostrova většinou narazíte na hloučky zhruba pěti zombií a ty se nikdy reálnou hrozbou nestanou. Jakmile si vyrobíte nějakou lepší střelnou zbraň, máte v podstatě vystaráno až do konce hry, neboť s rychlejším zaměřováním a průraznými střelami dokážete sundat i několik zombií v řadě a pak již není třeba přezbrojovat, byť by se vám motorová pila zdála efektivnější. Navíc ani těch nábojů není ve hře zrovna nedostatek, válejí se všude po zemi a naleznete je ve více než dostatečním množství i v mrtvolách nepřátel. Dá se tedy říct, že pokud něčím hra trpí, tak je to přebytek surovin.

How to Survive

I přes to všechno není How to Survive úplně špatnou hrou. Od rutiny ji zachraňuje částečná variabilita prostředí, craftovací systém, samozřejmě Kovac a jeho tipy a především možnost hrát hru ve dvou, a to jak online, tak především lokálně. Říká se, že ve dvou se to lépe táhne a How to Survive je toho důkazem. Podobně jako u Lara Croft and the Guardian of Light, dělá ze hry s kamarádem či kamarádkou lehčí obtížnost titulu ideální zábavu na jedno či dvě odpoledne. Hra také obsahuje challenge mód, který oceníte opět především v multiplayeru. Zde se budete snažit opět uprchnout z ostrova, ale za nestandardních podmínek. Jednou budete mít pouze k dispozici motorovou pilu, jindy bude ostrov plný vybuchujících zombií... Tyto kratší scénáře ideálně pasují na jedno či dvě zahrání s kámošem u počítače, ale samotnou koupi titulu neospravedlňují.

Na první pohled je jasné, že How to Survive se snažilo zkombinovat prvky z populárních her, ale sezení na třech židlích zároveň jí zkrátka nejde moc dobře. Hra, i přesto, že nemá velké chyby, nedokázala dotáhnout ani prvek přežívání, ani craftování a ani hororu do uspokojivé kvality, která by z ní udělala výjimečný titul v žánru. Takhle je z How to Survive sezónní kočkopes, který dnes hráče možná pobaví, ale za půl roku si na něj nikdo nevzpomene.

How to Survive

Jako survival horror How to Survive nezvládá dodat ani pocit boje o přežití, ani nedokáže pořádně vyděsit. Avšak jako nenáročná rubačka zombií se zábavným craftingovým systémem, která se skvěle hraje s parťákem, stojí How to Survive za pozornost.