Horizon Zero Dawn: Frozen Wilds Recenze Horizon Zero Dawn: The Frozen Wilds

Horizon Zero Dawn: The Frozen Wilds

Pavel Makal

Pavel Makal

6. 11. 2017 16:01 6

Horizon Zero Dawn je pro mě jedním z největších herních zážitků letošního roku. Od prvního představení jsem vývojářům z Guerrilla Games věřil a oni mou důvěru ani v nejmenším nezklamali. Výsledkem několikaletého čekání byla překrásná hra s originálním světem, poutavým, emotivním příběhem a skvělou hrdinkou v hlavní roli. Ostatně, o tom, jak se mi původní hra líbila, se můžete dočíst v jarní recenzi. Přes své okouzlení jsem se ale do světa Horizonu znovu už nevrátil. Nepřimělo mě k tomu ani pořízení posílené verze PlayStation 4, ani pozdější nákup 4K televize. Tak nějak jsem podvědomě tušil, že nás autoři do nejkrásnější postapokalypsy pošlou ještě aspoň jednou v rámci nějakého rozšíření. A jsem moc rád, že jsem se nemýlil. Tahle návštěva totiž stojí za váš čas.

VÍTEJ ZPÁTKY, ALOY

Dodatek s názvem Frozen Wilds vám do hry přidá celou jednu oblast s názvem The Cut. Abyste ji mohli navštívit, není nutno hru pokořit, doporučená úroveň je ale 30 a musím říct, že i moje Aloy na levelu 48 měla ze začátku co dělat. To je ale dost možná dáno tím, že jsem za těch osm měsíců pozapomněl principy lovu robotické zvířeny a hra mi je hned zpočátku poměrně důrazně připomenula. Jak už název napovídá, Frozen Wilds se odehrávají na dalekém severu, na sněžných pláních, které obývá tajuplný kmen Banuků, jehož malby a sošky si možná vybavíte už ze základní hry. Šťastná náhoda tomu chtěla, že jsem se na jeho území vydal v noci. Těžko schůdnou cestu mi osvětlovaly modré fosforeskující ukazatele, pod jejichž světlem se krásně třpytil čerstvý sníh a já byl zas a znovu chycen do pasti podmanivého grafického zpracování. Když jsem o chvíli později poprvé změřil síly s novým nepřítelem, plameny šlehajícím robotickým rysem (nebo co je to za havěť), věděl jsem, že následující hodiny mě nezklamou. Sníh měkce dopadal na měsícem ozářené zamrzlé jezírko, ale k idylické pohodě měla scéna daleko. Scorcher, jak se nový nepřítel jmenuje, má ve svém mechanickém rukávu celou řadu špinavých triků a souboj vyžadoval naprosté soustředění, plánování úskoků a přesné vysílání šípů na slabá místa jeho pancíře. Až jsem skoro zapomněl, že nehraju náročné akční RPG, ale mainstreamovou akční adventuru. Dojem z pokoření kořisti byl ale za všechny peníze.

Dozvíte se také zase něco víc o světě před globální katastrofou, o jejích příčinách a také o svém podivném mentorovi Sylensovi.

Nepotrvá dlouho a navštívíte hlavní sídlo kmene Banuků, kde se naplno rozvine příběh rozšíření. Ten se, podobně jako základní hra, opět točí kolem záhadného božstva, které je ve skutečnosti umělou inteligencí. V rámci několika příběhových misí bude vaším úkolem (jak jinak) zachránit The Cut před nevyhnutelnou zkázou, vypravování ale obsahuje i takové prvky, jako je sourozenecká rivalita nebo nedůvěra k cizincům. Dozvíte se ale také zase něco víc o světě před globální katastrofou, o jejích příčinách a také o svém podivném mentorovi Sylensovi. Hrál jsem z uložené pozice po dokončení základního příběhu a předpokládám, že některé dialogy jsou hráčům skryté v případě, že se rozhodnou do rozšíření naskočit už v jeho průběhu. Docela mě ale potěšilo, že se nové detaily týkají skutečně těch nejdůležitějších aspektů mytologie a já tak nemusel dlouho lovit v paměti, o čem je vlastně řeč. Mimo nové dějové linky nabídnou Frozen Wilds samozřejmě i několik vedlejších úkolů, sběratelných předmětů a speciálních zón, o nichž si víc řekneme později. Teď se vám totiž chystám rozproudit slinné (a další) žlázy.

PRST NA SPOUŠTI

The Cut svou rozlohou rozhodně není žádný drobeček a pokud se rozhodnete nehostinný sever navštívit, budete mít co objevovat. Celé rozšíření je jednou velkou pastvou pro oči a do Horizonu skvěle zapadá. Ačkoli jsme sníh viděli už v základní hře, až tady si jeho kouzlo užijete naplno. Čeká vás brodění v hustých závějích, ledem pokrytá jezera, krásné termální prameny a bujné gejzíry. Celé oblasti pak dominuje hustě kouřící sopka, jejíž pekelně rudý nádech je předzvěstí problémů, s nimiž se bude třeba popasovat. Vývojáři jsou na své dílo po právu patřičně pyšní a servírují jednu působivou vyhlídku za druhou. Horizon je skutečně překrásná hra, bylo tomu tak už tehdy, když jsem jej recenzoval na původní PlayStation 4 ve Full HD. Na PS4 Pro v checkerboardovém 4K rozlišení a s HDR vás čeká nesmírná pastva pro oči, obrovské množství detailů a famózní barevná paleta. Nad grafikou bych se mohl rozplývat donekonečna, postačí ale jeden důkaz místo slibů. Za normálních okolností fotografický režim ve hrách prakticky nepoužívám, tím méně, když mě kvůli recenzování tlačí čas. V případě Frozen Wilds jsem ale co chvíli aranžoval Aloy do různých postojů, hrál si s kamerou a snažil se co nejlépe zachytit kouzlo toho, co umí engine Decima na obrazovce vykouzlit. Výsledek najdete v galerii, je to ale jen drobná ochutnávka toho, co můžete vidět v pohybu. Vývojáři si také dali víc záležet se zpracováním rozhovorů, dialogy postav jsou nyní vizuálně mnohem živější a obličejová mimika doznala výrazného zlepšení. Bohužel jsem nezaregistroval žádnou novou hudbu, ale je možné, že prostě jen zanikla v řevu divokých bojů. Zvuky zvířat jsou prostě skvělé a slyšet jejich robotické ržání uprostřed tichého zasněženého lesíka…to je prostě paráda. Hra je na tom technicky naprosto skvěle, nepozoroval jsem žádné propady frameratu, pády nebo glitche. Vlastně jen jednou mě mocný Thunderjaw udeřil ocasem tak drsně, až mě vyrazil z mapy a já si užil několikavteřinový pád prázdnotou. Byla to ale skutečně jediná piha na jinak zcela čistém obličeji technického zpracování.

Co se týče nového obsahu, dostanete k dispozici několik nových zbraní a druhů oblečení pro Aloy. Trojice speciálních vrhačů elementárního náboje vám může výrazně pomoci zejména v boji s menšími stroji, za novou měnu, která je specifická pro The Cut, si pak můžete koupit opravdu silné luky s pořádně razantní tětivou. Nových nepřátel není mnoho, kromě již zmíněného Scorchera vás čeká ještě opravdu extrémně brutální a náročná dvojka Frostclaw a Fireclaw, potkáte ale samozřejmě i mírné variace na staré známé. Poměrně zásadní novinkou je pak přítomnost zvláštních věží, které umí léčit stroje ve svém okolí. Před bitvou je tedy více než vhodné takovou věž odstranit z cesty jako první, její opravářské schopnosti jsou totiž na velmi vysoké úrovni a pošťuchování se s takovým neustále léčeným Snapmawem připomíná boj proti větrným mlýnům. V celé oblasti je jen jediný Tallneck, ale líbilo se mi, že vám ho vývojáři nedají tak úplně zadarmo, však uvidíte sami. Aloy dostala k dispozici zcela nový strom dovedností, který mi ale příliš k srdci nepřirostl. Můžete si například odemknout schopnost sbírání materiálu i ze sedla svého mechanického oře nebo možnost opravovat stroje, které jste předtím nahackovali a dostali tak na svou stranu. Asi nejvíce jsem z novinek používal možnost rozkladu nepotřebné kořisti, což mi výrazně ušetřilo místo v inventáři a naplnilo váček cinkavými kousky kovu, tedy místní měnou. Samozřejmě i tentokrát dostanete šanci prokázat své lovecké schopnosti ve speciálních výzvách a dojde i na vymýcení tábora banditů.

ROBOMEDVĚD SI TĚ DÁ K SNÍDANI

Měl bych snad jednu jedinou výtku, a tou je možná až přílišná náročnost soubojů ke konci hry. Nejde o nic zásadního a věřím, že mnozí to naopak uvítají, byl jsem ale vážně až překvapen, jak tuhé protivníky nám autoři z Guerrilla Games poslali do cesty. Ano, vím, že i v základní hře byla celá řada vypečených zlobivců, jako je Rockbreaker, Stormbird nebo již zmiňovaný Thunderjaw, tady jsem ale poprvé pocítil skutečnou nutnost využít ve svůj prospěch všechny prostředky, které má Aloy k dispozici. Co se týče herní doby, strávil jsem se hrou s přestávkami pohodový víkend, rozhodně jsem ale neabsolvoval vše, co nabízí. V poměru cena/výkon podle mě není nač si stěžovat.

Horizon Zero Dawn: The Frozen Wilds

V letošním roce jsem okusil spoustu skvělých her a o řadě z nich by se dalo hovořit jako o jednoznačném adeptovi na titul roku. Přes to, jak moc se mi líbil Nioh, Zelda, Mario, Hellblade nebo v poslední době Assassin’s Creed Origins, mám ale vnitřně jasno. S Horizonem jsem strávil desítky krásných hodin zábavy, tajemství a smyslového opojení. Pokud jste na tom jako já, neváhejte. Jsem opravdu rád, že jsem se do světa, kde lidé už nevládnou, mohl znovu vrátit. A moc bych si přál, aby to nebylo naposled.

Horizon Zero Dawn: Frozen Wilds

I když u nás asi bílé Vánoce nebudou, majitelé PlayStation 4 si mohou sněhu užít dosytosti. Vynikající rozšíření pro vynikající hru, která by neměla chybět v poličce žádného vlastníka konzole od Sony