Horizon Zero Dawn Recenze Horizon Zero Dawn

Horizon Zero Dawn

Pavel Makal

Pavel Makal

20. 2. 2017 08:01 59

Určitě už jste to někdy zažili. Oznámí se hra. Několik let na ni čekáte, těšíte se, hltáte každou zprávu, každý střípek informací, pečlivě pročítáte rozhovory s autory a vážně přikyvujete nad jejich sliby a poznámkami. A pak titul vyjde, čarovný dým tajemství rozfouká vítr a vy jste zklamaní, protože jste si to celé představovali trochu jinak. Tohle přece mělo být lepší, tamto mělo fungovat jinak a celé to mělo vypadat mnohem lépe. Jestliže se hrám věnujete už nějaký čas, určitě mi dáte za pravdu, že po několika podobných zkušenostech už jste mnohem obezřetnější, a ne tak snadno se necháte opít příslovečným rohlíkem. Her, které nenaplnily své sliby a očekávání dychtivých fanoušků je zkrátka spousta. S velkou, skutečně bezbřehou radostí vám ale mohu oznámit, že Horizon Zero Dawn mezi ně nepatří.

SLIBY SE MAJ PLNIT NEJEN O VÁNOCÍCH

Horizon Zero Dawn je totiž po všech stránkách špičkovým titulem a když jsem přemýšlel, čím že mi vlastně jeho autoři z nizozemského studia Guerilla Games udělali největší radost, byl to právě ten jednoduchý fakt, že během dvouleté informační masáže zkrátka nelhali. Ani nepřibarvovali skutečnost. Ani neslibovali nic, čemu by nebyli schopní dostát. Produkt, který svým hráčům servírují, je prost jakýchkoli kompromisů a z celého titulu na hony sálá touha „udělat to co nejlépe“. Ještě než se tedy pustím do samotného popisu toho, proč je Horizon horkým kandidátem na titul jedné z nejlepších her aktuální generace, dovolte mi, abych na tomto místě vývojářům za tento přístup poděkoval. Až uplynou dvě minuty ticha za korektní jednání se zákazníkem, můžete ve čtení dle libosti pokračovat.

Namísto špinavé a beznadějné vize postapokalypsy přichází Horizon Zero Dawn s překrásnými scenériemi panenské přírody, kterou ovšem už lidé neovládají.

Co vám budu povídat, jestli pravidelně sledujete naše zpravodajství, nemohl vám o Horizonu uniknout ani ždibíček nových informací. Pro pořádek si to ale v krátkosti shrneme: svět skončil a na troskách vyspělé civilizace vyrostla nová kultura, která se aktuálně nachází ve fázi kmenových společenství. Namísto špinavé a beznadějné vize postapokalypsy přichází Horizon Zero Dawn s překrásnými scenériemi panenské přírody, kterou ovšem už lidé neovládají. Novými vládci světa jsou robotičtí tvorové, nápadně připomínající reálné živočišné předobrazy, ať už hovoříme o jelenech, kočkovitých šelmách nebo třeba krabech. Pod zemským povrchem navíc stále leží artefakty z časů minulých, testamenty technologicky vyspělejší civilizace. Většina současné populace se jim vyhýbá a považuje je za nástroj temných duchů, jsou ale i tací, kteří v nich vidí potenciál. Vám jakožto bystrým a zkušeným hráčům je ale určitě jasné, že se něco musí zvrtnout, aby měla hra o čem vyprávět. To už si ale budete muset ve hře prožít sami, já vám potěšení z odhalování tajemství Horizonu zkazit nehodlám.

HOLKA DO NEPOHODY

Protože autoři sami hovoří o třech pilířích, na kterých hra stojí, i my se na následujících řádkách budeme věnovat každému z nich. Tím prvním je samotná hlavní protagonistka Aloy, děvče k neudolání, které jsem si okamžitě zamiloval a které dává místnímu vyprávění duši. Poprvé se do jejích velkých kukadel podíváte v okamžiku, kdy je ještě v plenkách, prožijete společně jedno velmi důležité dobrodružství v útlém dětství, díky němuž získá hi-tech zařízení jménem Focus pro zobrazování rozšířené reality. A než se nadějete, objeví se vám na obrazovce velmi sympatická mladá žena. Záměrně říkám sympatická, ne krásná nebo sexy, k Aloy totiž nesedí ani jedno z těchto přízvisek. Namísto laciného pozlátka se totiž její tvůrci soustředili zejména na vykreslení jejího charakteru a nutno říct, že odvedli skvělou práci. Příběh, který hra vypráví, je kupodivu dost osobní, a události formující budoucnost celé znovuzrozené civilizace se odehrávají spíše na jeho pozadí. Aloy strávila celý dosavadní život v pozici outsidera, vyděděnce, na nějž mají členové kmene zakázáno vůbec promluvit. Nikdo, ani její pěstoun Rost, jí však není ochoten vysvětlit, proč tomu tak je. Skutečnost, že tahle dívka neměla od dětství na růžích ustláno, z ní vychovala chytrého, samostatného a sveřepého jedince. Hra vám navíc dá několikrát na výběr, jak se v určitých situacích zachovat. Tyto volby nemají zvláštní vliv na následující děj, spíše si vy sami můžete formovat povahu Aloy k obrazu svému. Bude oplývat soucitem, uchová si ve vypjatých situacích chladnou hlavu, nebo bude jednat impulzivně a z pozice síly? Buď, jak buď, Guerille se povedlo vytvořit osobnost, která má rozhodně potenciál stát se další tváří značky PlayStation po boku Nathana Drakea či Kratose. Nejsem zrovna proslulý pro svou podporu feminismu, Aloy ale znamená malé vítězství pro ženy ve hrách. Je totiž důkazem, že bujný dekolt a lascivní chování není třeba k tomu, aby byla hlavní hrdinka zajímavá.

Druhým, neméně důležitým, pilířem Horizonu je jeho svět. A ani tady nemůžu mluvit jinak než v superlativech. Popíšu vám to asi takhle – když začala úvodní animace, klesla mi čelist někam ke kotníkům a zůstala tam po celou dobu hraní. Během úvodu jsem si říkal, že to není možné, že animace skončí a realita bude prostě určitě úplně jiná. Není. Jak jsem již nastínil v úvodu, pokud jste si při prohlížení obrázků a trailerů říkali, že nás vývojáři tahají za fusekli, mohu vás uklidnit. Horizon je zcela bez debat jednou z nejkrásnějších her, jaké jsem za svou více než dvacetiletou hráčskou kariéru viděl. Až se s rusovlasou hrdinkou poprvé rozběhnete po travnatých lukách a popatříte na zasněžené kopce, do nichž se opírá ostré slunce, budete se radovat z toho, že už dnes hry vypadají právě takhle. Engine Decima, který poháněl poslední Killzone a bude stejnou službu prokazovat i chystanému Death Stranding od Kojima Productions, prostě jede na plné obrátky a skoro se ani nedá věřit tomu, že to, co fungovalo v koridorové střílečce, se tak báječně hodí i pro otevřený svět. Mohl bych se tu o grafice rozplývat ještě dlouho, o působivých světelných efektech, o počasí, o neuvěřitelných detailech, které vás zas a znovu utvrdí v tom, že na téhle hře bylo pracováno s láskou a péčí. Daleko hlasitěji než moje slova ale hovoří screenshoty v naší galerii. A to prosím podotýkám, že jsem hrál na běžné PlayStation 4 na Full HD televizi. Nepřišel jsem si ale ani tak o nic ochuzen. Důkazem mého uchvácení grafickým zpracováním budiž to, že jsem v průběhu hraní pořídil na dvě stovky obrázků a mohlo by jich být ještě mnohem víc. Horizon je krásnější hrou než Uncharted 4, jenže na rozdíl o něj nabízí skutečně masivní otevřený svět.

CO SE SKRÝVÁ ZA HORIZONTEM?

Ten je navíc až k prasknutí přeplněný různými aktivitami a tajemstvími, které jen čekají na to, až je objevíte. I přesto, že mě při recenzování skutečně výrazně tlačil čas, odmítl jsem jít jen po hlavní dějové linii. Zkrátka to nešlo, odmítl jsem si upřít zkoumání všech těch krásných zákoutí. Ačkoli už jsem nějaký ten pátek dospělý, Horizon mi připomněl dětský syndrom „ještě chvíliiiii“ v okamžicích, kdy se mě značně otrávená přítelkyně ptala, jestli už to vypnu a půjdu spát. Ne, já chci ještě vidět, co bude támhle za těmi skalami. Chci najít ještě další střípek informací o tom, co se v tomhle světě stalo předtím, než po něm začala kráčet obří mechanická stvoření. Chci vylézt na támhletu vyhlídku a jen se tak kochat krajinou. V množství aktivit, které před vás postaví, soupeří Horizon s takovými tituly, jako je série Far Cry. Je ale třeba říct, že to dělá mnohem lépe, protože jeho svět je daleko zajímavější, a navíc nabízí mnohem hlubší zážitky. V okamžiku, kdy máte pocit, že se vám jedno prostředí začíná pomalu zajídat, přijde razantní a upřímně dost nečekaná změna. Chtěl bych vám vyprávět o tom, co vše mě během mého putování zaujalo, mnohem lepší ale bude, když se necháte okouzlit sami. Litovat ale určitě nebudete.

Při soubojích se silnými nepřáteli budete po kouskách narušovat jejich obranu, abyste následně zasadili řádně uspokojující smrtící ránu.

Pomalu se dostáváme k třetímu pilíři a patrně i tomu, na co se těšíte nejvíce. Ano, uměle vytvořená fauna je samozřejmě na svém místě a hra vám jí servíruje měrou vrchovatou. Zvířata jsou…prostě boží! Zpočátku narazíte na menší, méně nebezpečné exempláře a možná budete trochu brblat, že jsou souboje s nimi až příliš jednoduché. Ano, obyčejné Watchery a Grazery si brzo budete dávat k obědu, ale jen počkejte, až se potkáte s Bellowbackem, Thunderjawem nebo Glinthawkem. Souboje se rázem stanou mnohem taktičtějšími a opatrnějšími, a právě tehdy vám dojde, že lidé už skutečně nefigurují na vrcholu potravního řetězce. Třešničkou na dortu jsou pak majestátní Tallneckové, neagresivní obří mechanické žirafy, zkřížené s vesmírnou lodí Enterprise. Ty fungují jako kráčející rozhledny a při šplhání na jejich obří těla si uvědomíte genialitu jejich důstojného designu. Ne všichni tvorové jsou ale tak mírumilovní, jako právě tito klidní titáni. Jakmile vás stroje zaregistrují, ihned nastartují své zbraňové systémy a na řadě je boj. V takových chvílích vám přijde vhod široká nabídka zbraní a pastí, které můžete využívat. Aloy má k dispozici několik typů luků, které se hodí do rozličných situací, stejně jako munice, kterou využívají. Každé zvíře má své silné a slabé stránky, některá si nerozumí s ohněm a u jiných je více než žádoucí používat průrazné střelivo. Skvělým prvkem je postupné ohlodávání jednotlivých částí plátování nebo zbraní. Při soubojích se silnými nepřáteli budete po kouskách narušovat jejich obranu, abyste následně zasadili řádně uspokojující smrtící ránu. Kromě zbraní na dálku se Aloy umí ohánět i na blízko svým oštěpem. Na výběr je lehký a těžký útok a jedinou nevýhodou je nemožnost nepřítele trvale uzamknout v zaměřovači. Žádný velký problém to ale nečiní. A abych nezapomněl, poměrně brzy se naučíte podmanit si některá zvířata své vůli a postavit je na svou stranu. Vybrané kousky pak můžete i osedlat. Ano, ježdění na koni v Zaklínačovi nebo Red Dead Redemption je fajn, ale už jste někdy jeli na robotickém muflonovi? To jsem si myslel...

POŘÁDNÝ BATOH S SEBOU

Brzy zjistíte, že pouštět se se zvířaty do křížku takzvaně „na férovku“ je často rychlou cestou do pekel. Budete tedy využívat krytí ve vysoké trávě, pravidelně přebíhat mezi úkryty, uskakovat, klást pasti a spoutávat dorážející tvory lany. Souboje jsou nesmírně adrenalinové a budete mít tak akorát dostatek prostoru na to, abyste v jejich průběhu dokázali ještě sledovat, jak skvěle se vaši nepřátelé chovají. Občas vás překvapí tím, jak vám část smečky naběhne do zad, jejich útoky jsou originální a často nepředvídatelné, a hlavně je to vše spojeno s úžasnou audiovizuální podobou. Pohyby, efekty a zvuky zbraní, stejně jako odpadávající části a viditelné poškození jsou jen jedním z důvodů, proč jsem se jen málokdy soubojům vyhýbal. Tím dalším je kořist, velice zásadní aspekt Horizonu. Sbírat toho budete spoustu, ale vše najde své využití, protože ve světě, kde příběh rusovlasé Aloy odehrává, jste po většinu času odkázáni na to, co si sami dokážete vyrobit. Sbírat budete léčivé bylinky, které následně použijete v poměrně originálním systému doplňování zbraní. Různé druhy munice vyžadují rozličné komponenty, nalézat budete i unikátní vylepšení pro své zbraně a oděvy. Ano, Aloy se může i převlékat a do různých situací se hodí jiné oblečení. Vylepšovat si můžete i nosnost munice, kořisti a dalšího harampádí. Při svých toulkách narazíte na spoustu různých deníků a relikvií z dob minulých, které vám možná vykouzlí úsměv na tváři, Aloy za ně ale dostane dobře zaplaceno od dychtivých sběratelů. A taková perlička na závěr – abyste mohli využívat rychlé cestování po mapě, musíte si vyrobit nebo zakoupit zásoby na cestu.

Neméně důležitý je pak také RPG systém. Postupně si odemykáte nové skilly a s každým dalším hned pocítíte rozdíl. Je to radost, moci najednou vystřelit více šípů naráz nebo z úkrytu uštědřil silnému nepříteli fatální ránu. Své dovednosti se zbraněmi můžete otestovat v loveckých výzvách a když budete opravdu dobří, dostanete se touto cestou k velmi zajímavému vybavení. Ostatně, když zrovna nebudete aktivně postupovat po hlavní příběhové linii, můžete se věnovat vedlejším úkolům, různým drobnějším pochůzkám, čištění oblastí s agresivními stroji, vybíjení tábořišť banditů nebo se třeba pustit do hlubin země a podívat se, co zbylo po předchozích obyvatelích.

POCTIVĚ ODVEDENÁ PRÁCE

Možná si říkáte, že je to příliš dobré na to, aby to byla pravda. Jenže ona je to pravda. Během několika desítek hodin téměř nonstop hraní jsem se skutečně královsky bavil, a ještě se moje oči pořádně napásly. Jen velmi těžko se mi odkládal gamepad kvůli jiným povinnostem a vždy jsem se po něm pak zase hladově vrhal. Ano, nějaké ty chybičky by se našly: umělá inteligence lidských protivníků by mohla být lepší, obličeje v rozhovorech občas mají mírně podezřelou mimiku a třeba při pohybu ve vodě nezůstávají na hladině žádné stopy. Jenže to je z negativ asi tak vše, co dokážu vylovit z paměti. Kromě těchto nepatrných mušek jsem totiž ani jednou neměl pocit, že by vývojáři něco odflákli, něco zanedbali, něco nechali „jen tak“. Spíš naopak, některé mechanismy jsou až nečekaně komplexní a člověku se ani nechce věřit, že takhle skvěle fungující otevřený svět zvládlo studio Guerilla Games na první pokus.

Horizon Zero Dawn

Další slova jsou již prakticky zbytečná. Horizon Zero Dawn je fantasticky zábavnou a překrásnou hrou, která naplnila přesně to, co slíbila. Pro majitele PlayStation 4 se jedná o neoddiskutovatelnou povinnost, parádní důkaz toho, co jejich černá krabička pod televizí dokáže. Navíc nabízí poutavý a dospělý příběh, charismatickou hlavní hrdinku a robotická zvířata, která se dají osedlat. Mazejte si to koupit!

Horizon Zero Dawn

Tohle čekání se vyplatilo. Vynikající hra, která nesmí chybět ve sbírce žádného majitele konzole PlayStation 4. Jeden ze žhavých kandidátů na nejlepší titul letošního roku. A to ještě ani neskončil únor!