Hitman: Episode 5: Colorado Recenze Hitman: Episode 5 - Colorado

Hitman: Episode 5 - Colorado

Pavel Makal

Pavel Makal

2. 10. 2016 13:00 5

Lysý zabiják má za sebou ve svém posledním dobrodružství již čtyři kontrakty a na naše obrazovky se nyní přiřítil pátý. Po luxusních i exotických destinacích, jakými byly Paříž nebo Hong Kong, se tentokrát vydá do zdánlivě mnohem obyčejnějšího Colorada. Nenechte se ale zmýlit, tohle nebude výlet do ospalého, nudného horského městečka South Park. Namísto toho bude naším úkolem infiltrovat rozsáhlou usedlost, která slouží jako tajný výcvikový tábor pro soukromou milici a nebezpečí tu číhá doslova na každém rohu. Omrknout mapu, přečíst si o povaze svých cílů, do kapsy strčit věrnou klavírní strunu a hurá do akce!

CÍLŮ JE POŽEHNANĚ

Atmosféra páté epizody s názvem Colorado je opět zcela odlišná od těch ostatních. Je to dáno především tím, že se vydáváte přímo do týlu nepřátelského území, kde nenarazíte na jedinou spřízněnou duši či nevinného civilistu, o jehož bezpečí byste si v rámci svého snažení mohli třeba dělat starosti. Tady vám půjde při sebemenším prohřešku po krku úplně každý a s ohledem na počet po zuby ozbrojených žoldáků si dobře rozmyslíte jakoukoli nedůslednost. A musím až s překvapením konstatovat, že si mě pátá výprava Agenta 47 získala od samého počátku. Předně, cílů je tentokrát až dost. Do věčných lovišť musíte poslat povedené kvarteto výtečníků, líto vám jich však rozhodně nebude. Při čtení jejich osobnostních profilů je jasné, že tady si 47 přijde na své. Druhým podstatným faktorem je příběh, který se konečně začíná pořádně rozjíždět a na konci této epizody dojde i k nemalému překvapení

Chudera stála ve špatnou chvíli na nesprávném místě a zřejmě ani nevěděla, co ji trefilo.

Vezměme to však hezky popořádku. Šéfem celé operace je australský radikální aktivista Sean Rose. Nutno podotknout, že daleko více jde o teroristu se zálibou v bombových útocích. Jeho osobnost nese všechny rysy správného fanatika, včetně obsesivně kompulzivní poruchy, kterou můžete velmi snadno využít proti němu. V mém podání se mu však stala osudnou právě záliba ve výbušninách. Inu, s čím kdo zachází, tím také schází. Dalším cílem je bývalá příslušnice Tamilských tygrů Maya Parvati. Tato nájemná vražedkyně, která se velmi dobře vyzná v boji s chladnými zbraněmi, funguje jako výcviková instruktorka zmíněné soukromé milice a i přesto, že při nedávném incidentu přišla o ruku, je pořád ostrá jako břitva. Se svými podřízenými si rozhodně nebere servítky a efektivita práce hraje na jejím žebříčku hodnot prim. Nepříjemná smrt ji potkala při opakovaném nácviku přepadení konvoje s důležitou zásilkou. Chuděra stála ve špatnou chvíli na nesprávném místě a zřejmě ani nevěděla, co ji trefilo...

MUŽ S GUMOVOU MASKOU

Dovolím si zde drobnou odbočku – přestože je bývalá meruňková farma, tedy dějiště našeho dobrodružství, přeplněna nepřáteli a na každém rohu stojí hrdlořez s brokovnicí, ani na okamžik jsem neměl chuť vyplenit základnu jako uragán a udělat si z téhle mise své soukromé Waco. Právě naopak, pocit neustálého dozoru hlídek ve mně vybičoval touhu objevit skryté slabiny jednotlivých cílů na maximum a právě tady mi sladká odměna ve formě pocitu z dobře odvedené práce přišla úplně nejsilnější ze všech dosavadních epizod.

Třetí pán na holení je Ezra Berg, děsivá kopie Michaela Myerse z hororové filmové série Halloween. Berg ovšem není psychopatický vrah, nýbrž bývalý rozvědčík Mossadu, který se specializuje na výslechové techniky s pomocí chemických látek. Na obličeji nosí silikonovou masku bez jakéhokoli výrazu, která děsí subjekty pod vlivem psychotropních substancí k nepříčetnosti. Inu, takový Jonathan Crane alias Scarecrow by z něj měl radost. Pro Mossad se Bergovy efektivní, ale neetické pracovní postupy brzy staly neúnosnými a mladík odešel do předčasného důchodu. Nebo spíše nalezl nového zaměstnavatele, kterému trochu toho psychologického mučeníčka nevadí. Čtveřici nepohodlných pak uzavírá Penelope Graves, extrémně inteligentní žena, která vrcholu kariéry dosáhla jako analytička Interpolu ve věci teroristických organizací. Odhalila však špínu politických špiček, se kterou se odmítala vyrovnat a nakonec se ocitla bok po boku lidí, proti nimž léta bojovala. Z celé party působí jako nejméně zkažená,  jenže kontrakt je kontrakt.

DETAILY, KTERÉ POTĚŠÍ

Možná jste rozhořčeni tím, že jsem vám prozradil způsob zabití dvou cílů a berete to jako spoiler. Dovolil jsem si to však proto, že jde pouze o jedny z mnoha variant a jistě si najdete vlastní způsob, jak se o nečekanou náhlou smrt klíčových postav postarat. Moc se mi líbilo i celkové rozvržení lokace - hlavní dům i přilehlá usedlost je řádně členitá, téměř pořád máte pocit, že vás má někdo na očích a každá akce vyžaduje náležité plánování. Na to, že Colorado poměrně ostře kontrastuje s luxusními kulisami jiných epizod, křeše ze své podzimní atmosféry maximum a hlavně se umně vyhýbá nesmyslům či nekonzistenci. Prakticky všechny cíle jsou neustále doprovázeny ochrankou, odstranit je hulvátsky konvenčním způsobem je tedy velmi nepraktické. Navíc hra velmi dobře akcentuje nutnost měnit převleky. Vašimi nepřáteli je sice zdánlivě jednolitá milice, je však přísně rozdělena na různé jednotky a každá z nich má právo pohybovat se jen na určité části mapy. V uniformě stráží se tedy do hlavního stanu nedostanete, své vybavení má i pyrotechnická jednotka a útočné komando vypadá zase trochu jinak. Navíc si tentokrát musíte skutečně dobře prozkoumat oblast svého počínání, protože nepřátelé v maskáčích v kombinaci s podzimní přírodou často nejsou na první pohled patrní.

Hitman: Episode 5 - Colorado

Autoři si tentokrát dali práci i s drobnými detaily. Naprosto mě odzbrojilo, když jsem chvíli po úspěšné vraždě jednoho z cílů viděl chlapíka, jak táhne mrtvolu v klasickém černém vaku. Nevím, zda se podobné věci děly i v minulých epizodách, podobný cit pro atmosféru dotvářející maličkosti mě však absolutně nadchl. Zároveň mě pobavilo, že když jsem zahodil nepotřebnou lahvičku nitroglycerinu, zachovala se ne jako běžný předmět, ale přesně tak, jak byste čekali. Radím vám, nezkoušejte to doma! Pochválit však musím i technickou stránku, kde barevná paleta Colorada enginu Glacier neuvěřitelně svědčí a minimálně pocitově hra běží mnohem plynuleji, než bylo zvykem v jiných epizodách. Pravda, nenarazíte tu na davové scény parné Marrákéše, i tak se ale kolem vás neustále něco děje a snad každý metr herní plochy je nějak využit, včetně desítek interaktivních předmětů, které můžete využít ve svůj prospěch.

O SLOVO SE HLÁSÍ PŘÍBĚH

Snad nejsilnější devizou páté epizody je ale důraz na příběh, který konečně nabírá směr a obrátky. Zatímco všechny dosavadní části působily jako jemně propojené a mírně nahodilé střípky, Colorado prezentuje jasný cíl příštího vývoje a na samém konci poskytne několik důležitých odpovědí, aby chytře vzbudilo nové palčivé otázky. Jakkoli jsem si užil slunnou Sapienzu nebo Hong Kong, právě zde leží to nejlepší, co zatím Hitman přinesl. Ještě nikdy jsem neměl takovou chuť okamžitě epizodu rozehrát znovu a vyzkoušet, co nového mi nabídne. Už nyní se těším, co přijde příště, a doufám, že se autorům podaří nastavenou laťku udržet. Jen tak dál!

Hitman: Episode 5: Colorado
Linux Linux

To nejlepší, co dosud letošní Hitman přinesl. Skvělá, napínavá epizoda s velkým počtem úkolů a variant jejich splnění. Za takhle odvedenou práci by se nemusel stydět ani elitní zabiják.