Hitman: Episode 2 - Sapienza Recenze Hitman: Episode 2 - Sapienza

Hitman: Episode 2 - Sapienza

Pavel Makal

Pavel Makal

2. 5. 2016 06:49 6

Více než měsíc uplynul od poslední akce málomluvného agenta s nahou hlavou. Mrtvoly již stačily vychladnout podobně jako očekávání, že by nový Hitman mohl přinést do stealth žánru tu tolik potřebnou revoluci. Povinnost podívat se na zoubek druhé části epizodické hry připadla mně, a už z kraje musím uznat, že to nebyla povinnost úplně nepříjemná. Při hraní jsem ale rozhodně neryčel blahem a spíše zachovával kamennou tvář profesionálního vraha, takže je určitě co zlepšovat.

KOUPÁNÍ NEBUDE, JDE SE VRAŽDIT

Agent 47 tentokrát odhodil tradiční sako, protože ve středomořském městečku Sapienza by mu mohlo být příliš horko. I v letní košili se ale možná nepříjemně zapotí, protože dnešní cíl je zase pořádná fuška. Infiltrovat přísně chráněnou vilu a odstranit biologa, pracujícího na novém, extrémně zákeřném viru. To je ale pouze začátek, dále je potřeba zatnout tipec i jeho kolegyni, která by mohla na výzkum navázat. A jako třešničku na dortu je třeba na rozsáhlém pozemku najít vstup do podzemní laboratoře a zničit vzorek viru. Inu, jak vidno, rozhodně se máme co ohánět. Číslo 47 ale výzvu bere jako příjemné zpestření běžné vraždící rutiny, odkládá noviny a pouští se do akce.

Grafika rozhodně nepatří k něčemu, o čem byste nadšeně vykládali kamarádům v hospodě.

Středomořská atmosféra vás od první chvíle ovane vzpomínkami na dovolenou v Bibione, na přílišné kochání ale zapomeňte. Grafika rozhodně nepatří k něčemu, o čem byste nadšeně vykládali kamarádům v hospodě. Buďto mi milostivá paměť zastřela vzpomínky, a nebo je posun od posledního Absolution skutečně minimální. Tyto nešvary ale už dobře popsal Zdeněk v recenzi první epizody, já s ním tedy jen tiše souhlasím a jen dodám, že mě k smrti štvaly nahrávací časy, tento bič na netrpělivé hráče mého typu. Namísto pranýřování zastaralé technologie se raději podíváme na virtuální hřiště, které pro nás tentokrát bylo přichystáno.

FANTAZII SE MEZE NEKLADOU

Jak je už v sérii zvykem, všechny problémy lze vyřešit více způsoby a tady mi nezbývá než jednoznačně chválit. Ať už řešení samotné infiltrace objektu nebo následného odpravení cílů má poměrně solidní množství variant a hra sama se vás neustále snaží tlačit k tomu, abyste vyzkoušeli všechny a jí tak narostla znovuhratelnost a tedy i čas, který s v kůži 47 strávíte. Nikam se nepoděl ani tradiční černý humor, který obestírá nevšední způsoby likvidace. Nemusíte všechny hned zastřelit nebo uškrtit. Takový výbušný golfový míček taky nadělá slušnou paseku a podobných veselic je ve hře více. V průběhu jednotlivých průchodů misí plníte výzvy, odměnou je vám pak třeba nový startovní bod nebo místa, kam vám agentura schová k vyzvednutí nějaké ty vražedné dobroty.

Systém výzev se mi líbí, hra hodnotí skoro každý váš krok a nezapomene pochválit nebo vytahat za uši po každém úspěchu či nezdaru. Vyloženě mi ale vadí, jak se mě po celou dobu snažila vodit za ručičku. Pokud například vyslechnete rozhovor a získáte tak tip na slabinu vašeho cíle, hra vám sama nabídne přesný postup, jak této informace využít. Ze sandboxu se pak stane tupé následování ukazatele na mapě a tím se vytrácí veškerá zábava. Důrazně tedy doporučuji pominout všechny berličky a hrát pěkně pomalu a s rozmyslem, protože pak Hitman konečně získává plusové body. Asi vám nemusím říkat, jaké uspokojení přinese pečlivě naplánovaná vražda beze svědků a zbytečného rozruchu. Tak, tu poslední větu určitě nějaký bulvární deník vytrhne z kontextu a mě zavřou. Než si pro mě ale přijdou, musím vám dovyprávět svoje zážitky s plešounem, tak honem do toho.

INTELIGENTI S KRÁTKOU PAMĚTÍ

Nejdůležitějším aspektem stealth žánru je umělá inteligence protivníků. Tady je rozhodně na čem pracovat, bohužel si nemyslím, že v rámci příštích epizod dojde ke znatelnému zlepšení. Naštěstí už vás automaticky nepodezírá každý pohůnek, co ve vile myje schody, a až dorazíte do tajné laboratoře, bude třeba opravdu pečlivě našlapovat a měnit kostýmy jako na běžícím páse. Pořád ale dochází k trapným situacím, kdy se sice vaše podezřelé chování někomu znelíbí, ale stačí zajít za roh a drsný mafián si zase znuděně píská. Jindy zas stačí mít v ruce zbraň a i přesto, že máte na sobě oděv elitní bezpečnostní agentury a vaši „kolegové“ jí běžně nosí stejně, zemřete potupně v dešti kulek. Mimochodem, jakkoli je samozřejmě opět možné pominout veškeré plížení a misí projít jako Igor Čistič, zde je tato varianta zdaleka nejnáročnější ze všech her v sérii. Agent 47 nevydrží příliš mnoho zásahů a ještě rádi budete v kuchařském rondonu opatrně sypat jed na krysy do omáčky, než abyste se samopalem běželi vstříc téměř jisté smrti.

I tak ale po nemastné neslané Paříži chytil Hitman druhý dech a Sapienza patří určitě k tomu zábavnějšímu a hlavně kreativnějšímu, co série dosud nabídla.

Suma sumárum mi jeden průchod zabrat zhruba čtyřicet minut. Jakmile se samozřejmě naučíte rutinu vašich obětí a naleznete několik stop, vyzrazujících jejich slabiny, bude se tato doba úměrně zkracovat. I tak ale po nemastné neslané Paříži chytil Hitman druhý dech a Sapienza patří určitě k tomu zábavnějšímu a hlavně kreativnějšímu, co série dosud nabídla. Bohužel to stále nestačí k tomu, abych hru mohl označit za špičkově odvedenou práci a naprostou povinnost pro všechny slídivé plížily. Je to zkrátka pořád ten standardní a už roky stejný zážitek, tu v lepších, tu v horších kulisách.

VYDAT JENOM ČÁST? NA LYSINU PAST!

Epizodické vydávání navíc v mých očích naprosto tříští imerzi a doufám, že se autoři v budoucnu pokusí o něco důrazněji propojit mise do konzistentního příběhu, protože zatím z děje nejsem příliš moudrý. Stále se kloním spíše k názoru, že se vyplatí počkat na kompletní vydání. Pokud jste ale neodolali a zakoupili startovní balíček, Sapienza by vám nejspíš měla trochu spravit chuť. Epizodické hry mají alespoň tu výhodu, že pořád můžeme doufat ve světlejší zítřky, jakkoli takovou naději dokáží někteří tvůrci spláchnout do pomyslného záchodu. Snad to nebude i Hitmanův případ, protože král tichých zabijáků by si zasloužil to nejvybranější zacházení. A na mě už zvoní policie, takže se jdu převlíknout za Halinu Pawlowskou a pokusím se nenápadně splynout s davem. Tak zase příště!

Hitman: Episode 2 - Sapienza
Linux Linux
Apple Mac