Hitman 3 Recenze Hitman 3

Hitman 3

25. 1. 2021 20:00 4

Znáte nějakou hru, kterou byste mohli jako mávnutím kouzelného proutku proměnit k nepoznání? Kdyby se mě někdo na takovou otázku zeptal – jakože on se asi jen tak někdo nezeptá – rozhodně bych si jen tak na nějakou nevzpomněl. Málokterá hra je totiž závislá na tom, jak jí hrajete. GTA bude pro někoho zábavné ať už budete jenom rozvážet obyvatele fiktivního města po jeho čtvrtích, nebo střílet nebožáky na potkání. Call of Duty bude kvalitní, dobře vypadající střílečkou, i když si budete hrát na speciální jednotku nebo neohroženého Ramba. Dosaďte si libovolnou hru libovolného žánru, a vlastně zjistíte, že i když vás vodí za ručičku, je těžké je rozbít tím, že je hrajete „jinak“. Kdyby se vás někdo na úvodní otázku zeptal, odpovězte mu, že jedna taková hra – série – existuje. A jeho hlavní postavou je agent s čárovým kódem na zátylku.

047

Hitman už od nepaměti představuje nájemného zábijáka, jehož úkolem je najít co nejelegantnější způsob, jak zlikvidovat váš cíl. Perspektiva třetí osoby zůstává neměnná, stejně jako možnost poradit si s daným úkolem doslova dle vlastní libosti. Vývojáři z IO Interactive vám připraví jen nějaké pískoviště, hromadu možností, jak svého cíle dosáhnout, ale zbytek nechají na vás. V tom je samozřejmě největší dar, který vám mohou vývojáři dát, ale také je to určité úskalí, které se s Hitmanem táhne od nepaměti.

Po celém světě

Zábavu, ale i donebevolající tupou umělou inteligenci opět můžete zažít na mapách z celého světa. Kromě ikonické Dubaje navštívíte staré sídlo v Anglii, klub v Berlíně, futuristicky laděné kanceláře v Číně nebo pravou argentiskou haciendu.

Základním vybavením holohlavého agenta je totiž pistole s tlumičem, kterou se dá leccos vyřešit mnohem snáz, než by se možná slušelo. Když to s ní však přeženete, zážitek si znechutíte tak moc, že budete chtít hru okamžitě smazat a šmahem jí odsoudíte s tím, že nic hloupějšího jste jakživ nehráli. Hitmana je potřeba hrát podle pravidel, což platí pro všechny díly, jak pro ty lepší, tak pro ty horší. Fakt je ten, že vzít ikonickou pistoli a vystřílet celou misi bylo asi zábavnější v Blood Money než v aktuálním posledním díle rozjeté trilogie, ale umělá inteligence byla na bodu mrazu tehdy i teď. Jsou zkrátka věci, které se nemění, a nutnost hrát podle pravidel je jedna z nich. Jinak si hru neužijete.

PRO KOHO PRACUJEŠ?

Možná lehce netradiční úvod má varovat hráče, kteří by snad doufali, že Hitman prochází určitým vývojem a tentokrát věřili, že bude všechno jinak. Naopak. Nic není jinak. Všechno zůstalo při starém. Hitman 3 navazuje na předchozí dva díly, s nimiž tvoří příběhovou trilogii World of Assassination vyprávějící o organizaci Providence. Je s nimi spjatý tak moc, že pokud máte předchozí díly ve své knihovně, můžete si je stáhnout a ovládat je přes menu jedné hry. Hezký detail nicméně prozrazuje, kde jsou kořený aktuální hry – ty bychom hledali v roce 2016, kdy se tehdy ještě epizodický zabiják vydal do Paříže na excentickou módní přehlídku.

Dá se tak trochu říct, že celá série zamrzla v době před pěti lety. Graficky se nijak zvlášť neposouvá, jakkoliv dokáže nabídnout vcelku působivé scény, ale v detailech si snadno všimnete toho, že Hitman už se jen tak tak dá považovat za AAA produkci. A žádného většího upgradu se nedočkáte ani na poli hratelnosti. Přibyly sice některé vychytávky, ty ale jen těžko můžeme brát za důvod, proč do třetího dílu naskočit. Nechci, aby někdo říkal, že přístup IOI kritizuji, nikoliv, je vyloženě pragmatický a souvisí s tím, že studio už dávno nemá přístup k bezedné studnici peněz jako dřív, ale jednoduše na dřívě vytvořenou kostru navěsili nové maso v podobě nových lokací a nových cílů. Nic víc, nic míň.

Jestli tak máte důkladného plánování vražd až po krk, třetí díl série vám příliš důvodu k návratu nedává. V tu chvíli bude pravděpodobně tou jedinou vábničkou příběh, který ale osobně nepovažuji za nikterak kvalitní, byť svůj úděl provést vás z mise do mise doposud zvládal. Třetímu dílu sice chybí gradace, nemáte pocit, že se kruh uzavírá a vy se ženete do cílové rovinky, ale ke konci se přeci jen malinko nadechne k tomu, že jste zvědaví, jak to celé dopadne a zda-li zase uniknete jisté smrti, nebo pro vás budou nepřátelé nad vaše síly. Z toho důvodu nebudeme prozrazovat žádné detaily. Pro porozumění událostí je každopádně potřeba znát předchozí díly, jinak se pro vás příběhové mise stanou pouze sandboxem.

A NIC PROTI TOMU!

Přesně jak hlásá titulek této části, nemůžeme říct, že by Hitman jako sandbox nefungoval. Premisa tomuto přístupu vyloženě nahrává, zpravidla znáte jen vaše cíle a je čistě na vás, jakých možností využijete. V určitém slova smyslu je obdivuhodné, kolik variant ve hře je. Každou vraždu můžete naplánovat jako nehodu. Přetížil se elektrický systém a zkrat chudáka zabil. Skok s padákem byl ten poslední, protože padák nefungoval. V zábradlí chyběly šrouby, a tak se uvolnilo a chudák cíl spadl z mrakodrapu dolů. Věřte, že tohle není spoiler ani finální výčet možností jedné mise. V Dubaji, kde všechno tohle můžete udělat, toho můžete udělat víc. Ne dvakrát víc, ne pětkrát víc, ale tak desetkrát víc. Přičtěte si k tomu i vlastní, ne tak nápadné kreace. Jde si jeden z boháčů zahrát golf na střechu svého mrakodrapu? A co na odpaliště nastražit výbušninu? Nebo prostě můžete vytáhnout bouchačku a za devět vteřit splnit misi dvěma ranami přímo do temene hlavy. To jediné, co se počítá, je jestli cíl zemře nebo ne. Zbytek je na vás.

Když tak do Hitmana půjdete, vězte, že budete muset hrát podle určitých pravidel. A i když jsme premisu viděli hned několikrát, pořád si myslím, že není vyčerpaná.

Už úvod ale napovídá, že se dá Hitman strašně snadno rozbít. Při své první misi jsem vběhl do místnosti, kde byla skříň, do níž se můžete schovat, vylezl ve správný moment a střelil jednoho ze členů ochranky zezadu do hlavy. Přiběhl další, koukal jako tele na nová vrata po místnosti, a jakmile se otočil, koupil jí taky. Budete se divit, ale tímhle způsobem jsem popravil asi patnáct lidí, než mě daná situace přestala bavit a já rozehrál novou hru. Je to legitimní možnost, jak některé mise vyřešit, nic vám nebrání, ale když jste v mistnosti bez oken s jedním přístupovým bodem a jednou skříní, zemře deset vašich kolegů, možná by vás mohlo napadnout podívat se, co v té skříni je. Nenapadne to nikoho. Je škoda, že můžete řádit víc než Jack Rozparovač, ale když se na chvíli uklidíte bokem, všichni na mapě zapomenou, že k něčemu došlo.

HRAJTE TAK, JAK CHCEME

Když tak do Hitmana půjdete, vězte, že budete muset hrát podle určitých pravidel. A i když jsme premisu viděli hned několikrát, pořád si myslím, že není vyčerpaná. Málokterá hra dělá to, co Hitman, kde se můžete převléct za vědce a píchnout někomu smrtící injekci, abyste následně utekli třeba jako popelář. Je potřeba přemýšlet, je potřeba plánovat, je potřeba dát si načas. Občas se u někoho zastavit, poslechnout si, o čem je řeč, a z informací vyvodit užitečné informace a následky pro váš terč.

V tomto směru není hře moc co vytýkat. Možná bych, být vámi, zapomněl na marketingové řeči studia. Závěr trilogie není temnější, je prostě takový, jací byli jeho předchůdci. Zapomeňte na skvělé vychytávky, které sice začnete používat přirozeně, ale samotná hratelnost se s nimi nijak nemění. Zapomeňte na všechno, kromě předchozích dvou dílů. Z čehož tak nějak vyplývá i to, pro koho hra vlastně je – jen pro hráče, kteří hráli i předchozí dva díly. Ti ostatní mohou naskočit do nich, čímž ušetří nějakou tu korunku a dostanou prakticky identický zážitek.

Hitman 3
Xbox Xbox Series X | S

Agent 47 se nezměnil, nenarostly mu vlasy, ani se nenaučil projevovat své emoce. Pořád je to ale chlapík schopný zabít kohokoliv na počkání, nehledě na kulisy. To, jak vás bude hra bavit, tak závisí dost na tom, jak jeho schopnosti využijete.