Haze Recenze Haze

Haze

Jaromír Möwald

Jaromír Möwald

13. 6. 2008 22:00 15
Reklama

Ať se vám to líbí, nebo ne, série Halo je stále na vrcholu trůnu konzolových first-person stříleček, jimž dominuje v první řadě příběh. Z toho ji může sesadit snad jen dlouho odkládaná Killzone 2, nebo možná druhý díl Resistance: Fall of Man. Ještě několik měsíců nazpět jsme však totéž mohli tvrdit o právě recenzované Haze. Autoři z Free Radical Design své dítko vychvalovali, kde mohli, všude sázeli reklamu, které dominoval voják ve žlutočerném brnění a prakticky všechna média se předháněla v exkluzivnosti a počtu preview. Upřímně řečeno – nebyl důvod jim nevěřit. Screenshoty vypadaly hodně dobře, příběh konečně sliboval něco více, než jen stokrát obehrané klišé a nejasné informace ohledně využívání drogy Nectar a jejích účinků zapříčinily, že se z Haze stal jeden z hlavních argumentů majitelů PS3, kterým tloukli o hlavu zastáncům ostatních platforem. Ale hodnotící tabulku už stejně máte dostatečně zkouknutou, takže si tu pětku, která si lebedí vedle mojí ikonky, musím nějak zdůvodnit.

První, co vás udeří do očí po spuštění hry je docela dost nekvalitní grafika. Ve srovnání s takovým Gran Turismo 5 Prologue (ok, beru kritiku v tom, že se jedná o úplně jiný žánr, ale i tak…), nebo i s první Resistance vypadá Haze jako nějaká hra pro PS2, která z ní ždíme poslední procenta výkonu (a pořád ne tak dobře, jako Black v blahé paměti). Modely zbraní působí jako pěst na oko a i malé děcko by s kusem dřeva, plechovkou šedé barvy a ostrým nožíkem vytvořilo věrohodnější. Po přechodu na stranu rebelů (ou, já jsem vykecal největší dějový zvrat!) se sice situace trochu lepší (ale né, to přece za mě udělali autoři půl roku před vydáním!), ale hořká pachuť nezmizí ani náhodou. Postavy dojem o moc nevylepšují. Někdy v době před dvěma lety by z nich možná někdo byl „totálně vodvařenej“, ale dnes to stačí jen na lepší průměr. Korunu tomu všemu trápení nasazuje animace prostředí. Hned na počáteční levitující plošině, která si zkracuje cestu přes džungli, jistě neunikne vaší pozornosti neustálé opakování jedné a té samé textury v pozadí. Tvůrci si byli zřejmě vědomi toho, že to s prostředím moc neumí, takže třeba ve vrtulníku (vozidla jsou mimochodem docela ucházející…na to že jsou tři) vidíte z okýnka po celou dobu jen a pouze azurově modrou oblohu. No a na konec jsem si nechal prostředí v samotných misích (dohromady patnáct, dělí se na menší úseky). Řeknu vám, takhle chudé a nezajímavé prostředí jste dlouho neviděli. Vrcholem interaktivity je (kromě odbouchnutí barelu) rozbití plotu, nebo přepnutí páky, abyste si otevřeli dveře/vrata/výtah dál. Kde je ten next-gen?

Haze
i Zdroj: Hrej.cz

Pokud jste se těšili, že si budete lokat Nectaru a následně vám z toho vyrostou minimálně netopýří uši, nebo alespoň sexy ocásek, musím vás zklamat. Veškeré hrátky s touhle žlutou tekutinou jsou omezeny na mačkání L2, což zapříčiní, že budete na chvilku moci být berserk a schytat nějakou tu ránu navíc. Na obrazovce v té chvíli budete chvilku mít zapnutý efekt „Rozmazat“ (plus jako bonus uvidíte své nepřátele jako jasně žluté siluety, super!). Ovšem pozor, stačí podržet L2 o trošku déle a Nectar vám stoupne do hlavy tak mocně, že vaše postava nebude moci chvíli rozlišit přátelské a nepřátelské jednotky, tak radši začne střílet (bez vašeho přičinění) do všech okolo. V takových chvílích musíte začít třást ovladačem do všech stran, abyste se vlivu drogy zbavili, což je dost fajn nápad. A dost fajn je taky to, že občas to s dávkováním přeženou i vaši kolegové z Mantelu. No, a když se takoví sejdou dva a více, je hned o zábavu postaráno. Inteligence vašich spolubojovníků je totiž někde na úrovni včerejší jepice. Občas vystřelí, občas se schovají za roh, ale většinu času leží na zemi a jsou mrtví. A na rozdíl od rebelů to nemohou předstírat. Navíc se „pyšní“ mimikou amerických ragbistů („Poď na mou hruď!“), dialogy o dost méně duchaplnějšími, než v Gears of War a jmény tak složitými jako třeba Dalibor Franta. To pak jeden neví, jestli Dalibor, nebo Franta, nebo jestli vůbec někdo. Nepřátelé jsou na tom o trochu lépe, takové dnešní jepice. Týmové chování a nějaké promyšlené krytí, kombinované se střelbou naslepo od nich sice čekat nemůžete, ale minimálně mají docela přesnou mušku a docela mají v oblibě se na vás slétnout ve velkém počtu jako vosy na cukrkandl.

Náplň jednotlivých misí je hodně přímočará a prakticky se nesetkáte s ničím, co by vám vyrazilo dech, nebo jste to aspoň třikrát neviděli v nějaké jiné hře. Autoři si hodně uškodili tím, že prakticky celou zápletku vyslepičili dlouho předtím, než se hra objevila na pultech obchodů, tudíž padnul další důvod, proč si ji pořizovat. Navíc je na ní vidět, že původně rozhodně neměla být takhle plytká, ale následně se z nedostatku času / prostředků / chuti ocitla ve slepé uličce. Škoda, do všech aspektů rozpracovaný příběh o „hodné“ korporaci, ze které se následně vyklube ztělesnění pekla na Zemi, jsme tu neměli snad od dob prvního Deus Ex. Situaci snad může zachraňovat multiplayer, ale ani ten zkrátka nemá čím upoutat natolik, aby hráči opustili své Call of Duty 4 a začali se učit ovládat zcela novou hru, která je navíc o několik tříd horší. Těch několik docela zajímavých prvků, jako předstírání smrti (u rebelů), nebo možnost vyrvat protivníkovi z ruky jeho zbraň a následně ho zneškodnit jediným výstřelem zkrátka hratelnost (a ani výsledné hodnocení) nezachrání. Dokonce ani možnost kooperace přímo v kampani, nebo speciálních strategických misích v multiplayeru není tak žhavá, jak vás možná může po přečtení napadnout.

Haze
i Zdroj: Hrej.cz

Haze zkrátka nemá čím zaujmout, není tu nabušená grafika, nejsou tu poschovávané skryté narážky, není tu zábavný multiplayer. Každý metr hry je vytapetován obrázky se vzorkem „Promarněná šance“. Nejsou tu žádné chyby, co se technické stránky týče (ačkoliv to, že se mrtvoly samy od sebe zhruba po pěti vteřinách prostě vypařily, mě hodně štvalo, navíc z nich po zásahu nestříkala krev, ale rovnou z nich odlétaly jiskry!!!), nebo naprosté nesmysly. Jen je to všechno takové nedodělané, odfláknuté, odbyté a vůbec totálně průměrné. Pokud akutně trpíte nedostatkem stříleček z pohledu první osoby a marně hledáte akční potravu pro svého PS3-miláčka, vyplatí se ještě nějaký ten měsíc počkat (já vím, že jste na to už zvyklí, stejně jako na tyhle narážky, mimochodem, rozhodně nepropásněte včerejší komentář od Aleše Smutného) buď na Killzone 2, nebo Resistance 2 (nostalgici doporučují zajít do bazaru a koupit si Black). I když, stejně jako v případě Haze, vám také nikdo nezaručí, že nešlápnete vedle…

Haze
Windows PC
PlayStation PlayStation 3
Xbox Xbox 360

Verdikt

Ve všech ohledech průměrná střílečka z pohledu první osoby, která nemá čím zaujmout. Pokud si chcete na PS3 zahrát nějakou opravdovou pecku, a ne hru, která si na ni jen hraje, počkejte si třeba na MGS 4.

Co se nám líbí a nelíbí?

zábavný multiplayer, vozidla, potenciál do případného dalšího dílu, zajímavý nápad s Nectarem (nevyužitý)
grafika, okoukaný příběh, promarněná příležitost, slabá hratelnost, trapné machistické pózy některých postav, nulové využití Nectaru
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama