Harvest Moon: Boy & Girl Recenze Harvest Moon: Boy & Girl

Harvest Moon: Boy & Girl

Zdeněk Princ

Zdeněk Princ

26. 8. 2007 22:00

Japonské hry nejsou pro každého Evropana. Pokud je chcete hrát a hlavně si je užít, musíte splňovat pár předpokladů. Mezi ně patří povolnost k uměleckému technickému pojetí, dále trpělivost nad většinou dlouhým, leč promyšleným příběhem a v neposlední řadě schopnost popasovat se s prvky, které jste dosud neměli šanci vidět nikde jinde. V případě Harvest Moon šlo před dlouhými jedenácti lety o velmi zajímavý počin, točící se kolem farmaření, jenž se bez výraznějších proměn přesunul postupem času z platforem Nintenda i na herní zařízení od Sony. Není tedy divu, že se s ním dnes setkáváme i na PSP, čímž dostáváme možnost prožít si doslova všechno známé zase pěkně znovu. Naneštěstí nejsem schopen říct, jestli je nachlup stejný port tím pravým.

Dva příběhy a přeci stejné

A skutečně, ačkoliv se handheldová verze Harvest Moon pyšní přízviskem Boy & Girl, ve výsledku jde o slepenec již dříve známých Back to Nature titulů, rozdělených kdysi taktéž podle pohlaví hráče. Nepřímo jsme si tedy odkryli první volbu ve hře, tedy zvolit si, za jakou postavu budete hrát. V případě hry za chlapce začne příběh vzpomínkou na dětství, kdy si jako malý klučina hrál na farmě dědečka a na konci prázdnin slíbil, že se na farmu zase jednoho dne vrátí. Ten den je tu, neboť děd odešel do farmářského nebe a zanechal po sobě zpustlou, ovšem stále úrodnou půdu. Příběh dívky začne ztroskotáním lodi, nalezením zbídačeného těla na pobřeží a následným souhlasem, že ona holčina vdechne život farmě, kterou po sobě zanechal jeden zesnulý farmář. Po zhlédnutí předlouhých animací, které navíc nejdou jakkoliv přeskočit, jdou oba příběhy po stejné cestě. Chci tím tedy naznačit, že je naprosto putna, jestli Boy nebo Girl.

Těžké začátky

Jak říká starosta Mineral Town, farmařina je zatraceně těžká práce a na vás v následujících třech letech herního času nečeká procházka růžovým sadem. Jak jsem již řekl, začínáte s farmou, která je obrostlá tak maximálně plevelem, všude se válejí kusy dřeva, kamene, vajíčka nemá kdo snášet a rybích tlamiček aby na klidné hladině jezírka pohledal. Jediným zvířecím obyvatelem farmy je štěně, které k jeho spokojenosti stačí jednou denně pěkně pomazlit. Prvních pár dní tak strávíte se zahradnickým náčiním na poli, kosou budete kosit, sekerou tnout a kladivem mlátit, abyste odstranili vše, co na pole nepatří. Následující týden budete běhat po vyčištěném kusu země s motykou a v potu tváře ji konečně připravíte k setbě.

Hurá do města!

Výchozím bodem pro všechny budoucí kroky při rozvoji farmy je centrum města. Zde naleznete obchůdky se semeny, na farmě u dvou sourozenců zakoupíte pár opelichaných slepic, přidáte k tomu nějaké to krmivo pro rybičky a jako dárek obdržíte malého poníka. Na vás je vhodně osázet políčko, dostatečně ho zalévat, prodávat vzrostlou zeleninu vhozením do připravených boxů, starat se o zvířata,… zkrátka vše, co si pod chodem farmy představí každý z vás. Kromě výčtu procedur, jež budete muset den co den stíhat, musíte navíc počítat i s rozmary počasí, nebo aktuálním ročním obdobím. Každý druh zeleniny má totiž odlišnou dobu setby a sklizně s čímž je vhodné počítat dopředu. Kromě rostlin můžete svojí farmu osadit i zvířectvem, zastoupeným již zmíněnými slepicemi, ale třeba taky krávami nebo ovcemi. Ostatně, i na jejich produktech se dá vcelku spolehlivě zbohatnout.

Devizou východních her je určitě hojný počet různorodých NPC, na které narazíte i v Harvest Moon skoro na každém kroku (rozuměj v každé lokaci). Se všemi můžete prohodit pár slov, dojít si pro radu, či naopak pomoci vyřešit nějaký problém a pokud budete dostatečně okouzlující, čeká na vás dokonce svatba. Do chodu vesnice se pak můžete zapojit při pomáhání s pořádáním festivalů a oslav, nebo třebas po zakoupení kvalitnějšího přístroje na tvorbu sýra skromným zásobováním. Pochopitelně i zde narazíte na určité limity, a to ať v podobě peněz, které v Mineral Town doopravdy hýbou vším, nebo skrze únavu. Zjistil jsem ale, že mít po kolapsu z přepracovanosti po ruce nemocnici, kde vás nechají dospat, by se ve skutečnosti hodilo taky.

Není to JZD přeci jen trochu nuda?

I přes velmi široký záběr činností je hraní Harvest Moon vcelku nudnou záležitostí. Až si odkroutíte první rok a zkusíte, s ohledem na roční období, co hra nabízí, zbude ve vás jen nepříliš mnoho motivace pokračovat dál. Při hře za oba dva charaktery jsem se totiž v určitém momentu hraní přistihl u stále cyklického opakování procedur, mezi kterými nebyl prostor pro oddech a čistou radost z hraní něčeho originálnějšího. Za neradostný zážitek po zhruba čtyřech hodinách hraní může hned několik věcí. Tou první je už jen fakt, že každý z krámků má jinou otevírací dobu a vy se pravidelně budete strefovat do „Zavřeno“ v momentech, kdy půjde třeba o holé přežití slepic. Dále je nutné zmínit pohyb vaší postavičky, zasekávající se s oblibou o větší drny trávy a podobně. Co mě osobně však „dostává“ nejvíce je praktická nepřítomnost kvalitního hudebního doprovodu, kdy si člověk při hraní připadá místy jako hluchý.

Vzezření Harvest Moon je sice přesně takové, jaké se ke hře podobného ražení hodí, ovšem i tak by mohlo poskytnout několik vychytávek. Řeč je třeba o kameře, která nenabízí možnost pootočit si, nebo v případě nutnosti alespoň oddálit. Problém jinak určitě není ve zvolené paletě pastelových barev, korespondující s milou a nenásilnou atmosférou celého hraní. Nicméně by hře slušelo více textur, alespoň pro malé oživení. Z technického hlediska jsem už zmínil zasekávání postavičky o různé předměty a nutno dodat ještě občasnou ztrátu FPS, což upřímně nemůžu stále pochopit. Poslední věcí jsou krvesající momenty, kdy cizí postavička opouští lokaci a vy musíte čekat, než se laskavě došoupe pryč, abyste mohli zase pokračovat.

Zakrýt záhon, přišla zima

Podívám-li se zpětně na hru jako takovou, určitě nemohu tvrdit, že bych se u ní nebavil. Jde o to, že ta skutečná zábava už po odhalení všech možností hry nepokračuje a co víc, kvůli některým chybám už zjevně ani pokračovat nechce. Na druhou stranu, pokud téhle sérii fandíte a podobné hry vám nevadí, blížící se začátek podzimu můžete oslavit doopravdy stylově.

Harvest Moon: Boy & Girl

Hodnotit Harvest Moon bolí. Jde totiž o stále originální titul, kterých je pořád dost málo, ovšem po letech se už nejeví tak bombasticky. Na jedné straně vás čeká mnoho možností, jak vést svoji farmu k prosperitě, na straně druhé čeká únava a nuda ze stále se opakujícího hraní. I přes to ale věřím, že si Harvest Moon své fanoušky najde a vytlačí všechna ta komerční pokračování sportovních sérií a podobně.

Široká možnost činností, jednoduchý, ale promyšlený systém farmaření, interakce s NPC, rozsáhlé městečko, i po letech originální myšlenka.
Rychlý nástup stereotypu, občasné technické nedostatky, nachlup stejné příběhy, nutnost počítat s otevírací dobou obchodů, nekvalitní hudební doprovod, nevyhovující kamera, nedokonalé ovládání.