Harry Potter a Fénixův řád Recenze Harry Potter and the Order of the Phoenix

Harry Potter and the Order of the Phoenix

Tomáš Krajča

Tomáš Krajča

6. 8. 2007 22:00 7

Jak vznikala konverze pátého herního dobrodružství Harry Pottera na Nintendo Wii? Tvůrčí tým v kancelářích EA vymyslel zábavný systém čarování s využitím wiimote jako kouzelné hůlky, zapracoval do hry různé užitečné magické formule a osadil rozlehlý areál Bradavic celou řadou skrytých chodeb, tajných míst a překvapení. A pak se do stejné kanceláře přemístil lord Voldemort, vykřikl "Imperio!" a se škodolibým úsměvem vedl ruce týchž vývojářů při osekávání příběhu Fénixova řádu a vymýšlení úkolů, které by znavily i hodnou slepičku z pohádky o lakomém kohoutkovi, natož průměrně trpělivého hráče. A výsledek? Na místě je lítost nad zmařenými nápady – a sem tam, v těch více frustrujících okamžicích, vztek na Vy-víte-koho, že místo téhle kletby, která se nepromíjí, nepoužil jinou, o trochu fatálnější.

Mdloby na tebe!

Kouzlení ještě nikdy nebylo zábavnější – to mohlo být heslo páté HP hry ve Wii verzi. Skutečně, možnost čarovat pohyby "kouzelné hůlky" je mimořádně atraktivní. Hráč přitlačí hůlku k sobě, a už si může společně s Harrym zakřičet "Accio!", zatímco předmět, na který namířil, letí přímo do jeho náruče. Opačný pohyb logicky vyvolá kouzlo Repulso na zapuzení objektů. Otočka ve směru hodinových ručiček zastupuje kouzlo Reparo – a převrácenou otočkou Harry klidně právě opravenou věc zase rozbije. Stejné pohyby pravé ruky či obou horních končetin mají trochu jiný efekt v soubojích. Namísto povolávacího kouzla tak v boji Harry kříčí "Protego" a tvoří před sebou štít, k dispozici je klasická sada obranné magie a kleteb – Expelliarmus, Stupefy (Mdloby na tebe), či třeba pokročilá Sectumsempra. I na nejpozitivnějším bodu z výpisu "features" ale leží stín: soubojů je během celé hry velice málo, takže si hráči akčnějších kouzel příliš neužijí. A když už na čarovný duel dojde, projeví se jiný problém: minimální indikace toho, zda má kouzlo vůbec nějaký efekt. Ve výsledku pak hráč opatrně krouží kolem protivníka, posílá na něho jedny mdloby za druhými a doufá, že se časem trefí a soupeř padne na zem, kde ho lze snáze odzbrojit.

Lord Voldemort vs. Jindra Hrnčíř, kolo páté

Příběh pátého dílu začíná tradičně v Zobí ulici, kde se Harry musí neočekávaně bránit útoku mozkomorů. Použití Patronova zaklínadla ministerstvo vyhodnotí jako závažné porušení zákona o omezení kouzel nezletilých a Harry jen tak tak unikne vyloučení z Bradavic. I tak se z něj ale stává persona non grata, protože ministerstvo zavírá oči před návratem lorda Voldemorta a snaží se tuhle informaci popřít a ututlat. Kornelius Popletal, ministr kouzel, se bojí, že má Albus Brumbál v plánu ho sesadit, a tak posiluje svůj vliv ve škole. Obranu proti černé magii začíná učit Dolores Umbridgeová. Harry, Ron a Hermiona iniciují vznik Brumbálovy armády a učí se obranná kouzla sami. Mezitím Harry ve snech sleduje snažení lorda Voldemorta o zisk mocné zbraně...

Fénixův řád Rowlingová roztáhla na rekordní počet stran. Poněkud rozvleklá kniha byla docela dobře zfilmována, nad herním zpracováním ale nelze než nevěřícně zakroutit hlavou. Už tak zhuštěný filmový děj byl totiž ještě zasažen střihačskými nůžkami. A výsledkem není svižná fantasy, ale horská dráha kratičkých cut-scén, dialogů připravených o polovinu informační hodnoty a tematických skoků. Bez znalosti knihy či alespoň filmu nemá cenu hrát hru. Ano, dnes už příběhy Harryho Pottera zná skoro každý, ale přesto jde o neomluvitelný nedostatek, obzvlášť proto, že se hra na rozdíl od filmu nemusí omezovat předepsanou délkou – její herní doba může být klidně osm, deset, patnáct hodin, a do nich se i těch 700 stran původního tlustospisu musí hravě vejít!

O kohoutkovi a slepičce

Procházet se virtuálními Bradavicemi je prima zážitek. Na každém rohu je tu nějaká zajímavá socha, vchod do tajné chodby, dveře do učebny s podivnými předměty, anebo zábavný portrét. Harry má ve volném čase možnost zahrát si kouzelnické šachy, či o trochu méně zábavné tchoříčky, a jak pomůže odhalit Pobertův plánek, po hradě se pohybuje celá řada známých postav, profesorů i studentů. Bohužel, scénář hry nutí neustále pobíhat sem a tam tak často (a tak často zbytečně!), že se i ta nejčarovnější místa omrzí dřív, než počítadlo postupu hrou překročí 50 procent. Dobré tři čtvrtiny herního času zabírá quest "sežeň všechny členy Brumbálovy armády". Tehdy hráč projde metamorfózou do slepičky z klasické pohádky, v níž kohoutkovi zaskočilo zrnko. Harry stejně jako hodná samice kura domácího běží osobně za každým z osmadvaceti zájemců o tajné lekce obrany proti černé magii, a nedosti na tom. On navíc pro každého z nich splní i ty nejotravnější sub-questy. Zhýčkané studenty hráč brzy nenávidí: pomoz mi nakrmit testrály, sežeň mi pět těch a pět tamtěch bylinek, vyšplhej tamhle na střechu pro můj fotoaparát, najdi pět mluvících chrličů, chytni mou zlobivou sovu, spal deset přerostlých křovin – a pak se tedy uráčím odbelhat do Komnaty nejvyšší potřeby. Odporně zdlouhavé, odporně monotónní, odporně... odporné. Asi jako mnoholičný lektvar s chlupy z Goylova podpaždí. A možná ještě víc.

NeWiivedená konverze

Posledním hřebíkem do rakve Wii verze Fénixova řádu je pak odfláknutá vizuální stránka. Hudba v pozadí je také poměrně chudá, klasické motivy ale neabsentují a jejich menší počet lze omluvit. V pořádku je i namluvení. Jenže graficky je hra hluboko pod úrovní ostatních konzolových verzí. Přímo se nabízí myšlenka, že EA vzali handheldovou verzi z PSP, upravili ovládání a vrhli hru na pulty s tím, že v šílenství okolo sedmé knihy a pátého filmu se jí pár desítek tisíc kopií prodá. Podraz hodný Petra Pettigrewa. PSP verze dostala od Zdeňka Prince 4 body z 10, Wii za wiimotové kouzlení o bod více. Dobrá investice to ale není.

Harry Potter a Fénixův řád
Nintendo GameBoy Advance

Nedůstojná konverze nejspíš PSP verze páté HP hry na konzoli Wii. Fandové kouzelníka s jizvou na čele: zajděte radši do kina.