Hard West Recenze Hard West

Hard West

Tomáš Krajča

Tomáš Krajča

10. 12. 2015 15:00 7

Hodný recenzent by na prvním místě vyzdvihl temnou atmosféru a krvavou akci, která k neutěšenému vyznění příběhové linie sedne jako bubny do koltů. Hard West je originální tahová strategie a také tak trochu textová adventura z Divokého západu, nenápadná hřbitovní květinka, o kterou v saloonu stěží zavadíte pohledem, ale možná to bude poslední chyba, kterou v životě uděláte.

Pod sukněma totiž skrývá dvouhlavňový derringer. A garantuju vám, že tahle potvora s ním umí zacházet.

OČIMA HODNÉHO: TLESKÁME WESTERNOVÉMU XCOMU

Hard West přivádí hráče doprostřed období zlaté horečky a v osmi oddělených mini-scénářích nechává prožít nešťastný příběh jedné rodiny, kterou stihne temné prokletí. Popasovat se s úklady ďábla a vyrovnat se smrtí, to jsou hlavní témata nijak zvlášť zamotaného, ale přesto kvalitního příběhu, jenž nechá ochutnat obě strany mince a mnohdy donutí hráče chovat se v rámci úkolů mezi misemi a zejména v samotných přestřelkách značně padoušsky.

Florence pistolnice
Hard West

Hard West je genderově korektní a i ženské hrdinky se umějí pořádně ohánět s rozmanitou výzbrojí. Florence může v příběhové cut-scéně působit něžně, ale v jejích rukou pepřenka vážně neslouží k dochucení polévky...

Hodnému recenzentovi by se na Hard West rozhodně líbilo členění na tahové bitvy a průzkum lokací na mapě, kde se odehrává právě načatý scénář. Tam je totiž Hard West vtipnou textovkou. Hráč pátrá po stopách, stará se o partičku pistolníků, nakupuje a prodává různé zboží, a může si vhodnou volbou dialogů či postupem plnění úkolů také otevřít legendární zbraně.

Většinu času ale přesto stráví samotnými přestřelkami, svým pojetím hodně podobnými modernímu XCOMu. Také zde mají postavy právo na dvě akce – doběhnout, vystřelit, použít speciální schopnost, přebít, to vše bere jeden akční bod. Obdobný je i systém krytí za objekty, kdy může být postava v částečném nebo úplném krytu.

Nejen Hodný recenzent, ale i řada hráčů jistě ocení, že tady invence tvůrců z polského týmu Creative Forge Games neskončila. Originální je úloha štěstí, která dává pistolníkům možnost využít něco málo z oblasti temných sil (třeba vyčenichat úkryt postřelených nepřátel). Zejména ale slouží jako balanční prvek v přestřelkách. I sebelépe ukrytá postava může být zasažena. Pokud po ní někdo vystřelí a mine, odečte se jí určitý počet bodů štěstí (daný právě pravděpodobností zásahu). A když je štěstí na nule, znamená to prakticky jistý hit.

Úplně perfektním nápadem je pak přidávání bonusů prostřednictvím hracích karet. Ty hráč přiřazuje vždy před misí jednotlivým postavám – a samozřejmě hraje roli, zda se povede složit nějakou z pokerových kombinací. Už vysoká karta zlepší dohled, pár nebo trojička přidají body k pohybu postavy, a silné bonusy se samozřejmě pojí s full housem, čtveřicí nebo postupkou. Protože hrdinové sami nijak nezískávají zkušenosti a nelevelují, jde o jediný způsob, jak jim zlepšit výdrž či výkonnost v boji. Zato ale stoprocentně stylový a stimulující kreativitu hráče.

Hodnému recenzentovi by zřejmě Hard West přišel jako atmosférou dýchající patnáctihodinová rozcvička na XCOM 2, kde se daří využít nápadů vyplývajících z povahy westernového žánru a jeho příběhu a kde hráč čelí těžkým, ale ne nezdolatelným výzvám v podobě mnoha přestřelek s přesilou. Protože ale nejsme ve vysílání hate-free okénka rádia Proglas a sluníčkový přístup vede na Divokém západě rychle ke slunečnímu hrobu, pojďme na chviličku obrátit list...

OČIMA ZLÉHO: ŘÍKAL NĚKDO CHECKPOINTY?

Střely odrazem

Hard West

Zajímavou možností je střelba s odrazem o vybrané předměty – sud, kovový sloupek či vhodně umístěná cedule dají šanci poslat kulku po lomené dráze a nepříjemně zaskočit protivníka v úkrytu.

Na slovo už se totiž těší jiný recenzent. Zlý už koulí očima a nemůže se dočkat, až světu sdělí, jak nevyvážená a nedotažená tahle westernová prapodivnost vlastně je. Ano, příběh je hezký, ale v globální části kampaně ho doprovází tolik textů a tolik mini-portrétů bezvýznamných vedlejších postav, že ve výsledku hráč řadu dialogů odklikne jen z povinnosti. To, že autoři představují nové prvky v jednotlivých scénářích (jako je nutnost starat se o zásoby, jindy zase třeba postupně více a více šílený hlavní hrdina), je dvousečné – nápadité, ale zároveň často otravné a nelogické (jak to, že v jedné jediné kampani musejí pistolníci každý večer pojíst, ale nikdy jindy v celém průběhu hry ne?).

Příběh, pokračuje v rozhořčené tirádě Zlý, si taky často vybírá daň na obsahu samotných misí. Co třeba taková mise, na jejímž začátku musí hráčovy postavy zemřít, uzavřeny v saloonu, obklopeném ze všech stran nepřáteli?

Dobře, dobře, po pěti šesti rozhořčených restartech a marných pokusech přestřílet nepřestřílitelné, to nakonec i ti nejtupější hráči pochopí. Pak ale snadno může vyjít najevo druhý a mnohem závažnější nedostatek Hard West, kterým je přístup k checkpointům a ukládání hry. To se totiž děje jen na začátku misí. Třeba zmíněná konkrétní mise ale i po smrti hlavních hrdinů pokračuje. A když se hráči podaří zemřít v krátké době podruhé, musí odehrát celý scénář od začátku, včetně oné potupné, tří až pětitahové fáze "cesty na jistou smrt". Samo odebrání ukládání pozice na každém rohu a častých checkpointů samozřejmě funguje jako hardcore prvek, jenže autoři nedomysleli, jak otravné bude přehrávat mnohdy dost dlouhé úvodní pasáže misí znovu a znovu. A jaká bude frustrace, když se po desítkách minut střílení hráč uklikne, klíčová postava místo v krytu zakončí tah v otevřeném prostoru a nepřítel ji suše odpráskne se stoprocentní pravděpodobností zásahu. A znova...

Perfektním nápadem je přidávání bonusů prostřednictvím hracích karet – samozřejmě hraje roli, zda se povede složit nějakou z pokerových kombinací.

Spíš než osinou přímo trámem v zadnici vyváženosti je pak nepochopitelné rozhodnutí designerů, kteří dali AI postavám možnost "overwatch" režimu. Hráč tak musí při hledání cesty, jak se dostat kryjícím se pistolníkům do týla, dávat pozor, aby nevkročil do zóny, kdy dostane i ve vlastním tahu ránu revolverem přímo přes čenich. Jenže, a za to by měli podle Zlého rozhodně shořet v pekle, stejnou možnost hráčovy postavy prostě a jednoduše nemají. Takže se sice mohou krčit za převráceným gaučem a hlavní opakovačky skenovat celý prostor přepadeného bordelu, ale AI padouch přesto může s úsměvem na tváři nakráčet hlavním vchodem, prosmýknout se kolem levé opěrky a s jemným "ciao, bambino," udělat z jejich mozků spaghetti bolognese.

Ano, dobré nápady se autorům upřít nedají, říká závěrem svého okénka Zlý (je to pořád ještě on?), ale svůj westernový hit měli ještě nějaký ten měsíc ladit a testovat.

OČIMA OŠKLI... MĚ: HEZKÉ A JEN TROCHU NEDOTAŽENÉ

Vyznat se v tom, jestli je hra v konečném účtování spíš dobrá, anebo spíš špatná, je někdy složité i po létech v branži. Hard West je hodně přísná hra, která neodpouští byť jen jediné postavení hrdiny mimo kryt, staví hráče proti přesilám nepřátel, vlastní postavy oslabuje nemocí, hladem nebo šílenstvím, a v herním zážitku se jí tak daří doplňovat temné a bezútěšné vyznění příběhové linie.

V komiksové grafice, která zaujme přesnou barevnou paletou a tónováním misí na pomezí reality a metafyziky, nešetří tvůrci efekty. Krvavé popravy, svištivé a žíznivou čárou naznačené trajektorie střel, v pozadí dunící hudba – tyhle věci dotvářejí dojem místa, kde je skvělé si hrát, ale kde by člověk rozhodně nechtěl žít, vlastně ještě lépe, než příběh sám.

Hard West

A Hard West právě touhle svojí atmosférou sebranou z mnoha zdrojů poráží nezpochybnitelnou nedotaženost a nespravedlnost řady herních mechanismů. Je to hra nápaditá, stylová, náročná a zábavná. Jenom zkrátka ne svatá...

Rozpor v tom, jaká je Hard West hra, byl tedy vyřešen. A mně tak zbývá už jen jedna záležitost. Ano, zcela chápu, proč je Vojta Dřevíkovský ten Hodný recenzent. Zcela určitě bych se nehádal, zda je, nebo není Petr Strecker ten Zlý. Ale, pane Bigasi, vážně na mně musel zbýt Ošklivý?!

Hard West

Velmi dobrá westernová strategie s originálními herními mechanismy a tísnivou, temnou atmosférou. Škoda nedotažených detailů jejího designu.