Hammer & Sickle Recenze Hammer & Sickle

Hammer & Sickle

Tomáš Krajča

Tomáš Krajča

12. 2. 2006 23:36
Reklama

Je s podivem, že tak úspěšná hra jako Jagged Alliance má v současnosti tak málo následovníků. Přitom skupina fanoušků-nadšenců dvou dílů perfektní taktické tahovky od firmy SirTek (mj. autoři neméně kultovní RPG série Wizardry) je poměrně silná a na herním systému JA lze najít jen minimum významnějších much. Teprve ruští Nival Interactive rozvířili stojaté vody léta neotvíraného šuplíčku v zaprášené skříni žánru tahových strategií titulem Silent Storm. Ten měl zdánlivě vše, co dělá výjimečnou hru výjimečnou: atraktivní námět (ať už jsou recenzenti sebezoufalejší, druhá světová válka stále masy táhne), dlouhatánský rozsah, dynamickou kampaň, RPG systém, chytlavé bitvy a moderní engine, který počítal s velmi reálnou fyzikou. Na mnoha místech byla hra také nekriticky oslavována. A špatný pathfinding, bugy, slepé uličky a kriticky dlouhé čekání na tah počítače jako by se týkaly docela jiných tahovek.

Co přetrvalo

Hammer & Sickle na Silent Storm přímo navazuje. Není to již oficiální datadisk (jako před časem vydaní Sentinels), nicméně kdo SS hrál, bude hned po prvním spuštění jistý v kramflecích. Technologický základ zůstal nezměněn. A to není míněno jako kritika, i když je trochu škoda, že je problém rozpoznat screenshoty z H&S od těch ze staršího kolegy. Vizuální stránka je ale jedna věc (a H&S rozhodně není na pohled žádné ošklivé kačátko), věc druhá je ještě o něco lepší fyzika. Objekty ve hře se chovají tak, jak mají, překážky ze slabších materiálů jdou prostřelit, jiné vyhodit do vzduchu - a není to otázka předskriptování, ale kvalitní programátorské práce. Stejně jako ragdoll model postav nebo věrné počítání trajektorie střel či házených předmětů. Škoda jen, že má hra stále tendenci vybírat postavám do vzdálenějšího cílového bodu zbytečně dlouhé cesty, a tak je třeba ji průběžně kontrolovat.

Kladivo boží

Že byla studená válka USA a SSSR leckdy válkou pořádně horkou, přebírají jako základní premisu pro výstavbu konspirativní zápletky i Nivalové. Nástroj zkázy severské mytologie, kladivo boha Thora, vybrala si jako svůj název a symbol tajná organizace. Thor's Hammer podnikají sabotáže a nejrůznější promyšlené teroristické akce na rozparcelováném území Německa krátce po druhé světové válce. Jejich cílem je rozpoutání konfliktu, v němž by naplno promluvily i jaderné zbraně. V cestě jim stojí skupinka pod vedením agenta ruské tajné služby, do níž se postupně přidávají další hrdinové (mezi nimi - a snad ne jen pro zachování politické korektnosti - i Američanka Elizabeth, či hebrejsky mluvící Žid). Poměrně dlouhá a i pro Silent Stormem ošlehané bojovníky vcelku obtížná kampaň není přímá a nabízí řadu možných větvení a dějových odboček. Bohužel, smutným důsledkem je nezvládnuté ošetření "slepých střev".

Slepá střeva

Slepá střeva jsou tou nejnepříjemnější vlastností Hammer & Sickle. S trochou štěstí je hráč nepotká, kdo se ale do některého z nich dostane, pravděpodobně v záchvatech nekontrolovatelného vzteku rozseká PC na kousíčky menší, než je vůbec fyzikálně možné. Problém slepých míst dobře znají hráči méně kvalitních starších adventur. Člověk někde přehlédl klíčový předmět, hra ho pustila do další fáze - a když narazil na puzzle, jenž nešel řešit jinak, než použitím daného objektu, už se nešlo vrátit. Přesně to se může velmi snadno přihodit i zde: i vyhraná mise může vést do zcela bezvýchodné situace - a zjistit to po několika perných hodinách naštve víc, než nový projev buldozeru české politiky.

Skrytí a nebezpeční

Globální fáze Hammer & Sickle se odehrává na mapě Německa. Tam se hráči pohybují mezi důležitými lokacemi, kde se objevují mise různého založení - povětšinou bojové, často ale také infiltrační, zlodějské či sabotážní. Jejich variabilita je velmi solidní a kupříkladu oba díly UFO od Altaru překonává s přehledem Jeleny Isinbajevové. K pozitivům patří, že se Nival stále drží tahové koncepce. Každá postava má určitý počet akčních bodů, které může (ale nemusí) v tahu využít k pohybu, používání předmětů či střelbě. Klíčem k úspěchu je obvykle velmi opatrný postup vpřed, včasná lokalizace protivníka a překvapivá přepadení. Postavy se mohou pohybovat během, chůzí či plížením, širokého využití doznají různé módy střelby. Zbraní je v Hammer & Sickle hafo, k mání jsou pistole, automatické pušky, kulomety, granáty nejrůznějšího použití, zbraně pro boj zblízka, miny... Navíc většinu arzenálu lze ještě vylepšovat (kupříkladu přiděláním tlumiče).

Heroes of Hammer & Sickle

Příjemně pochopitelný a přitom dostatečně komplexní je RPG systém. Základní charakteristikou postavy je zde povolání. Od toho, zda je hrdina voják, průzkumník, sniper nebo třeba medik se odvíjí výběr specialit, z nichž si může vybrat při přechodu na vyšší úroveň (realizovaném na základě zkušenostních bodů sbíraných v misích). Všem postavám se pak průběžně zvyšují hodnoty často používaných skillů.

Herní základ Hammer & Sickle je solidní. Stále platí, že jde o chytlavý klon Jagged Alliance, jenž ale shazují drobné technické problémy, dlouhá doba čekání na tah protivníka a hlavně nedotaženosti. Odpustit skutečně hodiny strávené v útrobách jednoho obzvláště vypečeného slepého střeva zkrátka nejde.

Hammer & Sickle
Windows PC

Verdikt

Od Silent Stormu se Hammer & Sickle liší jen v detailech. Využívá jeho kladů, potenciál stát se skutečným hitem ale spíše zmařila: bitvy jsou zábavné, nicméně celkový dojem kazí řada ne jen kosmetických chyb.

Co se nám líbí a nelíbí?

Bojová taktická část je sice zdlouhavá, ale zábavná, stále kvalitní engine s dobrou fyzikou, délka a variabilita arzenálu.
Čekání na tahy protivníka, nedomyšlenost zápletky a nepříjemné slepé uličky, které dokážou rozzuřit do nepříčetnosti.
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama