Hamilton's Great Adventure Recenze Hamilton's Great Adventure

Hamilton's Great Adventure

Vladislav Burian

Vladislav Burian

18. 6. 2011 22:21 1

Tentokrát nám materiál na recenzi přicestoval z chladné a na mýty bohaté Skandinávie, přesněji ze Švédska. Vývojáři z týmu Fatshark, kteří jsou u nás více známí snad jen díky velice slušné westernové střílečce Lead and Gold (nalistujte Level 193), se nyní pustili do poněkud méně akčního kousku. Namixovali nám koktejl hned z několika žánrů: hlavní ingredience je logicko-arkádová, najdeme v něm ale i prvky Indiana Jonese (oba hrdinové jako kdyby si z oka vypadli), Lego titulů, s trochou fantazie i Pac-Mana a dalších.

Samotná hra si velice zakládá na dějové lince, což dělá z paření víc než jen prachobyčejné ťukání do kláves. Poměrně prostý příběh nabízí hned několik charakterů, přičemž hlavní jsou dva – v názvu zvěčněný dobrodruh Ernest Hamilton (během mladých i kmetských let) a jeho vnučka Amy. Do děje však zasáhne také několik dalších hrdinů. Již věkem zasloužilý Ernest se má postarat o svou bystrou a do dědečkových příběhů zanícenou vnučku. A jak už to bývá, právě vyprávěná historka se stane půdou pro následné hodiny u Hamilton's Great Adventure. Vitální dědeček totiž dříve spolupracoval s profesorem jménem Philemon van Winkle na vynálezu, když v tom, těsně před dokončením, jim jakýsi nenechavý dobrák štípl důležitou součástku. A právě honba po jeho stopách bude středobodem dění. Ale dál už ani slovo, protože s příběhem skutečně vše stojí a padá. Co však nelze opomenout, je vyzdvižení způsobu vypravování a s ním spjatého zasazení scének, ať už jsou to komiksové předěly mezi základními segmenty, nebo přímo ve hře čas od času se objevující cut-scény. Oboje je jak řemeslně, tak umělecky zvládnuto na výbornou. Jemný humor jako koření příběhu je pak jen třešničkou na dortu.

Když to dobře vypadá, dobře se to i hraje

Jak jste si již pravděpodobně z obrázků stihli povšimnout, technicky je hra provedena v izometrickém pohledu na 3D modely. Grafika se nám stručně a jednoduše líbila. Autoři ji totiž pojali erudovaně. V mnohdy nepřehledné lokaci plné změti nejrůznějšího harampádí je možnost podívat se na situaci z téměř jakéhokoliv úhlu k nezaplacení. Zvlášť když i kamera fungovala obstojně. Jasně, také jsme narazili na situaci, že jsme potřebovali najít jednu zatracenou páčku kdesi v levém rohu, ale kamera nás tam ne a ne pustit, a pokud už, tak za nepříjemného cukání obrazu směřujícího zase zpět ku středu. Ale to se nestávalo příliš často. A jelikož jsme zajeli do technického zpracování, je potřeba zmínit také velice příjemné, okolní kulisy doplňující ozvučení, kdy například pobyt v Himálajích zkrášlují povedené instrumentální skladby tematického ražení.

Nepatrně jsem již naznačil, že Ernest Hamilton nebude trávit celou svou cestu na jediném místě. V průběhu více než šedesátky misí, rozdělených do bloků, navštíví čtveřici naprosto rozdílných světů. Jsou to zasněžené Himálaje, zelení skrz naskrz prolezlá Amazonie a třeba pískem ověnčený, faraóny a pyramidami proslavený Egypt. Ať už však budete napínat své mozkové závity kdekoliv, budete se muset prokousat hromadou překážek, nalézt klíč a poté šmahem prolézt cílovým exitem pryč. Základní koncept ale zůstává po celou dobu stejný. Rozdíl tkví krom odlišné fasády světů také třeba v originálních překážkách. Pokud na nesoustředěného hráče v Egyptě číhají pohyblivé písky, v horách je to náledí s nánosem bělavého sněhu. Místo ledových koulí vás bude strašit v dírách se ukrývající had, na požadovaný plácek vás popoveze místo proudu zlatavého písku blankytně modrá řeka a tak dále.

Doleva, rovně ... safra! Tak odznova!

Krom příběhu vsází Hamilton's Great Adventure velký balík také na kooperaci. Dobrodruh má vždycky po boku svého věrného opeřence jménem Sasha, bez něhož by nedostal svou zadnici dál než za jeden blok. Právě šikovný pták na sebe vezme část černé práce. Dokáže zahnat potvory svým hlasitým křikem anebo zvládne svým drobným tělem aktivovat asi tak třikrát větší páku, odemykající povětšinou další kus cesty ke kýženému cíli. Také Hamilton má své speciální schopnosti, jež postupně nabývá. Zmiňme například možnost vyvolat píšťalkou nápovědu, kam mají vést nejbližší kroky, či krátkodobé zvýšení rychlosti pro překonaní zrádných válcovitých překážek. A jak hraní v reálu vypadá? Naprosto všude na vás čekají nejrůznější plošinky, přičemž na některé můžete našlapovat dle libosti, na jiné jen jednou, respektive dvakrát. Manévrovací možnosti se tak rázem zužují, což nutí promýšlet každý další krok dopředu. Stačí jen jedno hloupé přešlápnutí a celý vypocený postup si můžete dát od začátku. Samotné plošinky jsou však záležitostí jen prvních pár úrovní. Postupně se na tento základ nabalují zamykatelné dveře, dřevěné trampolíny, haldy nepřátelských stvoření, jimž se musíte vyhnout nebo před nimi pláchnout, nášlapné aktivátory, další tuny serepetiček a hlavně klíče. Jeden je zlatý, odemykající finální bránu do další úrovně, a druhý stříbrný, jako prostředek k zpřístupnění důležité cesty či plácku plného bonusových předmětů. Ti z vás, kteří nebudou chtít hru prolétnout v rekordním čase, se totiž mohou pustit do sbírání snad všude se povalujících předmětů zvyšujících cifru finálního skóre.

Nemůžeme si pomoci, ale práce pod taktovkou Tlustého žraloka na nás udělala dojem. Tahle oddychovka se přesně hodí do současných parných odpolední. Schováte se na pár hodinek před sluníčkem a ještě se u toho náramně pobavíte. Menší škraloupy v podobě třeba o zeď se sekajícího Sashy, zákysových situací a pozdějšího pocitu menší stereotypnosti tu také nalezneme. S faktem velmi přátelské ceny, pohybující se okolo deseti dolarů, v době přípravy recenze na Steamu bez centu rovných devíti „washingtonů“, těch pár nedodělků ale hodíte za hlavu. Za tuhle cenu solidní zábava zkrátka stojí.

Hamilton's Great Adventure

Chytlavý příběh Hamiltona vás rychle polapí a jen tak nepustí. Hra až na pár drobností nabízí vše, co bychom od takovéhoto titulu čekali, a navíc ji pořídíte doslova za pár šušní!