Halo Wars 2 Recenze Halo Wars 2

Halo Wars 2

Jaromír Möwald

Jaromír Möwald

17. 2. 2017 18:08 3
Reklama

První díl Halo Wars byla jedinečná hra. Zatímco všechny dosavadní pokusy o převedení žánru klasických real-time strategií na konzole se daly se zatnutými zuby hrát, ale absence myši pro ně byla často neřešitelným problémem, tvůrci ze studia Ensemble na to šli od lesa. Vyvinuli totiž ovládací rozhraní na míru ušité gamepadu, které bylo natolik dobré, že dvojka ho upravuje pouze kosmeticky. Kromě několika pozměněných funkcí jednotlivých tlačítek (například příkaz "označit vše" je zde pod dvojklikem a nemá vlastní button) se veteráni nebudou muset učit vůbec nic a nováčkům pěkně rychle přejde vše do krve. Ani náhodou tento fakt nelze brát jako samozřejmost. Na Halo Wars 2 dělalo zcela jiné studio (Creative Assembly, tvůrci série Total War) a to, že vše funguje na jedničku, je důkazem, že tvůrci nic nebrali na lehkou váhu a naopak ctili funkční odkaz svých předchůdců.

NOVÁ HROZBA NA OBZORU

Z dějového hlediska se události, jichž budete svědky v HW2, řadí těsně za konec Halo 5: Guardians a "přímo" navazují po 28 letech na konec prvního dílu, kdy se přeživší posádka lodi Spirit of Fire probouzí z kryogenického spánku v neznámém koutu vesmíru. Jako na potvoru však na tomto kusu území úřaduje nový hlavní padouch Atriox, který se vzepřel silám Covenantu a jde po všem, co se mu znelíbí. Hned na úvod je třeba říci, že Atriox, jakkoli je to nová postava stvořená pouze pro tuto hru, rozhodně má své záporácké kvality a jeho příběh je popsán natolik detailně, že si díky tomu uděláte stoprocentně jasno o jeho osobnosti.

Na ten skutečný konec si musíte počkat až do dalšího dílu.

Jedním dechem je však nutno dodat, že příběh se zde řeší prakticky pouze v animovaných sekvencích. Ty vytvořilo - stejně jako v jedničce a třeba v Halo 5 - studio Blur a všechny vypadají absolutně bombasticky. Celkem se dočkáte zhruba 30 minut animací, což se může zdát jako hodně, ale po nabušeném začátku přijde poměrně dlouhá prodleva mezi textovým briefingem před každou misí a další animačkou, kdy máte pocit, že se z příběhového hlediska nic až tak důležitého neděje. Kyselou třešničkou na dortu je pak úplný konec, který ve stylu úplně všech prostředních dílů série Halo nenabízí žádné rozřešení, pouze dotáhne do konce několik méně zajímavých podzápletek. Na ten skutečný konec si totiž musíte počkat až do dalšího dílu.

KLASIKA KAŽDÝM COULEM

Druhým, i když podstatně menším, hříchem příběhové kampaně je mnohdy až přehnaná snaha působit jako glorifikovaný tutorial. Halo Wars 2 nabízí oproti jedničce několik nových jednotek, přičemž prakticky každá jednotlivá mise slouží k tomu, aby některou z nich představila, nechala vás ji pořádně osahat a nakonec vám dala tak trochu volné ruce k tomu, abyste vše dokončili po svém. Není to až tak přísné, jak se může ze strohého popisu zdát, ale v celkem dvanácti misích příliš variability nenajdete. Není to však, striktně vzato, tak úplně kritika. Během kampaně si skutečně bez rizika můžete osahat vše potřebné a hlavně zjistit, že HW2 jsou klasickou RTS hrou, které se přestaly ve velkém dělat na začátku tohoto tisíciletí. To znamená, že v ní stavíte bázi, zkoumáte technologie a nakonec produkujete jednotky, kterými převálcujete svého nepřítele. Není to nic objevného, ale vše je dotažené do posledního šroubku a kromě těžké nostalgie si zas a znova ověříte, že navzdory své jednoduchosti se jedná o zcela dostačující koncept.

Nad rámec singleplayeru si celou kampaň můžete projít ještě v on-line kooperaci, která rozdělí vaše síly na polovinu (jednotky si však můžete i darovat) a díky níž je možné útočit zleva svazem tanků a vše to podporovat zprava letadly, což je v jednom nikoliv nemožné, ale zbytečně komplikované. Hra s tím však počítá a proto ve chvíli, kdy označíte více jednotek různých druhů naráz, tak jednak zpomalí jejich pohyb na nejnižšího možného jmenovatele a zároveň upraví jejich pathfinding. To aby se nestávalo, že nejprve do akce dorazí vrtulníky a protiletecké kanony se doplazí po chvilce už k jejich ohořelým vrakům. Vojáci, tanky i letectvo jsou ve dvojce značně náchylnější k poškození, což souvisí jednak s přepracovaným systémem podpůrných sil, které si můžete vyvolat, a také je to dáno přítomností účinných léčivých jednotek. Ze začátku může chvíli trvat, než si zvyknete, že v boji přijdete klidně o celou armádu (a protivník taky), ale následně uznáte, že namísto piplačky s pár stále stejnými jednotkami si občas z fabriky necháte vyjet něco zcela jiného.

KLÍČOVÁ ÚLOHA VELITELE

Kampaň je čistě z pohledu lidí, což znamená, že si za Covenant zabojujete až v multiplayeru, případně ve skirmishi. Rozdíl je však pouze ve vzhledu a jménech jednotlivých budov a jednotek. Co do funkčnosti jsou mezi oběma „národy“ jen kosmetické odlišnosti. Těch si ale dosytosti užijete v případě velitelských schopností. Stejně jako v jedničce, i tady si na začátku každého multiplayerového zápasu můžete vybrat svého velitele - po třech na každé straně. A zatímco dříve to znamenalo, že se seržantem Forgem budete spíše inklinovat ke stavění tanků, protože je má levnější, a Prorok zase vydrží prakticky sám až do Skaraba, tak nyní dostáváte do vínku hned několik schopností, které dovedou zvrátit průběh bitvy. Není třeba je všechny vypisovat, ale jejich samotná přítomnost je velmi potěšující a z volby velitele se nyní stala klíčová chvíle oproti dřívějšímu nucenému zlu.

Na chvilku si můžete přivolat Skaraba, aby pro vás vyčistil území od nepřátel, případně postupným upgradováním docílit vylepšených základních jednotek, s nimiž do arény vstupujete.

Vedle kampaně a standardního multiplayeru až pro tři hráče na každé straně do Halo Wars 2 přibyl mód Blitz. Ten využívá kartiček s krátkodobými, střednědobými a trvalými vlastnostmi, které mohou (ale nemusí) ovlivňovat průběh bitvy. Na chvilku si tak díky nim můžete přivolat Skaraba, aby pro vás vyčistil území od nepřátel, případně postupným upgradováním docílit vylepšených základních jednotek, s nimiž do arény vstupujete. Jak už naznačuje samotný název, jde o rychlou variantu jakéhosi deathmatche, kdy vaším hlavním úkolem je zajmout tři body na mapě, udržet je a získávat body na nákup nových jednotek. Jelikož jsem hru testoval v době, kdy servery zely téměř prázdnotou, tak se neodvážím hodnotit na základě odehraných zápasů definitivně celý mód. Pravdou však je, že nemám úplně chuť mu obětovat čas a posléze možná i peníze. Ačkoliv jednotlivé balíčky karet není takový problém získat, skrz mikrotransakce k nim určitě povede snazší cesta. Nutno ovšem podotknout, že se v režimu Blitz, konkrétně pod téměř neviditelnou položkou Firefight, která se nachází v nabídce úplně poslední, ukrývá i možnost bojovat proti počítačem řízenému nepříteli v systému jednotlivých vln. Ty mě překvapivě bavily z celého multiplayeru úplně nejvíc.

POVEDENÉ, ALE NOVINEK POSKROVNU

Halo Wars 2 jsou skvělou hrou, která se v mnoha ohledech lehce krčí ve stínu svého úžasného předchůdce. Nabízí výborný základ klasické real-time strategie, vyladěné ovládání a vynikající příběhové animace, ale na druhou stranu nedovede pořádně uzavřít svůj nepříliš komplikovaný příběh a vedle Blitz režimu, který určitě nebude vyhovovat všem, nedovede přijít v podstatě s ničím echt novým. Je to málo? Určitě ne. A neříkám to jen proto, že her z tohoto žánru je na konzolích jako šafránu. Stále tu zůstává kvalitní jádro, které nejvíce vynikne během standardních multiplayerových zápasů a ve skirmish režimu. Jen se mějte na pozoru, že ve vás, stejně jako třeba v případě Halo 5: Guardians, může klíčit pochybnost, zda jste třeba něco nepřehlédli. Vězte, že ne. Ale vůbec vám to nemusí vadit.

Halo Wars 2
Xbox Xbox One
Windows PC

Verdikt

Skvěle odladěná konzolová strategie klasického střihu, které možná chybí ono pověstné "něco navíc". Stále však jde o mimořádně kvalitní kousek po všech stránkách.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama