Half-Life 2: Episode 1 Recenze Half-Life 2: Episode One

Half-Life 2: Episode One

lukvod@seznam.cz

lukvod@seznam.cz

4. 6. 2006 22:50 4

Half-Life 2 nadělal okolo sebe dost povyku a získal si nespočet fanoušků. Proto bylo jen otázkou času, než tvůrci z Valve vydají pokračování v podobě datadisku. Dozvíme se konečně, co měl znamenat konec v druhém díle? Dostaneme odpovědi na (ne)vyřčené otázky? Jak pokračuje konflikt mezi odbojem a vojáky Combine? Hned v úvodu musím říci, že pár odpovědí se dočkáme, některé otázky však zůstanou nezodpovězeny (zatím) a navíc přibudou nové…

Cesta z města

Episode One začíná přesně tam, kde skončil minulý díl. Alyx se svým robotickým psem Dogem nalézá vás, respektive Gordona Freemana v sutinách Citadely. Během chvilky, při níž se probíráte a postupně si uvědomujete, co se vlastně stalo, získáte trochu informací od Alyxina otce, Eliho, a doktora Kleinera. Nyní začíná rychlý útěk ze City 17, při kterém nebude o adrenalinové pasáže nouze. Valve se totiž podařilo vypořádat s nudnými částmi, které svým pomalým tempem srážely výtečnou akci. Přímo do koše tedy mířily „jezdící“ úseky. Nesekáte se tedy s buginou ani se vznášedlem. Celou dobu, kterou strávíte u Episode One, totiž projdete po vlastních nohou.

Jestliže jste si oblíbili zřejmě nejlépe provedenou NPC postavu Alyx, pozorně čtěte následující řádky. Právě Alyx vám dělá partnerku po skoro celou hru. Pomáhá vám řešit zapeklité problémy, které leckdy nastanou. Ona Alyx je takovou kapitolou sama o sobě. Působí totiž naprosto reálně, skoro jako živá postava. Veškeré řešení zcela nemožných situací zvládá bez problémů. Její pocity se mění, ať už je chvíli vystrašená, jindy si zase utrousí nějaký ten vtípek buď na vaší nebo cizí adresu, stále nepůsobí jako řízená počítačem (nový mimický engine opravdu funguje). Například v temné garáži narazíte na nemrtvého vojáka Combine. Alyx nenapadne nic lepšího než vypustit hlášku: „Zombine“. Musím říci, že za podobné vtipné momenty jsem byl velice rád, jelikož temná atmosféra hry vás ihned pohltí a hororová sekce v garážích se lehce vyrovná Ravenholmu.

Výtečná a různorodá prostředí

Ostatně design map měli vždy Valve jako eso v rukávu. Ať už se jedná o prostory Black Mesa a okolí v prvním HL, či výtečné architektonické výtvory v HL2. Episode One není v tomto směru pozadu, což dokazuje různorodost prostředí. V první části hry se vracíte zpět do Citadely. Již zde se přesvědčíte, čeho všeho je Source engine schopen a také čeho jsou schopni vývojáři. Skvěle vypadající futuristické místnosti; obrovské jádro uvnitř Citadely je neskutečným skvostem. Jelikož může Citadela explodovat každou chvílí, mnoho času zde strávit nemůžete. Proto se rychle přesouváte do temných prostorů zničených garáží, kde se to Antliony a nemrtvými jen hemží. Tísnivá atmosféra vás během chvíle naprosto zajme. Zde se setkáte i s novou nepřátelskou jednotkou, kterou je již zmiňovaná zombie vojáka Combine. Ten vám může během chvíle pěkně pocuchat páčidlo pomocí granátu, se kterým rychle a sebevražedně běhá vaším směrem. Naštěstí jej jde pár ránami skolit a granát pomocí gravity gunu poslat na další nepřátele.

Poté se dostáváte do zničeného City 17, které skoro nepoznáte. Trosky, prach, špína. Z celého města sálá naprostá beznaděj, strach a utrpení. Právě díky těmto detailům a ponuré atmosféře se hraní stává bezkonkurenčním. V troskách města narazíte na Antliony, vojáky Combine a samozřejmě na lidi z odboje. Boje mezi těmito třemi frakcemi neznají mezí. O tom se přesvědčíte právě v ulicích města, kdy létají kulky ze všech stran, ozývají se výkřiky i ohlušující výbuchy, Antlioni pobíhají a útočí na každého. Vše působí dynamicky! Závěr epizody pak nabídne grandiózní efekty a po skončení titulků čeká na hráče překvapení v podobně traileru na druhou epizodu, odehrávající se mimo City 17.

Stejně jako v předchozím díle je i zde nedílnou součástí vašich rozhodnutí a řešení situací gravity gun. Bez něho byste byli… no, však víte kde. S gravity gunem si tedy užijete mnoho legrace. Bez něho byste nevyřešili všemožné hádanky, které jsou na podobné úrovni jako v minulém díle. Čeká vás vyvažování různých trubek, díky kterým se dostanete na patřičné místo. Plastovými sudy budete podpírat kovové ochozy, jinak byste okusili plavání ve vodě plné elektrického proudu. Ke stacionárním kulometům se takřka nedostanete, vesměs vždy je totiž obsadí Alyx, která s nimi zacházet opravdu umí. Stejně tak dobře působilo její zabíjení veškeré nepřátelské havěti pomocí ostřelovací pušky.

Bezkonkurenční Source engine

Po grafické stránce působí Episode One excelentně. Pohyby postav byly ještě vylepšeny a o největší zlepšení grafického zpracování se postaraly HDR efekty. Jedná se o realistické nasvícení scény, z přiložených obrázků jistě poznáte o čem je řeč. Textury jsou detailní, zpracování vodní hladiny a vody jako takové je výtečné. Nejvíce v šoku však budete z mimiky postav, především Alyx doznala jistých úprav – její animace čítají skoro třikrát více fází než posledně. Zrychlilo se i nahrávání mezi úrovněmi. Source engine má v sobě obrovský potenciál, je neustále vylepšován o nejnovější efekty, ovšem dynamické stínování a osvětlování stále chybí. Po zvukové stránce je vše v čistém nadprůměru. Dabing postav je více než povedený, herci odvedli skvělou práci! Veškeré zvuky působí přirozeně a když se objeví během hraní hudební doprovod, jedná se o pěkné melodie.

Umělá inteligence je na velice dobré úrovni. Nepřátelé se kryjí, spolupracují spolu, zombie na vás hází vše, co jim padne pod drápy a podobně. Naštěstí se podařilo odstranit nepříjemné zasekávání o spřátelené postavy, které dokázalo leckdy naštvat.

Někoho může zarazit doba hraní. Stejně jako u SiN je herní doba oproti jiným titulům poměrně krátká, Episode One lze dohrát na střední obtížnost za nějaké tři a půl hodiny. Na druhou stranu je hra opravdu našlápnutá, takže vás chytne a nepustí. Společně se SiN se jedná o zřetelný nadprůměr, který dává jasně najevo, že herní epizody mají velkou šanci na úspěch. Koneckonců, ony ty skoro čtyři hodiny zábavy nejsou za dvacet dolarů až tak špatné.

Half-Life 2: Episode 1

Episode One je vysoce povedený kousek, který chytne a napustí. Příběh se začíná prohlubovat, objevují se nové teorie. Hratelností ještě přesahuje kvalitu druhého dílu a audizovizuální zpracování je perfektní.

Je to Half-Life! Co k tomu víc dodat? Snad jen, že Episode One nabízí perfektní zábavu, skvělou grafickou stránku, povedené ozvučení, výtečný design map a božskou hratelnost.
Ať hledám, jak hledám, nějak nemůžu žádné najít. Někdo může mít námitky na poměr mezi cenou a dobou hraní. Ovšem, co čekat od epizodického formátu?