Hades Recenze Hades

Hades

Tomáš Rosa

Tomáš Rosa

7. 12. 2020 09:45 12

Předvánoční čas tradičně přináší natěšení na nejkouzelnější období v roce, jak zpívá Andy Williams. Převážně ale dětem. Dospělé ovíjí studený pot už v říjnu, kdy se v televizi objeví první vánoční reklamy a připomenou jim, že jejich peněženky opět citelně zapláčou. A to nemusím připomínat stresující chvíle na plných parkovištích, kde přestává platit přednost zprava, protože každý chce získat poslední volný flek. Ano, je to i můj případ. Nicméně kromě toho v tuhle dobu vykouzlí herní průmysl nějaký podařený roguelike, který mě nadmíru příjemně překvapí. Řekl bych i, že mě uspokojí jak PES ministryni financí. Tohle je přesně případ Hades.

ŘEČTÍ BOHOVÉ

Jestli důvěrně znáte jména Bastion nebo Pyre, Supergiant Games vám určitě nejsou cizí, a mimochode osobně gratuluji k dobrému vkusu na hry. Tenhle rok vytvořili a vydali další skvěle propracovaný rogulike Hades (někdo ho zařazuje mezi roguelite – debatovat by se o tom dalo), a já si dovolím tvrdit, že by se od nich mohli učit někteří tří áčkoví vývojáři.

Za nějakých dvacet až třicet hodin rozpletete celý Zagreův příběh o životě, vztahu s otcem, důvodu, proč utíká a tak dále.

Vložit řeckou mytologii do dungeon crawler sub-žánru je sám o sobě originální nápad. Ocitnete se v Podsvětí, ze kterého se snažíte dostat ven. Ne jako nějaký smrtelník, ale jako Hádův syn Zagreus. Jenže utéct není nikdy hračka, obzvlášť když vám v cestě stojí všelijaká démonická a pekelná stvoření a papá vám to občas schválně ještě zkomplikuje výzvou přežití. A proto budete umírat. A to hodně. Ve většině hrách se časté umírání stává dost frustrující záležitostí, ale tady ne. Díky tomu se totiž vzkřísíte v paláci a posouváte se tak v příběhu. Ano, čtete dobře. Rogulike a má příběh. Není už tohle skvělé?

Každopádně děj tvoří krátké rozhovory mezi postavami (a vypravěčem), které jsou odlehčeny vtipnými hláškami či narážkami. Za nějakých dvacet až třicet hodin rozpletete celý Zagreův příběh o životě, vztahu s otcem, důvodu, proč utíká a tak dále. Kromě toho odhalujete, dalo by se říct, vedlejší příběhy ostatních postav (polobohů), se kterými si během hraní poklábosíte. Kromě Pána podsvětí tu narazíte na Achilla s mnoha radami, medúzu Gorgonu, připomínající postavičky z japonských anime nebo bývalku Megairu, se kterou jste se nerozešli zrovna v nejlepším a možná i proto je prvním bossem, na kterého narazíte. Pak si ale v paláci můžete zase popovídat, než ji znovu zabijete v dungeonu (nebo ona vás).

Postavy jsou taky skvěle napsané a zafixujete si je v paměti. Možná i díky tomu, že na ně stále narážíte. Kromě těch z paláce se během útěku potkáváte s devíti bohy z Olympu. Všichni se vám snaží pomoct tím, že nabídnou tři požehnání, což jsou vlastně vylepšení vašich abilit, aktivních i pasivních, ze kterých si pokaždé můžete vybrat jedno. Jaké požehnání zrovna poskytnou je náhoda, a tak se někdy může stát, že vám zrovna některá z nich budou na nic. Jindy zase mohou být velmi efektivní, a navíc můžete vytvořit kombo spojením darů od dvou různých bohů. Například Afrodita a Artemis stojí za to. A samozřejmě opět nechybí vtipné dialogy třeba i s kousavými poznámkami na vámi zvolenou zbraň.

Pro rychlý přehled si dovolím obecně popsat bohy. Afrodita nepřátele okouzlí, s Diem se zablýská na lepší časy, Artemis umí zajistit kritickou ránu, Ares přináší zhoubu, Athéna je obránce, s Dionýsem se napijete, Hermes vás zrychlí, strýc Poseidon ovládá vodu a s Demeter se blíží zima.

RUN, KILL, DIE, REPEAT

Nebyl by to rogulike bez boje. Na výběr máte hned několik zbraní, které si postupně odemykáte, jak postupujete hrou, ale i díky nasbíraným klíčům. Na své si přijdou vyznavači jakéhokoliv stylu boje – na dálku, blízko, silné, rychlé, hromadné, single. Určitě stojí za to si vyzkoušet všechny. Já osobně si nemůžu vynachválit kopí, které je rychlé, výborné na dálku i blízko a zvládne i více potvor najednou.

Čím dál se dostanete, tím obtížnějšími nepřáteli se stávají.

Cesta z Podsvětí je trnitá, vede přes několik úrovní dungeonu, kde narazíte na roztodivná mýtická stvoření. Každá umí něco jiného, ale většinou se stačí naučit nadefinované útoky a víte, co od nich čekat. To ale neznamená, že je hra jakkoliv jednoduchá. Jejich počet progres znepříjemní a někdy máte co dělat, abyste se všem útokům vyhnuli. Navíc, klasicky platí, že čím dál se dostanete, tím obtížnějšími nepřáteli se stávají. Na konci každého dungeonu se střetnete s bossy, kteří jsou sice jen čtyři ale představují maximální výzvu. Také u nich je nutné zmapovat, co smrtelného předvádějí. I zde ale platí, že ani encyklopedická znalost protivníka nezaručí procházku růžovým peklem.

Vyváženost všech nepřátel je odladěná tak, že nebudete smutní z příliš silných ani slabých. Můžu tak s klidem na duši říct, a nebát se přitom, že se nevrátím přes řeku Styx, že je soubojový systém dokonalý. Nechybí akce, útok i obrana, studium slabin i silných stránek různých nepřátel, míchání bojových stylů a využívání prostředí (k tomu později). To všechno dohromady tvoří skvěle vyšperkované bitevní kombo.

Hades

Čtyři hlavní oblasti se skládají z několika úrovní, ve kterých se objevují pasti, pořádně bolestivé pro vás i nepřátele. Level design je vesměs podobný, jen pokaždé v jiném kabátě. Což ale nijak nevadí, protože se prostředí dá skvěle využívat k obraně i útoku. Ale nejlepším prvkem je to, že si pokaždé vyberete dveře, kterými se chcete vydat, a za nimiž vás čeká pokaždé jiná odměna. Potřebujete si zvýšit zdraví, které je nedostatkovým zbožím? Nebo mince, kterých taky není dost a díky nim si v polovině dungeonu dokoupit speciální boostovací předměty? Lektvar, jako dárek komukoliv, s kým si chcete vylepšit vztah? Klíče pro odemykání zbraní, drahokamy na pasivní vylepšení postavy, a další vychytávky, které přinesou kýžené upgrady nebo jen kosmetickou úpravu komnat v paláci? Á, tady máme ten roguelite element.

Možná se zatím zdá, že jde o repetitivní hraní a těch 60–70 hodin, které zabere celá hra, než se dostanete ke skutečnému epilogu, naplňuje dokolečka jen zabíjení těch samých bestií a umírání... od těch samých bestií. Ano, je to tak. Ale bude to takzvaně tisíckrát a stále poprvé. Žádné dva průběhy nebudou stejné díky jiným požehnáním, zbraním i předmětům. A právě proto se nikdy nebudete nudit!

Animace i efekty jsou jedna báseň a já nemůžu najít nic, co bych autorům vytknul.

Navíc si pomocí zrcadla ve své komnatě můžete hru „ulehčit“, pokud máte dostatek temných drahokamů, za které si nakoupíte různé vychytávky jako zvýšení účinnosti útoku nebo regeneraci zdraví po každé úrovni. Popřípadě, jakmile se vám podaří poprvé utéct, si odemknete seznam, díky kterému posílíte nepřítele.

A abych nezapomněl. Můžete si podrbat Kerbera.

SEKÁNÍ HLAV ZA METALOVÝCH RIFFŮ

Není to Doom. Je to Hades. Mytologický roguelike dungeon crawler, ve kterém při sekání bestií, a především bossů, hraje parádní kytarový riff s bubny, činely a loutnou, který ocení především fanoušci progresivního metalu a typické řecké hudby. Takže se OST okamžitě dostal na můj playlist na Spotify. Kromě toho vychytali i dabing. Ačkoliv Zagreus zní trochu… no přihlouple.

A kromě uší umí Supergiant Games potěšit i oči. Opět použili úžasně zpracovaný komiksový vizuál s vyrýsovanými detaily. Animace i efekty jsou jedna báseň a já nemůžu najít nic, co bych autorům vytknul.

Hades

Skutečně, ani oko Graií nepomohlo, abych objevil jediný maličkatý problém, kterým bych potěšil svou temnou stránku kritika. Nic. Nula. Žádný problém. Kde jsou bugy?! Nejsou! Není tu absolutně NIC ŠPATNÉHO!

TOHLE JSEM VÁŽNĚ NEČEKAL

Dámy a pánové, vyjmenoval jsem vám přesně důvody, proč jsem na začátku napsal, že by se od Supergiant Games měli učit velcí vývojáři. Šestnáctičlenné studio dokázalo vytvořit největší překvapení roku a víte co, střelím ještě jedno odvážné tvrzení. Nejlepší hru roku 2020! Tak, a s touhle bombou na konec se loučím. Podsvětí mě volá.

Hades
Apple Mac

Supergiant to opět dokázali a vytvořili skvěle hratelný roguelike s perfektním příběhem a audiovizuálem, který nepřestanete nikdy hrát