Guilty Gear: Judgment Recenze Guilty Gear: Judgement

Guilty Gear: Judgement

jiri.skrampal

jiri.skrampal

20. 9. 2006 22:03

PSP bojovková scéna zažívá poslední dobou neobvyklou herní sklizeň. Před nějakým časem nám Capcom nadělil extramegahyper nabušený port hitu Street Fighter Alfa III, který se svým, dnes již prehistorickým, konceptem opět nezklamal (kolikrát ještě?). Po odpočinkových 3D rubačkách jako The Con nebo Fight Night Round 3 přišla další rána v podobě Tekken: Dark Resurrection. Pro zarudlé oči a oteklé prsty nejsou příliš optimistické ani zprávy o chystajícím se Def Jam Fight for NY: The Takeover (2Pac by jim to nandal všem) a brutálním Mortal Kombat Unchained. Klid před bouří se tak nekoná, protože v mechanice se už točí UMD s 2D legendou Guilty Gear a naše nenechavé prstíky už se nemohou dočkat, až na ně opět přijde řada.

Guilty Gear na druhou

Série Guilty Gear (dále jen GG) má už za sebou slušnou řádku dílů a ne každý z nich byl zrovna esencí dokonalosti. O nejlepším dílu série se to však dá s klidem tvrdit a přesto, že je GG X2 #Reload už starším kouskem, je stále jednou z nejhranějších mlátiček na světě, o čemž svědčí i stálé místo a velká pozornost (mnohem větší než Tekkenu a Virtua Fighteru dohromady) na největším světovém bojovkovém turnaji Evolution. Otázku, proč světem stále nejvíce táhnou 2D rubanice, asi nezodpovíme, ale rozhodně vám teď poradíme, kde si jednu z nejlepších zahrát. I když se to z nějakého záhadného důvodu snaží Guilty Gear Judgement maskovat názvem, jedná se o port právě zmiňovaného GG X2 #Reload (také známý pod názvem XX #Reload). Proč tedy Judgement? Tvůrci si na hráče připravili malou habaďůru a snaží se hru propagovat jako balík dvou samostatných her, tedy GG X2 a zcela novým počinem Guilty Gear: Judgement.

První rozsudek

První, co na vás vyskočí, je klasická tabulka s výběrem charakteru, oproti všem ostatním dílům série dosti osekaná. Po výběru postavy uvidíte pár řádek textu a pak se již objevíte v barevném 2D světě. Že se ale nejedná o klasickou 2D bojovku je znát na první pohled. Judgement není nic jiného než beat’em up doplňkem původní hry. Na první pohled to vypadá jako výborný nápad, klasickou řežbou ála Golden Axe přece nepohrdne nikdo, bohužel se však časem dostavuje stereotyp s gigantickým S a vy přijdete na to, že hordy nepřátel můžete v pohodě likvidovat jediným úderem, který stačí donekonečna opakovat. Celou hru jsem navíc projel za slabou hodinku a pokud se tímhle kouskem prokoušete až do konce, budete odměněni ultra tuhým bossem. Tvůrci to možná mysleli dobře, ale když celou hru stačí používat jedno tlačítko a na konci na vás vyskočí drsoň, před kterým musíte složitě uhýbat, skákat, taktizovat, používat komba a ještě mít slušnou porci štěstí, nijak z toho nadšení nebudete. Ačkoliv se tak Judgement snaží tvářit jako plnohodnotná hra, je to jenom narychlo udělaná hříčka s životností jepice.

X2 Reload

Skutečná hra začíná až potom, co si na začátku vyberete nenápadně se tvářící obdélníček s nápisem Guilty Gear X2 #Reload. Pokud jste si již někdy přivoněli ke kvalitám X2 Reload (což se mohlo stát snadno, neboť hra vyšla pro PS2, Xbox i PC), budete se v PSP klonu pohybovat jako ryba ve vodě. Nebo spíš jako žralok v bazénu plném turistů. Po bombastickém anime intru, které za zvuků elektrických kytar elegantně představuje místní osádku, se vám ukáže klasické menu se standardní nabídkou. Tady GG X2 #Reload nemá čím překvapit a vypadá to, že se ani nesnaží. V Arcade se budete postupně setkávat se všemi ostatními bojovníky s nepříjemně se zvyšující obtížností. Pro začátečníky možná trochu oříšek, jelikož i na úroveň „beginner“ se tu a tam najdou okamžiky, při kterých si vylámou zuby (a zlámou prsty). Nejen pro ně hra nabízí i povedený training mód, ve kterém si můžete nacvičit kombinace (nebo si vylít zlost) na nebránícím se protivníkovi. I přes to, že je cvičební mač jednoduchý a přehledný, neobsahuje žádný tutorial a hráče nijak nevede a nesnaží se mu naznačit možné strategie a možnosti postavy. Oproti extra nabušenému training módu v Tekken: Dark Ressurection je to trochu zklamání a nováčkovi na Guilty Gear scéně časem nezbude, než se poohlédnout po některém ze spousty tutorialů, které se dají najít na internetu.

Další herní variantou je survival, kde máte za úkol na jeden life-bar porazit co nejvíce nepřátel. Posledním módem je M.O.M, což je v podstatě jen variace na survival s tím rozdílem, že tentokrát musíte nasbírat co největší skóre, respektive vymlátit z nepřítele co nejvíce zlatých cihliček. Finta je v tom, že odměna je přímo úměrná délce komba, kterým se z protivníka snažíte dostat duši. Hra pro jednoho hráče toho oproti konkurenci mnoho nenabízí, ale jelikož před sebou máme kvalitní port skvělé hry, i těch málo módů se hraje skvěle, nemluvě o tom, že na cesty je právě tenhle styl hraní naprosto ideální záležitostí. Jedinou vadou na kráse celé hry je pak ovládání, které jednoduše není ideální a tak některé hmaty, skládající se z půlobloučků, prostě a jednoduše nevykouzlíte. Arcade Stick je Arcade Stick.

Ve dvou se to lépe táhne

Pokud je singleplayer u bojovky skvělý, můžete vzít jed na to, že multiplayer bude vstupenka do pařanského nebe. I když opět musíme oželet online podporu, Ad-Hoc multiplayer je zábava na předlouhé hodiny, dny a týdny. Oproti zmiňovanému Tekkenovi má dnes recenzovaný šampión i bodík na víc za to, že hra přes WiFi vůbec nelaguje a tak si proti parťákovi můžete zahrát skutečně hardcore zápas podle pravidel turnajů se vším všudy. Guilty Gear Judgement je jednou větou bezvadným portem dnes již kultovní bojovky. Přídavek v podání minihry Judgement jistě zpříjemní dlouhou chvíli a i samotným Guilty Gear X2 #Reload jistě nepohrdne žádný fanoušek 2D bojovek.

Guilty Gear: Judgment

Port herní klasiky, který se z neznámého důvodu snaží tvářit, jako něco jiného. Pokud se přenesete přes některé aspekty ovládání, nabídne vám plnohodnotné bojovkářské vyžití, nad kterým si budete trénovat prstoklad dlouhé měsíce.

Legendární 2D bojovka se na PSP předvádí ve své nejlepší formě. Získá si vás heavymetalovou hudbou, stylovou grafikou i do nejmenšího detailu propracovaným systémem.
Ovládání může být chvílemi problém. Hra je pouhým portem a oproti originálu neobsahuje v podstatě nic navíc.